Toon posts:

Win10 installatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The-
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-03-2022
Beste,

Ik probeer win10 op mijn desktop pc te installeren nu weet ik niet heel veel van computers en dergelijke af ook weet ik niet exact wat voor hardware er allemaal inzit met wat aanwijzingen en hulp kan ik dat misschien wel achterhalen mocht er iets van belang zijn.

Wat ik in mijn opstart scherm dan de bios heb staan is in ieder geval dat het om een amd Athlon 64 processor gaat 3800+ 2,4 GHz

Ik heb er een geformatteerd 40gb sata drive inzitten en probeer win te installeren met een USB stick.

Er liggen vast ook problemen in de bios want hij blijft op dit punt al heel vaak "hangen"

toetsenbord reageert niet of niks tot dat hij uiteindelijk de harde schijf begint op te starten dan kan ik uiteindelijk de boot selecteren of de bios setup ingaan

Ik krijg dan een knipperende punt te staan in beeld

Soms krijg ik een oranje scherm met witte lijnen en soms krijg ik een Windows recovery fout melding

En soms doet die ook helemaal niks. Ik heb al verschillende keren op verschillende USB sticks een nieuwe bootup gemaakt maar ik kom gewoon niet in een normaal installatie scherm

Ik hoop dat dit voldoende informatie

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 20:46
De vraag is of je uberhaupt kan booten vanaf usb.
Daarvoor moet je eerst de bootvolgorde aanpassen in de bios.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:14

Blokker_1999

Full steam ahead

Wow, heb die CPU al lang niet meer gezien. Dat is een CPU uit 2003! En die is niet meer ondersteund door Windows 10. Ik betwijfel dan ook of je dit werkende gaat kunnen krijgen.

Ook een vreemde geheugenconfiguratie. Lijkt alsof er 4,5GB aan geheugen in je systeem zit. Ik zou het eens proberen met een 32bit versie van Windows 10 als die nog bestaan. Die gaat sowieso iets beter met oude hardware om kunnen

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• The-
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik heb in de bios ook al geprobeerd de boot volgorde met de USB op 1 te zetten maar maakt geen enkel verschil of ik dat doe of dmv F11 het boot menu eerst te selecteren en dan de USB te selecteren.

Ja het is idd een oudere pc ik had in ieder geval gehoopt dat de setup op zijn minst zou starten

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-03 20:46
Het klinkt stom maar soms wil in dit soort situaties wel eens helpen om de windows installatie op een cd te branden en van daar af installeren.
Andere optie maar daarvoor moet je even in de handleiding kijken dat er voor booten soms maar 1 usb poort geschikt is. (en maak de usb stick via de installer die je krijgt als je windows op een andere pc download)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Erg onduidelijk of je nu wel of niet van een opstartbare USB stick kan starten?
Wat voor USB, waarmee gemaakt?

Maar Windows stond er blijkbaar al op of gaat de fout in met het installeren??
The- schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:27:
Soms krijg ik een oranje scherm met witte lijnen en soms krijg ik een Windows recovery fout melding

[Afbeelding]
Ook harde schijf kan (gedeeltelijk) defect zijn waardoor het opstarten niet (altijd) goed lukt of langzaam gaat.
Eventueel bios reset naar default (USB legacy aan/auto).

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 04:09
Windows 10 installeren op zo'n oud systeem is niet aan te raden en gaat je waarschijnlijk ook niet lukken. Een harde schijf van 40 Gb is veel te klein voor Windows 10. Probeer Windows 7 zou ik zeggen, maar ook dat is niet makkelijk. XP of Vista kan ook, evenals een (oude) Linux vesie, maar om Linux goed werkend te krijgen zal je nog meer moeten doen.
Ook lijkt het er op dat de harde schijf niet meer betrouwbaar is.

[Voor 8% gewijzigd door soedesh op 31-12-2021 03:48]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 18:54
Een UEFI boot gaat niet lukken. Ik zou even een Windows 7 DVD bakken met je Ricoh, misschien dat je vanaf daar kan upgraden. Maar lijkt me sterk.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45

nelizmastr

Goed wies kapot

soedesh schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 03:45:
Windows 10 installeren op zo'n oud systeem is niet aan te raden en gaat je waarschijnlijk ook niet lukken. Een harde schijf van 40 Gb is veel te klein voor Windows 10. Probeer Windows 7 zou ik zeggen, maar ook dat is niet makkelijk. XP of Vista kan ook, evenals een (oude) Linux vesie, maar om Linux goed werkend te krijgen zal je nog meer moeten doen.
Ook lijkt het er op dat de harde schijf niet meer betrouwbaar is.
Windows 7 en ouder kun je niet meer veilig gebruiken. Dan zou ik nog eerder aanbevelen een andere tweedehands PC te kopen.

Linux is voor niet ervaren gebruikers ook geen optie.

Staan er genoeg te koop hier op Tweakers, ook voor de kleine portemonnee.

https://tweakers.net/pcs/aanbod/

Dit systeem uit 2005 gaat de huidige Windows 10 versies niet goed draaien,
Je hebt echt minimaal 2 rekenkernen nodig, deze heeft er 1, en een SSD.
Een stuk draaiend roest minstens zo oud als de PC gaat niet werkbaar zijn,
en 40GB is niet genoeg om updates te kunnen installeren. Afgeschreven dus.

I reject your reality and substitute my own

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Ik heb hier nog wel een PC met W10 staan, woon je in de buurt van Amsterdam?

Hattrick: Thorgal Eagles

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03 04:09
Overigens gaat Windows 10 waarschijnlijk wel lukken op dit oude systeempje als je de schijf vervangt (door een grotere en betrouwbaardere) en wellicht het geheugen uitbreidt. Edit: Ik zie dat je al 4Gb hebt?
Ik raad minimaal 2 Gb aan RAM aan voor de 32 bit versie van Windows 10 (wat sowieso gaat lukken op deze oudere processor). Voor 64 bit Windows raad ik minimaal 4 Gb RAM aan en aangezien de processor 64 bit is moet dat denk ik ook lukken.
Of de performance met Windows 10 acceptabel is betwijfel ik maar zal je zelf moeten beoordelen (een SSD zou zeker helpen, maar is het de investering waard?).
Ik heb het idee dat de 32 bit versie iets sneller zal zijn, maar dat zou je moeten uitproberen.

Ikzelf zou op dit systeempje toch echt hooguit Windows 7 installeren met systeemherstel uitgeschakeld en er geen anti-mailware/anti-virus op installeren (dus bijv. ook Windows Defender en de updates daarvan uitschakelen). Niet aan te raden voor de gemiddelde gebruiker, maar naar mijn idee (samen met Linux) de enige manier om nog een vlot en bruikbaar systeem te maken met jouw hardware.
Voor wat extra "veiligheid" maak ik meestal wel een standaard user aan zonder admin rechten welke automatisch aangemeld wordt (in Windows 7 kan dat met netplwiz).

Klopt het overigens dat je dit bordje hebt?

pricewatch: ASRock ALiveNF6G-VSTA

In dat geval heb je waarschijnlijk wel een losse Windows licentie nodig (is dat de investering waard?). Als het een OEM machientje was geweest (ofwel een PC van een fabrikant zoals Dell, Acer, Lenovo, HP etc.) dan had je met een beetje geluk Windows 7 OEM kunnen installeren zonder extra licentie te hoeven kopen (hoe dat moet is weer een ander verhaal) of de licentie voor Vista of XP op de COA sticker kunnen gebruiken.

[Voor 24% gewijzigd door soedesh op 31-12-2021 18:21]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:46

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Moet zeker wel werken, heb Windows 10 64bit (1503 of 1607 LTSB geloof ik dat wel) draaiend gehad op een AMD Athlon 64 X2 4200+ / 4GB met 60-64GB SSD. Ik zou gewoon beginnen met alleen de HDD aan te sluiten waar windows op komt, de rest gewoon loshalen (alleen IDE/Sata kabels eruit, stroom kun je laten zitten).

Geloof dat windows 10 minimaal NX bit nodig heeft van de CPU om te draaien, en er waren/zijn aangepaste installers/ISO's voor oude systemen waar windows 10 helemaal uitgekleed was.

En de 'mythe' dat je op oudere systemen niet kan booten vanaf USB is ook maar half waar, met 'usbformat' (HP tool?) kon je een USB stikje zich laten voordoen als 'HDD' of 'FlashHDD' en kon je daar gewoon dos vanaf draaien enzo. Of de media creation tool daar rekening mee houdt weet ik niet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Right, paar dingen:

- Geen USB driver + USB2 boot = zonder slipstreamed drivers géén install vanaf USB; ik raad (gezien je er toch 2 hebt...) een bootable DVD aan. Da's zo'n optisch schijfje die je in de bekerhouder van je PC doet. Dat is de meest eenvoudige manier, er zijn manieren om een USB stick een optische drive/HDD na te laten doen maar bespaar je de moeite.
- Geen volwassen UEFI = je zult MBR moeten installeren. Boot van de drive, niet van de EFI bootloader ("Windows Boot Manager" dus niet)
- Het is een wat 'lichtgewicht' systeem maar het gaat wel werken. NXBit zit op Athlon64 dus dat zou ook moeten werken zonder uitkleden. Verwacht van het OS een "zo goed als het kan" ervaring (SSD helpt heel erg, maar geef niet te veel uit... d-ramloos s-ata ding is goed genoeg), maar sommige bijgesloten apps (3d meuk, stl's aanpassen, etc...) zullen echt wel aan de trage kant zijn.

Bedenk ook dat het als 'legacy bakkie' wel wat lastig is om Win10 te gebruiken (DOS zul je moeten emuleren met dosbox e.d...), en voor 'normaal alledaags' gebruik is het net te oud. Die machine heeft echt een beetje het syndroom van "te oud om nu nuttig te zijn, te nieuw om als classic machine te werken". Tenzij je echt XP-era spul wil draaien, maar installeer dan XP... en houd hem van het internet af.

Nogmaals: lastige dilemma machine.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee