Internet valt soms uit inclusief settopbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi tweakers,

ik heb een vraag over mijn soms haperende internet verbinding. Ik heb thuis KPN glasvezel (200 mbit) en ervaar soms een hickup in mijn verbinding. Soms valt voor een paar minuten de verbinding weg. Zowel via wifi, als bedraad als mijn TV settopbox. In mijn browser krijg ik dan een DNS PROBE FINISHED melding.

Ik heb thuis 2x Ubiquiti Lite ap's, en gebruik 2 netgear prosafe 108pe switches. DHCP geef ik uit via het modem van KPN, waar ik ook vaste ip's heb ingesteld voor mijn switches en PoE camera's. DHCP op de switches staat uit.

Ik vermoed dat er af en toe ergens een loop ontstaat, maar kan nog niet ontdekken waar dit probleem op te lossen is.

Hebben jullie tips waar te zoeken? Alvast bedankt!

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe staat IGMP ingesteld? En waar? En welke versie / RFC?

Overigens, en allicht lees ik te snel; DHCP op je switches kan niet aan staan? Dus als je op 2 plekken nu "iets" van DHCP hebt gecontroleerd, is het niet je switch geweest?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Haal de TV box een tijdje los om aan te tonen dat IGMP proxy settings niet de oorzaak zijn.
Mocht het hetzelfde zijn, dan kun je kiezen om eens te gaan draaien met een "basic" netwerk, dus zoveel mogelijk disconnecten en kijken of het probleem er dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:11:
Hoe staat IGMP ingesteld? En waar? En welke versie / RFC?

Overigens, en allicht lees ik te snel; DHCP op je switches kan niet aan staan? Dus als je op 2 plekken nu "iets" van DHCP hebt gecontroleerd, is het niet je switch geweest?
To be honest, ik heb geen ervaring met IGMP en RFC. In het KPN modem kan ik daar ook niets over vinden.

Voor wat betreft de switches, het zijn managed switches en volgens mij kan ik daar e.e.a. instellen met static IP's. Voor zover ik kan zien heeft dat geen conflicten.

ter info: de melding op mijn settopbox is stb-nmc-400 wanneer het internet uit valt.
ter info2: de stb is rechtstreeks op de V12 aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 29-12-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RTJC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:42:
[...]

To be honest, ik heb geen ervaring met IGMP en RFC. In het KPN modem kan ik daar ook niets over vinden.
...
ter info: de melding op mijn settopbox is stb-nmc-400 wanneer het internet uit valt.
Dan zou ik je vriendelijk aanraden om direct KPN te bellen; zelfs op hun eigen website wordt vermeld dat IGMP verplicht is op het interne netwerk als je zelf componenten toevoegt.

Daarnaast, en ga even inlezen op een ander tijdstip: ik heb hier ook NetGear ProSafe's staan en met de beste wil van de wereld kan ik daar geen DHCP-scope op definieren en aan/uitzetten voor de omgeving.
de stb is rechtstreeks op de V12 aangesloten.
Ah, maar dan moet je helemaaal bij KPN zijn; als de STB het niet meer doet, dan is het issue (letterlijk) IGMP / VLAN / V12 :)

/edit: het klinkt alsof je mogelijk (nadruk) last hebt van STP maar dan heb ik een netwerktekening nodig van je.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 29-12-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:35
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ligt het aan de Box 12. Zie ook onderstaande topic hierover op het KPN-forum. Een roll-back is mogelijk.

https://forum.kpn.com/mod...-mesh-sgej10000448-552046

[ Voor 51% gewijzigd door Edje040 op 29-12-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:50:

/edit: het klinkt alsof je mogelijk (nadruk) last hebt van STP maar dan heb ik een netwerktekening nodig van je.
Die ga ik je sturen. Zojuist klapte weer het internet eruit, zelfde melding op de stb. Gisteren ook, zelfde tijd. Rond 2345.

Zou het te maken kunnen hebben met de leasetijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Edje040 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:22:
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ligt het aan de Box 12. Zie ook onderstaande topic hierover op het KPN-forum. Een roll-back is mogelijk.

https://forum.kpn.com/mod...-mesh-sgej10000448-552046
Ik ga dit even goed doorlezen. Enige optie is dus via KPN zelf? Via het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:35
RTJC schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:48:
[...]

Ik ga dit even goed doorlezen. Enige optie is dus via KPN zelf? Via het forum?
De roll-back aanvragen is inderdaad alleen mogelijk via het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:50:

@MAX3400 Hieronder de afbeelding. Gebruik 2 switches (Netgear Prosafe PoE GS108PE) en 1 cheap ass switch welke onder mijn TV ligt. Daar zit de PS4 en de SetTopBox aan. Ding is unmanaged.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53zsfF8yGnDrSb6h6pO-UvKaJO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFzulTzWl4QvhfbC8hyAihfa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door RTJC op 03-01-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Duidelijke tekening; lijkt me geen STP issues op te leveren. Kan je eens proberen (of niet) te achterhalen of jouw "switch 3" wel IGMP ondersteunt? En, net zo belangrijk, of IGMP dan ook aanstaat / ondersteund is op "switch 1"?

Eventueel proberen om, zoals @Hann1BaL aangeeft, je STB met een verlengkabel direct op je V12 te prikken?

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Die " Switch 3 " is zo'n goedkoop ding van Sweex. Ik zou daar natuurlijk wat anders aan kunnen hangen, een extra pro safe bijvoorbeeld met 4 poorten.

Ik heb trouwens - nu ik aan het denken kom - wel vaker dat mijn wifi uitvalt. Nu merk ik dat de laatste tijd steeds meer, in verband met het thuiswerken.

Ik heb dan wel verbinding, maar ' geen internet '. Overdag staat de STB uit dus het issue zou dan elders vandaag moeten komen.

Ik zal in ieder geval beginnen met een betere switch voor ' 3 '.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Toch nog even een update. De switch 3 (goedkope sweex ding) inmiddels vervangen voor een GS105E welke IGMP snooping ondersteunt.

Helaas, vandaag wederom een uitval van een minuut of 2. Bij de KPN service lijn kom ik niet verder dan het advies dat ik mijn STB maar via een powerplug moet aansluiten zodat ik een directe verbinding met het modem heb 8)7 . En dat ik mijn switches moet weghalen, aangezien die voor een halvering van de internetsnelheid zorgen......

Wellicht hebben jullie toch nog tips?

Edit: Belangrijk om te noemen, ik zag op mijn laptop dat het bericht (beveiligd, geen verbinding) bij mijn wifi netwerk staan.

Update logging: ik zie veel DNS issues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bUEdBTQVmqDxnJN7yCUcn_yVm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hSlKyKWqlbSAthCL9HfpZfey.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door RTJC op 24-01-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
RTJC schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:43:
Overdag staat de STB uit dus het issue zou dan elders vandaag moeten komen.
Staat hij: stroom er af? Of uit: stand by?
Ik zou gaan voor helemaal ontkoppelen: geen netwerkkabel.
En eigenlijk verder de suggestie van Hann1BaL in "Internet valt soms uit inclusief settopbox"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Wat doet die raspberry Pi en weet je heeeeeeeeeel zeker dat er geen andere DHCP server actief is binnen het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
JaDatIsPeter schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Staat hij: stroom er af? Of uit: stand by?
Ik zou gaan voor helemaal ontkoppelen: geen netwerkkabel.
En eigenlijk verder de suggestie van Hann1BaL in "Internet valt soms uit inclusief settopbox"
Inderdaad, standby. Ik zou hem eens stroomloos kunnen maken als test. Punt is wel, het ' basic ' netwerk is bij mij lastig te gebruiken aangezien ik voor mijn werk ook een aantal devices nodig heb. Ik heb dus al snel de nodige devices in het netwerk hangen. Het komt gelukkig 'slechts' 1x per dag voor, dus erg snel reproduceren lukt me ook niet.
Wat doet die raspberry Pi en weet je heeeeeeeeeel zeker dat er geen andere DHCP server actief is binnen het netwerk?
Die draait HomeAssistant en pas sinds een paar weken. Daarvoor was het probleem ook al.

[ Voor 17% gewijzigd door RTJC op 24-01-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Update!

Kom er zojuist achter dat DHCP bij de Unify devices aanstond. Dat direct uitgezet. Nu maar eens wachten of het nu beter werkt. Zou zomaar eens kunnen...

edit: dat heeft geen zin. De AP bevat geen DHCP server. Dus een functie die schijnbaar niet werkt, staat wel als enabled in de interface.

[ Voor 30% gewijzigd door RTJC op 24-01-2022 22:38 ]

Pagina: 1