Verwarming op verdieping bij nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 22:09
Ik ben op zoek naar neutrale informatie over hoe ik het best een nieuwbouw zou verwarmen op de kamers op de eerste verdieping. Als je spreekt met "een verkoper" of zoekt op internet is veel informatie omgezet naar een of andere mening.

Situatie is als volgt: ik ga bouwen (er staat nog niets) waardoor alle opties open zijn. Echter het budget zorgt er natuurlijk voor dat ik niet voor de duurste investering kan gaan.
De woning die gebouwd zal worden is een half open bebouwing met een "bescheiden" 130m². Standaard is er een gas aansluiting voorzien met een condensatieketel. Er is vloerverwarming voorzien op de gelijkvloer en radiatoren op de kamers. Er zijn zonnepanelen voorzien (het "wettelijk" minimum van 15kWh/m²). De woning zal in België staan en dus de verplichting van België volgen.
Mijn eerste prioriteit is budget onder controle houden, mijn 2de is mij niet vastrijden zodat ik over x aantal jaar zware investeringen moet doen als gas niet meer zou mogen. Dit wil dus zeggen dat ik geen warmtepomp of zonneboiler zal plaatsen (dit is belachelijk duur en als alleenstaande leeft ik op de gelijksvloers en met een zeer laag warm water verbruik en al economisch omspring met de thermostaat)

Ik denk er dus fel aan om te gaan voor een gas condensatieketel maar wat met mijn verdiep? Als ik x aantal jaar later die eruit zal gooien zijn radiatoren niet de beste oplossing begrijp ik (want die werken op hogere temperaturen). Een alternatief is werken met elektrische verwarming maar ik geraak niet wijs uit welke opties er effectief zijn.
Na een gesprek met de aannemer stelde die voor om geen verwarming boven te voorzien. Die redeneert dat als je er toch bijna nooit zit, dan hoef je dit eigenlijk niet te verwarmen. In een nieuwbouw zou de temperatuur in niet verwarmde kamers voldoende moeten zijn (tenzij als je misschien een studerende student hebt ofzo). Zorg gewoon voor een extra stopcontact voor moest die nood er toch komen. Voor de badkamer stelde die voor om te werken met infrarood verwarming (ingebouwd in een spiegel ofzo).

Wat is jullie mening? Iemand ervaring met een nieuwbouw en de temperatuur dat een kamer haalt als je die niet verwarmd? Of kan iemand mij neutrale informatie geven met de opties en hun voor / nadeel en richtprijs?

De minimum vereisten zijn als volgt (het zijn Belgische, dus mogelijk zijn die termen en voorwaarden in NL anders):
Omdat de bouwaanvraag dateert van 2018 val ik nog onder oudere verplichtingen (namelijk de EPB moet E40 halen en isolatienormen S31). Het lastenboek waaronder de woning gebouwd zal worden valt onder de normen van 2021 (dus E30 en S31). Voor mij positief want de woning zal eenvoudiger de verplicht normen halen en mij een belastingvoordeel opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Waarom nu nog met gas verwarmen bij een nieuwbouwwoning?? Ik neem aan dat in België een warmtepomp ook gewoon de betere keuze is. Die zijn niet belachelijk duur. paar duizend euro. In nederland zelfs maar 1000 euro na aftrek subsidie (Panasonic Monoblock) en goed inkopen doen, weet niet hoe dat in B is.

En waarom zou je uberhaupt de bovenverdieping verwarmen. In een goed geisoleerd huis is dat toch niet echt nodig? En anders gewoon een IR-paneeltje ofzo.

En anders eventueel een aircootje op de belangrijkste werk- of slaapkamer. Heb je ook gelijk koeling. Dit is overigens ook een warmtepomp, maar ook spotgoedkoop.

Dus begin eens met inlezen over warmtepompen. Er is hier op tweakers een lucht/lucht warmtepomptopic (airco;s) en een lucht/water warmtepomptopic. En geloof dat de panasonic monoblocks zelfs een eigen topic hebben ivm de populariteit en de perfecte prijs/kwaliteitverhouding.

[ Voor 62% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 12:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
Hoe ik het begrijp is dat een warmtepomp al snel een meerprijs van €10.000. Financieel krijg ik dat hier nooit uit.

Opnieuw: het is België dus ook compleet andere manier hoe de regels van zonnepanelen werken. Wat je opwerkt verbruik je best zelf. Je krijgt weliswaar een vergoeding voor wat je op het net zet, maar dat is peanuts.
Dit terwijl een warmtepomp een hoog elektriciteitsverbruik heeft in de winter.

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Eerste woning, nieuwbouw 2013 - tweede woning gebouwd in 2005 beide woningen nooit boven verwarmd met uitzondering van de werkruimte.

Zitten/komen er radiatoren prima laat je ze dicht, heb je zelf de keuze dan lijkt mij dit de voordeligste optie.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

SMGGM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:57:
Hoe ik het begrijp is dat een warmtepomp al snel een meerprijs van €10.000. Financieel krijg ik dat hier nooit uit.
dat is onjuist. Hooguit 1000-5000 meerprijs t.o.v. een cv ketel als je een beetje goed inkoopt. In Nederland kan het echt voor 1000 euro, door de subsidies.
Opnieuw: het is België dus ook compleet andere manier hoe de regels van zonnepanelen werken. Wat je opwerkt verbruik je best zelf. Je krijgt weliswaar een vergoeding voor wat je op het net zet, maar dat is peanuts.
Ok, ik kan het voor belgië niet beoordelen maar ik hoor die verhalen in Nederland ook altijd, en binnen Nederland is het onzin, ook zonder zonnepanelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
benden vloerverwarming behouden en boven efficientere radiatoren.
zoals radson u2low.dan kan je in de toekomst overschakelen naar de warmte pomp.
natuurlijk zitten er wel wat haken en ogen aan dit advies.
je leidingen moeten voldoende groot/voldoende diameter hebben boven.
anders heeft het geen zin. dus je moet ook echt alles goed berekenen.

je kan dan met ltv/halve ltv verdeler werken en een lagere temperatuur stoken.
ketel is dan wat zuininger

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Gelukkig zijn de gasprijzen extreem laag...

Anyway, het belangrijkste advies, zeker bij nieuwbouw, is om vooral niet te besparen op isolatie. De (Nederlandse) normen voor vloer-, gevel- en dakisolatie met het oog op een warmtepomp zou ik aanhouden. Daarnaast overal laagtemperatuursvloerverwarming (of je nou gas hebt of een warmtepomp)

Nu bij een nieuwbouwwoning nog radiatoren e.d. plaatsen is érg ouderwets. Airco's kunnen ook, maar bieden bij lange na niet het comfort van een egaal verwarmd huis. Beide oplossingen zijn bij een nog te plaatsen huis overigens vrijwel even duur als even wat buisjes vloerverwarming leggen, zoniet (veel) duurder.

Elektrische kachels en zeker infraroodstralers zijn met een CoP van 1 eigenlijk de meest onzuinige manier van verwarmen die ik nog zou toepassen.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 30-12-2021 13:05 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46
SMGGM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:49:
Als ik x aantal jaar later die eruit zal gooien zijn radiatoren niet de beste oplossing begrijp ik (want die werken op hogere temperaturen). Een alternatief is werken met elektrische verwarming maar ik geraak niet wijs uit welke opties er effectief zijn.
Niet werken is overdreven: op lagere temperatuur geven ze minder warmte af. Een oplossing daarvoor is om nu de radiatoren of convectoren te overdimensioneren, zodat als je later op lagere temperatuur gaat verwarmen, ze nog steeds genoeg warmte afgeven.

[edit]
Of laat vloerverwarming leggen op de 1ste verdieping, dat is in de basis al lage temperatuurverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door croxz op 30-12-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
pagani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:02:
[...]

Gelukkig zijn de gasprijzen extreem laag...
En de elektriciteitsprijzen ook 8)7
Met het Belgisch gemodder over onze fameuze gascentrales zal de elektriciteit er niet zoveel goedkoper op worden. Een warmtepomp verbruikt dan weer veel elektriciteit.
De berekening die ik had gemaakt met deze info (https://warmtepompenadvies.be/verbruik-warmtepomp/) kwam een warmtepomp mij duur uit van aanschaf en duur uit van verbruik en moet de gas prijs nog stevig stijgen voordat dit nadelig wordt.
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:00:
[...]

dat is onjuist. Hooguit 1000-5000 meerprijs t.o.v. een cv ketel als je een beetje goed inkoopt. In Nederland kan het echt voor 1000 euro, door de subsidies.
Voor nieuwbouw is er in België geen premie voor een warmtepomp. Enkel bestaande woningen mogen een premie verwachten. Je kan wel je EPB lager krijgen met een warmtepomp en dus een voordeel krijgen op je onroerende voorheffing. Ik weet echter nog niet wat mijn EPB zal zijn en welke moeite ik moet doen om in een lagere schijf terecht te komen.

Ik ga eerlijk zijn, ik heb de prijs die de aannemer zou vragen voor een warmtepomp nog niet nagevraagd. Ik lees wel prijzen die al zeer snel naar de €10.000 gaan. https://www.verbouwkosten.com/warmtepomp/prijzen/

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

SMGGM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:22:
[...]

En de elektriciteitsprijzen ook 8)7
Met het Belgisch gemodder over onze fameuze gascentrales zal de elektriciteit er niet zoveel goedkoper op worden. Een warmtepomp verbruikt dan weer veel elektriciteit.
De berekening die ik had gemaakt met deze info (https://warmtepompenadvies.be/verbruik-warmtepomp/) kwam een warmtepomp mij duur uit van aanschaf en duur uit van verbruik en moet de gas prijs nog stevig stijgen voordat dit nadelig wordt.

[...]

Voor nieuwbouw is er in België geen premie voor een warmtepomp. Enkel bestaande woningen mogen een premie verwachten. Je kan wel je EPB lager krijgen met een warmtepomp en dus een voordeel krijgen op je onroerende voorheffing. Ik weet echter nog niet wat mijn EPB zal zijn en welke moeite ik moet doen om in een lagere schijf terecht te komen.

Ik ga eerlijk zijn, ik heb de prijs die de aannemer zou vragen voor een warmtepomp nog niet nagevraagd. Ik lees wel prijzen die al zeer snel naar de €10.000 gaan. https://www.verbouwkosten.com/warmtepomp/prijzen/
Het kan prima zijn dat een aannemer 10.000 euro vraagt. Maar de warmtepomp kost maar een paar duizend euro, dus de rest steekt de aannemer dan in zijn zak.

op die website staat dat een lucht lucht warmtepomp 4000-8000 euro kost. Die van mij hing er voor 1300 euro (zelf opgehangen). Daar krijg je in Nederland ook geen subsidie/premie voor.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pagani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:02:
[...]

Airco's kunnen ook, maar bieden bij lange na niet het comfort van een egaal verwarmd huis.
Deze stelling is zeker bij nieuwbouw met een EPC 0.4 of lager gewoon onjuist, het is inderdaad wel van toepassing op oudere slecht geïsoleerde woningen met tocht, koudeval en koudebruggen..

Bij -5 tot -10 draait de MHI 3.5 in de woonkamer 24/7 waarbij er geen koudezones ontstaan, ook is de ventilator amper aanwezig. De eerste verdieping is indirect verwarmt en blijft tussen de 18 en 19 graden, de zolder is een graadje kouder. Mijn kleine kantoor daar verwarm ik dan ook met een ventilator kacheltje aan het begin van de dag.

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 30-12-2021 13:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:30:
[...]

Deze stelling is zeker bij nieuwbouw met een EPC 0.4 of lager gewoon onjuist.
Deze stelling is bij elke bouwvorm onjuist. Een airco kan enkel verwarmen door lucht rond te pompen en veroorzaakt dus luchtstromen (comforttechnisch niet het fijnst) die je met vloerverwarming niet hebt. Tevens maakt een airco geluid. Ook heb je in vrijwel alle gevallen van airco een binnenunit in je ruimtes hangen en buiten ook een unit staan (lelijk). Daarnaast heeft de airco niet het voordeel van een warme vloer (warme voeten)

Je kunt nog zo isoleren, die eigenschappen verdwijnen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 30-12-2021 13:33 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pagani schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:32:
[...]

Deze stelling is bij elke bouwvorm onjuist. Een airco kan enkel verwarmen door lucht rond te pompen en veroorzaakt dus luchtstromen (comforttechnisch niet het fijnst) die je met vloerverwarming niet hebt. Tevens maakt een airco geluid. Ook heb je in vrijwel alle gevallen van airco een binnenunit in je ruimtes hangen en buiten ook een unit staan (lelijk). Daarnaast heeft de airco niet het voordeel van een warme vloer (warme voeten)

Je kunt nog zo isoleren, die eigenschappen verdwijnen niet.
Dat is dus minimaal, wij zijn overgestapt van vloerverwarming(stadsverwarming en beschikbaar als back-up) naar lucht/lucht en ervaren geen comfort degradatie, mijn vrouw vind het zelfs comfortabeler. De vloer was voorheen vaak koud doordat deze nooit goed warm werd door de hoge isolatie waardoor het killer aanvoelde.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben een paar jaar geleden ook een huis laten bouwen in België. Wat ik in ieder geval niet zou doen is géén verwarming plaatsen op de verdieping. Zelfs als jij het niet zou gebruiken dan kan het een nadeel zijn als je later je huis wil verkopen. Bovendien kan het ook nog zijn dat je later toch een hobbykamer of bureau wil plaatsen boven en dan toch nog sporadisch wil verwarmen.

Vloerverwarming leek ons niet comfortabel op de verdieping omdat de slaapkamers al warm genoeg worden om te slapen en eventuele verwarming wellicht slechts tijdelijk nodig zou zijn (spelen of studeren op de slaapkamer). Hier hangen dus radiatoren in elke slaapkamer en de badkamer. Als compromis zou je eventueel de leidingen kunnen laten aanleggen maar geen radiatoren plaatsen. Er is dan wel een eenvoudige optie om dit later nog te doen indien nodig of je kan het aanbrengen als punt bij verkoop.

Tenslotte verwarmen wij ook nog altijd op gas. Dezelfde redenen als jij aanhaalt denk ik: onzekerheid over het energiebeleid in België, geen terugdraaiende meter met zonnepanelen, keuze tussen bekende en minder bekende techniek (in België). Ik ben er wel gerust in dat verwarmen op lage temperatuur mogelijk moet zijn in de toekomst. De radiatoren zijn te groot bemeten en de kamers warmen nu zeer snel op bij relatief lage temperaturen. Met echt lage temperaturen moet dat dus ook nog wel lukken, maar dan wat trager.

Dat gezegd zijnde zou ik vandaag toch nog altijd een warmtepomp overwegen, gewoon omdat je dan alles mooi vanuit de bouw kan wegwerken. Het zal toch de toekomst worden ook al is men in België nog niet zo ver als in Nederland en blijft er onzekerheid over het elektriciteitsbeleid. Als je (zeer) goed isoleert en slim verwarmt dan kan je de kosten nog beperken.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Admiral Freebee schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:47:
Wij hebben een paar jaar geleden ook een huis laten bouwen in België. Wat ik in ieder geval niet zou doen is géén verwarming plaatsen op de verdieping. Zelfs als jij het niet zou gebruiken dan kan het een nadeel zijn als je later je huis wil verkopen. Bovendien kan het ook nog zijn dat je later toch een hobbykamer of bureau wil plaatsen boven en dan toch nog sporadisch wil verwarmen.
Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen. je bouwt het huis voor jezelf neem ik aan en niet voor een toekomstige bewoner.
Toen wij ons huis kochten heb ik als eerste alle radiatoren eruit gesloopt. Ik vond het maar vreemd dat ze die op de slaapkamers geplaatst hadden. Gelijk op marktplaats gezet. nooit gemist.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Admiral Freebee schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:47:

Vloerverwarming leek ons niet comfortabel op de verdieping omdat de slaapkamers al warm genoeg worden om te slapen en eventuele verwarming wellicht slechts tijdelijk nodig zou zijn (spelen of studeren op de slaapkamer). Hier hangen dus radiatoren in elke slaapkamer en de badkamer. Als compromis zou je eventueel de leidingen kunnen laten aanleggen maar geen radiatoren plaatsen. Er is dan wel een eenvoudige optie om dit later nog te doen indien nodig of je kan het aanbrengen als punt bij verkoop.

Tenslotte verwarmen wij ook nog altijd op gas. Dezelfde redenen als jij aanhaalt denk ik: onzekerheid over het energiebeleid in België, geen terugdraaiende meter met zonnepanelen, keuze tussen bekende en minder bekende techniek (in België). Ik ben er wel gerust in dat verwarmen op lage temperatuur mogelijk moet zijn in de toekomst. De radiatoren zijn te groot bemeten en de kamers warmen nu zeer snel op bij relatief lage temperaturen. Met echt lage temperaturen moet dat dus ook nog wel lukken, maar dan wat trager.

Dat gezegd zijnde zou ik vandaag toch nog altijd een warmtepomp overwegen, gewoon omdat je dan alles mooi vanuit de bouw kan wegwerken. Het zal toch de toekomst worden ook al is men in België nog niet zo ver als in Nederland en blijft er onzekerheid over het elektriciteitsbeleid. Als je (zeer) goed isoleert en slim verwarmt dan kan je de kosten nog beperken.
Als de ruimtes niet heel groot zijn en er slechts incidenteel verwarmt moet worden kan je ook nog kiezen voor een elektrische COP1 verwarming. Of hang gewoon een airco op, slaap je hoogzomer ook lekker :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:50:
[...]

Toen wij ons huis kochten heb ik als eerste alle radiatoren eruit gesloopt. Ik vond het maar vreemd dat ze die op de slaapkamers geplaatst hadden. Gelijk op marktplaats gezet. nooit gemist.
niets vreemds aan, tis (in nederland) verplicht :P

In een moderne woning heb je boven verwarming niet nodig zolang je niet probeerd de kamer op te warmen tijdens de elfstedentocht. warm houden lukt doorgaans prima zonder (of eigenlijk met de warmte van beneden)
warm krijgen binnen een bepaalde tijd gaat zonder warmtebron niet lukken en daarom worden ze geplaatst.
Het alternatief gewoon 24/7 verwarmen met een wp en de warmte naar boven laten trekken en eventueel een cop1 kacheltje hebben voor nood/boost werkt natuurlijk ook prima. hoe goed dat werkt is wel afhankelijk van de layout en de wtw.
Ik denk alleen niet dat woningborg ermee accoord gaat als een projectontwikkelaar met een 25 euro bouwkacheltje aan komt sjouwen bij de oplevering

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

twain4me schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:32:
[...]

niets vreemds aan, tis (in nederland) verplicht :P
het ging om bouw in eigen beheer, dan heb je die vrijheid toch wel? (ik ben er niet bekend mee)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SMGGM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:22:

Het voordeel van compleet elektra is dat je die zelf kan opwekken in tegenstelling tot gas. Ik zou nu echt geen huis meer met gasaansluiting bouwen, dan maar 2-3k minder uitgeven aan de keuken/badkamer.

Qua verwarmen zou ik kiezen voor bgg. vloerverwarming, badkamer vloerverwarming en de rest lage temperatuur radiatoren.

Maar als je wel op gas gaat stoken, zorg er dan voor dat je technische ruimte groot genoeg is om over een paar jaar over te stappen op een warmtepomp.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 30-12-2021 14:49 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03:45
hier net verbouwd met wp zonder radiatoren bovenverdieping.

1) Een warmtepomp is duurder in aanschaf dan een cv maar niet 10k duurder in een nieuwbouwhuis. Je moet namelijk voor die cv ook nog gasleidingen, dakdoorvoeren, afvoer etc laten maken. Een warmtepomp is wel vaak een iets complexere installatie waar zo een man-week werk in kan zitten.
ga uit van de totaal kosten van het dubbele van de kale warmtepomp prijs (bijvoorbeeld nefit enviline 9kw 5700 euro dus 10400 totaal) en voor een cv installatie totaal 4400 euro inclusief alle
ledingen en aansluitingen door het huis heen enzo. verwchil 6 k.(ik verwacht dat er van beide mensen zijn die iets heel anders roepen maar heb dit diverse malen de laatste maanden zo op de offerte van aannemers gezien)

Ik heb nu een energierekening van nul omdat de zinnepanelen het wp stroomverbruik afdekken. Terugverdientijd zinnepanelen en wp bij elkaar 6 jaar bij deze prijzen. In belgie kun je niet salderen maar zal er nog steeds en terugverdientijd zijn.

2) ik heb wel leidingen maar geen radiatoren boven geplaatst. slaapkamertemperatuur prima om te slapen maar te fris om thuis te werken in de lockdown. Elektrisch kacheltje van 20 euro bied uitkomst maar en in ander forum uitgerekend dat een airco of zelfs radiator een terugverdientijd heeft van 30 jaar.
Toch ga ik wel een radiotor plaatsen…
Vloerverwarming op slaapkamer vind ik niet comfortabel omdat het mijnte warm is.

3) Isolatie kan altijd uit ongeacht of je nou gas of wp neemt. Kost nauwelijks extra manuren in de bouw om het dubbel zo dik te maken, kost je alleen iets ruimte binnen. En levert altijd comfort op.

4) als je geheel gasloos gaat en kookt op inductie heb je ook geen aansluit en aanlegkosten voor gas. Hoeveel staat daarvoor in je bouwsom?

4) wat diverse mensen gedaan hebben op dit forum is in plaats van ingewikkeld doen met vloerverwarming, warmtepompen etc gewoon een airco te plaatsen. Ik denk dat je dat netto nog goedkoper is dan een cv in nieuwbouw want je hebt ook geen radiatoren of vloerverwarming nodig. Als het budget een ding is, probeer dat dan eens als
alternatief neer te zetten. Misschien iets minder comfy in de winter vanwege droge lucht (maar die heb je toch al) en wel koude vloer, wel machtig comfy in de zomer.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
10 jaar geleden een woning gebouwd in België, en ik had toen hetzelfde vraagstuk.
Toen had ik ook overwogen om vloerverwarming op het gelijkvloers en om met (overgedimensioneerde) radiatoren op de verdieping te werken.

De architect raadde dat echter af; volgens haar zou dat nl betekenen dat het verwarmingssysteem onnodig complex werd, en zij stelde voor om zowel boven als beneden met vloerverwarming te werken. Dat hebben we uiteindelijk gedaan, en geen spijt van.

In realiteit komt het er op neer dat de verwarmingscircuits boven praktisch allemaal dicht staan (kinderen gebruiken hun kamer enkel om te slapen).

https://fgheysels.github.io/

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

whoami schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:59:

In realiteit komt het er op neer dat de verwarmingscircuits boven praktisch allemaal dicht staan (kinderen gebruiken hun kamer enkel om te slapen).
Dit is wel waar het potentiele probleem zit. Zolang kamers alleen gebruikt worden om te slapen (en de was te doen etc.) dan is dat geen probleem.

Als de kinderen ouder zijn en liever op hun kamer spelen of later huiswerk maken/ studeren, wil je de temperatuur daar overdag een paar graden warmer hebben.

Vloerverwarming is echt heel comfortabel maar wel als groot nadeel dat je niet snel even de boel kunt verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 12:05
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:51:
In nederland zelfs maar 1000 euro na aftrek subsidie (Panasonic Monoblock) en goed inkopen doen, weet niet hoe dat in B is.
Subsidie bij nieuwbouw ?

Ik heb dit jaar een nieuw huis in NL laten gebouwd en had het zelfde budgetaire probleem. Al met al zijn we een jaar aan het voorbereiden geweest en hebben we diverse opties besproken (staalbouw, HSB, traditioneel, zelfs zeecontainers) Dit hebben we ook gedaan voor alle installaties, verschillende opties overwogen.

Uiteindelijk is het een traditionele bouw geworden met een staal constructie. Erg goed geïsoleerd, en een Alpha Innotec lucht warmtepomp. Beneden en in de badkamer vloerverwarming. Boven in de slaapkamers een convector zodat er snel kan worden verwarmd en gekoeld indien nodig. Dit is gedaan om de warme zomers iets comfortabeler te maken. En zodat de kinderen als ze huiswerk moeten maken snel even een beetje kunnen bij verwarmen.

Dit was voor ons de goedkoopste optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Dezjay op 30-12-2021 16:03 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Hann1BaL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:02:
[...]

Dit is wel waar het potentiele probleem zit. Zolang kamers alleen gebruikt worden om te slapen (en de was te doen etc.) dan is dat geen probleem.

Als de kinderen ouder zijn en liever op hun kamer spelen of later huiswerk maken/ studeren, wil je de temperatuur daar overdag een paar graden warmer hebben.

Vloerverwarming is echt heel comfortabel maar wel als groot nadeel dat je niet snel even de boel kunt verwarmen.
Waarom zou ik snel temperatuurschommelingen willen ? Het is nu op de verdieping 19°

https://fgheysels.github.io/

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Subsidie op het apparaat. Maakt toch verder niet uit of het wel of niet nieuwbouw is?
Anders zet je het 1 dag erna erin, als het huis niet meer 'nieuwbouw' is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03:45
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:09:
[...]

Subsidie op het apparaat. Maakt toch verder niet uit of het wel of niet nieuwbouw is?
Anders zet je het 1 dag erna erin, als het huis niet meer 'nieuwbouw' is
website rijksoverheid:

U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lochnes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:32:
[...]

website rijksoverheid:

U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.
Goh dat is duidelijk ja, en ontkom je ook niet zomaar aan. Dank voor het delen.

• Ernemmer
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:17:
[...]

Goh dat is duidelijk ja, en ontkom je ook niet zomaar aan. Dank voor het delen.
Nu moet je in NL wel aan de warmtepomp, dus is subsidie geven door de overheid voor nieuwbouw niet nuttig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
whoami schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:43:
[...]

Waarom zou ik snel temperatuurschommelingen willen ? Het is nu op de verdieping 19°
Om als je kind huiswerk gaat maken de slaapkamer even snel 2-3 graad warmer te maken.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Tazzios

..

Met een warmtepomp kun wel bufferen indien je dreigt terug te leveren, daarvoor zijn al complete sets te vinden. Dat geeft dus ook wat financieel voordeel.
Het zal je natuurlijk niet de winter door helpen maar wel zorgen dat je eigen verbruik veel hoger wordt.
Gas kun je helemaal niet opwekken* en is in de winter ook duur.

* maar wel zelf bufferen. >:)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:31
Ernemmer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:21:
[...]

Om als je kind huiswerk gaat maken de slaapkamer even snel 2-3 graad warmer te maken.
Voor die situatie is een infraroodpaneel ook nog wel te verantwoorden.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

whoami schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:43:
[...]

Ik werk thuis en achter een computer is 19 graden laag. Dan is het fijn dit snel net boven de 20 te kunnen stellen en met een radiator is dat zo gedaan.

Zoals ik al zei hangt dit van het gebruik af.

En het is nu ook niet bepaald winter qua temperatuur. (Ik woon ook in een zeer goed geïsoleerd nieuw huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Koelman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04-2022
Ik zie dat iedereen wel iets naar voren brengt, alleen mis ik bij die mooie voorstellen een jaar verbruik per m2 of per m3.
Ik zie water- warmtepomp installaties die 15000Kwh per jaar verbruiken.door continu aanstaande boosterheaters....zie dat maar op te wekken met Pv , mijn matig geïsoleerde hoekwoning van 100m2 uit 1914 verwarmd met een lucht-lucht warmtepomp verbruikt 850Kwh .
Het hele jaar door een virusvrij binnenklimaat.
In de doucheruimte een infrarood paneel en op de verdieping overloop een goedkope lucht-lucht warmtepomp voor incidentele verwarming en koeling van de slaapvertrekken
Lucht heeft nu eenmaal een lagere massa als water/ beton/ ijzer enz.
De kosten zijn een stuk lager het verbruik is lager doordat de installatie aan hoeft te blijven , is bij thuiskomst supersnel op temperatuur( ook bij -10 )
Maar ja er zit geen subsidie op, die de overheid graag geeft, het komt met bakken weer terug aan energiebelasting- euro's
Maandelijkse energiekosten 0 euro, jaarafrekening is negatief €220
Pagina: 1