Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Beste medetweakers. Ik ben een beetje ten einde raad en vraag jullie hulp en advies in. Ik heb sinds 5 jaar een Marantz SR6010 AV receiver in combinatie met de Focal Dome Flax 5.1. Dit tot volle tevredenheid.
Begin dit jaar kreeg ik echter wat last van ruis / gekraak op de boxen. Niet specifiek één box maar meerdere. Na wat onderzoek bleek dat de versterker wel een onderhoud / revisie kon gebruiken. (ruim 7000 uur gebruikt in 4 jaar tijd) Deze naar een erkend Marantz reparateur in Wijchen gebracht. Na het onderhoud / revisie waarbij diverse onderdeeltjes zijn vervangen klonk het geluid weer als nieuw, heel scherp en zonder gekraak.

Nu een maand of 10 verder heb ik een ander issue en dat is dat er om de 20 / 30 min een soort statische tik (lijkt wel soort vonkoverslag) door de boxen heen komt waarbij na die tik het geluid ook even 0,5 tot 1 sec weg valt. En zelfs valt soms dan na zo’n tik ook het beeld weg. Met SDR beelden wordt het beeld dan ongeveer 3 sec zwart en met HDR beelden tot wel 6/7 sec zwart. De hardheid van die tik staat los van hoe hard de boxen staan. Deze tik heb ik overigens uit alle bronnen (PS5, Ziggo Next en Nvidia Shield die allen met goede HDMI kabels zijn aangesloten op de Marantz). Deze tik hoor ik ook als ik Netflix of Disney+ via de tv app gebruik en de source dus op "TV Audio" staat.

Nu heb ik sinds begin november een nieuwe tv. Daar waar ik eerder 3,5 jaar probleemloos heb kunnen genieten van mijn Philips 65OLED873 heb ik nu een Philips 77OLED806. Nu lees ik op internet diverse verhalen dat de (e)ARC functionaliteit nogal buggy lijkt te zijn van die OLED806. Mijn Marantz SR6010 heeft nog geen (e)ARC maar wel gewone ARC. De verhalen die ik lees, lijken niet op mijn probleem.

Wat ik reeds heb gedaan:
- Mijn premium high speed 4K HDMI kabel vervangen voor een premium high speed 8K HDMI kabel.
- HDMI kabel geswitched van HDMI 1 op de tv ARC naar HDMI 2 (e)ARC
- Ik heb zelfs een netfilter gekocht om uit te sluiten dat het netvervuiling is. Deze netfilter heb ik niet op mijn stekkerblok aangesloten maar juist direct in stopcontact met enkel en alleen de Marantz hierop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op4xqJSfmiuugFaMZKhvmQeKkEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCFIULAHojAut1KG26f791zo.jpg?f=fotoalbum_large

Verder gebruik ik midrange audiokabels van 2 x 2,5mm².

Ik heb wederom contact gehad met de reparateur die aangaf graag de Marantz weer even terug te willen zien. Deze afgelopen dinsdag gebracht waarna ze weer met een oscilloscoop weer uitvoerig doorgemeten hebben. Nu krijg ik net een belletje dat ze alles hebben doorgemeten maar geen afwijkingen of storingen kunnen vinden. Oftewel, de AV receiver is technisch gezien in orde. Ze gaven me aan dat het mogelijk kon liggen aan gebruik van niet de juiste of “verouderde” HDMI kabels. Aangegeven dat ik juist nieuwe kabels heb en dat toch ook niet zou moeten kunnen.

Mijn inziens kan het dan echt nog maar 2 dingen zijn. Of het zit dan toch echt in de Philips tv, maar geen idee waarom zich dit dan uit in een “statische tik” wat een soort vonkoverslag lijkt. Of het is echt iets van netvervuiling, maar dan zou het netfilter zijn werk moeten doen om dit op te vangen toch? Ik weet dat er duurdere netfilters zijn zoals de PowerQuest 2, maar dit vind ik nogal een dure oplossing waarvan ik niet eens weet of dit de oplossing en kern van het probleem is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en adviseren.

[ Voor 3% gewijzigd door koffieboontje op 29-12-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik lees een commentaar bij conrad:
Bij het afslaan van de koelkast had ik een hoorbare plop/kraak op de audio apparatuur. Dit netfilter tussen koelkast en stopcontact geplugd en de plop/kraak op m'n audio apparatuur is weg. Dus niet de audio apparatuur aangesloten op dit ding, maar de veroorzaker van de storing.
Mijn Marantz 6007 kon niet tegen de loopband, als die aan ging hij zelfs uit. Een Schaffner filter in de loopband gezet en dat probleem was over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
bouwfraude schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:58:
Ik lees een commentaar bij conrad:
[...]

Mijn Marantz 6007 kon niet tegen de loopband, als die aan ging hij zelfs uit. Een Schaffner filter in de loopband gezet en dat probleem was over.
Thanks!
Maar hoe kan ik meten of erachter komen wat dan de veroorzaker is?
Loopband is iig uitgesloten want die heb ik geen. Heb zelf al geprobeerd naar oorzaken te zoeken. Dacht eerst mijn pc ofzo maar of die nou aan of uit staat, hoor die tik nog. Dus moet iets zijn wat 24/7 aan staat. Maar kan ik dat meten of is dat gewoon domweg een paar dagen met een netfilter tussen de koelkast of vriezer proberen? Mijn koelkast is ingebouwd, geen idee waar en hoe ik bij de stekker kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
koffieboontje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:07:
[...]
Maar hoe kan ik meten of erachter komen wat dan de veroorzaker is?
Trial and error.
Het lijkt erop dat het iets is wat regelmatig in of uitschakeld.
Bijhouden of de koelkast of iets dergelijks draait en als je een tik hoort kijken of er iets veranderd is aan de toestand.
Hier zit de WCD doos van de koelkast achter de koelkast soms achter de plint. Dus het is wel handig om zeker te weten waar het vandaan kan komen.

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 12:48
Ik heb precies het zelfde probleem.
heeft het geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koffieboontje
jdenijs schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:39:
Ik heb precies het zelfde probleem.
heeft het geholpen?
Nog niet echt. Ik hoor het nog regelmatig! Heb het netfilter direct op mijn Marantz aangesloten, zonder resultaat. Ook heb ik het netfilter nog een tijdje aan de vrieskist gehangen, toen leek het wel minder. De vriezer staat hemelsbreed 3 meter van de Marantz af met een muur ertussen van de garage. Dus geen idee of dat de boosdoener is. Maar aangezien een compressor van een vriezer niet 24/7 aanslaat heb ik soms het idee dat die tik via de speakers dan komt doordat de compressor van de vriezer aanslaat.

Maar hoe vaak hoor jij hem? En welk model Marantz heb je?

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Misschien kun je de receiver testen bij familie of een vriend thuis. Dan merk je gauw genoeg of het aan de receiver ligt of aan een storend apparaat bij je thuis.

In principe heb je nooit een filter nodig overigens want de voeding van je Marantz filtert ook. (Meningen hierover verschillen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan ook proberen je vriezer een uurtje of twee uit te zetten en dan je Marantz te gebruiken. Een enigszins moderne vrieskist houdt dat wel vol als je de deur dichthoudt.

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 12:48
Mij situatie is als volgt:
Receiver rechtsreeks in een geaarde stopcontact in de muur.

Wat ik hoor:
Een hele stille ruis, heel stil, of een hele hele lichte brom.. ik kan het niet zo goed verwoorden. Ik merk het alleen zodra de motor van mijn koelvries combinatie in de keuken uitspringt. Dan hoor ik een lichte plop door de speakers. En na die plop is de woonkamer opeens wel helemaal stil… pas op dat moment merk ik op dat ik voor die tijd iets van een stoorzender hoorde door de 5.1 boxen heen naar mij idee.

Als ik het aan mijn vriendin wil laten horen hoort ze het niet, pas als de motor van de koelkast uitspringt hoort ze het popje. Het ruis of het gezoem hoort zij niet. Ik wel, ik hoor wel degelijk een verschil tussen het moment tijdens het draaien van de koolkast en het moment dat de koelkast uit springt. Het is echt minimaal maar als je het weet hoor je het af en toe, niet altijd. En het maakt niet uit de reciever nu uitstaat of aanstaat.

Ik had een Onkyo TX-NR545, die maar weg gedaan want ik dacht dat het aan de receiver lag. Nu een Denon X1600H gekocht… precies het zelfde probleem.

De koelkast en receiver staan niet op dezelfde groep. De koelkast en receiver staan hemels breed ca 5 meter van elkaar vandaan.

Mocht iemand een oplossing weten hoor ik het graag.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@jdenijs start je eigen topic, wat je nu doet is topic kapen en das niet de bedoeling :)

Maar als je het hebt als je receiver aan of uit staat (en met uit bedoel ik echt uit, dus stekker er uit): check je actieve subwoofer eens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1