Toon posts:

Radiator weinig/geen doorstroming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:58
Een goedenavond allemaal
Ik zal mijn probleem zo duidenlijk mogenlijk proberen te omschrijven:
Onze cv ketel remeha tzerra uit 2018 doet het perfect.

De desbetreffende radiator (40x60cm) bevind zich op 2 meter van de ketel ,deze is ontlucht en voorzien van een thermostaat kraan deze staat vol open en het palletje is gecontroleerd die veert in en uit als je hem indrukt

Je hoort ook wat water gesuis en de aan/retour zijn goed aangesloten

De hoofdleiding is 22mm zo niet groter vanuit de cv ketel
30cm daaronder zit een verloop t stuk naar 16mm daar gaat een 16mm buis met een bocht terug naar de desbetreffende radiator 1 en op het doorgaande gedeelte gaat deze 50cm rechtdoor en dan een volgende radiator 2 in
Op de zelfde leiding zit weer een t stuk door de vloer naar wsl de badkamer radiator 3 die altijd vol open staat.

Er zitten dus 3 radiators op een 16mm aanvoer afgetakt van elkaar

Ikzelf heb het idee dat de stroming te vlot naar nr2 gaat omdat dit rechtdoor is en de druk niet naar onderen het t stuk ingaat
Nr 2 heb ik al dicht gedraaid maar dan alsnog stroomt het water rechtdoor en word nr 1 niet warm

Zie bijlage s
Rood : hoofdaanvoer
Blauw : koude radiator
Geel : doorgaand naar radiator 2 en uiteindelijk nr3
Ik hoop dat het een beetje duidenlijk verwoord is

Hoor graag van jullie
Mvg

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ReversdRainbow schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:35:
Op de zelfde leiding zit weer een t stuk door de vloer naar wsl de badkamer radiator 3 die altijd vol open staat.
Kan deze dicht?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 13:35

Guldan

Thee-Nerd

Als je nummer 2 en 3 dichtdraait wordt 1 dan wel warm?

Hebben de radiatoren ook een voetventiel? Daar zou je de 3e mee kunnen knijpen (denk ik) zodat deze niet meer het pad van de minste weerstand is.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• ReversdRainbow
Beste
Deze kan ik dicht draaien middels het voetventiel of de thermostaatknop dicht te zetten

Om de flow te bekijken zou het kunnen maar dit is geen permanente oplossing uiteraard.
Guldan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:31:
Als je nummer 2 en 3 dichtdraait wordt 1 dan wel warm?

Hebben de radiatoren ook een voetventiel? Daar zou je de 3e mee kunnen knijpen (denk ik) zodat deze niet meer het pad van de minste weerstand is.
[quote]Guldan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:31:

Morgenochtend zal ik dit eens proberen

Verder weet ik niet of
Ofdat zoals met een riool ( ben ik wat meer bekend mee )
Er een andere bocht of y stuk geplaatst moet worden om de stroming te sturen

Beide bedankt voor het reageren

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:47
e ik heb laatst dit probleem ook gehad. (en zelfs in mijn huis)
ik heb alles omgebouwd /aangepast en ben nu wel tevreden.
de koude radiator moet op een 22 mm buis aangesloten worden.
ik vermoedt dat je zowel de aanvoer als de retour moet je aan gaan ombouwen.
als je alleen de aanvoer doet blijft hij achter in zijn retour je radiator blijft dan moeilijk doen.

op 15 mm mag maximaal maar 1 a 2 radiatoren 3 is gewoon teveel.
(ook al kan het kwa kw waarde wel je zit met je doorstroming dus)
wat betreft het inregelen is leuk. je komt een eind. maar er zijn wel grenzen.

zie post onderaan zolang je binnen de 5 kw blijft kan het wel werken.

en je riool zit ook niet helemaal volgens voorschriften. maar das voor latere zorg.

ik zou ergens een extra stuk in de aanvoer zetten. en eentje in de retour.
maar je moet ze wel kwijt kunnen. kan je ze niet kwijt neem dan een
of een t stuk 3 x 22 mm daarna een verlopent stuk. 22 15 15.
(of een kruis tsukt met wat breek verloopjes erin)

[Voor 39% gewijzigd door miciel op 30-12-2021 11:55]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:28
Wordt de betreffende radiator wel warm zodra je de andere twee dicht draait?

Zo ja, dan moet je de boel even waterzijdig inregelen met behulp van de voetventielen. De radiator die nu nauwelijks warm wordt, kan teveel worden afgeknepen middels het voetventiel.

@miciel
Zonder het vermogen van de radiatoren te weten, slaat de opmerking dat je maar 1 a 2 radiatoren op een 15mm buis mag aansluiten de plank mis. Bij hoge temperatuur verwarming kan je zo'n 6 kW aan radiatoren op een 15mm buis aansluiten. De slecht werkende 60*40 radiator zal een paar honderd watt zijn. Een badkamer radiator is vaak ook niet veel meer dan 1kW. Laat de 3e radiator in het 15mm-circuit een flinke jongen zijn van 50*200 cm type 22, dan is die zo'n 3kW. Dan is in deze situatie de 15mm ruim voldoende om de drie radiatoren te voeden.

[Voor 51% gewijzigd door Ivow85 op 30-12-2021 08:21]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:33
ReversdRainbow schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:21:
[...]

Beste
Deze kan ik dicht draaien middels het voetventiel of de thermostaatknop dicht te zetten

Om de flow te bekijken zou het kunnen maar dit is geen permanente oplossing uiteraard.
Dit is wel de oplossing.
Zo te lezen zijn de radiatoren niet waterzijdig ingeregeld.

Als je alle thermostaatkranen en handkranen op alle radiatoren in huis open zet (en je thermostaat op max) kun je het hele cv systeem inregelen door de voetventielen dicht te draaien tot je de gewenste delta T hebt over de aanvoer en retourleiding. (dit is bij 60/65 graden aanvoertemperatuur ~15 graden)
Hierdoor warmen alle radiatoren even snel/gelijkmatig op en zal je nergens koude radiatoren hebben.

Jouw huidige systeem is zoals links op het plaatje, rechts is hoe het zou moeten zijn.

Daarna kun je de thermostaatkranen en handkranen weer op hun oude instelling zetten.
De voetventielen zijn dan goed ingesteld zodat het water altijd gelijkmatig verdeeld word.

Zie hier meer informatie
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

[Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 30-12-2021 09:01]

• miciel
Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:12:

@miciel
Zonder het vermogen van de radiatoren te weten, slaat de opmerking dat je maar 1 a 2 radiatoren op een 15mm buis mag aansluiten de plank mis. Bij hoge temperatuur verwarming kan je zo'n 6 kW aan radiatoren op een 15mm buis aansluiten. De slecht werkende 60*40 radiator zal een paar honderd watt zijn. Een badkamer radiator is vaak ook niet veel meer dan 1kW. Laat de 3e radiator in het 15mm-circuit een flinke jongen zijn van 50*200 cm type 22, dan is die zo'n 3kW. Dan is in deze situatie de 15mm ruim voldoende om de drie radiatoren te voeden.
ja technsich gezien heb je een punt. je kan 5 kw door 15 mm heen krijgen.
ik zat op 4,5 kw maar het bleef toch een ellende. en heb alles daarom vervangen.
maar dat ligt aan twee dingen. die niet persee bij de ts van toepassing hoeven te zijn.
1 ik stook 3/4 van het jaar 40 graden is meestal voldoende om het huis warm te krijgen.
2 ik heb een bak van een radiator die onder aansluitingen heeft. zonder stijgbuis.
(ik heb ooit over nagedacht deze aan te passen maar het is technisch lastig haalbaar. )
ts hoeft niet perse zoals ik op het randje te zitten. mijn post is wat te voorbarig.
als ts op 4 a 5 kw zit met de juiste aansluitingen zou het geen probleem mogen zijn.

• ReversdRainbow
Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:12:
Wordt de betreffende radiator wel warm zodra je de andere twee dicht draait?

Zo ja, dan moet je de boel even waterzijdig inregelen met behulp van de voetventielen. De radiator die nu nauwelijks warm wordt, kan teveel worden afgeknepen middels het voetventiel.

@miciel
Goedenavond
Als bijde radiatoren dicht gedraaid zijn word de radiator nog steeds niet heet
De leiding en de thermostaatknop worden wel goed warm maar niet bloedheet dat je hem niet beet kan houden en de retour blijft koud ookal gooi ik de cv ketel in zijn vollast

Er lijkt gewoon geen druk door te komen
Zou het kunnen ondanks dat het palletje wel in en uit gaat dat er toch iets in het binnenwerk kapot is van de thermostaatknop

Of de radiator zelf dicht geslibt is ?

Allen bedankt voor het mee denken
Word zeer gewaardeerd
Mvg

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:28
Beide zijn mogelijk.

In geval van een vastzittend binnenwerk van de thermostaatknop wil het nog wel eens helpen om met een kunststof hamer een paar tikken te geven op het metalen thermostaathuis zodat e.e.a. Los komt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ReversdRainbow
Ivow85 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:01:
Beide zijn mogelijk.

In geval van een vastzittend binnenwerk van de thermostaatknop wil het nog wel eens helpen om met een kunststof hamer een paar tikken te geven op het metalen thermostaathuis zodat e.e.a. Los komt.
Vandaag heb ik perongeluk het pinnetje er uit getrokken en toen spoot het water wel een meter ver tot daar komt er dus voldoende water zou je zeggen

De radiator is gelukkig voorzien van een aftapkraantje
En heb daar een halve liter doorheen laten lopen wat zwart was en later helder zonder noemenswaardige vlokken of iets te bekennen
Het dichtslibben lijkt mij dus ook stug

Zou het dan met de retour te maken hebben deze zit ook weer met een t stuk op een ander 16mm retour tussen geplaatst of maakt dit kwa stroming niet uit ?

Andere radiators dicht
Bovenkant lauw
Onderkant steenkoud

Er vind nog steeds geen doorstroming plaats

En anders word het toch echt loskoppelen doorspoelen en een andere kraan er op
Mvg

• miciel
ReversdRainbow schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Vandaag heb ik perongeluk het pinnetje er uit getrokken en toen spoot het water wel een meter ver tot daar komt er dus voldoende water zou je zeggen

De radiator is gelukkig voorzien van een aftapkraantje
En heb daar een halve liter doorheen laten lopen wat zwart was en later helder zonder noemenswaardige vlokken of iets te bekennen
Het dichtslibben lijkt mij dus ook stug

Zou het dan met de retour te maken hebben deze zit ook weer met een t stuk op een ander 16mm retour tussen geplaatst of maakt dit kwa stroming niet uit ?

Andere radiators dicht
Bovenkant lauw
Onderkant steenkoud

Er vind nog steeds geen doorstroming plaats

En anders word het toch echt loskoppelen doorspoelen en een andere kraan er op
Mvg
dit is een radiator met vuil of een verstopte leiding. een retour probleem kan ook nog.
maar het ligt er net aan hoeveel water er al door die retour heen loopt.
normaal proberen we de aanvoer en retour daarom op dezelfde plek afte tappen.

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-01 19:48
Zit de radiator niet verkeerd om aangesloten?

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-01 23:08
Wat al eerder gezegd is dat hst pinnetje beweegt zegt niets. Het binnenwerk kan vast blijven hangen.

Met een hamer tegenaan tikken kan helpen.

Of de boel demonteren.

• ReversdRainbow
miciel schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:38:
[...]

dit is een radiator met vuil of een verstopte leiding. een retour probleem kan ook nog.
maar het ligt er net aan hoeveel water er al door die retour heen loopt.
normaal proberen we de aanvoer en retour daarom op dezelfde plek afte tappen.
Zie bijlage
De aan/retour zitten misschien 30cm van elkaar verwijderd
Opperbeun schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:33:
Wat al eerder gezegd is dat hst pinnetje beweegt zegt niets. Het binnenwerk kan vast blijven hangen.

Met een hamer tegenaan tikken kan helpen.

Of de boel demonteren.
Als ik mijn oor tegen de radiator leg en ik druk het pinnetje in stopt het watergesuis , laat ik deze los hoor het het weer stromen

Ik zal eens deze dagen de radiator loskoppelen en proberen door te spoelen

Is een retour uitgang dusdanig klein dat deze verstopt zou kunnen raken ?

Er zit geen voetventiel enkel een koppeling en een meter verder een kogelkraan als afsluiter

Alle bedankt voor het mee denken 👍🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:51
Maak eens een foto van de kraan, als die instelbaar is en op een te kleine doorlaat staat of verstopt zit.
Ik denk dat het in de kraan zit.

• miciel
ja de retour zit eigenlijk dus op hetzelfde cirquit als de andere twee radiatoren als ik het goed begrijp ?
dan moet je verder zoeken. technisch gezien is dit op dezelfde plek. die 30 centimeter maakt geen verschil.
een radiator kan eenvoudig verstopt raken ook een kraan kan verstopt raken. ik heb alles al meegemaakt.
(technisch gezien had de radiator het al moeten doen als de andere twee dicht zet. dan dwing je hem. )

• ReversdRainbow
edsandje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:54:
Maak eens een foto van de kraan, als die instelbaar is en op een te kleine doorlaat staat of verstopt zit.
Ik denk dat het in de kraan zit.
Beste dit is de kraan
Deze heeft de vorige bewoner overal gebruikt en staat volledig open
miciel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:23:
ja de retour zit eigenlijk dus op hetzelfde cirquit als de andere twee radiatoren als ik het goed begrijp ?
dan moet je verder zoeken. technisch gezien is dit op dezelfde plek. die 30 centimeter maakt geen verschil.
een radiator kan eenvoudig verstopt raken ook een kraan kan verstopt raken. ik heb alles al meegemaakt.
(technisch gezien had de radiator het al moeten doen als de andere twee dicht zet. dan dwing je hem. )
Beste
Ofdat een stromings richting uitmaakt in een leiding werk weet ik niet ofdat dit door de druk overal wel heen geperst word

Het is 99% de thermostaatknop
Zojuist gedaan :
Kachel op vragen gezet 2gr hoger

Thermostaat open / retour dicht : water sijpelt via het aftap kraantje met 2 mm dikte

Thermostaat dicht / retour open : water spuit de volle dikte van de slang er uit 10mm

Mvg

[Voor 12% gewijzigd door ReversdRainbow op 02-01-2022 15:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Illusion

(the art of)

ReversdRainbow schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Zojuist gedaan :

Thermostaat open / retour dicht : water sijpelt via het aftap kraantje met 2 mm dikte

Thermostaat dicht / retour open : water spuit de volle dikte van de slang er uit 10mm

Mvg
Dan lijkt mij juist dat aanvoer en retour van de radiator omgewisseld zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• miciel
ReversdRainbow schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:37:
[...]

[...]

Beste
Ofdat een stromings richting uitmaakt in een leiding werk weet ik niet ofdat dit door de druk overal wel heen geperst word

Zojuist gedaan :

Mvg
ja de druk verdeelt zich. maar er zijn ook andere factoren van invloed.
zoals waar zit de radiator aangesloten hoelang is het leiding werk etc.
(kijk het zit bij nu in je kraan. is ook een factor welke van invloed is. ;) )
ga er maar vanuit dat het daar zit. ik zou maandag even de boel uit elkaar halen.
kan je gelijk door naar de warmte service mocht je nog wat spullen nodig hebben.
(wel even bellen. kunnen ze het alvast klaarleggen.) meer kennis en spullen dan de bouwmarkt.
en laat voor vandaag maar lekker zitten ook al is de verleiding wel groot om het overhoop te halen.
klussen met cv en water nooit in het wekkeendt inplannen. dan zit alles dicht.

(en de post van illision kan ook nog wel.) er zijn meerdere oorzaken/theorien.)

[Voor 3% gewijzigd door miciel op 02-01-2022 15:58]

• ReversdRainbow
Illusion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Dan lijkt mij juist dat aanvoer en retour van de radiator omgewisseld zijn.
Beste
Ik kan de aan en retour volgen tot de cv ketel
Dit kan dus niet verkeerd aangesloten zitten
De aanvoer zit ook aan de bovenkant gemonteerd

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:33
@ReversdRainbow

Als de thermostaatkraan ddicht staat en de retour open en he hebt een volle straal uit het aftapkraantje dan is er aan de retourkant niks mis.
Met de thermostaatkraan vol open en de retour dicht zou het effect nagenoeg hetzelfde moeten zijn.
Het is niet zo dat er op de retour geen druk hoort te staan namelijk, overal in het systeem heerst dezelfde druk.

Vermoeden is dus inderdaad de thermostaatkraan die defect is.

Als 2e zou de radiator intern verstopt kunnen zijn, maar die kans lijkt mij niet zo heel groot.

• ReversdRainbow
miciel schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:56:
[...]

ja de druk verdeelt zich. maar er zijn ook andere factoren van invloed.
zoals waar zit de radiator aangesloten hoelang is het leiding werk etc.
(kijk het zit bij nu in je kraan. is ook een factor welke van invloed is. ;) )
ga er maar vanuit dat het daar zit. ik zou maandag even de boel uit elkaar halen.
kan je gelijk door naar de warmte service mocht je nog wat spullen nodig hebben.
(wel even bellen. kunnen ze het alvast klaarleggen.) meer kennis en spullen dan de bouwmarkt.
en laat voor vandaag maar lekker zitten ook al is de verleiding wel groot om het overhoop te halen.
klussen met cv en water nooit in het wekkeendt inplannen. dan zit alles dicht.

(en de post van illision kan ook nog wel.) er zijn meerdere oorzaken/theorien.)
FRANQ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:44:
@ReversdRainbow

Als de thermostaatkraan ddicht staat en de retour open en he hebt een volle straal uit het aftapkraantje dan is er aan de retourkant niks mis.
Met de thermostaatkraan vol open en de retour dicht zou het effect nagenoeg hetzelfde moeten zijn.
Het is niet zo dat er op de retour geen druk hoort te staan namelijk, overal in het systeem heerst dezelfde druk.

Vermoeden is dus inderdaad de thermostaatkraan die defect is.

Als 2e zou de radiator intern verstopt kunnen zijn, maar die kans lijkt mij niet zo heel groot.
Bijde zeer bedankt voor de moeite om mee te denken en te antwoorden.

Ik zal morgen even een bestelling plaatsen en dan laat ik het weten als het weer in elkaar zit en hopenlijk werkt

Nu wou ik evt proberen ( zo hoort het uiteraard niet officieel)
De cv ketel uit te zetten , de retour dicht te draaien en de druk eraf te laten lopen via het aftappertje van de radiator

En dan de verbindings koppeling in de aanvoer te vervangen voor een afsluiter dan kan ik erna altijd makkenlijker werken

Er zal dan wel wat water uitlopen maar aangezien het de hoogste radiator/leiding is hoef ik niet heel het systeem leeg te laten lopen

daarna weer bij te vullen via de cv zelf met de ontluchter open

Jullie horen hoe het is afgelopen
Mvg

• ReversdRainbow
Excuus dat het allemaal wat langer duurde
Maar het was idd een kapotte thermostaatkraan hij sloot wel goed af maar er gaat te weinig warm water doorheen
De radiator word nu weer goed warm
En ik probeer nu de kapotte kraan te ontleden om te kijken hoe deze in elkaar steekt aangezien het de aanvoer was wat het probleem is geweest
Ik zie een soort van carburateur schuifje aan de ingaande kant en deze zit vast met misschien een spleet van een 10e milimeter

Allen bedankt
Mvg

• miciel
ReversdRainbow schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:21:
Excuus dat het allemaal wat langer duurde
Maar het was idd een kapotte thermostaatkraan hij sloot wel goed af maar er gaat te weinig warm water doorheen
De radiator word nu weer goed warm
En ik probeer nu de kapotte kraan te ontleden om te kijken hoe deze in elkaar steekt aangezien het de aanvoer was wat het probleem is geweest
Ik zie een soort van carburateur schuifje aan de ingaande kant en deze zit vast met misschien een spleet van een 10e milimeter

Allen bedankt
Mvg
ja die willen weleens blijven hangen stuk gaan etc.
als je de kraan toch los hebt je kan de meeste zo uit elkaar draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee