Aansluiting regenpijp op riool?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:10
Hi allen,

Nadat ik voor het eerst een aantal grote struiken heb weggesnoeid kwam ik deze situatie tegen in mijn achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVlyNNEvGbAZVijAvXGLuy8uS5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7OKnyD9iOzbLD8Bkr10ZUm2.jpg?f=fotoalbum_large

De regenpijp komt uit bij een kleinere buis die de gevel in gaat. Ik neem aan dat deze naar het riool gaat maar zeker weet ik het niet; ik ben de enige met een uitbouw in de rij van woningen; de andere buren hebben een regenpijp die direct de grond in gaat.

Nu is de regenpijp niet meer aangesloten aan de kleinere buis, terwijl dat wel de bedoeling lijkt te zijn. Het witte spul zijn restjes van een soort tape, dus wellicht heeft een vorige bewoner dit proberen te fixen.

Ik wil dit wel spoedig herstellen, want nu slaat het water tegen de gevel aan en het metselwerk is al aangetast door het stromende water. Ik heb al naar verloopstukken gezocht maar kan niet zo snel iets vinden. Enige mensen hier die deze situatie eerder hebben gezien?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-07 21:48
Als de reduceer, die in de bocht zit, gelijmd is dan wordt het lastiger om goed te repareren.
Zit die buis niet (goed) vast aan de muur? zo niet zou je dat als eerste moeten doen. Beugel zo kort mogelijk aan de onderkant bevestigen aan de buis. Buis zou je dan iets opzij kunnen trekken om het gat in de muur te boren.
Eventueel de bestaande beugel, die waarschijnlijk een stuk hoger zit losmaken.
Voordat je de buis vastmaakt aan de beugel het kleine buisje opschuren en ontvetten, doe dit ook met de reduceer in de bocht. Dan het buisje goed insmeren met pvc lijm, ik heb betere ervaring met griffon uni 100 dan met tangit/bison etc......
Buisje in de reduceer steken en buis vastmaken.

Beter is om het geheel te vernieuwen en niet vergeten om te kijken waarom een grote buis verder loopt in een kleine. Het losgaan zal waarschijnlijk gekomen zijn door stuwing, hetzij doordat de hoeveelheid water niet snel genoeg wordt afgevoerd door het kleine buisje of omdat dit buisje een verstopping heeft. Dus zeker controleren of er een verstopping is.