Vraag

• sirmike
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05-2022
Ik krijg vanmiddag dus mn geheugen binnen, jippie!
M'n huidige 2x 8 (16) vervangen met 2x 16(32).

Het plaatsen zou niet zo spannend moeten zijn, maar de verwerking?

Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 is welke ik heb aangeschaft, en ik hoor heel vaak dat mensen dan in hun bios een XMP profiel aanzetten?

zou ik dat in deze ook moeten doen om er het beste uit te halen?
Wat voor effect heeft een xmp profiel met nieuw geheugen?

Beste antwoord (via sirmike op 30-12-2021 17:20)

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 17:09
Even de bios in en inderdaad het XMP profiel activeren, meer is het niet.

Anders draait je geheugen op lagere snelheden dan waarvoor het is uitgelegd. :)

M3P 24'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 17:09
Even de bios in en inderdaad het XMP profiel activeren, meer is het niet.

Anders draait je geheugen op lagere snelheden dan waarvoor het is uitgelegd. :)

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Wat @Vissa66 zegt idd, is het bijvoorbeeld dit model dan zal het geheugen standaard volgens de SPD waardes ingesteld worden:
SPD Latency 15-15-15-36
SPD Speed 2133 MHz
SPD Voltage 1.2V
Gebruik je het XMP profiel dan ga je naar deze waardes, mits je mb/cpu dit ondersteunt:
Tested Latency 18-22-22-42
Tested Speed 3600 MHz
Tested Voltage 1.35

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
Doe eerst een BIOS reset voordat je na installatie van het nieuwe RAM de boel weer aanslingert.

Heb je nog steeds pricewatch: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 als moederbord die je in Aanschaf extra RAM ook al had??

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 30-12-2021 13:24 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Met @Uszka -- reset je BIOS tussen het wisselen in, zodat de oude instellingen niet gebruikt worden, maar SPD gebruikt wordt. Let op dat een XMP profiel geen garantie is, afhankelijk van wat voor processor/moederbord combo je hebt. Een XMP profiel kan dan zelfs een nadeel zijn; want heel vaak zijn de SPD timings "slechts" 2133MHz "conservatief" ingesteld -- je zult dan met de hand wat zaken moeten gaan tunen. Waar XMP mee kan helpen (je weet immers wat in theorie kan, je CPU/mobo zal de remmende factor zijn), maar goed -- dat is de lol van overklokken ook een beetje, niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:22:
Doe eerst een BIOS reset voordat je na installatie van het nieuwe RAM de boel weer aanslingert.

Heb je nog steeds pricewatch: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 als moederbord die je in Aanschaf extra RAM ook al had??
Ja nog steeds hoezo?

ik merk wel dat bij het laden XMP er een boot detected failed eruit komt? Kan ik wel xmp draaien?
pricewatch: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 heb dit systeem, en heb deze ram stickjes gehaald.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18

maar ik zie dat ik nie boven een bepaalde snelheid kan?

[ Voor 35% gewijzigd door sirmike op 31-12-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59
sirmike schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:35:
[...]

Ja nog steeds hoezo?

ik merk wel dat bij het laden XMP er een boot detected failed eruit komt? Kan ik wel xmp draaien?
pricewatch: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 heb dit systeem, en heb deze ram stickjes gehaald.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3600C18

maar ik zie dat ik nie boven een bepaalde snelheid kan?
Je geheugen staat niet op de QVL lijst, dus hou er rekening mee dat het niet kan/gaat werken.

QVL: https://download.gigabyte...7f225178ca1f3d0f2e745d51d

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Wylana schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:46:
[...]

Je geheugen staat niet op de QVL lijst, dus hou er rekening mee dat het niet kan/gaat werken.

QVL: https://download.gigabyte...7f225178ca1f3d0f2e745d51d
oh lekker dan haha, miskoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Niet noodzakelijk -- nogmaals, lees mijn post eens. Met jouw CPU zul je dit soort geheugen niet direct op die snelheden kunnen krijgen, met 2933 heb je echter nog wel eens een kans (ZEKER op 1.35v); probeer het eens met de hand.

Zonder te weten welke CPU je hebt, heb je in die era (je hebt EINDELIJK aangegeven welk moederbord je hebt) "officieel" alleen 2666MHz ondersteuning (let nogmaals op: het is DDR)... hoger is wel degelijk mogelijk, maar ga er maar vanuit dat dat niet met XMP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Umbrah schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:00:
Niet noodzakelijk -- nogmaals, lees mijn post eens. Met jouw CPU zul je dit soort geheugen niet direct op die snelheden kunnen krijgen, met 2933 heb je echter nog wel eens een kans (ZEKER op 1.35v); probeer het eens met de hand.

Zonder te weten welke CPU je hebt, heb je in die era (je hebt EINDELIJK aangegeven welk moederbord je hebt) "officieel" alleen 2666MHz ondersteuning (let nogmaals op: het is DDR)... hoger is wel degelijk mogelijk, maar ga er maar vanuit dat dat niet met XMP is.
je bedoeld zelf als zodanig instellen op die snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup! Maar let op: alleen met een -K-cpu.

XMP is sowieso iets wat in mijn ervaring heel erg "meh" kan zijn -- vaak is het voltage nét te laag, of een van de subtimings nét te strak (of niet strak genoeg). Soms is er zelfs nét iets meer uit ram te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Umbrah schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:04:
Yup! Maar let op: alleen met een -K-cpu.

XMP is sowieso iets wat in mijn ervaring heel erg "meh" kan zijn -- vaak is het voltage nét te laag, of een van de subtimings nét te strak (of niet strak genoeg). Soms is er zelfs nét iets meer uit ram te halen.
Geprobeerd. Er viel geen enkele snelheid boven de standaard frequentie van 2133 😔 anders kwam er een fout….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Pas ook alle timings en de voltages aan -- en nogmaals: welke CPU heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sirmike schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:12:
[...]

Geprobeerd. Er viel geen enkele snelheid boven de standaard frequentie van 2133 😔 anders kwam er een fout….
Wel de modules in de rode bankjes drukken ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Umbrah schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:13:
Pas ook alle timings en de voltages aan -- en nogmaals: welke CPU heb je?
Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz
Skylake 14nm Technology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
Niet zo vreemd dat ie de XMP niet aankan, de geheugencontroller van de cpu kan die snelheid niet aan. Heeft het moederbord de laatste bios?

Cpu is gemaakt voor een geheugensnelheid van 2133 mhz dus dat klopt precies, alles daarboven is dus een overklock. Kortom je hebt veel te snel geheugen voor deze cpu

Enigste wat je kan proberen is handmatig de snelheid met stapjes verhogen, dan bedoek ik bv 100mhz meer en dan testen of het werkt en stabiel is.

[ Voor 61% gewijzigd door freaky35 op 31-12-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Oh wauw, de eerste DDR4-CPU die óók DDR3 aankon... 2133 is dan eigenlijk niet eens super slecht; uit m'n hoofd heb ik wel eens 2666MHz CL18 gehaald (technisch 1333 want: DDR), maar veel meer zal er eigenlijk ook niet in zitten. Dat was geloof ik ook de tijd dat 1.35v best lastig was.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 31-12-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
ik zit nu op 2800 met 1.20v, maar das ook wel de max zo te zien. Erboven is te instabiel volgens het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sirmike schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:28:
ik zit nu op 2800 met 1.20v, maar das ook wel de max zo te zien. Erboven is te instabiel volgens het systeem.
Op 1.2v wel ja. maar veel fps winst haal je niet vergeleken met 3000+

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Cpu zelf overclockd misschien meer winst opleveren. Maar het is mij niet duidelijk TS, wat voor winst qua performance verwachte.

Verder welke games speel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
sirmike schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:48:
[...]
oh lekker dan haha, miskoop
Dat idee had ik al na mijn vorige vraag. 32GB lijkt mij ook niet erg zinvol op zo'n oud platform met, naar huidige maatstaven, trage quadcore cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Voor dit systeem zeker een miskoop.TS heeft er alleen baat van met een nieuw cpu en moederbord setje erbij .
Persoonlijk zal dat ook een veel grotere winst opleveren als deze geheugen upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

sirmike schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:28:
Erg goeie score -- let op dat er wel een verschil is tussen 'boot stabiel' en 'werk stabiel' -- probeer er eens wat workloads op los te laten. Verbaast me niets dat het voltage niet hoger gaat want die ouwe chips waren de eerste generatie DDR4 chips, die konden nog niet zó veel (met die gedachte en de huidige staat van DDR5 denk je eens in wat nog kan komen :9~ ) -- ben het eens met de rest: waarom eigenlijk naar 32GB op een quad core dingetje als dat? Denk dat je beter gebaat bent bij iets anders (ondertussen); het is een CPU uit Q3 2015; dat maakt het bijna een 6 jaar oude CPU - voorbij de economische levensduur; zeker als je nagaat dat dát ongeveer het moment was dat "zen" veel begon te betekenen (en bij de 7000-serie; die overigens dezelfde chipset gebruiken als de 6000 serie, kwam ineens héél snel de 8000 serie en verder... Intel werd toen pas wakker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
dank allen voor de hulp, ik heb de geheugensticks terug gestuurd, met zoveel pk onder de motorkap op een roestbak is overbodig, wel bedankt allen voor het antwoord.
Misschien moet ik enes gaan kijken naar een nieuwe cpu cq moederbord?
Pagina: 1