Toon posts:

hoe werkt vloerverwamring met stadswarmte

Pagina: 1
Acties:

• gru
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-01-2022
Beste allen,

Ik ben 2 jaar geleden in een woning komen wonen met vloerverwarming en stadswarmte. De vorige bewoners wisten niet hoe de verwarming werkte. Dus heb ik hem constant op dezelfde stand (rond de 21 c) gehouden. In de kamer is het dan ongeveer 19 c. En temperatuur in is bij de stadsverwarming 53 en uit 24. Inmiddels wil ik ook met het oog op de energie rekening toch wel graag weten hoe of wat. Via internet kwam ik, zie foto’s met bijschriften, er maar gedeeltelijk uit. Dus is mijn vraag of iemand mij kan helpen met de volgende 3 vragen ?

1. Hoe werkt het en waar dient alles voor ?
2. Staat het goed ingesteld en zo nee hoe doe ik dit ?
3. Hoe kan ik besparen (Thermostaat ? Vaste temperatuur of aan draaien elke nacht ? Nieuwe pomp ?)

Ik heb alle onderdelen een nummer gegeven.

A. Uitvoer knop ? Staat nu op 1
B. Invoer knop ? Staat nu op 28
C. Warmte meter ? Staat deze goed ingesteld ?
D. Pomp zie foto
E. Verbinding afstel knop voor kamer ? Pas heeft iemand aan deze knoppen zitten draaien
F. Verbinding afstel knoppen voor keuken, hal en berging ? Boven zijn radiatoren. Zie verder E.
G. Pomp schakelaar. Recent door iemand tussen gezet
H. In via stadswarmte
I. Uit

Bij voorbaat dank,

Gru

[Voor 79% gewijzigd door gru op 29-12-2021 16:25]

• gru
zie boven

[Voor 99% gewijzigd door gru op 29-12-2021 15:47]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D. Pomp zie foto
Welke foto?

[Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2021 15:42]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:08
je vloer op een graad of 30 woonkamer 24/7 delfde temperatuur stoken.
pomp vervangen magneet filter plaatsen inregelkraan plaatsen etc.
en waarschijnlijk wil je ook nog wel een paar afsluiters
welke samenwerken met de kamerthermostaten ?

bekijk even het youtbube kanaal van john visser.
als je in vianen/utrecht zit hem gewoon laten komen.
kan hij gelijk de set voor je inregelen met de warmte camera.
https://www.youtube.com/c/JohnVissercvoptimalisatie/videos
( kan je de juiste niet 123 meer vinden er zijn meerdere fimpjes)

• gru
Bedankt.

Concreet heb ik nog 3 vragen

1. Als ik bijv de vloer op 30 zet terwijl die nu op 20 staat is het dan niet veel te warm in huis. Of bedoelt u de b (invoer ?) knop op 30 zetten. En hoe hoog zet ik de A (uitvoer knop ?) dan. Wou juist net invoer op 25 en uitvoer op 1.5 gaan zetten in de hoop dat dit beter is. En omdat het hier in het verleden rond 19 was in de kamer en nu in de kamer 20 is terwijl 19 genoeg is.

2. Wat raad u aan als je budget niet heel hoog is aan maatregelen. Of hoeveel denkt u dat de maatregelen (pomp vervangen ed) kosten.

3. Woon jammer genoeg niet in de regio vianen/utrecht. Weet u toevallig een geschikte persoon in de omgeving van Nijmegen. Zie ook uitleg.

Uitleg

Eerder zelf een loodgieter laten komen voor advies en wou eigenlijk in de eerste plaats vooral weten hoe alles werkte en hoe ik de temperatuur kan aanpassen. En of dit zin heeft. Verder wou ik ook gezien een beperkt budget weten of vervangingen ed wijs zijn.

Maar weet dit nu nog niet. Hij adviseerde mij voor het temperatuur instellen een vaste thermostaat van 300- te kopen. Anders moet je elke keer de kast in om het te verzetten. Dwz in de zomer adviseerde hij alles uit te zetten en s avonds 1 tot 2 graden omlaag. En alle knoppen van de groepen helemaal open te draaien. Zelf ben ik hier afgebleven. Mbt de pomp gaf hij aan dat doordat er nu een eco saver tussen zit ik deze niet op korte termijn hoef te vervangen. Wel heeft hij aan de knoppen zitten draaien waardoor ik nu ruim een maand later nog problemen heb met de temperatuur.

Bijvoorbeeld mbt de kamer temperatuur. En ook heb ik nu in de berging voor de fietsen een warme vloer. Bij mijn weten was dit laatste voordien niet. Ik wist niet eens dat hier ook vloerverwarming zat. Zullen de fietsen wel fijn vinden maar ik ben er niet zo gelukkig mee. Hoopte juist door meer kennis en evt iets te vervangen of toe te voegen minder te gaan verbruiken.

Hierna filmpjes van John Visser gevonden. Maar voor mij als leek maar deels begrijpbaar. Plus herstellende mbt gezondheid dus niet zoveel energie en moeite met concentratie. Wat ik wel begrijp roept vraagtekens op bij een deel van de adviezen van de loodgieter die bij mij is geweest.

Overweeg nu maar weer iemand anders te laten komen. Maar is zo dure grap. En dan ben ik de eerst keer dus niets wijzer geworden mbt hoe het werkt en hoe ik het een paar graden lager of hoger kan zetten. Erger eerder lijkt alles ontregeld. Dus moet dit mogelijk weer hersteld worden.

Vandaar nu eerst deze vragen op tweakers. Zodat ik een volgende keer beter beslagen ten ijs kom. En hopelijk ook zelf de oude situatie weer kan herstellen. Want die was beter dan die nu is.

• miciel
1. aanvoer op 30 graden/dan wel 35 graden. invoerknop.
is eigenlijk in combinatie met een juiste afsluiter/ kamerthermostaat.
zodat het probleem van doorverwarmen niet meer ontstaat.

1 (nu even het antwoord op je vraag:)
als je terug wilt naar 19 ja dan zal de invoerknop op 25 graden moeten zetten.

2 is wel lastig. eerste vraag is wat wil je bereiken ?
een pomp schakelaar is wel een nuttige/goedekope besparing. en ook zelf te installeren.

3. nijmegen nee. geen flauw idee. stadsverwaming en vloerverwarming vraagt om een expert
(en lang niet alle loodgieters zijn ook een expert in beide gebieden) er zitten ook prusers bij.

uitleg.

A
eest even de loodgieter. een thermostaat en klep/kraan laten instaleren kan zeker helpen.
om het probleem degenlijk optelossen. dat je ook in de winter/zomer geen problemen meer hebt.
(en dan heb je nog de keuze uit 1 kamer themostaat met 1 kelp of een complete zoneregeling)
(een zoneregeling heeft in jouw geval 4 kamer themostaten hoofdklep en 4 naregel kleppen)

een pompschakelaar is al besproken aanschaffen en ertussen pluggen. en juist instellen.
dat is allemaal al gebeurt zie ik ja je kan de pomp laten zitten maar vervangen is op de
termijn voordeliger voor je energie verbruik. je elektra rekening. niet voor je warmte.
en dan moet er nog een mangeetfliter in je installatie van ronde € 100 euro of meer.

B
de loodgieter heeft waarschijnlijk de groep naar je berging open gezet.
dat kan je uitzoeken met de trail en eror methode, zet 1 Groep dicht.
en kijk waar het een dag later weer koud is. je hebt maar 4 dagen nodig.
en de volgende dag weer een andere groep testen etc. is niet zoveel aan.
(labelen gelijk of een platte grondt opzoeken kunnen ook hierbij helpen)

B waarschuwing let wel een groep in een berging kan makelijk bevriezen.
dus deze moet open staan. (hangt er helemaal af wat voor berging het is)

C john visser je mag wat je niet snapt hier vragen. (eventueel. is niet verplict )
maar ja john visser kijkt anders regelt anders doet dingen op een andere wijze.
maar veel mensen zijn erg tevreden over wat hij kan bewerken aan besparing.
(maar nijmegen wordt wel een duren grap hij rekent een euro per kilometer)

D uitleg er zijn meerdere kijken op het zelfde vak. er is helaas geen gouden standaard voor.
je kan links om besparen of je kan rechtsom besparen. het is net wie je vraagt/of wie je krijgt.
(en sommige monteurs bespaar je niks mee maar geven je hopelijk wel een netjes systeem)
en worst case ............ dat kan je zelf ook in vullen er zitten ook knoeiers prutsers etc tussen.
ik heb alle varianten gezien. en weet dan ook wie waneer een handige keuze is.
(maar dat is vooral in mijn regio van toepassing. zuidholland en utrecht dus)

E uitleg 2 en ik moet echt weten waar het over gaat om het te kunnen vertolken.
(en ik weet ook niet alles. hoor. wha wha. dat past ook allemaal niet in mijn hooft.)

(ook het inregelen is altijd lastig. kan alleen goed met een juiste warmte camera zoals hij doet.
anders blijft het gissen gok werk etc. met warmte camera ben je altijd safe/zit je altijd goed.)

ik zit een beetje in het midden van de 2 markten. (en ook net wat de klant wilt natuurlijk)
soms behaal ik grote besparingen. en soms zijn het maar hele kleine besparingen.
ik ben geen inregel expert maar gewoon een cv monteur. die ook weleens wat inregelt.
ik ben dus wat minder exact. voor echte besparingen moet u bij iemand anders zijn.
(concurent/collega. ook hier op tweakers zitten andere/betere/grotere experts. )

maar een goed advies wie er in nijmegen zit met een beetjesverstandt van stadverwarming.?
nee. heb ik niet. (en zoals ik al eerder in mijn post schrijf er zijn heelveel manieren om te besparen.)
zie bijv dit hele verhaal. is ook weer een manier. https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
na is dit wel met een knipoog hoor ik zeg niet dat het persee de beste manier voor bij jouw is. ;)

[Voor 11% gewijzigd door miciel op 31-12-2021 05:43]

• gru
Bedankt. Krijg toch het gevoel dat ik kleine stapjes zet in het begrijpen en evt opties. l

Ik ga binnenkort als ik mij redelijk voel alles eens goed bestuderen en de filmpjes nog eens bekijken en op het forum en internet kijken hoe of wat mbt evt toch iemand laten komen. En evt zelf wat proberen mbt de groepen en temperatuur. Mogelijk heb ik hierna weer enkele vragen.

Ik heb nu ook nog 3 vragen.

1. Begrijp ik het goed dat de A knop zoals het systeem nu is niet zoveel uitmaakt mbt stand ? Is nu dus 1 was in verleden 1,5.

2. Is E ook een groep of is dit iets anders en heb ik maar 3 groepen ?

3. De fietsen staan in een inpandige berging. Als ik de groepen wil afsluiten is het dan gewoon draaien aan de F en E knoppen ?

Dwz op een filmpje van John Visser zag ik hem deze knoppen er af draaien om vervolgens met een schroevendraaier ze in te stellen met een warmte camera. Ik neem aan dat dit een ander systeem is dan bij mij. En dat ik alleen de draaiknoppen heb die er neem ik aan bij mij niet af kunnen. En zijn dit dus dan ook de instel knoppen ? En heb je dan normaal een draai mogelijkheid mbt temperatuur per zone en een instel mogelijkheid mbt hoeveelheid per zone ? Of is dit in praktijk hetzelfde en zijn de knoppen die Joh Visser er afdraait alleen een soort beveiligingsklepjes zodat je niet gelijk bij de afstelling kan komen ?

Verder fijne jaarwisseling en nieuwjaar gewenst en nogmaals dank

• miciel
gru schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:49:
Bedankt. Krijg toch het gevoel dat ik kleine stapjes zet in het begrijpen en evt opties. l

Ik ga binnenkort als ik mij redelijk voel alles eens goed bestuderen en de filmpjes nog eens bekijken en op het forum en internet kijken hoe of wat mbt evt toch iemand laten komen. En evt zelf wat proberen mbt de groepen en temperatuur. Mogelijk heb ik hierna weer enkele vragen.

Ik heb nu ook nog 3 vragen.

1. Begrijp ik het goed dat de A knop zoals het systeem nu is niet zoveel uitmaakt mbt stand ? Is nu dus 1 was in verleden 1,5.

2. Is E ook een groep of is dit iets anders en heb ik maar 3 groepen ?

3. De fietsen staan in een inpandige berging. Als ik de groepen wil afsluiten is het dan gewoon draaien aan de F en E knoppen ?

Dwz op een filmpje van John Visser zag ik hem deze knoppen er af draaien om vervolgens met een schroevendraaier ze in te stellen met een warmte camera. Ik neem aan dat dit een ander systeem is dan bij mij. En dat ik alleen de draaiknoppen heb die er neem ik aan bij mij niet af kunnen. En zijn dit dus dan ook de instel knoppen ? En heb je dan normaal een draai mogelijkheid mbt temperatuur per zone en een instel mogelijkheid mbt hoeveelheid per zone ? Of is dit in praktijk hetzelfde en zijn de knoppen die Joh Visser er afdraait alleen een soort beveiligingsklepjes zodat je niet gelijk bij de afstelling kan komen ?

Verder fijne jaarwisseling en nieuwjaar gewenst en nogmaals dank
1 knop a is een rtl ventiel. ik ga eerst de werking maar uitleggen.
deze zorgt ervoor dat er niet te warm water terug kan lopen.
er loopt alleen maar afgekoeldt water terug.
de standen zijn een temperatuur.
maar je moet even in de handleiding opzoeken welke.

2 e is ook groep je hebt 4 groepen. soms zit het wat raar.

3 e knoppen zijn handknoppen welke je gewoon dicht kan zetten.
F zijn inregelventielen. hoef je voor het uitzoeken niet persee aan te zitten.
(ik vermoet dat je geen luxe dubbel instelbare kranen hebt maar normale)

als je wilt gaan inregelen moet doen via de inregelventielen.
maar dat is wel waar vatbaarder voor vuil/vervuiling.
daarom doet hij inregelen vooral via de kranen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het retourventiel is waarschijnlijk een RTLventiel (staat er RTL op?) met getallen tussen 1 en 5 wat staat voor 10 tot 50 graden (bij onze vloerverdeler iig). Als je die dan op een lagere temp hebt staan dan de temp die je via de thermostaat vraagt dan kan je die dus waarschijnlijk nooit halen want de retour gaat dicht bij een te hoge temp en dan kan er geen warme aanvoer meer bij. Dat stuk tussen de aan- en afvoer is een bypass die er voor zorgt dat je pomp altijd te pompen heeft ook al staat je retour dicht.

Onze verdeler ziet er zo uit:

De aanvoer staat op 35 graden (ten tijde van de foto nog op 50 vanuit de bouw) en de RTL op 3. Sinds het verlagen van de aanvoer van 50 naar 35 werkt het laminaat een stuk minder en halen we alsnog met gemak 20 graden.

Kortom: probeer je RTL op iets hogers te zetten zodat je waarschijnlijk warm genoeg water in je vloer hebt om je ingestelde temperatuur te halen. Wat me een beetje verbaast is dat je schijnbaar geen klep in de aanvoer hebt. Mogelijk is dit waarom de retour zo laag staat. Stel het staat op 30 dan is er niks om te voorkomen dat je vloer constant 30 graden is wat vrij matig zou zijn.

Zit er ergens anders een klep die door de thermostaat geregeld wordt?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• gru
Bedankt Miciel en Termy,

Excuses voor het feit dat ik nu pas reageer agv omstandigheden.

Ik heb B momenteel op 24 staan en A op 1,2. Dan is C 21 C en de kamer temperatuur (via een losse thermometer gemeten) 18 C. Aan en afvoer in de meterkast is nu 55 in en 24 uit als ik het goed af lees.

Voordeel is dat de temperatuur inmiddels weer prettig is. Deze was van slag en veel te warm nadat een loodgieter aan het systeem had gedraaid.

Blijft het probleem dat ik dus meer grip / controle over het systeem wil krijgen. En het liefst het zo efficiënt/duurzaam/goedkoop mogelijk wil instellen.

Wat ik tot nu toe denk te begrijpen.

1) De groep in de berging, die de loodgieter heeft open gezet, kan ik als ik er achter ben welke dit is uit of heel laag zetten door aan de E knoppen te draaien. Dit moet ik nog proberen.

2) De aanvoer zou hoger moeten staan voor een efficiënter gebruik. Probleem is dat de temperatuur in de kamer dan omhoog schiet en niet meer prettig is. Dus dat is lastig.

3) De afvoer temperatuur staat als ik het goed begrijp ook te laag voor een efficiënt gebruik.

Het gaat om een Oventrop RTL knop met 1 = 10 C etc tot 4 - 40.

Mogelijk ontbreekt er als ik het goed begrijp dus een klep in het systeem. Op de foto staat nl. alles wat er is.

Is het dan misschien het verstandigst om een andere loodgieter hiernaar te laten kijken. Want als er een klep ingezet moet worden denk ik dar dit het best door iemand met ervaring gedaan kan worden.

En als ik er voor kies een andere loodgieter te laten komen zouden jullie dan nog mee willen denken met een lijstje met vragen voor deze loodgieter.

Bijvoorbeeld.

- Moet er nog een klep tussen
- Wat zijn de beste warmte instellingen als ik het rond de 18 / 19 C wil
- Hoe kan ik de temperatuur regelen
- Is het wijs om iets (pomp ?) te vervangen en hoeveel kost dit ?
- Is een thermostaat handig en hoeveel kost dit ?
- Is bij dit apparaat hem constant op de zelfde stand laten staan het meest efficiënt
- ...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wow, ok, ja ik snap nu dat je dus helemaal geen kamerthermostaat hebt waar je een temperatuur op kunt instellen. Jij bent zeg maar de thermostaat door te spelen met de aanvoertemp en RTLinstelling. Dat is matig, zeg. Op zich is je verwarming zo niet per se inefficient (er gaat niet meer warm water doorheen dan de RTL toelaat, en die staat laag dus weinig) maar wel erg oncomfortabel want je bent constant aan't worstelen om de temperatuur te krijgen die je wilt.

Ik zou idd zeggen dat je een loodgieter gaat vragen om een thermostaatgeregelde klep in het systeem op te nemen (die moet dus de leiding bij H kunnen onderbreken) + bijbehorende thermostaat. Vervolgens zet je RTL op 3, aanvoer op 35 en dan mag het geen probleem meer zijn om comfortabel de 20 te halen zoals gewenst.

Die pomp vervangen zal het ook wel waard zijn ja. Als z'n laagste stand zo te zien constant 60 W doet (dus 24 uur per dag) dan is dat 60/1000*24*365= 525 kWh per jaar. Dat is pittig.
Alternatief voor de pomp vervangen is een pompschakelaar kopen (is goedkoop) zodat de pomp alleen draait wanneer het moet en in de zomer minstens elke dag even om vastlopers te voorkomen. Dat is relatief makkelijk en zal veel geld schelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee