Toon posts:

externe harde schijf voor backup - welke aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• selseven9
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-11-2022
Mijn vraag maakt duidelijk dat ik er niet veel van af weet, excuses bij voorbaat.

Ik wil (voor het eerst) een backup maken van mijn computer. Tot nu toe sloeg ik alleen mijn documenten op op een kleine externe harde schijf. Omdat ik bij het updaten naar Monterey een foutmelding krijg, moet ik een clean install doen en eerst dus een backup maken.
Dus ik op zoek naar een externe harde schijf van ca. 1 Tb. Maar ik zie dat die allemaal USB 3 hebben. Mijn Mac heeft USB 2 en Thunderbolt 2. Kan ik dan een converteer kabel gebruiken van USB 2 naar USB 3 voor het maken van de back up?
Of is het zo, dat als ik maar ca. 140 GB gebruik op mijn computer, een externe HD van ca. 280 GB al groot genoeg zal zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015)
HD van 1Tb, waarvan nog 860 GB vrij is

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gegoogled op zoek naar een externe HDD met USB 2, maar die worden volgens mij niet meer gemaakt :D

ps het vreemde is dat als ik zoek bij Apple naar de specs van mijn computer, er beweerd wordt dat ie USB 3 heeft. Maar dat is niet zo!

...

Beste antwoord (via selseven9 op 29-12-2021 22:16)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
selseven9 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:08:
Inmiddels zie ik in de hardware van mijn computer dat hij wel USB 3 heeft... Heel vreemd, want als ik achter kijk zie ik toch echt gewone USB 2 poorten (dus niet met iets blauws er in)
zijn mijn usb3 poorten op mn Dell XPS ook niet :) maar die zijn ook echt 3 :)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat is nou het mooie van USB.. een USB 3.x apparaat werkt ook gewoon op een 2.x of zelfs een 1.x poort

(hooguit als het gevoed wordt uit de usb poort only dat er issues kunnen optreden ivm de geleverde stroom)

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee of er bus-powered Thunderbolt-enclosures zijn maar die zijn, theoretisch, 50x sneller dan een USB2.0 disk. Allicht tegen een iets hogere prijs want ook de storage zelf is mogelijk wat sneller / luxer uitgerust.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• selseven9
Inmiddels zie ik in de hardware van mijn computer dat hij wel USB 3 heeft... Heel vreemd, want als ik achter kijk zie ik toch echt gewone USB 2 poorten (dus niet met iets blauws er in)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
selseven9 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:08:

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vaak staat er SS bij als het USB3 poorten zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• selseven9
SMSfreakie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:09:
[...]

O is dat het! Ik had eerst opgezocht: hoe kan ik zien of mijn poorten 2 of 3 zijn, er daar stond dat over dat blauwe... Maar dat hoeft dus niet perse.
Dan geloof ik nu maar dat ze toch echt 3 zijn :)

• selseven9
Het is nu dus opgelost, ik blijk toch 3 te hebben!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@selseven9 Als je met Backups gaat beginnen, denk je dan ook even na over de situatie brand en diefstal?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Greatsword schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:50:
@selseven9 Als je met Backups gaat beginnen, denk je dan ook even na over de situatie brand en diefstal?
Letterlijk genomen is dat disaster recovery. Je hebt dan op zich niet veel aan voorgaande versies.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29
selseven9 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:57:Omdat ik bij het updaten naar Monterey een foutmelding krijg, moet ik een clean install doen en eerst dus een backup maken.
Backup betekent letterlijk reservekopie. Alles op een externe schijf zetten en daarna je interne schijf leeggooien heb je dus geen backup, alleen verplaatsing van de (enige kopie van de) data.

Ik zou je aan willen raden na de Monterey clean install om te zorgen dat je de schijf echt als backup-schijf blijft gebruiken: dus een kopie van alle data.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee