Matrastopper deels harder maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
offtopic:
Ik weet niet of dit geheel het juiste forum is, of dat SF beter past, maar kijkend naar andere/vergelijkbare topics over matrassen/bedden vond ik BK beter passen. Mocht ie elders thuishoren, schop 'm gerust die kant op.

Mijn vraag

Ik zoek een werkbare oplossing voor tussen mijn matras en matrastopper om deze laatste plaatselijk harder/steviger te maken.

Edit
Hoewel ongetwijfeld goed bedoeld, ik zoek geen adviezen m.b.t. vervangen van matras, bed of iets dergelijks. Het bed wat nu staat is nog verre van op, heeft voor mijn portemonnee genoeg geld gekost dus dat wordt niet vervangen.

Het advies voor het werken aan core stability ga ik oppakken, echter dat zal niet op korte termijn soelaas bieden verwacht ik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Kartonnen doos, werkt tijdelijk maar gaat stuk.
Houten plaat, maar dit is wel heel erg hard, daarnaast weet ik niet of dit goed is voor het bed op de langere termijn (schuur-/slijtageplekken)

Afmetingen van de houten plaat die ik nu gebruik weet ik niet precies, ga ik vanmiddag even nameten. Gaat erom dat ie vanaf ongeveer heuphoogte tot het voeteneind gaat en iets minder dan een bedhelft inneemt. Ik schat even in, 1m lengte, 80cm breedte. De gewenste oplossing mag wat kleiner zijn dan dit.

Wat ik eventueel overweeg:
Tapijtbeschermer die onder bureaustoel past.

Het lange, uitgebreide verhaal:

Hi all,

Ik heb een issue. Ik ben een lastige slaper, dat wist ik al, maar mijn lijf werkt hierin ook niet mee. Ik heb al heel snel last van mijn rug. Ik heb dik 2.5 jaar terug een bed gekocht, met hardste matras, en o.a. voor het makkelijk opmaken en omdat het mooier staat een topper. Deze topper is niet super zacht of iets, en die topper gaan we ook zeker niet lozen in de hoop dat ik van mijn probleem af kom.

Ik krijg dus erg snel last van mijn rug. Ik ben een lange jongen (loopt richting de 2m), wat aan de zwaardere kant voor mijn lengte (niet dik, dat ligt gevoelig 8)7 ).

Nu heb ik een voor mij semi-werkbare oplossing gevonden, maar deze is vooralsnog verre van ideaal, ook voor mijn partner. Ik heb onder een deel van de topper een stuk resthout/plaat gelegd om het bed voor mij harder te maken, omdat ik gewoon gek werd van de korte nachten. Ter beeldvorming, mijn wekker staat al vroeg, maar ik werd vaak enkele uren voor mijn wekker wakker van ondraaglijke pijn in mijn rug.

De door mij gevonden oplossing is dus een stuk resthout onder de topper (vanaf iets boven heuphoogte tot het voeteneind), waardoor deze zo hard is dat het is alsof ik op de grond lig met een dekbed onder me. Het is niet uiterst comfortabel, maar het is zeer werkbaar voor mij.

In het verleden heb ik een grote kartonnen doos eronder gehad, dat geeft iets meer mee, en op termijn wat meer tot ie scheurt, dus dat vond ik niet een werkbare oplossing. Deze houten plaat is me weer te stijf... daarnaast weet ik niet of dit goed is voor het bed op de langere termijn (schuur-/slijtageplekken). Heeft iemand hier nog goede ideeën wat zou kunnen werken?

Zelf zat ik te denken aan eventueel zo'n kunststof mat voor onder je bureaustoel welke je op tapijt kan leggen, maar ik weet niet hoe flexibel of stug deze dingen zijn, en even naar de winkel zit er de komende weken nog niet in om dat te testen. Ook vermoed ik dat er aan de onderzijde puntjes zitten om de plaat op zijn plek te houden. Ik ben bang dat dat het matras op de langere termijn gaat beschadigen. Dit zou ik eraf kunnen schuren, maar ik hoop dat iemand hier een betere optie weet, en voor mij de oplossing heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door PeacekeeperNL op 29-12-2021 12:13 . Reden: Gewenste richting van het topic bijsturen ]

Mijn reviews al gezien?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Zo’n tapijtbeschermer is harder dan karton en een stuk zachter dan hout. :)

Verder ga ik me niet wagen aan het hoe en waarom, slapen is zo persoonlijk..

Bericht hierboven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even out of the box: Is het niet handiger om de zwakke rug te versterken danwel de rugklachten aan te pakken? Met goede rugspiertraining e.d. kom je misschien veel verder dan een lapmiddel voor je bed.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 29-12-2021 11:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind gekloot met toppers ter compensatie van een matras altijd een beetje zonde. Ga naar een goede beddenzaak en laat je daar informeren over een matras dat bij je rug past.

De rest is gerommel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
pagani schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:36:
Even out of the box: Is het niet handiger om de zwakke rug te versterken danwel de rugklachten aan te pakken? Met goede rugspiertraining e.d. kom je misschien veel verder dan een lapmiddel voor je bed.
Dit dus. Veel core stability oefeningen doen. Ik heb vaak last van mijn onderrug en zodra ik een tijdje mijn oefeningen niet doe, krijg ik weer last van mijn rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat ligt er onder je matras? Ooit had ik een ouderwetse spiraal, dat zakt door, en was gruwelijk voor mijn rug. Gewoon een plank die niet meegeeft (maar wel ventileert) eronder vind ik het fijnste.

Ook een Therm-a-Rest zelfopblazend matje van 3,8 cm dik ligt heerlijk op betonnen ondergrond, maar is voor dagelijks gebruik niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:36:
Bedankt voor je reactie, core stability moet ik ook zeker aanpakken. Dat is echter niet in korte tijd te doen, en nachten van een paar uur waarna je met flinke last van de rug wakker wordt is niet ideaal.
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:38:
Ik vind gekloot met toppers ter compensatie van een matras altijd een beetje zonde. Ga naar een goede beddenzaak en laat je daar informeren over een matras dat bij je rug past.

De rest is gerommel.
Bedankt voor de reactie. Mee eens, maar daarom was ik 2.5 jaar terug ook naar een (imho) goede beddenzaak gegaan. Ben toen voor advies bij SwissSence, Beterbed en Totaalbed geweest, deze laatste komt ons bed vandaag.

Mijn partner heeft nergens last van, ik eigenlijk in ieder bed wel, inclusief nagenoeg alle hotels waar ik geregeld kom (zowel werk alsook privé).
RemcoDelft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:44:
Wat ligt er onder je matras? Ooit had ik een ouerwetse spiraal, dat zakt door, en was gruwelijk voor mijn rug. Gewoon een plank die niet meegeeft (maar wel ventileert) eronder vind ik het fijnste.

Ook een Therm-a-Rest zelfopblazend matje van 3,8 cm dik ligt heerlijk op betonnen ondergrond, maar is voor dagelijks gebruik niet praktisch.
Onder mijn matras zijn boxsprings. Had de houten plaat eerst daar zitten maar dit maakte amper verschil.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@PeacekeeperNL Denk dat ze je toch niet de goede bedden hebben aangeraden. De ketens die je noemt zijn naar mijn mening precies dat; ketens.
Liever een zelfstandige die al een tijdje in het vak zit.

Boxspring is overigens altijd wat zachter dan een goede bodem. Zakt zeker aan de zijkanten meer in.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2021 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:29
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:38:

De rest is gerommel.
Op een gewoon matras hoef je geen topper te leggen.

Een matras wat gemaakt is met de bedoeling om een topper erop te leggen ligt echt voor geen meter zonder topper.

Met een los matras/topper combinatie kun je veel meer spelen en achteraf aanpassen dan met gewone matrassen.

Zo heb ik zelf een extra firm matras met een koudschuim topper.
Mijn vrouw heeft een medium matras met natuurlatex topper.

Het medium matras is blijkbaar te zacht, dus er staat een nieuwe kern met hardheid firm in bestelling.
Maar deze kun je dus zelf wisselen.

Persoonlijk vind ik dat erg handig, zeker omdat mijn vrouw rugklachten heeft en ze zo eenvoudig kleine aanpassingen kan doen aan haar bed zonder meteen de hoofdprijs kwijt te zijn omdat je stoffering kosten en dergelijke uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:59:
@PeacekeeperNL Denk dat ze je toch niet de goede bedden hebben aangeraden. De ketens die je noemt zijn naar mijn mening precies dat; ketens.
Liever een zelfstandige die al een tijdje in het vak zit.
Had toen wellicht gekund, nu verder geen optie meer (ga niet een verder goed, voor mijn begrippen duur bed wegdoen om een (vermoedelijk, aanname) nog duurder bed te halen.
Boxspring is overigens altijd wat zachter dan een goede bodem.
Zekers waar, maar het oog wilde ook wat, en dit was een mooiere oplossing voor de slaapkamer haha.

Terugkomend op mijn topic, hoewel goed bedoeld kan ik met bovenstaande adviezen verder nu niks (wellicht ooit in de toekomst, hoewel de core stability uiteraard ook zal worden opgepakt).

Ik ben echt op zoek naar oplossingen die ik op (zeer) korte termijn, met mijn bestaande bed kan toepassen :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snelle oplossing: campingmatje, of twee naast elkaar. Minder hard dan een plank, flexibel, kost niks, te bestellen bij elke campingwinkel.
Zoiets dus: https://www.decathlon.nl/...=8575620&c=TURKOOIS_BLAUW

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 21:52
boxspings. lijken leuk schotelbodem en degelijk matras is een stuk beter.
maar dat kan echt alleen maar bij een specialzaak dan wel zelfstandige.
schotelbodem is ook nog in te stellen in hardheid door de kruisjes te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PeacekeeperNL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:09:
[...]

Had toen wellicht gekund, nu verder geen optie meer (ga niet een verder goed, voor mijn begrippen duur bed wegdoen om een (vermoedelijk, aanname) nog duurder bed te halen.
Om nog te overwegen: na een dure binnenveermatras waar ik rugpijn van kreeg doordat-ie richting het midden inzakte (m.a.w. mijn heup verdraaide t.o.v. mijn schouders) heb ik nu een simpele goedkope koudschuimmatras van de Lidl. Die zijn er in verschillende hardheid, en dat bevalt goed.
In mijn ervaring met meerdere matrassen zijn duurdere matrassen slechter voor mijn rug dan goedkopere, juist doordat er meer deklagen in zitten, en die deklagen worden snel zachter.

En uit boot-ervaring: je kan schuimrubber in elke hardheid in elke maat online bestellen. Het is niet ideaal om zelf een matras te improviseren, maar als dat je rugpijn oplost lijkt het me de moeite waard.
Ik heb hier een factuur uit 2016 voor Schuimrubber op maat, Polyether SG 40 extra firm, dikte 12,5 cm. Als je daar op gaat zitten voelt het verbazingwekkend hard doordat het nauwelijks inveert, maar zakt genoeg in om niet als een houten plank te voelen.
Als je echt een hard bed zoekt, kan je eens iets in die richting proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Naast je vraag over matrassen is er al wat gezegd over core stability training. Wat niet genoemd is: Rugklachten kunnen echter ook komen door diverse ziektes. Het is wel zaak om dat uit te sluiten. Rugproblemen die verbeteren met beweging en ontstaan tijdens rust (slapen) zijn wel kenmerkend voor de ziekte van Bechterew. Dat hoeft uiteraard niet. Huisarts is wel de plek bij aanhoudende forse rugproblemen als ik bovenstaande lees.

https://www.isala.nl/aand...-met-de-ziekte-bechterew/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
LaserJet schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:35:
Naast je vraag over matrassen is er al wat gezegd over core stability training. Wat niet genoemd is: Rugklachten kunnen echter ook komen door diverse ziektes. Het is wel zaak om dat uit te sluiten. Rugproblemen die verbeteren met beweging en ontstaan tijdens rust (slapen) zijn wel kenmerkend voor de ziekte van Bechterew. Dat hoeft uiteraard niet. Huisarts is wel de plek bij aanhoudende forse rugproblemen als ik bovenstaande lees.

https://www.isala.nl/aand...-met-de-ziekte-bechterew/
Hi LaserJet,

Dank voor je reactie (sorry, door drukte op werk nu pas aan toegekomen). Ik ga het eens onderzoeken, want hier had ik nog niet aan gedacht om heel eerlijk te zijn.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere insteek: als je last hebt van je rug moeten die spieren meestal te hard aan het werk omdat de tegenoverliggende spiergroep te weinig kracht heeft. Ergo: probeer eens wat het doet als je je buikspieren gaat trainen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
Je schrijft dat je gekozen hebt voor de hardste matras. Wat is de functie van je topper hierbij? Zou kunnen dat die de matras minder hard maakt, wat voor jou precies niet de bedoeling is? Hoe slaapt het zonder de topper?

Verder denk ik dat een slaapmatje het dichtst in de buurt komt van het effect van karton. Dat zou net de extra stevigheid kunnen geven die je mist. Ik bedoel niet een opblaasbare, maar deze: (kun je ook nog meenemen als je niet thuis slaapt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wY73QiCM6gffs-NeWhsvwKtNmcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X1MkIFzoxk0QxUa6Xb0XLM9F.jpg?f=user_large

Edit: het bleef nog even in mijn hoofd hangen, dus ik schrijf het toch maar, al heb ik geen enkele reden te twijfelen aan je bevinding. Maar zou het ook kunnen dat je matras té hard is? En dat je het dus niet moet zoeken in de hardheid van de matras, maar ook in specifieke ondersteuning van je lichaam. Doordat je lang bent, lig je misschien met je onderrug op de plek waar matras niet het beste ondersteunt. Probeer het effect door de matras in lengterichting te draaien?

[ Voor 26% gewijzigd door Toke_gt op 01-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:43:
[...]

Hi LaserJet,

Dank voor je reactie (sorry, door drukte op werk nu pas aan toegekomen). Ik ga het eens onderzoeken, want hier had ik nog niet aan gedacht om heel eerlijk te zijn.
Je mag hiervoor volgende week de huisarts bellen, ook tijdens Corona. Wandelen zou verlichting kunnen bieden en is vrijwel altijd veilig om te doen. Het kan goed zijn dat als jij overdag meer beweegt, je beter slaapt. Ook kun je online wel ergens strekoefeningen vinden die je rug flexibeler maken. Spieren trainen zou ik even mee wachten.

Er staat enorm veel onzin (zwaar verouderde opvattingen) over Bechterew op internet. Dat komt ook omdat, hoe die ziekte zich uit en hoe een patient dat ervaart, erg verschillend kan zijn. Overgewicht is een mogelijke trigger, maar als jij zo slecht slaapt snap ik dat je het wel wil aanpakken, maar niet lukt vanwege vermoeidheid. Dat geldt ook voor trainen. Huisarts->Reumatoloog is de route, dit is niet op afstand te checken. Fysio/beddenzaken/online fitnessguru's zijn hier niet voor opgeleid. Bechterew wordt erg vaak gemist door professionals en is qua diagnose stellen niet eenvoudig!! Maar nogmaals: het kan van alles zijn.
The Eagle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:33:
Andere insteek: als je last hebt van je rug moeten die spieren meestal te hard aan het werk omdat de tegenoverliggende spiergroep te weinig kracht heeft. Ergo: probeer eens wat het doet als je je buikspieren gaat trainen :)
Als iemand langdurig ontstekingen in zijn rug heeft (door bv. onbehandelde Bechterew), dan krijg je door die ontstekingen onomkeerbare schade. Juist dát zorgt voor een verdere toename van klachten. Bij Bechterew moet je dus juist het medisch traject in en niet afwachten, om de achteruitgang zo veel mogelijk af te remmen of zelfs te stoppen indien mogelijk. Met rugoefeningen alleen krijg je veel reumatische aandoeningen niet rustig. Dus eerst onderzoeken en daarna pas behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 11:26

nhanssen

QVL is non-tweakers

De Ikea heeft een ondersteunende mat (topper) de Sultan Talliden. Gebruik het zelf omdat ik een net wat te zachte matras heb.

Spec's PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Dik een jaar verder zal ik eens een update geven. De rugklachten zijn nog niet voorbij, wel ben ik achter de oorzaak gekomen.

Bij de huisarts de nodige onderzoeken ondergaan, oefeningen gedaan en bij de fysio gelopen. Afgelopen december op vakantie bij toeval de oorzaak gevonden: stress. Op vakantie hoefde ik niks, moest niks en kon ik eindelijk een keer ontspannen!

Door extreme drukte op werk en intrinsiek opgelegde werkdruk, en geen nee kunnen zeggen kreeg ik het op werk dusdanig te verduren dat mijn stress level alleen maar hoger werd.

Met een toen (aanmaak TS) nog instabiele thuissituatie hielp daar niks bij.

Nu langzaam maar zeker veranderingen in mijn werk aanbrengen, hierdoor bijna geheel februari klachtvrij kunnen slapen. Wat een verademing was dat! Voor het eerst sinds jaren weer normaal kunnen slapen. Helaas neemt momenteel de werkdruk weer toe, maar gelukkig helpt mijn chef wel om mijn werkdruk te minderen, in de hoop dat ik weer terug kan naar het normale slapen.

Nogmaals dank voor alle adviezen en tips :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
BK >> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1