Toon posts:

Prusa i3 MK3S+ vs Creality CR-6SE

Pagina: 1
Acties:

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Hallo, ik ben aan het twijfelen tussen twee printers.
De Prusa i3 MK3S+ en de Creality CR-6SE.
Ik heb al een heleboel video's gekeken en van beide printers vind ik de specs goed en aansluitend op mijn wensen. (modelbouw, spoorwegmodelbouw). En ik ben op de hoogte van het prijsverschil. Wat ik echter nog niet tegengekomen ben is een directe vergelijking tussen de twee printers. Kunnen jullie mij helpen, voorkeur? Voors en tegens? Argumenten voor de een dan wel de ander? Gebruikerservaringen?

[Voor 4% gewijzigd door jannus66 op 29-12-2021 19:20]

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:50
Wat ik heb geleerd:

Wil je gewoon goed printen:
Prusa i3 MK3S+

Wil je printen en veel tweaken aan de printer:
Creality CR-6SE

Zelf alleen ervaring met een Ender 3 Pro dus een vergelijking kan ik niet bieden.
Merk inderdaad wel dat ik veel met de printer bezig ben geweest om alles perfect te krijgen.
Nu dat achter de rug is, print hij wel perfect voor een fractie van de prijs van een prusa.

Als ik het geld ervoor had, had ik zeker de Prusa genomen.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
Is het je eerste printer?

Ik heb geen handson ervaring met de CR6, ik ben net als @wPlayNL begonnen met een Ender 3, maar misschien heb je iets aan mijn ervaring. Mijn E3 printte (uiteindelijk) ook helemaal prima, maar het was wel een printer die regelmatig TLC nodig had om te blijven werken. Tis bij mij een hele tijd goed gegaan, en van het ene op het andere moment alleen nog maar problemen. Extruder skipping, clogged hotend. Prints die voorheen prima werkten deden ineens niks meer.
Op dat moment was ik het zo beu dat ik een Prusa MK3S besteld heb. En wat een verademing was dat :) Naast het feit dat het bouwen enorm leuk/leerzaam is, was het na het bouwen eigenlijk een kwestie van aanzetten, calibratiestappen doorlopen, en printen. (oke, oke, mijn belts stonden niet goed op spanning). Vanaf dat moment print ie eigenlijk feilloos. De hele workflow werkt gewoon enorm goed. Hun slicer + profielen werkt eigenlijk altijd gewoon goed.

Nu is de CR6 wel een stapje boven een Ender 3, dus misschien gaat het verhaal niet op, maar bij 'off-the-shelve' printers is het wel een beetje: je krijgt waar je voor betaald. (*)

Dus Prusa als je iets wilt wat 'gewoon werkt', en de CR6 als je het niet erg vind om wat meer te tweaken :)

(*) Tot op zekere hoogte, ik heb daarna nog een Voron gebouwt, die was nog een stuk duurder dan mijn Prusa, en heeft echt meer aandacht nodig, maar goed, dat is geen off-the-shelve printer :)

Xbox
Even the dark has a silver lining

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Ja, het wordt mijn eerste printer.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45

SacreBleu

VR Enthousiasteling

Ik zal mijn ervaring ook delen.

Ik heb begin vorig jaar een Creality Ender 3 V2 gekocht. In dat jaar heb ik er enorm van genoten. Maar de tijden dat ik het haar uit mijn hoofd wilde trekken ben ik niet vergeten.

Ik heb 'tig dingen aangepast, vervangen en verbeterd. Het is nagenoeg een nieuwe printer. Zo'n drie weken geleden wilde ik een print starten. Sinds toen is de printkwaliteit enorm afgenomen.

Ik heb de extruder vervangen, de hotend, nieuwe firmware, ander filament maar niets mag baten. De ene dag kan ik iets normaal printen de volgende dag willen de lagen niet eens aan elkaar kleven. Het is geen spaghetti maar het lijkt net alsof er touw op elkaar wordt gelegd.

Vorige maand heb ik dat gevecht opgegeven. Ik wil er geen geld, tijd of moeite in steken. Dus ik heb een MK3S+ besteld. Ik ben me ervan bewust dat ook een Prusa dezelfde kuren kan tonen. Maar ergens heb ik nu wel de gerustelling dat ik in ieder geval goede hardware én ondersteuning krijg.

Elite Dangerous: AmazingPaper

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-03 21:45
SacreBleu schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:29:
Ik zal mijn ervaring ook delen.

Ik heb begin vorig jaar een Creality Ender 3 V2 gekocht. In dat jaar heb ik er enorm van genoten. Maar de tijden dat ik het haar uit mijn hoofd wilde trekken ben ik niet vergeten.

Ik heb 'tig dingen aangepast, vervangen en verbeterd. Het is nagenoeg een nieuwe printer. Zo'n drie weken geleden wilde ik een print starten. Sinds toen is de printkwaliteit enorm afgenomen.

Ik heb de extruder vervangen, de hotend, nieuwe firmware, ander filament maar niets mag baten. De ene dag kan ik iets normaal printen de volgende dag willen de lagen niet eens aan elkaar kleven. Het is geen spaghetti maar het lijkt net alsof er touw op elkaar wordt gelegd.

Vorige maand heb ik dat gevecht opgegeven. Ik wil er geen geld, tijd of moeite in steken. Dus ik heb een MK3S+ besteld. Ik ben me ervan bewust dat ook een Prusa dezelfde kuren kan tonen. Maar ergens heb ik nu wel de gerustelling dat ik in ieder geval goede hardware én ondersteuning krijg.
Ik ben opzoek naar een 2de printer heb nu de ender 3 V2 en ken de struggles ene dag perfect 1 firmware update en je zit weer met je handen in het haar.

Ik zit erg te twijfelen of een Ender 3 s1 of gewoon voor een prusa gaan.

Heb jij jouw prusa al binnen ?

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45

SacreBleu

VR Enthousiasteling

deurklinkje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Ik ben opzoek naar een 2de printer heb nu de ender 3 V2 en ken de struggles ene dag perfect 1 firmware update en je zit weer met je handen in het haar.

Ik zit erg te twijfelen of een Ender 3 s1 of gewoon voor een prusa gaan.

Heb jij jouw prusa al binnen ?
Ik heb hem nog niet binnen, verwachting is dat hij vandaag of begin volgende week wordt verzonden. Nog eventjes geduld. Hopelijk voor de 24ste binnen dan kan ik tijdens mijn vakantie beginnen met assembleren en printen.

Elite Dangerous: AmazingPaper

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee