Toon posts:

moederbord upgrade, B450 naar B550

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:40
Op dit moment heb ik een op B450 gebasseerd systeem aan het begin van C-periode gekocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 308,55€ 308,55
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD AV GP WD30EURS, 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 86,19€ 86,19
1Bluetooth en IR dongelsTP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter€ 6,96€ 6,96
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1ToetsenbordenLogitech G915 (Qwerty US, Linear)€ 195,95€ 195,95
1MuizenLogitech G Pro Wireless€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 107,53€ 107,53
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 96,-€ 96,-

Ik stoor me aan de POST tijd die aardig wat seconden (15 of zoiets) duurt, wil een extra NIC (liefst 10Gbit) en kunnen uitbreiden met één of meerdere extra NVME SSD. Ik heb de volgende moederbord op het oog pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk, maar deze heeft 2,5Gbit NIC en weet niet of die helpt met een lagere POST tijd.

Doe ik er goed aan te upgraden of kan ik beter PCIe kaarten zoeken voor de NIC en M2 uitbreiding?

Alle reacties

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 17:38
Heb je de BIOS geupdate naar de laatste versie? Bij mijn B450 bord heeft dit enorm geholpen, ding boot nu zo snel dat ik nauwelijks nog in de Bios kan komen. Meestal sluit ik Windows af met shift als ik er in moet.

10Gbit op een B550 bord is er niet, dus je zult hoe dan ook een pci-e kaart moeten nemen als je dat wilt. (Of een zeer prijzig x570 bord).

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou de bios updaten naar de laatste versie en kijken of alle instellingen goed staan. Vroeger had je nog wel eens een optie voor quick boot en kan je display flash screen op disabled zetten, of esc bij het opstarten, kan je zien wat die doet, ben wel benieuwd waar die op blijft hangen.
Mogelijk zoekt hij via de NIC naar een pxe netwerk boot.

Voor B550 eventueel deze optie
pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:40
Inmiddels de update uitgevoerd, maar biedt weinig versnelling. Het duurt vooral lang voordat er tekst op het beeld komt. Weet niet waar hij dan mee bezig is. Jullie misschien? Zit er verschil in de B450 en 550 wat dat betreft? De support voor Ryzen 3k is er later pas in gekomen natuurlijk.. zou dat wat uitmaken?

De B550 aorus elite V2 heeft maar 1 nic. Vandaar dat mijn oog op de tomahawk viel. Heb nog geen 10gb switch, maar dacht klaar te zijn voor de toekomst :-) misschien beter het toch bij 2.5 te houden dan.

[Voor 15% gewijzigd door Juzzuts op 31-12-2021 05:56]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je al eens bios defaults geprobeerd en opstarten zonder netwerkkabel. Toevallig geen usb storage devices aan je pc hangen.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 16:28
Ik heb een MSI B550-A pro moederbord en die heeft binnen enkele seconden de post doorlopen. Hopelijk heb je hier iets aan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:36
Al eens geprobeerd zonder iets van USB aangesloten te hebben? Dat soort apparaten kunnen de POST flink vertragen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee