Toon posts:

Logitech G29 - Moederbord in stuur vervangen

Pagina: 1
Acties:

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 16:01
Een tijd geleden begon de rechterflipper van m'n G29 slecht te werken, dus om dit op te lossen heb ik het stuur opengemaakt en de schakelaar licht gebogen zodat deze beter contact maakte. Dit heeft het euvel verholpen, maar met het terugplaatsen van het stuur heb ik de PS3/PS4 schakelaar perongelijk afgebroken.

Na een poging om deze te vervangen ben ik bang dat ik het moederbord defect heb gemaakt. 2 ledjes werken niet meer en de knoppen reageren niet meer. Contact met Logitech zelf heeft ook niet gewerkt, zij kunnen geen moederbordje aanleveren, noch repareren en het stuur valt ook al een tijd buiten garantie.

De enige oplossing die ik verder heb kunnen vinden is een nieuw moederbord bestellen via Ali Express

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind 78,- toch aan de dure kant voor een gok. Zeker gezien nieuwe stuurtjes op het moment slecht verkrijgbaar zijn wil ik eerst kijken naar reparatie.

[Voor 0% gewijzigd door JobKlimop op 29-12-2021 17:18. Reden: Typo]

• JobKlimop
Na veel rondvragen zonder succes (zowel hier als Reddit) en veel wikken en wegen heb ik besloten het toch maar te bestellen. Ik verwacht het halverwege Januari binnen te krijgen. Ik zal mijn bevindingen hier toevoegen zodra het binnen is, mocht iemand anders tegen hetzelfde euvel aanlopen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22
JobKlimop schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:39:
Ik verwacht het halverwege Januari binnen te krijgen.
Lijkt mij iets optimistisch. Ik kreeg zojuist pas bestellingen van begin oktober binnen. Het is weer ernstig traag de laatste tijd

iRacing Profiel

• JobKlimop
Zoals beloofd zou ik nog terugkomen op de resultaten, tl;dr: Moederbord was goed, maar het repareren ging helaas minder.

Het bestellen van het moederbord ging vrij vlotjes, ik had net als @kroegtijger ergens wel verwacht dat het een stuk langer zou duren voordat ik hem binnen zou krijgen, maar het was netjes op tijd.

Zoals op onderstaande foto's te zien (links oud, rechts nieuw), lijken de bordjes (afgezien van de kleur) vrij veel op elkaar.
Ook voelde de switches en buttons kwalitatief goed.

Echter, bleek de G29 na het aansluiten van het nieuwe moederbord nog steeds niet goed te werken. Na enig testen bleek dat er ergens een kabelbreuk zit tussen het stuur en de printplaat in de base. Als ik het bord in een bepaalde hoek hield werkte alle buttons goed, maar zodra ik hem weer verticaal hield gaven sommige buttons geen thuis, of dacht de pc dat ik alle buttons indrukte als ik alleen de X induwde.

Hierom besloot ik om de kabelboom te vervangen. Enige uitdaging hierin was het uitzoeken en vinden van de juiste stekkertjes. Dit bleken de JST-PH 2.0mm 7-pin connectors te zijn. Deze heb ik uiteindelijk bij CQRobot gekocht, aangezien alles met meer dan 6 pinnen moeilijker te krijgen is.

Toen dacht ik klaar te zijn. Nog even een laatste check en...

Vermoedelijk dacht de kat "Hey, wat leuk, draadjes!" en heeft wat huisgehouden. Hier dus ook weer nieuwe kabeltjes opgeprikt.

Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet, aangesloten en het stuur begon te kalibreren. Tot m'n grote schrik heeft hij echter alle gemaakte kabels meteen weer losgetrokken. Foutje van mijn kant, want de kabels bleken te dik te zijn. Tip voor degene die het alsnog wilt proberen: Neem kabels dunner dan 28AWG (het kan ook zijn dat de gekochte kabels een dikkere isolatie hadden, maar durf ik niet te zeggen).

Op dit moment was ik er eigenlijk wel klaar mee en heb ik besloten om afscheid te nemen van m'n trouwe G29 en over te stappen op een Thrustmaster T300 RS GT. Overigens een beslissing waar ik geen spijt van heb. De feedback in vergelijking met de G29 is een wereld van verschil.

Resumé: Het moederbord werkt (tot voor zover getest) goed. Wanneer je de kabels van het stuur naar de printplaat in de base wilt vervangen, gebruik dan JST-PH 2.0 mm connectors en kabels dunner dan 28AWG. Dan zou het goed moeten komen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20

MsG

Forumzwerver

Dit is toch nog prima te fixen, met eventueel solderen en een beetje goede trekontlasting?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• JobKlimop
MsG schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:54:
Dit is toch nog prima te fixen, met eventueel solderen en een beetje goede trekontlasting?
Klopt, maar moet hier toch wel bekennen dat m'n frustratie inmiddels dermate hoog was en m'n geduld had besloten met vakantie te gaan, waardoor ik het heb opgegeven.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20

MsG

Forumzwerver

Zeer begrijpelijk. Zou hem dan als ik jou was nog op Tweakers V&A zetten, of op Marktplaats oid, zodat dat ding nog een 2e leven krijgt, ipv op de schroothoop belandt :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22
@JobKlimop herkenbaar, die frustraties :') Lijkt inderdaad wel te fixen te zijn zoals @MsG al aangaf, maar ik snap heel goed dat je het zat was en het een goed excuus voor een upgrade werd ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee