Zolder verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwlunatic
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
Dag klussers,

Ik ben mij aan het oriënteren vanwege de verbouwing van de zolder. Het betreft een grote zolder van een 2 kapper met een nok hoogte van ik gok zo’n 5 meter. Op 2/3 van de op staat een spant constructie vanwege eventuele door buiging gordingen.

Nu wil ik ter hoogte van dit spant een muur lijmen van kalkzand blokken. Met 2 deur sparing en aangezien het 2 kamers gaan worden.
Ik had het idee om bovenop deze muur een houten balk te leggen en hier weer de liggers aan te bevestigen naar beide kanten zodat ik een bergzolder kan creëren.

Wat denken de bouwvakkers van dit plan? Of hebben jullie een beter idee?
Wat ook had gekund is een stalen balk, alleen is dit wat lastiger naar deze plek te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
vwlunatic schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:25:
Wat denken de bouwvakkers van dit plan? Of hebben jullie een beter idee?
Een bouwvakker bouwt, al dan niet met een paar vuistregels waardoor het niet meteen stuk gaat. Een constructeur rekent op basis van bouwtekeningen en toestand e.e.a. door zodat het constructief goed gebouwd kan worden.

Beide, en ook Tweakers, hebben meer informatie nodig om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou dit écht laten berekenen. Je hebt best kans dat die aanpak van jou prima kan, maar wil je dat risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 20:00

krvabo

MATERIALISE!

Moeten het perse kalkzand stenen zijn? Als het twee slaapkamers worden dan kan ik me voorstellen dat je een massa wil, maar je hebt het over 2 deuren, en dat zou betekenen dat je ook in de lengterichting een muur wilt maken. En dan moet je weer na gaan denken over of de vloer dat kan ondersteunen.

Een metalstud muurtje of houtbouw zal zonder problemen wel moeten kunnen, maar dan mis je de massa voor geluidsdemping. Wil je iets zwaarders dan is het inderdaad geen gek idee om er eens een constructeur naar te laten kijken.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en waarom kalkzandsteen? wat is er mis met hout met gips ? isolatie wol er tussen dempt best

[ Voor 22% gewijzigd door SMSfreakie op 29-12-2021 17:01 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:56

MLLL

Palm Treo 650

SMSfreakie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:00:
en waarom kalkzandsteen? wat is er mis met hout met gips ? isolatie wol er tussen dempt best
Als je elke zijde dubbelgips doet nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Reinier

\o/

Cellenbeton kan ook. Met dikte 10cm kan je een dragende muur maken t.b.v. je vliering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MLLL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:13:
[...]

Als je elke zijde dubbelgips doet nog beter.
njah liever houten platen met gips er op dan dubbelgips kan je tenminste nog iets lekker ophangen ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kalkzand steen kan je niet zomaar ergens willekeurig op een vloer zetten. dat valt niet echt onder de lichte scheidingswanden. er vervolgens een vliering op laten rusten is al helemaal geen best idee om zomaar te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
krvabo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:00:
Moeten het perse kalkzand stenen zijn? Als het twee slaapkamers worden dan kan ik me voorstellen dat je een massa wil, maar je hebt het over 2 deuren, en dat zou betekenen dat je ook in de lengterichting een muur wilt maken. En dan moet je weer na gaan denken over of de vloer dat kan ondersteunen.

Een metalstud muurtje of houtbouw zal zonder problemen wel moeten kunnen, maar dan mis je de massa voor geluidsdemping. Wil je iets zwaarders dan is het inderdaad geen gek idee om er eens een constructeur naar te laten kijken.
Klopt, er komt in de lengte ook een muur zodat het 2 kamers worden.
Metal stud of houtbouw kan ook maar zat meer te kijken qua ondersteuning van de balkenlaag voor de bergzolder.

Inderdaad kalkzandsteen is misschien wel zwaar…..
Dan maar wat anders bedenken voor de balkenlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
SMSfreakie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:21:
[...]

njah liever houten platen met gips er op dan dubbelgips kan je tenminste nog iets lekker ophangen ;-)
Dat was inderdaad ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
SMSfreakie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:00:
Meer voor ondersteuning van de balkenlaag.
Het is maar een bergzolder, er zal niet heel veel op komen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
misschien kan je t met een tekening / fotos verduidelijken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLPfUtcZHesCyti4blxfyGYR3q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7zjqtosSbwRB4wtV8Hwz71G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scmRBv4ZWXc8T4lyoy_j6LbsyoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvemkJBn6hmQjwLju0Rd1lxa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Tussen het spant komt de muur en dan haaks daarop een scheidingswand. Op ongeveer 2,50 komt een bergzolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Even afgezien van constructieberekeningen. Wil je dit echt?

Want je gaat dan echt 2 hokjes krijgen met een oppervlak dat mij - geschat - te klein lijkt om er echte slaapkamers van te maken, 1 van de 2 heeft geen daglicht, en je resterende overloop is vermoedelijk ook te smal volgens het bouwbesluit, plus dat je de deuren wel naar binnen zult moeten laten openslaan omdat naar buiten niet gaat lukken (te smal), en je dan nog des te meer met het probleem zit hoe je daar uberhaupt bv. een bed in gaat passen, aangenomen dat dat de gedachte is.

Plus, als je het plafond dan nog gaat verlagen voor een vliering, dit de hokkerigheid nog vergroot.

Of ik moet me compleet verkijken op de afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Wilke schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:59:
Even afgezien van constructieberekeningen. Wil je dit echt?

Want je gaat dan echt 2 hokjes krijgen met een oppervlak dat mij - geschat - te klein lijkt om er echte slaapkamers van te maken, 1 van de 2 heeft geen daglicht, en je resterende overloop is vermoedelijk ook te smal volgens het bouwbesluit, plus dat je de deuren wel naar binnen zult moeten laten openslaan omdat naar buiten niet gaat lukken (te smal), en je dan nog des te meer met het probleem zit hoe je daar uberhaupt bv. een bed in gaat passen, aangenomen dat dat de gedachte is.

Plus, als je het plafond dan nog gaat verlagen voor een vliering, dit de hokkerigheid nog vergroot.

Of ik moet me compleet verkijken op de afmetingen.
De zolder is behoorlijk groot Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWjLAjxMIX5EGs0gdTxIDUqVBYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cEfTYZJqdR84li4VYBGdE7Z9.jpg?f=user_large

Dit is ter vergelijking van eenzelfde woning.
Slaapkamer deuren gaan volgens mij meestal naar binnen open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Totaal zal de kamers ongeveer 3x4 zijn tussen de spanten is het dus plusminus 8 meter

[ Voor 38% gewijzigd door vwlunatic op 29-12-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Slaapkamerdeuren naar binnen, badkamer naar buiten 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Scuderia110 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:26:
Slaapkamerdeuren naar binnen, badkamer naar buiten 😎
Vooral de wc deur is handig als deze naar buiten draait :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:10
geluidwering tussen kamers mogelijk optimaliseren door tussenwand in z vorm en daar inbouwkasten/boekenkast in maken dat dempt flink
maak ook plafond van genoeg geluidwerend of dempend materiaal omdat geluid anders via plafond (of gaten voor spotjes) de weg naar de aangrenzende kamer goed kan vinden
minder praktisch maar wel goed zou zijn de wand tot de nok doortrekken om "overspraak"tussen de kamers te vermeiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
sukkel 24 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:32:
geluidwering tussen kamers mogelijk optimaliseren door tussenwand in z vorm en daar inbouwkasten/boekenkast in maken dat dempt flink
maak ook plafond van genoeg geluidwerend of dempend materiaal omdat geluid anders via plafond (of gaten voor spotjes) de weg naar de aangrenzende kamer goed kan vinden
minder praktisch maar wel goed zou zijn de wand tot de nok doortrekken om "overspraak"tussen de kamers te vermeiden
Ja dat sowieso, ben wel een beetje ervaren hoor😉 het gaat mij vooral over het stukje ondersteuning voor de bergzolder. De rest is voor mij totaal geen probleem eigenlijk, doe bijna alles zelf altijd. Kan wel een HEA/B of IPE profiel tussen de spanten zetten maar om deze op zolder te krijgen maakt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
lastig.. of onmogelijk ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwlunatic
Lastig, kan altijd via het dakkapel, weet dat mijn aangrenzende buurman dit met een hoogwerker heeft gedaan.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

langverhaaltje .. met mijn eigen zolder verbouwing in het achterhoofd.

ik zou beginnen met een "berekening" .. van bv 500/1000kg dood gewicht per m2 op je bergzolder .. het gewicht hangt een beetje af van wat je "maximaal" erop gaat opslaan . (lees kan je er een gevulde badkuip er neerzetten en eromheen dansen oid) .. of je boilervat(ten) .. voor LTV verwarming wil je constructief sterk genoeg zijn. of die gewichten/trainings meuk die je niet meer gebruikt .. ik kan op die van mij alleen kruipen en lange spullen zijn lastig (wegens vlizotrap) dus doosjes meuk (kerstspullen en wat creabea spul van de kids tijdens schooltijd of andere troep die ik niet dagelijks nodig heb staat daar. maar jou geval kan anders zijn.

ja het is klinkt "overkil" helemaal waar maar de gedachte is dat jezelf/familie of volgende bewoner niet bij stil gaat staan hoe stevig de construtie is en het "overbelaad" .. met alle nare gevolgen van bv "verborgen" gebrek achteraf..

voordat je aan de "slag" gaat zou ik ook denken aan isoleren als je niet op een Rd of Rc waarde van 5 of 6 uitkomt is dat zeker te adviseren zeker als zomer en winter temperatuur verschil heeft van 40+ graden en 15 tot 10 graden in de winter.

Samen met isolatie is "brandvertragende" maatregelen (kids met vuur spelen) of andere oorzaak ook niet geheel onbelangrijk..

Ventilatie / elektra / utp en eventueel cv / sanitair water (warm/koud) ook iets wat je vooraf wilt kunnen doen.. bv je wilt zelf op zolder met eigen badkamer oid doen, of werkplek ..
maar ook zoiets simpels als verlichting op de bergzolder ..

Met blokken bouwen is niet mijn keuze, persoonlijk kies/koos ik voor hout (houtprijzen zijn gestegen nu) en in jou geval zou ik een "blok" frame bouwen met osb bovenop .. zodat ik makkelijk kan isoleren/verven enzv voordat je alles afbouwt .. je kan isolatie ertussen stoppen.

btw isolatie = niet geluidsisolatie, als je bv kiest voor gipswand dan is tussen de stud/balk en gipsplaat een elastisch blijvende kit nodig of de rubberen band die vaak bij de gipsplaten te vinden is (de bewoners v.d slaapkamers zullen je dankbaar zijn ;) )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Geluidsisolatie van een goed gebouwde metalstud wand met gips isoleert het geluid vele malen beter dan een cellenbeton wand. Kijk bijvoorbeeld naar het SoundBlock systeem van Gyproc met speciaal gevormde metalstud profielen en extra zware en dikke gipsplaten, hierbij is superieure geluidsisolatie mogelijk in een wand van slechts 10 cm dikte. Deze gipsplaten zijn van een veel harder type dan normaal en kan je ook direct in schroeven om dingen op te hangen (met speciale schroeven).

Kijk wel uit met wandcontactdozen, doe deze niet rug aan rug plaatsen vanwege geluidslekken en bij voorkeur luchtdichte contactdozen.

• vwlunatic
vso schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:35:
langverhaaltje .. met mijn eigen zolder verbouwing in het achterhoofd.

ik zou beginnen met een "berekening" .. van bv 500/1000kg dood gewicht per m2 op je bergzolder .. het gewicht hangt een beetje af van wat je "maximaal" erop gaat opslaan . (lees kan je er een gevulde badkuip er neerzetten en eromheen dansen oid) .. of je boilervat(ten) .. voor LTV verwarming wil je constructief sterk genoeg zijn. of die gewichten/trainings meuk die je niet meer gebruikt .. ik kan op die van mij alleen kruipen en lange spullen zijn lastig (wegens vlizotrap) dus doosjes meuk (kerstspullen en wat creabea spul van de kids tijdens schooltijd of andere troep die ik niet dagelijks nodig heb staat daar. maar jou geval kan anders zijn.

ja het is klinkt "overkil" helemaal waar maar de gedachte is dat jezelf/familie of volgende bewoner niet bij stil gaat staan hoe stevig de construtie is en het "overbelaad" .. met alle nare gevolgen van bv "verborgen" gebrek achteraf..

voordat je aan de "slag" gaat zou ik ook denken aan isoleren als je niet op een Rd of Rc waarde van 5 of 6 uitkomt is dat zeker te adviseren zeker als zomer en winter temperatuur verschil heeft van 40+ graden en 15 tot 10 graden in de winter.

Samen met isolatie is "brandvertragende" maatregelen (kids met vuur spelen) of andere oorzaak ook niet geheel onbelangrijk..

Ventilatie / elektra / utp en eventueel cv / sanitair water (warm/koud) ook iets wat je vooraf wilt kunnen doen.. bv je wilt zelf op zolder met eigen badkamer oid doen, of werkplek ..
maar ook zoiets simpels als verlichting op de bergzolder ..

Met blokken bouwen is niet mijn keuze, persoonlijk kies/koos ik voor hout (houtprijzen zijn gestegen nu) en in jou geval zou ik een "blok" frame bouwen met osb bovenop .. zodat ik makkelijk kan isoleren/verven enzv voordat je alles afbouwt .. je kan isolatie ertussen stoppen.

btw isolatie = niet geluidsisolatie, als je bv kiest voor gipswand dan is tussen de stud/balk en gipsplaat een elastisch blijvende kit nodig of de rubberen band die vaak bij de gipsplaten te vinden is (de bewoners v.d slaapkamers zullen je dankbaar zijn ;) )
Grotendeels allemaal wel bekend, heb de zolder in mijn oude huis ook helemaal gedaan, ben helaas een perfectionist…
Heb daar gebruik gemaakt van metalstud omdat dit gewoon veel beter recht is dan hout.

• vwlunatic
Maar het zijn geen zware spullen die ik op ga bergen, kerstspullen tuinkussens etc. Achter de knieschotten heb ik nog zoveel bergruimte….

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou hier gewoon houtskelet van maken afgewerkt met 9 of 12mm OSB en gips aan beide kanten. Hierdoor kun je de boel geluiddempend isoleren, kun je de wand op je spant afwerken, houd je je woning een stuk netter dan met lijm/steen te gaan werken (=stucen + sauzen/behangen). Het maakt het ook nog eens makkelijker om het elektrisch weg te werken in de wand én het is stevig genoeg om er een zoldertje op te maken.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:22:
kalkzand steen kan je niet zomaar ergens willekeurig op een vloer zetten. dat valt niet echt onder de lichte scheidingswanden. er vervolgens een vliering op laten rusten is al helemaal geen best idee om zomaar te doen...
@vwlunatic Zie hierboven. Je moet de huidige vloer niet zwaar gaan belasten als je niet rekenkundig hebt gecontroleerd of die dat kan hebben. Dat geldt ook voor het spant aanpassen.

Als je het netjes wilt doen, maak je een vloer met balken tussen de bestaande bouwmuren in. Bij 5m overspanning met 100kg/m2 vloerbelasting heb je ca. 70x220 hoh 600mm nodig. En eronder dus lichte niet-dragende scheidingswanden, bijv. van hout+gips of gipsblokken. Metalstud kan ook natuurlijk.
Liefst ook een dakraam erbij zoals op de plattegrond van die andere woning! En dan alle materiaal door het gat naar binnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vwlunatic schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:22:
[...]

Grotendeels allemaal wel bekend, heb de zolder in mijn oude huis ook helemaal gedaan, ben helaas een perfectionist…
Heb daar gebruik gemaakt van metalstud omdat dit gewoon veel beter recht is dan hout.
kwa "rechtheid" zou ik daar niet tegenin gaan ..
vwlunatic schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:25:
Maar het zijn geen zware spullen die ik op ga bergen, kerstspullen tuinkussens etc. Achter de knieschotten heb ik nog zoveel bergruimte….
zo dacht ik ook, totdat iemand me er opwees dat tenzij je duidelijk de constructie zichtbaar laat (welliicht onwenselijk) gaat niemand er bij stil staan dat het niet berekend is op "zwaarder" spul dan een wat losse kerstmeuk .. ga jij na 10 of 20 jaar onthouden dat het niet berekend is op "zwaar" ?

Vandaar dat ik in de vorige post dat opmerkte, dat iemand dat aan mij aangaf .. en inderdaad zelfs na 5 jaar staan er toch "zwaardere" dingen op dan ik initieel bedacht had .. ook mede dat het wat steviger gebouwd is

Denk die paar euro extra aan draagkracht / gemoedsrust .. versus een eventueel doorbuigend of erger iemand die er doorheen zakt .. wellicht wel waard. maar goed het is een advies mag je natuurlijk helemaal zelf weten toch ?

Tja vanalles

Pagina: 1