3D printer aanschafadvies

Pagina: 1
Acties:

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-07 23:42
Ik wil graag een 3d printer aanschaffen maar zie door de bomen het bos even niet meer. Online veel tegenstrijdige adviezen dus daar ben ik niet wijzer van geworden. Wat ik tegen ben gekomen zijn oa de Ender 3 PRO/v2, de 5, een Prusa, Polaroid etc.

Mijn keuze is gevallen op FDM (geen resin, ik ben tamelijk slordig en dat zou een kliederboel worden). Ik twijfel nog over het filament, maar PLA en ABS zal ik gaan proberen.

Ik wil em graag bij een Nederlandse winkel halen, en het budget is rekbaar, 250-500 euro tot max evt 1000 indien de "omg deze moet je echt hebben"-printer toevallig 999 euro kost :)

Mijn eisen:
- Kwaliteit: vind ik behoorlijk belangrijk. Een vriend van mij heeft de Ender 3 en dat is op zich prima, maar indien mogelijk mag het wel nog ff ietsje strakker.
- Tweakergehalte: het ding moet het gewoon doen. Ik heb geen zin om regelmatig het print bed af te stellen of het bordje te moeten upgraden. Keertje iets troubleshooten prima, dat hoort er bij, maar liefst zo min mogelijk. Hoeft dus ook niet per se een Open Source printer te zijn.
- Grootte: graag toch wel minimaal 200x200x200 of nog liever 300x300x200
- Snelheid: boeit me minder, als ie maar geen slak is.
- Montage: In elkaar zetten prima, maar ik ben niet meer zo'n "ik moet alles zelf snappen/doen/modden"-tweaker. Liefst dus ook geen ellenlange krom geschreven handleidingen om de printer in elkaar te zetten.

Qua features:
- heel graag een verwarmd printbed
- liefst ook een self-aligning printbed
- camera is leuk, maar niet essentieel

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als ik jouw eisen zie denk ik meteen aan een Prusa Mk3s. Zou zo geen andere printer weten welke aan deze eisen voldoet.

Overigens zou ik ABS links laten liggen en dan voor een PETG soort kiezen, heeft een stuk minder nadelen dan ABS.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:45
A Lurker schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:22:
"omg deze moet je echt hebben"-printer toevallig 999 euro kost :)
Toevallig.... https://www.prusa3d.com/p...usa-i3-mk3s-3d-printer-3/
(de zelfbouw kit is goedkoper)

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@jeroen3 De zelfbouwkit is inderdaad goedkoper (€750 meen ik), en voor een tweaker een stuk leuker. Relatief simpel in elkaar te zetten, goede handleiding en mocht er onverhoopt toch iets zijn weet je hoe het in elkaar zit.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:40

BCC

Heb een ender3 gehad en teruggestuurd omdat ik zoveel moest tweaken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Check eens de Artillery Sidewinder. Heeft grote buildplate, 300x300, de x1 heeft wel wat issues waar de randen niet goed warm worden, maar volgens mij is dat met een stukje isolatie goed op te lossen. Van de x2, weet ik niet of die hetzelfde issue heeft. Heeft wel een buildplate die helemaal vast zit, en komt met bed level probe. Maar die is op de x1 makkelijk zelf te installeren.

In principe heeft de Sidewinder, en de Genius (kleiner maatje) alles wat je nodig hebt, en komen niet als een zelfbouwpakket. Ze zijn stil, Dual Z steppers, en komen met een prima extruder en hotend.
Als ik een extra printer zou willen hebben, zou ik persoonlijk die halen.

Elegoo Neptune 2s, is ook een prima printer. Komt met een hoop extra's, die niet meegeleverd worden bij de ender 3 serie. Dual gear extruder, betere bedsprings, pei sheet, ptfe tube. Maar geen dual z, en geen bed probe.

Anycubic, heeft een zelfde soort model, de Vyper, met dual z, en automatic bed leveling.
Maar ook de Mega serie printers, als je een ander soort look wilt. En heeft ook een versie met buildplate van 300x300. Maar Anycubic valt wel een beetje in dezelfde categorie als Creality qua kwaliteitsissues soms.

In het open source 3d, topic, komen ook een paar interessante mk3 kloons langs.

Heb je wat alternatieven, tussen het prusa en creality geweld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:02
Zonder meer de Prusa. Hele goede support mocht er iets zijn en het zelf in elkaar zetten duurt een uurtje of wat maar is leerzaam en goed te doen!

Kwaliteit out of the box is erg goed en de prusa slicer is ook fantastisch.

Ik heb geen verstand van 3d printers e.d. en heb daarom de prusa mk3s gekocht, geen seconde spijt van gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Smurf

Detri

Nog een stem voor de Prusa hier.
Vanmiddag de eerste printjes gedaan na vrijdag begonnen te zijn met bouwen. Als je een beetje handig bent zeker voor de kit gaan. Ik vond het echt een leuke ervaring om te doen, en het idee dat ik nu (volgens de reviews in ieder geval) een printer heb die "het gewoon doet" is ook geruststellend.

Wat camera betreft: Ik lees goede verhalen over de android versie van Octoprint. Daar ga ik vanavond eens mee aan de gang.

)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-07 23:42
Ik ben eruit: de Prusa kit. Iets duurder dan de alternatieven (waaronder degene die hier genoemd worden) wellicht, maar beproefd en stabiel.

Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1