Toon posts:

Hoe krijg ik deze kraan los ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-03 12:14
Ik heb twee wandkranen in de bandkamer, die af en toe wat water lekken. (achter het voorste chroom deel.)
Om te controleren wat er lekt, wil ik ze los hebben. Echter kan ik niet ontdekken, hoe ik dat moet doen.
Er zit nergens een schroefje c.q. inbus etc. die dit mogelijk maakt.

Iemand een idee ?

[Voor 3% gewijzigd door Dixie op 29-12-2021 13:50]

Alle reacties

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:18
Ik denk dat je die buitenste ringen die tegen de muur aanzitten eerst moet losdraaien (met de hand)? Ik neem aan dat dat een soort afsluitringen zijn die de echte moeren verbergen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Dixie
Bedankt voor de reactie.
Zou goed kunnen. Ik ga het eens proberen (zal niet makkelijk gaan (vrees ik), vanwege de hoge kalkgraad hier in de streek.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een paar dagen regelmatig wat schoonmaakazijn gebruiken. Let wel; azijn heeft een bepaalde zuurgraad en kan chroom aantasten.

Andersom, als je weet wat voor materiaal de kranen zijn, kan je er allicht een schoonmaakmiddel bij zoeken wat kalk kan losmaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je het lek hebt gevonden en gerepareerd, is een randje kit ook geen overbodige luxe denk ik. Dan loopt er geen water achter je aflsluitringen.

• Dixie
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:06:
Even een paar dagen regelmatig wat schoonmaakazijn gebruiken. Let wel; azijn heeft een bepaalde zuurgraad en kan chroom aantasten.

Andersom, als je weet wat voor materiaal de kranen zijn, kan je er allicht een schoonmaakmiddel bij zoeken wat kalk kan losmaken.
Dat heb ik al gedaan (zelfs met badkamer reiniging, die al een hogere zuurgraad hebben dan SM azijn).
Ik weet helaas niet wat het merk is.

• Dixie
FirePuma142 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:09:
Als je het lek hebt gevonden en gerepareerd, is een randje kit ook geen overbodige luxe denk ik. Dan loopt er geen water achter je aflsluitringen.
Klopt ! Dat ga ik ook doen. Maar eerst het lek dichten.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De voorkant van de kraan is niet toevallig een dopje wat los kan?
Er zit eventueel ook niet toevallig een inbusschroefje onder in de ring?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Werkelijk geen idee wat die "sier-ring" kost; ik zou er bijna een waterpomptang opzetten en eens goed wrikken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij mijn badkamerspullen kan je het palletje losdraaien. Daaronder zit bij mij een imbus-schroefje.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25
Volgens mij het hendeltje los draaien dan zal daar iets van inbus verstopt zitten. Als die los is trek je de rest voorzichtig eraf en zou je de ring op de wand ook los kunnen krijgen.

• Dixie
Goede suggesties, die ik allemaal zal toepassen.
Dat palletje loshalen, heb ik ook aan gedacht.
Ik moet daar wel héél voorzichtig mee zijn, want ik wil de boel niet beschadigen of kapot draaien.

Allen dank voor het leveren van ideeën.

(Het zat nou eenmaal bij de aankoop van het huis. Maar normaal gesproken zou ik zelf zo iets nooit nemen).
Maar dat terzijde.

[Voor 30% gewijzigd door Dixie op 29-12-2021 14:27]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Dixie
Vandaag nog eens een poging gedaan en het is gelukt oOo .

Hoofd waterkraan afsluiten. Palletje bij het begin even ingespoten met kruipolie en na een poosje kon ik deze losdraaien. Toen was een inbusschroefje zichtbaar. Deze losgedraaid, toen kon ik het chromen deel van de kartel-as eraf trekken.
De binnenwerk (messing bovenwerk, bovendeel) kon in zijn geheel losgedraaid worden en deze vervangen met een nieuwe.
(iedere bouwmarkt heeft deze keramische binnenwerkjes van deze kraantjes liggen. Kennelijk vrij universeel).
Even opletten; links of rechtsdraaiend sluitend.

[Voor 4% gewijzigd door Dixie op 23-04-2022 20:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee