Toon posts:

Gezocht: Een laptop €700 - 1000 met een heel goed scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KimJong-un
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn papa. Hij gaat binnenkort met pensioen en zoekt een laptop om niets speciaals op te doen: office, mailen, surfen, etc. Hij reist en fotografeert echter ook graag en zoekt een laptop waarop zijn foto's ook mooi worden weergegeven: scherp en kleurecht. Bij voorkeur een mat paneel, de spiegeling van een glanzend scherm is nogal irritant.

Hiervoor heb ik de meeste recente buy guides bekeken van Tweakers. Het probleem waar we tegenaan lopen: Het scherm wordt daar niet zo belangrijk gevonden.
reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2021

Hij was van plan de Acer Aspire 5 te kopen. Tot ik de helderheid, contrast en S-RGB dekking ging bekijken en zag dat Lenovo Ideapad 5 qua scherm beter scoort. Helaas is die nu even niet te krijgen bij Coolblue, die bij Bol.com lijkt een stuk mindere specs te hebben.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ITL05 (82FG00YMMH)

Daarop ging hij zelf verder kijken en kwam hij met de volgende:
https://www.bol.com/nl/nl...o-grijs/9300000024770518/

https://www.bol.com/nl/nl...platina/9300000024760187/

Ik weet niet zoveel van processors en videokaarten en begin door de bomen het bos niet meer te zien. Vandaar de vraag om even mee te kijken.

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen, mailen, office en foto's/video's bekijken (niet bewerken!).

Wat is je budget?
Het originele budget was €700, inmiddels geeft hij aan ook wel €1000 te willen uitgeven. Hij wil voornamelijk niet besparen. De laptop moet gewoon goed zijn en lang meegaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop staat voornamelijk op zijn bureau. Het moet wel een laptop zijn omdat hij hem ook wel eens op schoot heeft in z'n stoel. Mobiel is makkelijk, niet vereist. Een desktop of extern scherm vindt hij teveel gedoe en ruimte innemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hij heeft z'n hele leven met Windows en office gewerkt en wil geen macbook. Hij is wel handig maar totaal niet meer up to date met de huidige techniek en ook niet echt zin zich erin te verdiepen.
Opslag: Minimaal 512GB SSD: foto's en video nemen ook wel wat ruimte in, vandaar ruime SSD.
Werkgeheugen: 16GB, gezien hij soms veel open heeft staan en niet tegen de beperkingen van te weinig geheugen aan wilt lopen.
15" inch mat scherm (groter mag ook).

We hebben ook de 1000 euro price guide bekeken maar daar staan eigenlijk alleen gaming laptops in. Die vind hij vooral erg lelijk en die capaciteit lijkt hij ook niet nodig te hebben.
reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2021

Alle reacties

• DaOzzie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-03 20:35
https://www.bol.com/nl/nl...-6-inch/9300000014890487/

Ben er zelf erg tevreden mee. Of het qua scherm voldoende voor je is, weet ik niet

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-03 20:12
DaOzzie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:23:
https://www.bol.com/nl/nl...-6-inch/9300000014890487/

Ben er zelf erg tevreden mee. Of het qua scherm voldoende voor je is, weet ik niet
Nee deze heeft een aardig scherm maar qua kleurechtheid kan het stuk beter.

Ik zou dan voor de Ideapad 5 pro gaan.

Bijv een van deze:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003UMH)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003TMH)

de IP5 Pro heeft een heel mooi helder 16:10 scherm met ook nog een hogere resolutie en kan 100% van het sRGB kleurenspectrum weergeven.

Je kan zelf kijken of een R5 voldoende is. Er is ook nog een versie met discrete videokaart maar denk dat dat niet nodig is.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5006PMH)

• KimJong-un
Dankjewel, ik zie dat dit al een hogere resolutie is dan Full HD.

Nu las ik ook over OLED schermen, is dat eigenlijk niet precies waar we naar op zoek zijn?
Dit bijvoorbeeld? https://www.coolblue.nl/p...5-oled-m513ua-l1376w.html

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier al twee jaar een oledlaptop in gebruik en het beeld is fenomenaal. Wel heb je een lagere helderheid wat vooral op zonnige plekken lastig kan zijn en moet je niet dezelfde content 24/7 op je scherm laten staan wegens inbranden, maar daar heb ik nog nul last van.

• KimJong-un
We zijn tot de volgende laptop gekomen. Een Asus Vivobook met OLED-scherm.

Nu willen we gaan bestellen maar lopen we ertegenaan dat er verschillende types met exact dezelfde specificaties voor verschillende prijzen online staan. Zie de volgende vergelijk.

https://tweakers.net/pric.../1750762;1761070;1761076/

Wat is nu de beste keuze? Waarom zou de K513EA-L12829W €10 goedkoper zijn dan de K513EA-L11068T en is die weer €54 goedkoper dan de K513EA-L11993W?

Maakt het uit? Of een belangrijkere vraag, waarom doet de fabrikant dit? Iemand die hier bij kan helpen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee