Toon posts:

Aanbevelingen VM Mac M1Pro en Windows 11 (Paralells)

Pagina: 1
Acties:

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03 11:18

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi Tweakers,

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een MacBook Pro 16 inch met M1 Pro chip, dit is echt een grote vooruitgang waar ik blij mee ben. Twee weken lang heb ik gebruik kunnen maken van Paralells als virtuele machine op deze Mac, maar helaas is de proefversie nu verlopen.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de versie die eenmalig €80 kost versus de licentie van €100 per jaar waarbij je continu updates krijgt en extra functies hebt. Is dat de flinke meerprijs waard?

En zijn er misschien vrijwel gelijke goedkopere of zelfs gratis alternatieven? Ik hem gekeken naar VirtualBox, maar deze is niet beschikbaar voor M1 Macs en UTM is heel erg buggy naar m'n gevoel.

Hopelijk zijn er Tweakers met meer ervaring. O-)

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ben me ook aan het inlezen. Wat ik begrijp is dat je beter de Pro/Business variant kan hebben, omdat je dan meer cores (dan 4?) en meer geheugen kan toewijzen aan Parallels. (Afhankelijk van je cores en geheugen uiteraard)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb zelf twee keer een eenmalige betaling voor Parallels gedaan, maar ik werd het zat om steeds voor de updates te betalen.

Parallels is in mijn ogen wel de beste hypervisor die je op een Mac kunt krijgen, vooral vanwege de performance van de VM's die je draait. Ik gebruikte zelf een Windows 10, 11 en Kali Linux VM en die draaiden alle drie perfect onder Parallels. Kali Linux draaide ook nog wel prima op VMWare Player, maar die deed het wat minder met de Windows VM's.

Je kunt VMWare Player als gratis alternatief uitproberen om na te gaan of dat voldoende voor je is.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:56
Ik heb UTM geprobeerd en een live Linux (Debian) draaiende gekregen. Nog niet een "geïnstalleerde" linux aan de praat gekregen, maar ik heb er ook amper tijd in gestoken.

Vroeger met een Intel Mac gebruikte ik Virtual box en in dat programma ben ik redelijk thuis.
Ik heb nog niet de noodzaak om VM's te draaien maar ik houd het aanbod in de gaten.

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:23
ibood had laatst een kortingsactie voor 20 euro helaas niet meer te verkrijgen

Ik moet zeggen werkt geweldig met Coherence en heb niets vergelijkbaars kunnen vinden. Ja kost wel iets, maar je machine is ook geen tientjes werk.

U6Z-ATP-WTA (is 10 euro waard) - mogelijk dropt dat je prijs nog. Voor het gemak wat ik ervan heb - geld imho zeker waard. (niet bekend wie je dan sponsort, mij niet)

vergelijking tussen de verschillende opties binnen het licentie platform:
https://www.parallels.com...esktop/whats-new/#compare

[Voor 20% gewijzigd door logix147 op 31-12-2021 10:56]

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Ja lastig, Parallels is toch wel de beste optie. Alleen die licentievorm van €100/jaar staat me totaal niet aan.

Weet iemand wat er gebeurt als je die aanschaft en het volgende jaar gewoon niet betaalt? Kan je dan verder met de laatste versie of wordt je volledig buitengesloten?

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Mocht je student zijn of in onderwijs werken, ik zie dat Parallels op Surfspot maar €35,- is voor een jaar.

.
Boost9898 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
Ja lastig, Parallels is toch wel de beste optie. Alleen die licentievorm van €100/jaar staat me totaal niet aan.

Weet iemand wat er gebeurt als je die aanschaft en het volgende jaar gewoon niet betaalt? Kan je dan verder met de laatste versie of wordt je volledig buitengesloten?
Hmm, wat ik zo snel kan vinden is dat je zonder licentie niks kan meer totdat je PD basic koopt of Pro licentie vernieuwd..
https://forum.parallels.c...scription-expires.338416/

[Voor 76% gewijzigd door kaassouffle op 31-12-2021 14:49]

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
kaassouffle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
Hmm, wat ik zo snel kan vinden is dat je zonder licentie niks kan meer totdat je PD basic koopt of Pro licentie vernieuwd..
Dat is echt zielig haha, maarja.
kaassouffle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
Mocht je student zijn of in onderwijs werken, ik zie dat Parallels op Surfspot maar €35,- is voor een jaar.
Wauw, super bedankt! Dat ga ik doen denk ik. _/-\o_
€35 per jaar vind ik een hele prima prijs zo. Het enige wat ik nog even moet uitzoeken is of het om de Standard Edition of Pro Edition gaat. Maar in beiden gevallen zou ik het prima vinden.

Edit, het is een Education edition blijkbaar. Maar nergens is te vinden wat dat inhoudt.
Geen tabel of iets dergelijks. 8)7

[Voor 7% gewijzigd door Boost9898 op 31-12-2021 14:40]

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
Boost9898 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
De versie die je gekocht hebt blijft gewoon werken. Tussentijdse updates krijg je ook gewoon.
Voor een upgrade (= nieuwe versie) zul je moeten betalen.
Het kan wel zijn dat de versie die je gekocht hebt niet optimaal werkt bij een nieuwe versie van macOS.

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Boost9898 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:27:

[...]

Wauw, super bedankt! Dat ga ik doen denk ik. _/-\o_
€35 per jaar vind ik een hele prima prijs zo. Het enige wat ik nog even moet uitzoeken is of het om de Standard Edition of Pro Edition gaat. Maar in beiden gevallen zou ik het prima vinden.

Edit, het is een Education edition blijkbaar. Maar nergens is te vinden wat dat inhoudt.
Geen tabel of iets dergelijks. 8)7
In de FAQ zie ik dat het de standaard versie zou zijn en dan met 50% korting
https://www.parallels.com/landingpage/pd/education/
Waarom er dan bij Surfspot '1 jaar' bij staat? De normale versie is eenmalige aankoop toch?

Da's dan weer jammer op zich. Wil zelf graag voor Pro gaan.

[Voor 14% gewijzigd door kaassouffle op 31-12-2021 14:56]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:51
kaassouffle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:52:
[...]

In de FAQ zie ik dat het de standaard versie zou zijn en dan met 50% korting
https://www.parallels.com/landingpage/pd/education/
Waarom er dan bij Surfspot '1 jaar' bij staat? De normale versie is eenmalige aankoop toch?

Da's dan weer jammer op zich. Wil zelf graag voor Pro gaan.
Daar staat toch ook bij dat het 50% korting op de "USD 80" versie is? Dat is het abonnement. De unlimited license is USD 99,-. Overigens weet je zeker dat je bij een nieuwe MacOS een nieuwe Parallels nodig hebt. Die locken dat altijd wel slim. Dus als je de laatste MacOS wilt gebruiken dan is de 35 EUR per jaar nog niet zo gek. Langer dan twee jaar kun je van de ouderwetse licentie toch geen gebruik maken. Doorgaans is er elk jaar wel een nieuwe MacOS. Als je nu de ouderwetse licentie koopt kun je over 6/7 maand weer een betaalde upgrade gaan doen. (Kost zo te zien 50 EUR.)

Dus met 35 per jaar ben je eigenlijk altijd voordeliger uit.

[Voor 12% gewijzigd door Inspired op 01-01-2022 10:18]

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-03 22:05

ken-dj

Life is short break the rules

Heb zelf de parallels 17mac edition, (duur idd) had ervoor wel overwogen, om een tweede hands (windows) laptop te kopen.Mocht het nodig zijn kan je, jouw licentie altijd nog upgraden naar pro edition.
Prijs was €82,64 overigens.

[Voor 8% gewijzigd door ken-dj op 01-01-2022 16:58]

>  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  Iphone 12 Pro Max < S10+<Garmin Fenix Pro 6X < Gear Sport < S8+ <  Iphone 8/6s/4S/2G - Nokia - Motorola - Swing - Panasonic - Spacemaxer - Beeper

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is de Education versie gelijk aan de eenmalige licentie van €80. Zonder updates, tot maximaal 4 cores etc?

Maar aan de andere kant, voor €35 kan je jaarlijks wel een nieuwe licentie kopen. Dat is stukken goedkoper dan de €100/jaar licentie.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24
Je zou VMWare Fusion kunnen proberen. Dat is voor prive gebruik zelfs volledig gratis.
Er is een beta versie voor de M1 chip, die gebruik ik zelf ook en werkt prima.

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03 22:01
voor een beetje linux VM kom ik met VMware Fusion (de gratis versie) erg goed weg. momenteel een M1 Pro met 16 gig ram waar ik een Ubuntu doosje in draai als dagelijkse werk VM.

Parallels vind ik dermate schreeuwend duur dat ik voor nu even een rondje over sla. zeker gezien de performance eigenlijk altijd om te janken is voor Windows VM's en dat is wel de enige usecase die ik er voor heb.
Heb geprobeerd wat er gebeurd met Windows 11 en Hitman 2, dat was blijkbaar te zwaar want ik kwam niet verder dan 5 fps. en dat slechts op FullHD resolutie

mocht je echt voor Parallels willen gaan, neem nu een jaar licentie en upgrade m rond Black Friday nog eens met een jaar. dat drukt dan tenminste de kosten nog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee