Eerste auto, Private leasen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-05 18:50
Hallo!

Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs te halen, en verwacht het binnen een paar maanden. Nu ben ik rond aan het kijken voor deals van auto's maar zag ik dat de kosten voor verzekering wel erg duur zijn.. Dus denk ik aan private lease!

Nou heb ik dus gezien dat je 3350 euro subsidie krijgt op elektrische auto's. Dus lijkt bijv de Dacia spring een goede ( goedkope ) optie. Maar die heeft een 1 ster op veiligheid? Maakt dat het heel onveilig of?

Ook een optie is denk ik de Opel E Corsa bij de ANWB voor 350 euro per maand. Maar dat wordt al snel duurder bij meer kilometers. En als je dat keer 60 maanden doet is het toch ook boven de 20.000 euro.

Wat is jullie advies voor een eerste auto die goedkoop is, maar toch wel redelijk is?

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:57
toyota starlet

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:11
Je bent nu bezig met je rijbewijs en als je klaar bent wil je natuurlijk een auto.
2 opties die je al gevonden hebt.
- Lease auto. Let op de kleine letters om te zien of er een minimum termijn is qua leeftijd of aantal jaren rijbewijs. Daarnaast weten we niet of je nu uberhaupt al vaste regelmatige inkomsten hebt. Zo'n contract is wel iets waar je je jaren op vastpint.
- Oud barrel. Die verzeker je alleen WA om jaren op te bouwen en maak je schade qua krassen dan is dat minder erg daar je over een paar jaar als je meer ervaring hebt toch de auto vervangt.

Wat voor auto je kan kopen hangt af van aantal kilometers op jaarbasis. Stad of snelwegverkeer, moet het betrouwbaar zijn vanwege werk etc.

Is het alleen voor de stad of kleine afstanden. Starlet is een goede suggestie. Toyota Aygo ook niets mis mee.

Is het voor andere situaties dan een kleine B of C segmenter.

Wat veiligheid betreft. Zwaarder en groter (meer massa) is qua kinetische energie beter. Wie heeft er meer last van een botsing. Aygo of zware vrachtwagen.
Dan hebben we nog de veiligheidssystemen die meespelen zoals airbags. camera's, automatische cruisecontrol, betere constructie etcetera. In principe is jonger veiliger dan een oude auto.
Maar een wat ouder topmodel met opties kan beter zijn dan een jongere middenmotor.

Nemen we de Dacia Spring als voorbeeld. Moderne auto die zo goedkoop mogelijk gemaakt is met zo min mogelijk techniek om kosten te besparen. En ja dat lever een 1 op in vergelijking met andere recente en oudere modellen.

Voor nu is toch echt het meest verstandige om een kleine oude stadsauto te kopen en over een jaar of 2 a 3 eens te kijken naar wat groters en nieuwers.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Vergeet niet dat private lease ook inhakt op je maximale hypotheek. Mocht je ook nog een huis willen financieren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 22:50
Belangrijkste vragen zijn met name, waar voor wil je de auto gaan gebruiken en wat is je (maandelijkse) budget? (Die @D-dark ook al langs laat komen)
"Ik zoek een auto, want ik heb bijna mijn rijbewijs" is in mijn ogen namelijk een erg slecht reden...

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 29-12-2021 23:23 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik een auto zoeken van 350 euro, niet 350 euro per maand. ;)
Staat vast wel ergens een nissan micra ofzo...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:26

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

AMD and INTEL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:13:
...
Nu ben ik rond aan het kijken voor deals van auto's maar zag ik dat de kosten voor verzekering wel erg duur zijn.. Dus denk ik aan private lease!
...
En je dacht dat private lease goedkoper uit zal vallen? :X Daar zit gewoon de all-risk verzekering in de prijs, en daarin zitten ook nog alle overige kosten, plus nog wat overhead en winst voor het leasebedrijf. Voordeel is dat je nu niet de nieuwprijs betaalt en dat ze je "ontlasten" met onderhoud e.d.

Koop gewoon een goedkope, oudere maar degelijke kleine wagen en bouw wat schadevrije jaren op. Verzeker 'm dus ook alleen WA, zeker niet all-risk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:55
Zolang je geen auto nodig hebt, geen auto kopen.

Private lease niet aan beginnen, je kunt beter een goedkoop karretje zelf kopen. Auto rijden is sowieso duur, maar met private lease is het nooit jou auto, aan het eind van de leaseperiode moet je de auto inleveren. (private) lease of eigendom, het kost een boel geld.
En koop dan geen Starlet, dat advies was 10 jaar geleden prima, maar nu zijn er amper nog goede exemplaren over. Koop een Yaris ofzo, oerdegelijke karretjes.

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 29-12-2021 23:47 ]

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12
Ah het gebruikelijke Starlet advies is alweer gegeven. Mooi dat voor sommigen de tijd al 15 jaar stilstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 13:37
Private lease betekent vaak ook een (hoog) eigen risico bij elke kras of deuk; afhankelijk van je contract kan zelfs de Carglass je geld kosten itt de reclame.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 12:45
Private lease is over de gehele termijn duurder dan een nieuwe auto kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:03
Hallo!

Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs te halen, en verwacht het binnen een paar maanden. Nu ben ik rond aan het kijken voor deals van auto's maar zag ik dat de kosten voor verzekering wel erg duur zijn.. Dus denk ik aan private lease!

Nou heb ik dus gezien dat je 3350 euro subsidie krijgt op elektrische auto's. Dus lijkt bijv de Dacia spring een goede ( goedkope ) optie. Maar die heeft een 1 ster op veiligheid? Maakt dat het heel onveilig of?

Ook een optie is denk ik de Opel E Corsa bij de ANWB voor 350 euro per maand. Maar dat wordt al snel duurder bij meer kilometers. En als je dat keer 60 maanden doet is het toch ook boven de 20.000 euro.

Wat is jullie advies voor een eerste auto die goedkoop is, maar toch wel redelijk is?
een 15 jaar oude polo, yaris, aygo whatever en WA verzekeren. Kost geen flikker, deukje maakt niet uit, lekker leren autorijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17

D4NG3R

kiwi

:)

Ver wegblijven van private lease, je kaart eigenlijk elk nadeel al aan in de TS - waaronder dat je 15K+ kwijt bent aan wat kort door de bocht een abonnement is, maar dan niet eentje waarbij je aan het einde van de rit het toestel mag houden. Leuk dat de auto dan misschien hagelnieuw is; het wordt nooit de jouwe.

Daar komt bij dat de meeste gerenommeerde leaseboeren vaak een minimum leeftijd van 25 vereisen en/of alleen leasen aan gevorderde bestuurders.

En dat is nog even buiten de kredietcheck en het feit dat het aan een eventuele hypotheek vreet om.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 30-12-2021 01:33 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Toyota Yaris zou ik voor kiezen. Net iets meer dan een Aygo, een 'echte' auto, maar niet gelimiteerd door leeftijd zoals een Starlet.

Maar dan ook zeker geen Yaris van 2 jaar oud, lekker rond 2009-2010 kijken met een goeie onderhoudshistorie. Dan weet je vrijwel zeker dat je nagenoeg geen extra kosten hoeft te verwachten, is het niet erg als je een keer een krasje hebt, betaal je je niet kapot aan verzekering, maar bouw je wel schadevrije jaren op. Over een jaar of 4 kun je dan altijd nog kijken voor iets leukers, al moet ik zeggen dat ik altijd met plezier in mijn Yaris heb gereden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

Zenix

BOE!

Daihatsu Sirion 2 is ook een goede, heeft dezelfde motor als de Yaris en de 1.3 met 90pk is wel leuk om mee te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
Klinkt goed allemaal! Dus wat de conclusie eigenlijk is :

Private lease lijkt goedkoper dan het eigenlijk is, en een 2e hands auto met een WA verzekering is de betere keus.

Nu heb ik gehoord dat het vooral om onderhoudshistorie gaat, maar wat is nou wel een redelijk aantal kilometers dat je niet al te veel onderhoud gaat krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:57
voor autos van €1000 ga je niet kijken naar de stempels in het onderhoudsboekje.

je bent net bezig met het halen van je rijbewijs. wat is je budget dan voor zo'n auto waar je echt in gaat leren rijden?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
AMD and INTEL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:14:

Private lease lijkt goedkoper dan het eigenlijk is, en een 2e hands auto met een WA verzekering is de betere keus.

Nu heb ik gehoord dat het vooral om onderhoudshistorie gaat, maar wat is nou wel een redelijk aantal kilometers dat je niet al te veel onderhoud gaat krijgen?

Alvast bedankt!
ik zou zeggen max 140.000. Probeer iets met bovag garantie te kopen. Indien er een distributieriem in de auto zit, check dan even of die al vervangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

AMD and INTEL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:14:

Alvast bedankt!
Daar is echt geen zinnig woord over te zeggen met alleen dat als factor.
Een 5 jaar oude auto die 20.000 km heeft gereden in stukjes van 2 km. met veel remmen en starten zal veel meer versleten zijn dan een 7 jaar oude auto met 30K km die op de snelweg zijn gerden in stretches van 200km. Om over wel of geen onderhoud olie verversen etc nog niet eens te beginnen.

Laat iemand die er meer verstand van heeft meekijken, maar besef dat je wel redelijk kunt zien of er nu problemen zijn. Maar het veel moeilijker tot onmogelijk is om te zien welke problemen er over 2 maand kiunnen ontwikkelen

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 30-12-2021 11:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Qua wat meer ruimte staan de iets oudere Mitsubishi Space Stars ook goed bekend als betrouwbaar. En daarbij is onderhoud wanneer nodig ook nog vrij goedkoop.

Geeft je net iets meer auto/ ruimte maar is ook nog vrij goed en goedkoop aan te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00
In een recente Autoweek wordt de Dacia Spring vergeleken met een 2017 Volkswagen e-Golf. Op bijna alle vlakken (aanschaf, actieradius, comfort, afschrijving) komt de e-Golf er beter uit. Alleen als je heel graag iets gloednieuws wil dan is de Dacia een optie.

Met betrekking tot private-lease. Begrijp goed dat dit koop-nu-betaal-later is. Persoonlijk vind ik dat we als mensen veel te makkelijk ons in een abonnementenwereld laten verleiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Honesty

kattenneus!

Hoe lang ben je, als je net als ik 2 meter bent dan pas je wel in een aygo maar zit het zeker niet lekker. Mijn zwager is 1,65 en die past in alle auto's.
Ik zal ook lekker een goedkoop autootje kiezen en pas na een paar jaar no claim opbouwen verder kijken naar wat beters.

Festina lente

• AMD and INTEL
Coasterfreak schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:21:
voor autos van €1000 ga je niet kijken naar de stempels in het onderhoudsboekje.

je bent net bezig met het halen van je rijbewijs. wat is je budget dan voor zo'n auto waar je echt in gaat leren rijden?
Ik heb wel wat meer budget dan dat ja, opzich zit ik het liefst te kijken naar wel onder de 5/6K als het dan om een 2e hands auto gaat.
Johan Bogle schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:21:
[...]
ik zou zeggen max 140.000. Probeer iets met bovag garantie te kopen. Indien er een distributieriem in de auto zit, check dan even of die al vervangen is.
Prima! klinkt als een goede richtlijn. Heel erg bedankt :)
heuveltje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:21:
[...]

Daar is echt geen zinnig woord over te zeggen met alleen dat als factor.
Een 5 jaar oude auto die 20.000 km heeft gereden in stukjes van 2 km. met veel remmen en starten zal meer versleten zijn dan een 7 jaar oude auto met 30K km die op de snelweg zijn gerden in stretches van 200km.

Laat iemand die er meer verstand van heeft meekijken, maar besef dat je wel redelijk kunt zien of er nu zijn problemen zijn. Maar het veel moeilijker tot onmogelijk is om te zien welke problemen er over 2 maand kiunnen ontwikkelen
En ja dat klopt ook wel, maar een richtlijn hebben is wel fijn :) Maar iniedergeval, het moet wel passen bij de leeftijd.

En zal idd iemand meenemen!
Honesty schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:54:
Hoe lang ben je, als je net als ik 2 meter bent dan pas je wel in een aygo maar zit het zeker niet lekker. Mijn zwager is 1,65 en die past in alle auto's.
Ik zal ook lekker een goedkoop autootje kiezen en pas na een paar jaar no claim opbouwen verder kijken naar wat beters.
1,83 dus ik denk dat ik in de meeste auto's ( voorin ) wel zou gaan passen!

Bedankt iedereen voor de hulp, ben nu een stuk wijzer geworden erover! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:52
Waarom geen Leaf? De 24kWh versie begint met subsidie binnen je budget te vallen. Vooral als je nog bij je ouders woont, en die hebben een laadplekje voor je, dan kan je niet tegen lagere kosten rijden volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
AMD and INTEL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:04:

1,83 dus ik denk dat ik in de meeste auto's ( voorin ) wel zou gaan passen!

Bedankt iedereen voor de hulp, ben nu een stuk wijzer geworden erover! :)
Nog steeds mis ik de basis. Waar heb je de auto voor nodig en hoeveel ga je rijden per jaar? Als je gelijk aan lease denkt klinkt het alsof je aardig wat kilometers verwacht te gaan maken namelijk.

Lease is vergelijkbaar met een huis huren, je gooit er geld tegenaan wat je nooit meer terugziet, in ruil daarvoor heb je comfort met minder gezeik.
Kopen is kopen, je gooit er flink meer geld tegenaan in 1 klap, maar het object is van jou en je bouwt wat op (schadevrije jaren in dit geval). En je kan 'm ooit weer verkopen voor een klein prijsje. Wel heb je onderhoudskosten als gezeik, maar dat is zo gek te maken als je zelf wilt. Wat dat betreft is het dus erg belangrijk watvoor auto je neemt. Een Yaris zal niet zo gek veel kosten in onderhoud, haal je een dikke BMW of Audi, tja.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
Daihatsu Cuore vanaf 2008 (L276-model). Oerdegelijk, simpel, betrouwbaar, goedkoop. Het motorblok is briljant van eenvoud, het feit dat dit door Daihatsu ontworpen motorblok in elke Aygo, C1, 107, 108, iQ en een reeks Yarissen is terug te vinden zegt alles. Stoere bak? Nope, allerminst. Maar als eerste goedkope auto ècht eentje die op je lijstje moet staan. Wegenbelasting valt net een klasse lager uit dan de lichtste van hierboven genoemde auto's. Rijdt verder aardig zuinig, 1 op 22 lukt mij probleemloos.

Qua formaat kun bij zo'n Cuore denken aan een smallere VW Up. Van binnen is ie opvallend ruim, er kunnen vier mensen van 2 meter lang in rechtop zitten zonder je benen op te vouwen. De auto is zoals ik schreef wel wat smal. Voor echt dikkere mensen of serieuze bodybuilders gaat het niet passen. Japanners zijn doorgaans slank en daarop is ie ontworpen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 30-12-2021 13:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 04-01-2022 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
GEEN private lease! hoe aantrekkelijk het ook lijkt, doe dit niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 17:41
Simpel B segementer van zo'n 15 jaar oud. +/-120k tot 160k gelopen voor de betrouwbaarheid.. (Yaris/I20/Rio) Niet sexy wel betrouwbaar. Wil je wat sexier dan (Clio/Ibiza/Punto)

• AMD and INTEL
Brazos schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:50:
[...]

De Starlet is al geweest en dan komt de oude leaf. Het standaard cirkeltje van autoadvies op Tweakers. Even serieus, zo'n hok kon af fabriek net naar de supermarkt op en neer en staan bekend om hun slechte accu's (degradatie). Ik zou daar maar met een grote boog omheen lopen.

Voor TS is het wel makkelijker als hij/zij duidelijke eisen/wensen heeft aan een auto zodat er niet adviezen met een Aygo en een BMW X5 komen bij wijze van spreken.

Wat ga je met de auto doen? Beetje in de stad rondrijden, of grote afstanden, wil je kofferruimte, mensen op de achterbank, hoe lang wil je de auto gebruiken, wat is je budget (aanschaf/gebruikskosten)?
Om het simpel te houden :

Vooral kleine stukjes naar het treinstation omdat de busverbindingen hier slecht zijn. Rond de 150km per week gok ik zo. Het liefst wel een 4 deurs en de kofferbakruimte maakt niet zo heel veel uit. De auto zou ik wel het liefste 4 jaar minimaal gebruiken tot de verzekering goedkoper wordt. ( schadevrije jaren ) en mijn budget aanschaf is rond de 6k voor 2e hands en daarbij dan gebruikskosten max rond 250 euro inc verzekering?

Daarnaast een automaat

Ik hoop dat dit was specifieker is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

FastFred schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:40:
Zolang je geen auto nodig hebt, geen auto kopen.

Private lease niet aan beginnen, je kunt beter een goedkoop karretje zelf kopen. Auto rijden is sowieso duur, maar met private lease is het nooit jou auto, aan het eind van de leaseperiode moet je de auto inleveren. (private) lease of eigendom, het kost een boel geld.

[...]

En koop dan geen Starlet, dat advies was 10 jaar geleden prima, maar nu zijn er amper nog goede exemplaren over. Koop een Yaris ofzo, oerdegelijke karretjes.
Helaas .. het oude (onzin) verhaal over PL. PL is, op zich prima. Het wordt je auto niet .. maar je betaalt 'm ook niet. En aan het einde inleveren . .tsja .. je koopt ook niet. Dus dat weet je. Ik betaal 284 euro voor een Opel Corsa 120 jaar edition .. ong. 22.000 euro (toen) . .5 jaar .. hoezo duur ?

Maar .. als 1e auto ? He is namelijk wel zo dat je maximale hypotheek fors omlaag gaat, en sowieso is een nieuwe auto als 1e auto niet slim: ook bij PL mag je krassen en deuken afrekenen, net als bij koop, als je 'm inruilt.

Mijn advies: een goedkope, Japanse auto: MET APK. en .. het is je eerste auto: neem een ervaren iemand mee. Je zult buit onervarenheid makkelijk dingen missen, en reparaties aan auto's zijn nu eenmaal duur, heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43

Cybje

First Post!

Ik zou een auto kopen waar het niet erg is als er een keer een deukje of krasje op komt, inderdaad categorie Starlet (of net wat recenter spul). Bij private lease ben je toch je eigen risico kwijt als je telkens iets moet repareren.

Het is niet dat ik slecht reed de eerste jaren, maar na een tijdje leer je uit ervaring beter schades te vermijden. Bijv. niet recht voor de deur parkeren bij de supermarkt, maar op een leeg deel van een parkeerterrein scheelt veel parkeerschades. Zelfs al is het de schuld van een ander, geen bewijs = eigen risico kwijt. Ik was zelf in het begin ook nog wel sterk in net een stoeprandje meepakken met m'n velg. Ook zonde, maar niet zo'n ramp als je auto nog gewoon wieldoppen heeft :D Als je dat eenmaal 3x hebt gedaan leer je er wel van. Of bijv. struiken bij parkeerplaatsen, die kunnen toch lelijke krassen geven. Allemaal dingen waar ik niet echt bij stil stond toen ik net m'n rijbewijs had.

Vergeleken met m'n eerste jaren autorijden blijven m'n auto's nu toch wel in beduidend betere staat ;)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik zou private lease alleen doen als je in een levensfase zit waarbij je met behoorlijke zekerheid een paar jaar vooruit kan kijken/plannen.
Toen ik mijn rijbewijs haalde kon ik dat totaal niet :).

Ik vind 5/6k een lastig budget. Dan heb je kans om (als je pech hebt) serieus geld kwijt te raken aan onvoorziene reparaties.
Mijn advies (met vleugje yolo): Golfje 3/4 cabrio. Rond de 1000 piek heb je genoeg keus, onderdelen kosten niets, wegenbelasting en verzekering te overzien. En mocht er iets duurs zijn ga je voor max 1000 de boot in, dus je risico is beperkt.
Daarnaast bakken rijplezier als het lekker weer is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik blijf het altijd grappig vinden dat op Tweakers je gegarandeerd je eerste auto in de prak gaat rijden _o-

Ik kocht in 2016, als destijds nog 17-jarige, mijn eerste auto van 4 jaar oud. Deze auto heeft één keer schade gehad, en dat kwam doordat een zestiger onvoldoende afstand hield en achterop reed :P

Anyway, voor mij was de keuze hier voor simpel:
  1. Ik moet aardig wat rijden (iedere dag naar universiteit). Om die reden wou ik niet in een oncomfortabel en onveilig koekblik zitten
  2. Vaste lasten: LPG + weinig onderhoud
Ondertussen ruim 5 jaar later rijd ik hier nog met alle tevredenheid in :)

Maar voor mij was het dus een weloverwogen keuze, waarbij ik veiligheid en lagere maandelijkse kosten voorop stelde. Ik had ook net zo goed voor de helft van het geld een oudere auto kunnen kopen, en over de bezitduur meer aan onderhoud en brandstof kunnen uitgeven waardoor het onder de streep niks uit maakte :P Belangrijkste is denk ik dat je zelf oplijst wat je nu precies van je auto wilt en verwacht. En uiteraard, wat je budget is :P

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 11:20
Ik heb ooit een Fiesta geprivate leased. Ik heb altijd pech gehad met occasions en ik had een betrouwbare auto nodig om op mijn werk te komen. Contracttijd 3 jaar en ik heb er altijd met plezier in gereden.

Als je een betrouwbare auto nodig hebt, geen zin hebt in onverwachte kosten, je inkomsten zekerheid hebt en niet van plan bent een hypotheek aanvraag te doen kan private lease het het overwegen waard zijn.

Voldoe je niet aan een van deze dingen dan is het waarschijnlijk niet de moeite waard.

Dat gezegt hebbende, dat eeuwige "je bent beginnende bestuurder dus starlet" mag ook wel eens klaar zijn. Die autos zijn leuk als je af en toe eens rijdt maar als je elke dag in je auto rijdt, en je kunt het veroorloven mag je best wel wat beters uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:43

Cybje

First Post!

StarZ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:52:
Dat gezegt hebbende, dat eeuwige "je bent beginnende bestuurder dus starlet" mag ook wel eens klaar zijn. Die autos zijn leuk als je af en toe eens rijdt maar als je elke dag in je auto rijdt, en je kunt het veroorloven mag je best wel wat beters uitzoeken.
Als ik achteraf naar mezelf kijk was het wel slim om geen dure auto te hebben en zeker geen private lease. Ik reed zelf ook wel gewoon veilig, maar het is vooral dat je leert om schades te vermijden zoals parkeerschades. Met private lease kun je serieus leeglopen qua eigen risico, dan is onderhoud van een tweedehandsje goedkoper. E.e.a. is ook afhankelijk van in welke regio je woont en waar je zoal parkeert, maar in de een grote stad wonen en bij de supermarkt voor de deur willen parkeren is gewoon gegarandeerd schades. Als je wat langer rijdt, leer je uit pure ergernis waar je je auto veilig neerzet.

Neemt niet weg dat ik iedereen een leuke auto gun natuurlijk. Het is precies zoals jij zegt, als je het je kunt veroorloven, zeker doen! Maar bij private lease uitgaan van de vaste kosten en geen marge nemen voor schades is niet verstandig als beginnend bestuurder denk ik.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De TS heeft de auto niet nodig, maar is wenselijk. Dan is PL al snel niet de meest handige keuze. Als je echt afhankelijk bent van een auto kan ik mij Private Lease wel voorstellen.

Voor 5-6k kun je pirma auto's vinden als:
Toyota yaris
Ford Fiesta
Fiat Panda
en noem maar op, van rond de 10 jaar oud, met rond de 100k op de teller.
Met 150km per week en dan nog wat prive, rijd je 10-15k km per jaar.
Dan kun je dus nog makkelijk 5 jaar verder. Een auto van de laatste 10-15 jaar kan echt met gemak 200k of meer rijden. Uiteraard moet je een beetje geluk hebben en garanties heb je niet.

Het is voor de TS echt niet handig om PL te doen met deze kilometers.
Goedkope auto, WA verzekeren zoals gezegd is de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:24
mugenmarco schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:30:
GEEN private lease! hoe aantrekkelijk het ook lijkt, doe dit niet!
Er zijn echt volop nadelen en ongenuanceerd aanraden van PL is niet constructief, ongenuanceerd verwerpen is dat echter ook niet (er zijn ook voordelen).

Realiteit is ook dat de meeste mensen die een auto in eigendom hebben moeite hebben met het concept "afschrijving" en geen idee hebben wat hun auto werkelijk kost.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:11
Genoeg te vinden als ik zo kijk: https://www.autoscout24.n...1-4eb5-a724-277f022a0d98&

Mitsubishi colt, Opel Meriva, Seat Ibiza, Hyundai I30 zijn een goed compromis tussen comfort en grootte
Die zijn wel te vinden tussen de 3000 en 4500 euro waarbij je nog wat over houd voor onderhoud

[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 30-12-2021 15:53 ]

• assje
Brazos schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:37:
Die €250 bedoel je daarmee maandelijkse kosten? Dat moet met al deze auto's wel lukken.
Voor een 20 jarige zonder SVJ is alleen de verzekering al €90, dan gaat het al wel hard. Dit wordt wel vrij vlot minder als er geen schade gereden wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 30-12-2021 15:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Brazos
  • Niet online
.

• assje
Brazos schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:06:

€40 wegenbelasting, €50 onderhoud heb je €70 voor benzine over wat voor 600km ongeveer wel moet lukken.
Je vergeet de afschrijving (precies het punt dat ik in mijn vorige post maakte).
Denk dat verzekering ook wel iets goedkoper moet kunnen. Gewoon WA verzekeren, is voor een auto van 5/6k ook prima.
Dat was WA; Ik had even een Toyota Aygo van marktplaats voor €5k op independer gegooid met 0SVJ en geboortejaar 2002 (ik weet leeftijd TS niet); goedkoopste optie €88,27/maand voor WA.

Dus voor een Aygo van €6k:
  • Verzekering: €88,27 (20 jaar, 0SVJ)
  • Onderhoud: €30 (niks bijzonders)
  • Afschrijving: €50 (12%/jaar afschrijving op 4 jaar eigendom)
  • Wegenbelasting: €35,67 (Zuid-Holland 951-1.000kg)
Geeft een totaal van €203,27 vaste kosten. Als er geen schade wordt gereden wordt de verzekering goedkoper in de loop van de 4 jaar. Daarentegen, met een auto van deze leeftijd/waarde/kms kan je ook eens pech hebben en hoge onderhoudskosten pakken of afschrijven tot schroot.

Rekenen we nog eens €70/maand voor brandstof komen de totaalkosten op ca. €270/maand.

Begrijp me niet verkeerd; ik zou ook niet direct aanraden in deze fase van het leven zomaar voor private lease te gaan. En, al helemaal niet voor een kleine auto met beperkte/inflexibele use-case zoals de Dacia Spring.

Maar; financieel is hij (met subsidie) echt wel moeilijk te verslaan:
Op de Dacia Spring is de aanschafsubsidie van € 3.350,- van toepassing (zie ook hieronder). Dat betekent dat je de eerste 48 maanden van het leasecontract geen € 259,- betaalt, maar nog maar € 189,21.
https://www.anwb.nl/auto/...lease/aanbod/dacia/spring

Als je mogelijkheid hebt de auto op eigen aansluiting te laden zijn je energiekosten de helft t.o.v. brandstof. dus valt de vergelijking nog eens zo'm €35 verder in de richting van de Spring.

Belangrijk: baseer je niet op de gepubliceerde getallen qua range maar kijk naar:
https://ev-database.nl/auto/1319/Dacia-Spring-Electric

Praktische Actieradius tussen 115 - 265 km
  • Stad - Winter * 170 km
  • Snelweg - Winter * 115 km
  • Gecombineerd - Winter * 140 km
  • Stad - Zomer * 265 km
  • Snelweg - Zomer * 150 km
  • Gecombineerd - Zomer * 195 km
Dat heeft echt wel beperkingen om je voor 5 jaar aan vast te leggen in een fase van je leven waar je nog geen idee hebt wat er allemaal gaat veranderen.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 30-12-2021 16:32 ]

• Waah
  • Laatst online: 08:29
assje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:16:
[...]

Je vergeet de afschrijving (precies het punt dat ik in mijn vorige post maakte).

[...]

Dat was WA; Ik had even een Toyota Aygo van marktplaats voor €5k op independer gegooid met 0SVJ en geboortejaar 2002 (ik weet leeftijd TS niet); goedkoopste optie €88,27/maand voor WA.

Dus voor een Aygo van €6k:
  • Verzekering: €88,27 (20 jaar, 0SVJ)
  • Onderhoud: €30 (niks bijzonders)
  • Afschrijving: €50 (12%/jaar afschrijving op 4 jaar eigendom)
  • Wegenbelasting: €35,67 (Zuid-Holland 951-1.000kg)
Geeft een totaal van €203,27 vaste kosten. Als er geen schade wordt gereden wordt de verzekering goedkoper in de loop van de 4 jaar. Daarentegen, met een auto van deze leeftijd/waarde/kms kan je ook eens pech hebben en hoge onderhoudskosten pakken of afschrijven tot schroot.

Rekenen we nog eens €70/maand voor brandstof komen de totaalkosten op ca. €270/maand.

Begrijp me niet verkeerd; ik zou ook niet direct aanraden in deze fase van het leven zomaar voor private lease te gaan. En, al helemaal niet voor een kleine auto met beperkte/inflexibele use-case zoals de Dacia Spring.

Maar; financieel is hij (met subsidie) echt wel moeilijk te verslaan:

[...]

https://www.anwb.nl/auto/...lease/aanbod/dacia/spring

Als je mogelijkheid hebt de auto op eigen aansluiting te laden zijn je energiekosten de helft t.o.v. brandstof. dus valt de vergelijking nog eens zo'm €35 verder in de richting van de Spring.

Belangrijk: baseer je niet op de gepubliceerde getallen qua range maar kijk naar:
https://ev-database.nl/auto/1319/Dacia-Spring-Electric

Praktische Actieradius tussen 115 - 265 km
  • Stad - Winter * 170 km
  • Snelweg - Winter * 115 km
  • Gecombineerd - Winter * 140 km
  • Stad - Zomer * 265 km
  • Snelweg - Zomer * 150 km
  • Gecombineerd - Zomer * 195 km
Dat heeft echt wel beperkingen om je voor 5 jaar aan vast te leggen in een fase van je leven waar je nog geen idee hebt wat er allemaal gaat veranderen.
Je vergeet dat de koopauto aan het einde nog restwaarde heeft,en met 12% per jaar is dat meer dan de helft. Dus sowieso 3000 euro.

Das een aardig bedrag....

Private lease als jongere (ga even er vanuit dat TS rond de 18 is) is gewoon onhandig. De eerste 3 jaar van mijn leven was mijn reis en werkafstand enorm verschillend. Zit je vast aan je private lease....

PL is vooral voordelig onder de 10K kilometer. En met zo weinig kilometers is de vraag of je een nieuwe auto moet willen rijden (vanuit financieel oogpunt).

Niets mis met PL. Maar even 3000 euro restwaarde vergeten over 4 jaar is best een bedrag 😂

De Dacia is leuk. Zelf nog naar gekeken. Maar de actieradius is bedroevend... Geen snellaadmogelijkheid, en hij is een stuk kleiner als op de foto. Is echt C1 formaat. Kan voldoende zijn natuurlijk (rijd zelf een Chevrolet Spark, LPG en ook erg klein, maar zeer betrouwbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

• assje
Waah schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:09:
Je vergeet dat de koopauto aan het einde nog restwaarde heeft,en met 12% per jaar is dat meer dan de helft. Dus sowieso 3000 euro.
I rest my case:
assje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:52:
Realiteit is ook dat de meeste mensen die een auto in eigendom hebben moeite hebben met het concept "afschrijving" en geen idee hebben wat hun auto werkelijk kost.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MK_ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:45:
Ik blijf het altijd grappig vinden dat op Tweakers je gegarandeerd je eerste auto in de prak gaat rijden _o-
Ik vind het ook leuk dat als iemand met kinderen een auto koopt, er wel rekening mee gehouden moet worden dat het allemaal heel veilig is. Is het kind 18, dan yolo en gooi hem maar in een oud ding, hij heeft toch grotere kans een ongeluk te hebben, dus veiligheid is niet zo belangrijk?

En natuurlijk, het risico is hoger dat iemand met net een rijbewijs een parkeerschade heeft. Ik zou dan ook niet direct een splinternieuwe auto van €30k aanraden, ook al heeft diegene dat bij elkaar gespaart. Maar dat dan direct naar het andere uiterste altijd moet gaan, een oud ding wat alleen nog van roest aan elkaar hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:29
Tijd voor kovvie :+ _O-

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Yolo

[ Voor 194% gewijzigd door Falcon op 30-12-2021 18:09 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

Zenix

BOE!

Thijskoman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:34:
[...]

_/-\o_ Ik heb er zo eentje als eerste auto, rij er nu 4 jaar mee rond en nooit problemen. Airco na 14 jaar ook nog altijd top. Je maakt er geen indruk mee maar het rijdt supergoedkoop.
Het is mijn tweede auto, paar maanden geleden gekocht, die van mij komt zelfs uit 2010 :D Mijn eerste auto was een Corsa C uit 2001, die had ik sinds 2013 en toen voor 2500 gekocht. Mijn Sirion was dat ook weer maar rijd wel beter, meer ruimte, minder wegenbelasting, meer vermogen en betrouwbaarder. Ik had ook een duurdere auto kunnen kopen, maar werk sinds de corona toch bijna altijd thuis. Airco werkt inderdaad ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:48
Hyundai Getz. Had er één als eerste auto ( bouwjaar 2003, maar ze zijn tot 2009 gebouwd) en dat ding was nooit iets mee. "Mijne" rijdt nog steeds ergens rond op dit moment volgens het kenteken register. Hij heeft waarschijnlijk heel erg veel kilometers gemaakt nu.

Niet moeders mooiste of stoerste (daarom ook niet vaak in zeer afgetrapte vorm te koop) maar je gaat de auto waarderen om zijn andere eigenschappen. Bijvoorbeeld omdat hij je nooit in de steek laat, ook niet als je zelf wat minder lief bent voor de auto. Of nalatig met onderhoudsbeurten. Startte altijd, echt altijd nooit een keer ook maar een stotter. Nooit hoge kosten altijd direct door de apk (soms lampje kapot meer ook niet) en weer gaan met de banaan. Best zuinig ook nog was hij, ik had de 1.3. En ik heb hem nog goed kunnen verkopen na vier jaar toen ik wat nieuwers wilde.

Hij past ook in nagenoeg elk parkeer plekje, met dat korte lelijke neusje. Alles deed het bij mij tot zijn vijftiende verjaardag nog perfect; airco, electrische ramen etc. Reed ook best leuk en het zicht wat je vanachter het stuur rondom hebt is enorm goed, beter dan bij mijn huidige wagen. En hatchback, ja ziet er misschien niet uit maar je kunt zoveel spullen stouwen onder het dak als je de hoedenplank thuis laat mocht dat ooit nodig zijn. Overigens rijd ik omdat deze wagen goed beviel nog steeds Hyundai. De Getz is ondergewaardeerd in mijn ervaring. Leuk wagentje wat tegen een stootje kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:18
W1LL3M schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:32:
[...]

En je dacht dat private lease goedkoper uit zal vallen? :X Daar zit gewoon de all-risk verzekering in de prijs, en daarin zitten ook nog alle overige kosten, plus nog wat overhead en winst voor het leasebedrijf. Voordeel is dat je nu niet de nieuwprijs betaalt en dat ze je "ontlasten" met onderhoud e.d.

Koop gewoon een goedkope, oudere maar degelijke kleine wagen en bouw wat schadevrije jaren op. Verzeker 'm dus ook alleen WA, zeker niet all-risk.
Je wilt niet wat jongeren aan verzekeringspremie moeten betalen geloof ik. Dan is de helft van die Dacia Spring al betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:44:
[...]

Je wilt niet wat jongeren aan verzekeringspremie moeten betalen geloof ik. Dan is de helft van die Dacia Spring al betaald.
Ja ik weet het wel, had ooit een collega die net zijn rijbewijs had en een dikke Audi wilde rijden, waardoor de helft van zijn loon naar de auto ging. Maar het is vooral duur als je all-risk neemt op een dure wagen, als je veel pk's wilt, of beide.

Die verzekering betaal je linksom of rechtsom, en bij lease is dat altijd een all-risk variant verstopt in het lease bedrag, en bij een nieuwe wagen is all-risk ook verstandig waarschijnlijk. Dus wat dat dan exact kost bij lease weet je niet, maar sowieso meer dan WA op een "oud barrel". Die lease zal dan ook wel een vanaf prijs zijn, of er staat een leeftijdsgrens of minimaal aantal schadevrije jaren in de voorwaarden. Een nieuwe auto als je net je rijbewijs hebt (lease of koop) is gewoon niet verstandig, en daardoor ook niet te betalen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door W1LL3M op 30-12-2021 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:18
De kleine lettertjes kunnen naar uitvallen.

Schades, meer kilometers direct berekenen over de gehele looptijd.

Een goedkope betrouwbare auto is denk ik het beste. Als je later wilt upgraden kan dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:38
Let wel op het volgende bij Private leasen. Je betaald tussen €180 a €300 afhankelijk welke type auto en hoeveel kilometers je maakt op jaarbasis. Waarom ik tegen Private leasen ben: Het wordt nooit je eigen auto en je betaald in mijn ogen iets af wat nooit van jou wordt. Ik kon een splinter nieuwe Toyota Aygo kiezen met Private leasen voor €300,- per maand (op basis van 25.000KM+) en dat is op jaarbasis al €3.600,- en in 3 jaar €10.800,- en bij zelf kopen ben je vaker al goedkoper uit. Nee, ik doe niet aan Private leasen. Je kan ook met een zeer goedkope autootje beginnen en dan sparen voor wat beters.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 31-12-2021 02:50 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik rij al bijna 9 jaar in mijn eerste auto: een Citroën C1, bouwjaar 2009. Gekocht voor €5000 incl. Bovag-garantie. Dat was maar goed ook, want de koppakking bleek lek :X

Verder op een kapotte bobine en een lekkend thermostaathuis na eigenlijk geen problemen mee gehad. Inmiddels bijna 100.000km mee gereden (km-stand 133.000) en hij brengt me nog elke dag van en naar mijn werk. Overigens heb ik er ook een paar weken mee naar een andere vestiging gereden, 260km per dag, wat ook geen enkel probleem was. Qua zitcomfort heb ik er eigenlijk geen klachten over. Binnen ook ruim genoeg voor mij (1.80m en niet bepaald slank...).

Heb er absoluut geen spijt van. De auto zou nu trouwens nog steeds €2100 waard zijn bij particuliere verkoop dus vrijwel geen afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:37
Los van de kosten heeft een Dacia Spring een 0-100-tijd van 19 seconden. Ondanks dat snelheid misschien niet bovenaan je wensenlijstje staat, lijkt me dat toch wel heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon een kleine auto kopen die je WA kan verzekeren. Ik kocht auto's van ongeveer 7 jaar oud. Die zijn nog heel betrouwbaar als je een goed merk (Japans) koopt. Een beetje kijken naar de prijs.

15 jaar oud is ook niet direct nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik was wel erg blij met de mogelijkheid tot private lease. Ik had net m'n rijbewijs, al m'n spaargeld uitgegeven aan rijlessen dus geen geld voor een occassion. Wegens omstandigheden moest ik van de ene op de andere dag een paar keer per week naar de andere kant van het land (2,5 uur met het OV of 1 uur met de auto), dat heb ik eerst met greenwheels (over geld weggooien gesproken) gedaan en daarna met een jaarcontract met Hyundai i10 in de private lease. Als je andere zaken aan het hoofd hebt, en betrouwbaarheid nodig is, is PL wel echt een uitkomst wat mij betreft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Skamba schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 04:52:
Los van de kosten heeft een Dacia Spring een 0-100-tijd van 19 seconden. Ondanks dat snelheid misschien niet bovenaan je wensenlijstje staat, lijkt me dat toch wel heel erg.
Mwah, dat valt wel mee. Ik rijd een chevrolet spark (gewoon een daewoo matiz dus) met 52pk, die doet 0-100 in 18.2 sec en topsnelheid is 145. Ik kom er zeer prima mee weg, ook bij het oprijden van de autosnelweg, ik moet hem dan wel lekker doortrappen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Phase op 31-12-2021 08:31 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-05 08:43
Hallo!

Let er wel op dat je met die Dacia hooguit 115 km op de snelweg kan afleggen in de winter (ergste situatie).
Van 100% tot 0%. Dus dat betekend dat je ieder 90km op de snelweg moet snelladen. En dat ding laad traag (kan niet eens echt snelladen). Het scheelt dat de accu klein is waardoor het ook sneller word maar alsnog oppassen.

Edit:
En ohja...met private lease zit je niet all in qua prijs. Zodra jij de auto terug inlevert moet jij eigen risico betalen voor ieder krasje en mini deukje die je amper ziet. Houd rekening mee met een betaling van circa 1.000 euro extra. De eigen risico geld ook voor diefstal...ongelukken...schade door jou of anderen etc.
Dus ookal ben jij zuinig op de auto...dat kan je niet zeggen van mensen op straat die je niet kent

[ Voor 15% gewijzigd door Atsiz op 31-12-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:13
Ramon schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:07:
Ik was wel erg blij met de mogelijkheid tot private lease. Ik had net m'n rijbewijs, al m'n spaargeld uitgegeven aan rijlessen dus geen geld voor een occassion. Wegens omstandigheden moest ik van de ene op de andere dag een paar keer per week naar de andere kant van het land (2,5 uur met het OV of 1 uur met de auto), dat heb ik eerst met greenwheels (over geld weggooien gesproken) gedaan en daarna met een jaarcontract met Hyundai i10 in de private lease. Als je andere zaken aan het hoofd hebt, en betrouwbaarheid nodig is, is PL wel echt een uitkomst wat mij betreft.
knap dat je in een uur naar de andere kant van het land kunt rijden ;) Ik doe daar makkelijk 2.5 uur over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ramon schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:07:
een aantal jaar oude yaris met max 140k kilometers en bovag is prima betrouwbaar. WA verzekering en wegenwacht erbij en niks om je druk om te maken. Je rijdt dan voor een fractie van de prijs naar je werk + je zit nergens aan vast. Ding is zo weer verkocht of ingeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Van der Berg schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 02:48:
Let wel op het volgende bij Private leasen. Je betaald tussen €180 a €300 afhankelijk welke type auto en hoeveel kilometers je maakt op jaarbasis. Waarom ik tegen Private leasen ben: Het wordt nooit je eigen auto en je betaald in mijn ogen iets af wat nooit van jou wordt. Ik kon een splinter nieuwe Toyota Aygo kiezen met Private leasen voor €300,- per maand (op basis van 25.000KM+) en dat is op jaarbasis al €3.600,- en in 3 jaar €10.800,- en bij zelf kopen ben je vaker al goedkoper uit. Nee, ik doe niet aan Private leasen. Je kan ook met een zeer goedkope autootje beginnen en dan sparen voor wat beters.
€300 voor een Yaris, haha. En met dat kilometrage moet je sowieso niet aan private lease beginnen. Dat gezegd hebbende. Onze Auris Hybrid kost maandelijks €380 aan vaste kosten. (Mrb/verzekering/onderhoud/afschrijving). Die kosten heb je ALTIJD. Ik ga nu private leasen tegen exact hetzelfde bedrag, maar dan elektrisch. Mag jij mij de nadelen daar van uitleggen? Er kan namelijk nog steeds sparen en er komt 10K bij de spaarrekening.

Ik denk overigens wel dat PL niet verstandig op een jonge leeftijd. Te veel variabelen. Andere baan. Hypotheek. Vakantie. Maten in de auto. Etc etc. PL vind ik pas interessant als je leven een wat stabielere fase heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
aschja schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:11:
[...]

€300 voor een Yaris, haha. En met dat kilometrage moet je sowieso niet aan private lease beginnen. Dat gezegd hebbende. Onze Auris Hybrid kost maandelijks €380 aan vaste kosten. (Mrb/verzekering/onderhoud/afschrijving). Die kosten heb je ALTIJD. Ik ga nu private leasen tegen exact hetzelfde bedrag, maar dan elektrisch. Mag jij mij de nadelen daar van uitleggen? Er kan namelijk nog steeds sparen en er komt 10K bij de spaarrekening.
Een auris die 10k waard is waar je 380 aan vaste kosten hebt? Bijzonder… Private lease kan een aantrekkelijke optie zijn voor mensen die anders ook een splinternieuwe auto zouden hebben gekocht. In vergelijking met een wat oudere auto is private lease uiteraard altijd veel duurder en meer risico (al helemaal als je een beetje kilometers maakt of niet in een klein gebakje wil rijden). De meeste mensen die private lease voor zichzelf goedpraten vergelijken met de koop van een nieuwe auto, wat het merendeel nooit zou hebben gedaan. Maar goed offtopic. TS is een beginnend automobilist die vervoer nodig heeft voor werk. Betrouwbare tweedehand met WA en Anwb is dan altijd de meest kosten efficiente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 09:30
[...]

Ik denk overigens wel dat PL niet verstandig op een jonge leeftijd. Te veel variabelen. Andere baan. Hypotheek. Vakantie. Maten in de auto. Etc etc. PL vind ik pas interessant als je leven een wat stabielere fase heeft.
Vooral dit argument zou ik serieus nemen. Ik zit nu in een gezinssituatie en mijn partner en ik werken allebei. Dan vind ik 1 PL auto wel te overzien: we wonen in een dorp, dus we hebben altijd wel minstens 1 auto nodig.

Maar als je nog jong bent verandert er inderdaad nog veel de komende jaren.
PL is soms niet gek veel duurder dan een nieuwe auto, maar je zit er wel voor de contractduur aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:38
[...]

Een Auris kost meer als je nieuw koopt. Maar hoe kom jij aan die €380? Is dat lease of op termijnen? Maar bij mijn huidige Aygo betaal ik per maand:

• Wegenbelasting per kwartaal €63 (Per maand €21,-)
• Verzekering All-Risk inclusief inzittenden €41.72,- per maand

Benzine is afhankelijk hoeveel ik tank.

Ik rij al per maand in mijn Aygo voor €62,72,- ik heb geen grote reparaties (even afkloppen) en onderhoud is minimaal om de 6 maanden een beetje

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Johan Bogle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:36:
[...]
Een auris die 10k waard is waar je 380 aan vaste kosten hebt? Bijzonder… Private lease kan een aantrekkelijke optie zijn voor mensen die anders ook een splinternieuwe auto zouden hebben gekocht. In vergelijking met een wat oudere auto is private lease uiteraard altijd veel duurder en meer risico (al helemaal als je een beetje kilometers maakt of niet in een klein gebakje wil rijden). De meeste mensen die private lease voor zichzelf goedpraten vergelijken met de koop van een nieuwe auto, wat het merendeel nooit zou hebben gedaan. Maar goed offtopic. TS is een beginnend automobilist die vervoer nodig heeft voor werk. Betrouwbare tweedehand met WA en Anwb is dan altijd de meest kosten efficiente oplossing.
MRB - €60
Verzekering - €50
Afschrijving - €80
Brandstof - €130
Onderhoud/Banden - €50

Dan doen ik niks gek. Auris Hybrid Station uit 2015. 160.000km op de teller krijg je 10K voor terug bij de dealer. Particulier iets meer. Maar vinden wij al de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
aschja schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:22:
[...]

MRB - €60
Verzekering - €50
Afschrijving - €80
Brandstof - €130
Onderhoud/Banden - €50

Dan doen ik niks gek. Auris Hybrid Station uit 2015. 160.000km op de teller krijg je 10K voor terug bij de dealer. Particulier iets meer. Maar vinden wij al de moeite niet waard.
ok, met brandstof (dat reken je normaal niet mee aangezien je dat bij lease ook betaald) Die verzekering kan overigens wel iets goedkoper. Oudere auto best alleen WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Johan Bogle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
[...]
ok, met brandstof (dat reken je normaal niet mee aangezien je dat bij lease ook betaald) Die verzekering kan overigens wel iets goedkoper. Oudere auto best alleen WA.
In ons geval zonnepanelen, dus nauwelijks brandstof kosten. Voor niet iedereen van toepassing uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Met 18 jaar en 0 schadevrije jaren niet zomaar hoor, dan is 50,- voor WA al goedkoop volgens mij... maar dat wordt snel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
W1LL3M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:58:
[...]

Met 18 jaar en 0 schadevrije jaren niet zomaar hoor, dan is 50,- voor WA al goedkoop volgens mij... maar dat wordt snel beter.
Ai. Die verzekering is pijnlijk ja voor 18 en nul schadevrij. Wordt gelukkig wel rap goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Johan Bogle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:05:
[...]
Ai. Die verzekering is pijnlijk ja voor 18 en nul schadevrij. Wordt gelukkig wel rap goedkoper.
Mijn collega van 21 rijd een Hyundai I20 uit 2019. Betaald €140 aan verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
[...]
Die verzekering kan overigens wel iets goedkoper. Oudere auto best alleen WA.
Dat hangt er vanaf: soms kan WA+ (beperkt casco) zelfs iets goedkoper uitpakken, omdat mensen met alleen WA meer schades claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waah schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:09:
[...]

Das een aardig bedrag....

Private lease als jongere (ga even er vanuit dat TS rond de 18 is) is gewoon onhandig. De eerste 3 jaar van mijn leven was mijn reis en werkafstand enorm verschillend. Zit je vast aan je private lease....

PL is vooral voordelig onder de 10K kilometer. En met zo weinig kilometers is de vraag of je een nieuwe auto moet willen rijden (vanuit financieel oogpunt).

Niets mis met PL. Maar even 3000 euro restwaarde vergeten over 4 jaar is best een bedrag 😂

De Dacia is leuk. Zelf nog naar gekeken. Maar de actieradius is bedroevend... Geen snellaadmogelijkheid, en hij is een stuk kleiner als op de foto. Is echt C1 formaat. Kan voldoende zijn natuurlijk (rijd zelf een Chevrolet Spark, LPG en ook erg klein, maar zeer betrouwbaar)
Het oude koop auto versus PL auto verhaal . .restwaarde.

Leer eens .. wat je niet betaalt, krijg je niet terug.
Ik betaal, 5jaar lang, voor mijn Corsa 120 jaar editie (+/- 22.000 euri aankoop) 150 eur 'sec' voor de auto, verder belasting en verzekering. 60 * 15- is 9000 euro . .je gaat me niet wijsmaken dat mijn Corsa na 5 jaar nog 14.000 euro waard is ?

En die die buurman, met die dikke lease bak, waar je jaloers naar kijkt, als die lease afloopt . .heeft hij wat 'over' ?
Maar met 25% bijtelling is, met 50% belasting, 12,5 % van de aanschaf per jaar een fors bedrag, > dan de 284 die ik per maand betaal. Vergeet je vooroordelen en het verhaal van de neef van de buurman van de kapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atsiz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:49:
[...]

Let er wel op dat je met die Dacia hooguit 115 km op de snelweg kan afleggen in de winter (ergste situatie).
Van 100% tot 0%. Dus dat betekend dat je ieder 90km op de snelweg moet snelladen. En dat ding laad traag (kan niet eens echt snelladen). Het scheelt dat de accu klein is waardoor het ook sneller word maar alsnog oppassen.

Edit:
En ohja...met private lease zit je niet all in qua prijs. Zodra jij de auto terug inlevert moet jij eigen risico betalen voor ieder krasje en mini deukje die je amper ziet. Houd rekening mee met een betaling van circa 1.000 euro extra. De eigen risico geld ook voor diefstal...ongelukken...schade door jou of anderen etc.
Dus ookal ben jij zuinig op de auto...dat kan je niet zeggen van mensen op straat die je niet kent
Wat een onzin .. je verhaal over de schade. typisch weer een 'gehoord' verhaal. Ik heb mijn 2e PL auto, van de 1e kreeg ik 1500 euro terug, omdat ik minder gereden had. geen stuiver betaald voor de onvermijdelijke minieme plekjes. En 1000 bijbetalen: je hebt een extreem dikke duim ! Schade door anderen .. sorry: dat betalen zij ! Net als .. maar dat weetje blijkbaar niet, bij een eigen koopauto.
Ik hoop dat TS zich niet door deze baarlijke nonsens laat leiden: dan wordt het lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-05 08:43
Anoniem: 93050 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:00:
[...]

Wat een onzin .. je verhaal over de schade. typisch weer een 'gehoord' verhaal. Ik heb mijn 2e PL auto, van de 1e kreeg ik 1500 euro terug, omdat ik minder gereden had. geen stuiver betaald voor de onvermijdelijke minieme plekjes. En 1000 bijbetalen: je hebt een extreem dikke duim ! Schade door anderen .. sorry: dat betalen zij ! Net als .. maar dat weetje blijkbaar niet, bij een eigen koopauto.
Ik hoop dat TS zich niet door deze baarlijke nonsens laat leiden: dan wordt het lijden.
Onzin? Ik zit bij mijn 2e lease auto inmiddels.
Ik moest 400 euro betalen voor een klein deukje die je niet eens ziet ergens onder in de bumper. Ik schrok er zelf van toen ik het zag.

Ligt aan welke maatschappij het controleert. Sommige kloppen gewoon zo veel geld van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 14:28
@AMD and INTEL Je eerste auto is ALTIJD een botsauto.
En weet je wat idioot duur is? Een botsing met een auto in de private lease terwijl je geen schadevrije jaren hebt.

Ik zou zeggen: Ga eens rondkijken voor wat je met max. 2500 euro kan vinden, probeer dat 3 jaar vol te houden en kijk dan eens verder.
Die 3 jaar helpen je trouwens ook om goedkoper EN makkelijker een auto te verzekeren met een beetje vermogen.

Suc7 ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51
https://www.autowereld.nl...ar-apk-35903307/foto.html
Aygo met 250dkm. Of een andere vergelijkbare spotgoedkope C1/Aygo/108.

Minpunten;
- Hij is rood
- Geen vierdeurs
- Wat beschadigingen in het exterieur en bekleding, die je mogelijk zelf ook nog zou toevoegen net zoals ik in mijn eerste auto

Pluspunten;
+ €950, dus rij je hem in de prak koop je gewoon weer een volgende
+ Motortje is japans dus kan nog makkelijk 250dkm meer rijden
+ €950, dus je kan van het verschil jarenlang een keer extra op vakantie
+ Redelijk recent bouwjaar (2008) en airco
+ €950, dus geen zorgen als hij kapot gaat
+ Het is geen Starlet, dit ding rijdt echt veel beter dan een Starlet

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atsiz schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:17:
[...]

Onzin? Ik zit bij mijn 2e lease auto inmiddels.
Ik moest 400 euro betalen voor een klein deukje die je niet eens ziet ergens onder in de bumper. Ik schrok er zelf van toen ik het zag.

Ligt aan welke maatschappij het controleert. Sommige kloppen gewoon zo veel geld van je af.
Maar nog steeds .. 400 euro is geen 1000 euro, zoals je beweert. En een klein deukje ? Bij mij is alles kleiner dan een 2 euromunt 'gratis'.
Pagina: 1