Vraag

• mijn_zusje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-03 18:10
Met mijn nieuwe ultrawide scherm probeer ik de 9:16 ratio werkend te krijgen wanneer ik 2560x1440 resolutie gebruik, ipv de 3440x1440 resolutie (die mijn ultrawide aankan). Reden waarom ik de 2560x1440 resolutie wil gebruiken is omdat ik 3440x1440 helaas niet werkend heb gekregen via mijn oudere laptop wanneer deze is aangesloten via de 1.4 HDMI poort op mijn laptop (directe kabel naar monitor). Het lijkt erop dat mijn laptop de specifieke resolutie van 3440x1440 niet ondersteund.

Mijn monitor werkt wel goed samen met mijn nieuwere werklaptop, daar heb ik wel 3440x1440 werkend zonder enige problemen, maar mijn oudere eigen laptop lijkt deze hoge resolutie niet te ondersteunen, ondanks dat de specificaties van de CPU aangeven dat tot 4k mogelijk zou moeten zijn. Nu vind ik het erg jammer dat deze hoogste resolutie niet werkt, maar het ultrawide gedeelte had ik vooral voor mijn werklaptop aangeschaft, en ik zou al heel blij zijn als ik de monitor met mijn eigen laptop op 2560x1440 kan gebruiken met zwarte balken aan de zijkant. Echter, helaas krijg ik de aspect ratio met deze resolutie niet goed. In plaats van de zwarte balken, is het scherm uitgerekt over de hele breedte, waardoor een vierkant nu een rechthoek is. Wel kan ik op 2560x1080 resolutie het scherm helemaal vullen, en dan heb ik de goede aspect ratio, maar als ik bij de intel hd graphics control panel kies voor de optie "maintain aspect ratio", dan klopt de aspect ratio juist niet. Deze functie doet dan ook niets bij de 2560x1440 resolutie. Het lijkt erop dat iets anders aangeeft dat de monitor een 9:16 ratio heeft ipv de 9:21 ratio, maar ik kan nergens vinden waar ik dit eventueel nog kan aanpassen. Als ik 2560x1080 als resolutie instel, en ik kijk daarna bij de settings van mijn monitor, blijft daar de verkeerde resolutie staan (zie afbeelding). Helaas kan ik via mijn monitor de resolutie niet aanpassen.

Relevante software en hardware die ik gebruik zijn:
Monitor: ViewSonic VA3456 (34 inch, ultrawide, max resolutie 3440x1440)
Laptop: HP pavilion 14-bf015nd met HDMI 1.4 aansluiting
CPU: intel HD graphics 620 (laptop heeft ook een grafische kaart, maar de monitoren gaan daar helaas niet overheen)
Aansluiting: via HDMI kabel direct van monitor naar laptop (deze setup werkt goed voor mijn werklaptop, dus ik verwacht niet dat het aan de kabel ligt)

Een mogelijke oplossing is het aanpassen van de aspect ratio in de settings van mijn monitor. Dit is voor mij helaas alleen geen werkbare oplossing, omdat ik vaak wissel van persoonlijke laptop naar werklaptop, en ik dan iedere keer bij het wisselen handmatig deze setting binnen het menu van de monitor moet opzoeken en aanpassen.

Wat ik al geprobeerd heb is het updaten van alle drivers, ik heb de meest recente driver van de CPU en de driver van de monitor geïnstalleerd, ik heb handmatig resoluties toegevoegd via de intel graphics settings, maar bij het selecteren van deze handmatige resoluties kreeg ik alleen flikkerende lijnen op mijn scherm te zien. Nadat ik met deze handmatige resoluties aan het klooien was geweest, heb ik een keer voor elkaar gekregen dat de juiste ratio ineens wel werkte, met zwarte balken aan de zijkant voor de 2560x1440 resolutie (dus precies wat ik nu ook weer wil), maar helaas heb ik daarna per ongeluk op de reset knop van mijn monitor geklikt, waardoor dit weer ongedaan werd gedaan. Daarna heb ik het niet meer opnieuw voor elkaar weten te krijgen.

Mijn vraag is dus vooral of iemand weet hoe ik opnieuw de juiste aspect ratio werkend kan krijgen bij een resolutie van 2560x1440, maar mocht iemand toch nog tips hebben om de 3440x1440 resolutie werkend te krijgen, dan ben ik daar natuurlijk ook in geïnteresseerd!

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Die intel chippies konden inderdaad niet verder dan HDMI 1.4 (zelfs op 4k is dat slechts 30hz, probeer desnoods een custom resolutie aan te maken met 30hz...). Maar via Displayport was een hoop meer mogelijk op die CPU's. Soms zat dat naar de USB-C poort gelinkt, maar zo te zien wat ik kan vinden bij de HP documentatie, bij deze niet... Dus dan hang je.

HDMI is erg gek in dit soort situaties, scaling is iets wat niet bepaald goed vast staat. Het zit ook vaak in de driver verstopt (en met twee GPU's is dat een klerezooi). ALS het ergens in je OSD staat, is het wel "manual image adjust".

• mijn_zusje
Umbrah, bedankt voor je reactie! Ik heb geprobeerd om inderdaad custom resoluties aan te maken, met 3440x1440 resolutie zowel op 24, 30 en op 60 hz, maar deze gaven allemaal een disco aan lijnen als resultaat op het scherm. En als ik een custom resolutie aanmaak van een al bestaande resolutie, bijvoorbeeld van 2560x1440, maar dan op 30 hz, dan kan ik deze wel opslaan in de intel hd graphics control panel, maar staat hij vervolgens niet in de dropdown box waar ik de resoluties kan kiezen...

Daarnaast heb ik ook een usb-c dock, waar displaypoort 1.4 op zit, en als ik het scherm via displayport - dock - usb-c op laptop aansluit, dan herkent mijn persoonlijke laptop het scherm helaas niet. Deze zelfde methode werkt ook weer helemaal prima met mijn werklaptop, dus opnieuw ligt het denk ik niet aan de dock, maar dus wel aan mijn persoonlijke laptop. In de handleiding van mijn persoonlijke laptop heb ik wel kunnen vinden dat de usb-c poort ook video zou moeten ondersteunen (http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05637113.pdf, 17e pagina), maar blijkbaar niet via displayport (ook niet als ik mijn oude 23 inch, 9:16 monitor op dezelfde manier pro beer aan te sluiten).

[Voor 40% gewijzigd door mijn_zusje op 29-12-2021 16:15]

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-03 11:29
Op mijn iiyama kan ik in het osd 'dot by dot' modus instellen waarbij hij de aspect ratio aanpast aan de aangeboden resolutie. Zorgt ervoor dat bij sommige spellen die geen 21:9 ondersteunen het beeld met zwarte balken opzij in 16:9 wordt weergegeven. Mogelijk heeft jou scherm een gelijkaardige instelling

• mijn_zusje
Bedankt voor het meedenken Marwatt! Helaas heeft mijn monitor die optie niet. :/

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
Pagina 24 van de manual: https://www.handleidi.ng/...456-mhdj/handleiding?p=24

Manual Image adjust.

Daar kun je instellen wat de verhoudingen zijn.

Maximum voor HDMI 1.4 is overigens 50hz op 3440x1440. Je hebt utilities om dit in te stellen CRU (Custom Resolution Utility).

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het wel eens geprobeerd in de Intel-drivers en dat werkte ook bij mij niet.

• mijn_zusje
Klopt, ik kan de aspect ratio binnen mijn monitor inderdaad aanpassen, maar dan moet ik dit weer opnieuw handmatig instellen elke keer als ik van laptop wissel, omdat ik op mijn werklaptop wel met de volle resolutie wil werken. Daarom is die oplossing helaas niet werkbaar voor mij.

Ik kan 50 hz nog proberen als handmatige instelling, maar op 24 of 30 hz werkte het handmatig instellen van de custom resolutie niet. Hierbij kreeg ik knipperende lijnen op mijn scherm te zien. Ik verwacht daarom dat 50 hz ook niet gaat werken..

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-02 14:54
Hi TS, ik ben nieuwsgierig naar je ervaringen met de monitor.
Op dit moment sta ik ook voor de keuze om een widescreen te kopen.
34", 1440hoog, IPS, DisplayPort en een model wat op zijn laatst in 2020 geintroduceerd is.
Ook een plat scherm. Ik wil er aan beide zijden een 27 naast hebben.

Nu zal jij wellicht andere criteria gehad hebben, maar ik ben toch beniwued waarom je dan niet voor de
Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 of andere gegaan bent.

Ik heb in de review gelezen dat hij goed uit de bus kwam, maar ik ben toch beniewd naar jouw ervaringen.
Ik zie nog weining gebruikerservaring bij dit product.

• mijn_zusje
Hoi! Ik zal kijken of ik binnenkort tijd heb om korte review op tweakers te zetten bij dit product, want dit lijkt me niet perse de handigste plek.

Jouw lijstje komt deels overeen met wat ik zocht, voor mij was 1440p, 34", ips en displaypoort ook belangrijk. Daarnaast stond goede kleurweergave hoog op mijn lijstje vanwege hobby fotografie, en heb ik een USB c dock, dus was ik niet perse op zoek naar iets met een ingebouwde USB hub. Ik heb zeker ook naar de door jou genoemde iiyama gekeken, en lang getwijfeld welke ik zou nemen, ook omdat viewsonic weinig reviews heeft. Uiteindelijk ben ik vooral af gegaan op de ene best buy guide die wel hier op tweakers staat, op de vergelijking van de uitgebreidere testuitslagen (en dan met name op het gebied van kleur) en op een paar reviews buiten tweakers. Ik heb voor de viewsonic gekozen vanwege de net wat lagere prijs en als het goed is net wat betere kleurweergave.

Ik heb nog niet heel veel tijd gestoken in het uitgebreid testen van de monitor en in het perfectioneren van alle instellingen, in plaats daarvan ben ik vooral bezig geweest met bovengenoemd probleem wat helaas nog steeds speelt. Nu zet ik de aspect ratio steeds maar handmatig om..

Anyway, mijn eerste ervaringen zijn dat de kleurweergave inderdaad goed lijkt te zijn en ook de kijkhoek is prima. Heerlijk om een groot beeldscherm te hebben, al was het ook wel even wennen. Ik heb zelf getwijfeld of ik niet liever curved wilde, maar in combinatie met een ips scherm werd mij dat te duur. Plat is met deze breedte voor mij nog prima. Verder geen dode pixels en is het mij niet opgevallen dat er enige inconsistenties qua kleur, contrast of helderheid te zien zijn (maar hier heb ik ook niet naar gezocht). Ook is mij geen bleeding oid opgevallen.

De houder is verder ook prima en stevig, al wiebelt het scherm wel klein beetje als ik wat fanatiek aan het typen ben op m'n mechanische toetsenbord. Maar dit kan ook aan mijn niet hele stabiele monitor verhoger liggen die ik voor de aanschaf van dit scherm al had staan, en nog steeds wel handig vond om te behouden. Ook omdat zonder deze verhoger het scherm voor mij net niet hoog genoeg kwam te staan. De ingebouwde speakers zijn beter dan de speakers van m'n laptop, maar heb ze nog niet gebruikt om muziek mee te luisteren. Voor mij was het ook niet nodig dat er speakers in het beeldscherm zouden zitten.

Een paar kleine nadelen: het scherm is naar mijn idee net een beetje traag met het weergeven van het signaal bij het wisselen van input. Ik wissel tussen display port (via dock) en hdmi (direkt), en het scherm lijkt een voorkeur te hebben voor de hdmi, pas als ik mijn laptop die via hdmi is aangesloten heb afgesloten of de hdmi kabel uit mijn laptop haal, gaat het scherm over op display port. Op het scherm zelf kan je ook op display port kiezen, maar dan nog steeds werd de voorkeur aan hdmi gegeven. Ik heb dit niet heel uitgebreid getest, want heb maar een paar keer beide laptops tegelijk aan mijn scherm verbonden en aan gehad. Ook vind ik de knopjes om instellingen van het scherm aan te passen niet het meest handig, maar na wat gewenning gaat het nu redelijk soepel.

Naar mijn idee is het een goed beeldscherm, ben er tot nu toe erg tevreden mee. Ik hoop dat dit helpt! Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee