Vraag

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 14:39
Ik wil een nieuwe barebone PC kopen en kom na wat zoeken op deze configuratie:

Gigabyte Brix GB-BRR7H-4800
pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BRR7H-4800

Ram: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS (2x 16GB DDR4 SODIMM)
pricewatch: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

SSD: Samsung 980 Pro 2TB
pricewatch: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

Nu staat er bij die SSD "zonder heatsink", en in de reviews lees ik wisselende opmerkingen over de warmteontwikkeling.

Aangezien ik dit ding in een mini PC'tje (barebone) ga stoppen, en geen grote desktop kast met veel ventilators en airflow, is mijn vraag: kan ik daar een losse heatsink op doen, en zo ja welke is aan te raden?

Beste antwoord (via Jace / TBL op 29-12-2021 20:10)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:36
Jace / TBL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:03:
[...]

OK, nu zit er op dat model geen heatsink, ik kan denk ik inderdaad ook wel af met een iets goedkopere SSD maar dan neem ik er liever wel gelijk eentje met heatsink. Of losse heatsink als dat in die Brix past.

Naast de performance vind ik vooral ook langdurige stabiliteit en betrouwbaarheid erg belangrijk. Dus een onnodig dure SSD hoeft niet, een onnodig goedkope ook niet. En ik heb al positieve ervaringen met die Samsungs, dus vandaar dat ik in eerste instantie daarvoor koos.
De Brix wordt incl M2 heatsink geleverd.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 22:02
Ik kan je van harte aanbevelen om er een heatsink omheen te zetten. En dan wel een stevige:"
Sabrent M.2 2280 SSD
Ik heb deze erop gezet. Dat scheelde toch zeker 20 graden.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Uszka
Waarom een 980 Pro? De Brix ondersteunt niet eens PCI-e4.0!

• Jace / TBL
Uszka schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:51:
Waarom een 980 Pro? De Brix ondersteunt niet eens PCI-e4.0!
Ik wou er graag een met een Ryzen 7 4800U.
En kon geen barebone vinden met die processor die wel PCIe 4.0 ondersteunt en niet inlevert op andere punten.

Of maakt een 980 Pro in een PCI-e 3.0 x4 slot geen noemenswaardig verschil ten opzichte van een simpeler alternatief?

• Jace / TBL
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:33:
Ik kan je van harte aanbevelen om er een heatsink omheen te zetten. En dan wel een stevige:"
Sabrent M.2 2280 SSD
Ik heb deze erop gezet. Dat scheelde toch zeker 20 graden.
Thanks, ook een prima optie waarschijnlijk. Al is de variant met kant en klare met heatsink misschien net zo makkelijk.
Toevallig enig idee of dit ook in een barebone past? Ruimte is toch wat beperkter daar.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jace / TBL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:16:
[...]

Of maakt een 980 Pro in een PCI-e 3.0 x4 slot geen noemenswaardig verschil ten opzichte van een simpeler alternatief?
Heb jij continu & regelmatig 4GB/s tot 7GB/s doorvoer nodig in een barebone? Denk het niet dus het maakt "weinig" uit of je PCI-Express 3.0 of 4.0 hebt

[Voor 1% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2021 15:22. Reden: toevoeging snelheden]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uszka
Jace / TBL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:16:
[...]

.

Nee, maakt geen verschil wel duurder. Neem pricewatch: PNY XLR8 CS3030 2TB

• Jace / TBL
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:20:
Heb jij continu & regelmatig 4GB/s tot 7GB/s doorvoer nodig in een barebone?
Waarschijnlijk niet. Voorlopig sowieso niet. Nou is het de bedoeling dat dit ding wel weer een aantal jaar meekan. Maar goed wat minder snelle storage doorvoer volstaat inderdaad ook wel.
Denk het niet dus het maakt "weinig" uit of je PCI-Express 3.0 of 4.0 hebt
Ja akkoord, en aangezien er in dat ding PCI-Express 3.0 x4 in zit heb ik niks aan een hele snelle SSD die voor zijn prestaties afhankelijk is van PCI-Express 4.0. Het was me niet duidelijk of dat voor die 980 Pro het geval is, maar uit bovenstaande begrijp ik van wel.

• Jace / TBL
OK, nu zit er op dat model geen heatsink, ik kan denk ik inderdaad ook wel af met een iets goedkopere SSD maar dan neem ik er liever wel gelijk eentje met heatsink. Of losse heatsink als dat in die Brix past.

Naast de performance vind ik vooral ook langdurige stabiliteit en betrouwbaarheid erg belangrijk. Dus een onnodig dure SSD hoeft niet, een onnodig goedkope ook niet. En ik heb al positieve ervaringen met die Samsungs, dus vandaar dat ik in eerste instantie daarvoor koos.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat ga je ermee doen ?

evt. pricewatch: Akasa M.2 SSD heatsink

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jace / TBL
Wat full nodes draaien van een aantal cryptocurrencies (o.a. Bitcoin + LND en een paar altcoins), paar virtual machines en docker containers, wat home automation spul, media server, webserver met wat database meuk, en wellicht nog wat automated build processen.

Tot nu toe gebuikte ik hier een Intel Nuc met i5 en 16GB en 1TB ssd voor, en dat ding al vrij goed. Maar deze gaat weg en nu ik een nieuwe ga neerzetten wil ik gelijk iets wat weer jaren mee kan.
Thanks d:)b

Ik had op aanraden van Dj Neo Ziggy hierboven ook nog deze gezien:
pricewatch: Sabrent M.2 2280 SSD Rocket Heatsink (SB-HTSK)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jace / TBL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:19:
[...]

Wat full nodes draaien van een aantal cryptocurrencies (o.a. Bitcoin + LND en een paar altcoins), paar virtual machines en docker containers, wat home automation spul, media server, webserver met wat database meuk, en wellicht nog wat automated build processen.

Tot nu toe gebuikte ik hier een Intel Nuc met i5 en 16GB en 1TB ssd voor, en dat ding al vrij goed. Maar deze gaat weg en nu ik een nieuwe ga neerzetten wil ik gelijk iets wat weer jaren mee kan.

[...]

Thanks d:)b

Ik had op aanraden van Dj Neo Ziggy hierboven ook nog deze gezien:
pricewatch: Sabrent M.2 2280 SSD Rocket Heatsink (SB-HTSK)
Als dat past qua ruimte

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Jace / TBL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:03:
[...]

• Jace / TBL
Uszka schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:18:
[Afbeelding]
Aha! Kijk, dat is goed om te weten d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee