Toon posts:

Vloerverwarming wordt niet meer warm

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 12:09
Goedendag,

Wij hebben een probleem met onze vloerverwarming, deze wordt niet warm
Wat ik al heb geprobeerd:

1. De volledige verdeler is vernieuwd.
2.
  • 1. aanvoerleiding (wordt warm) Let op dit is stadsverwarming!
  • 2. Afvoerleiding
  • 3. Aanvoerthermostaat staat op 45 graden (kan tot 50 maar dit maakt geen verschil) leiding is tot onder deze thermostaat warm
  • 4. RTL staat op 35 graden (Stand 1 - 5, instellingen maakt geen verschil
  • 5. Retourtemperatuur is +/- 20 graden
  • 6. aanvoertemperatuur is +/- 19 graden
  • 7. Afsluiter staat volledig open
  • 8. Pomp staat in de juiste richting (pijl naar beneden) en werkt, hoorbaar verschil in programma's
  • 9. retourkranen staan allemaal open
3. Alle leidingen heb ik doorgespoeld, deze zijn "schoon" en niet geblokkeerd.
4. Kamerthermostaat staat ingesteld op 31 graden (op de aanvoerleiding zit hiervoor een elektrische thermostaatknop)
5. Als ik de pomp ontkoppel en de toe/afvoer van de stadsverwarming afsluit. vervolgens op de afvoer onder de pomp een tuinslang met heet kraanwater aansluit, deze af laat voeren via 7, krijg ik een aanvoertemperatuur van 50 graden en na een uurtje stromen wordt de afvoer temperatuur 30 graden.

Het hele systeem draait nu al een paar dagen en hij verwarmt niet. Ik weet even niet wat ik nog meer kan proberen....

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Wordt de verdeler wel warm ?
Het lijkt of het volume van het water dat door de vloer stroomt te laag is, en dan is de pomp toch wel verdacht.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Dr.Snuggles
Verdeler wordt niet warm,

Pomp is nieuw en geeft geen storing aan, ik kan horen dat hij ook draait, duidelijk verschil in geluid tussen alle instellingen.

Het systeem is trouwens ook volledig ontlucht.

Met de vorige verdeler en pomp was het probleem exact hetzelfde na (sinds wij er wonen 2 jaar probleemloos te hebben gewerkt).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Trek de thermostaatknoppen er eens vanaf. Lopen de pinnetjes nog wel vrij (ik verdenk de retour dan)?

Wise enough to play the fool

• Dr.Snuggles
teacher schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:25:
Trek de thermostaatknoppen er eens vanaf. Lopen de pinnetjes nog wel vrij (ik verdenk de retour dan)?
Heb alles er af gedraaid,

Pinnetjes kunnen allemaal makkelijk ingedrukt worden en veren netjes terug.
Retourthermostaat heeft een plaatje ipv pinnetje,maar ook deze is +/- 3 mm in te drukken en veert weer terug

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de aanvoertemperatuur 19 graden aangeeft terwijl de thermostaat op 45 staat zit daar je probleem al (dus ergens van 3 naar 8 naar 6)

Ik heb trouwens volgens mij exact dezelfde pomp en die zit precies andersom:

[Voor 83% gewijzigd door pagani op 29-12-2021 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Dr.Snuggles
Dat klopt inderdaad, maar wat zou het kunnen zijn, want met een compleet andere verdeler incl thermostaat knop is het probleem niet verholpen....

@pagani

Pomp linkt er inderdaad veel op, maar zal net ander type zijn, pomp zit correct gemonteerd:

[Voor 62% gewijzigd door Dr.Snuggles op 29-12-2021 12:58]

• pagani
  • Niet online
Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:55:
Dat klopt inderdaad, maar wat zou het kunnen zijn, want met een compleet andere verdeler incl thermostaat knop is het probleem niet verholpen....
Volgens mij zit je pomp verkeerd om en pomp je koud water de aanvoerleiding in. Staat de tekst op de pomp wel "rechtop"?
(onze pompen zijn Wilo Para's)

[Voor 8% gewijzigd door pagani op 29-12-2021 12:59]

• Dr.Snuggles
pagani schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:58:
[...]

Volgens mij zit je pomp verkeerd om en pomp je koud water de aanvoerleiding in. Staat de tekst op de pomp wel "rechtop"?

• pagani
  • Niet online

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Afgaande op wat je schrijf zou je eens kunnen kijken of je de pomp nog harder kan zetten om te testen. Weet je zeker dat de pomp de juiste kant op pompt? Het zal niet de eerste keer zijn dat deze verkeerd om zit, dan krijg je exact wat jij beschrijft...
Je kan ook eens met een grote schroevendraaier aan je oor luisteren of er doorstroming is in alle leidingen (schroevendraaier op de leiding zetten en het andere einde aan je oor, zoals een stethoscoop)

Je zegt dat het via een tuinslang en kraanwater wel werkt. Dus het gedeelte in de vloer werkt blijkbaar gewoon. Tot aan punt 7 heb je doorstroming. Dan blijven je pomp en RTL over. Kan je eens prutsen met je RTL? Want als deze bijv van binnen vast zit is er ook geen doorstroming...

Ik zie op de foto ook nog aftakkingen op 1 en 2. Op de foto verdwijnen ze ergens rechts en gaan dan naar beneden? Wat voor aftakkingen zijn dit?

[Voor 101% gewijzigd door Microkid op 29-12-2021 13:13]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• pagani
  • Niet online
Kun je met een richtthermometer de temperatuur van de leiding net voor en net na de pomp meten?

En kan het zijn dat ik een drukmeter over het hoofd zie in je systeem? Ben benieuwd hoeveel bar er op staat.

Overigens zou de pomp rood moeten gaan knipperen als er een doorstromingsprobleem is, dus het ding pompt ongetwijfeld iets rond.

Ik verdenk de thernostaat, zit er geen knik in het draadje?

[Voor 25% gewijzigd door pagani op 29-12-2021 13:09]

• Dr.Snuggles
Richtthermometer heb ik helaas niet, wel kan ik voelen dat hij biven de pomp warm is, eronder niet.

Drukmeter zit er inderdaad niet op, water komt rechtstreeks van de stadsverwarming, dat is aan of uit.

• pagani
  • Niet online
Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:08:
Richtthermometer heb ik helaas niet, wel kan ik voelen dat hij biven de pomp warm is, eronder niet.

Drukmeter zit er inderdaad niet op, water komt rechtstreeks van de stadsverwarming, dat is aan of uit.
Is de draad van de aanvoerthermostaat niet geknikt? Het lijkt erop dat alles werkt maar er simpelweg geen aanvoer is van warmer water.

• Dr.Snuggles
Microkid schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:00:
Afgaande op wat je schrijf zou je eens kunnen kijken of je de pomp nog harder kan zetten om te testen. Weet je zeker dat de pomp de juiste kant op pompt? Het zal niet de eerste keer zijn dat deze verkeerd om zit, dan krijg je exact wat jij beschrijft...
Je kan ook eens met een grote schroevendraaier aan je oor luisteren of er doorstroming is in alle leidingen (schroevendraaier op de leiding zetten en het andere einde aan je oor, zoals een stethoscoop)

Je zegt dat het via een tuinslang en kraanwater wel werkt. Dus het gedeelte in de vloer werkt blijkbaar gewoon. Tot aan punt 7 heb je doorstroming. Dan blijven je pomp en RTL over. Kan je eens prutsen met je RTL? Want als deze bijv van binnen vast zit is er ook geen doorstroming...

Ik zie op de foto ook nog aftakkingen op 1 en 2. Op de foto verdwijnen ze ergens rechts en gaan dan naar beneden? Wat voor aftakkingen zijn dit?
Pomp kan ik harder of zachter zetten, hoor hem dan ook pompen.

Als ik bij (9) de knoppen dicht of open draai hoor ik ook dat dit effect heeft. Er lijkt dus water rondgepompt te worden.

De aftakkingen bij 1 en 2 gaan naar een radiator in de garage, deze zit er al sinds een aantal jaar, ruim voor de storing is ontstaan.

De RTL kan ik indrukken en komt dan ook terug.

@pagani

Er zit geen knik in de draad naar de thermostaat, deze zit netjes gekruld en de koperen voeler zit helemaal in het blok onderin.

Edit 2: boven en onder de thermostaat is de leiding even warm

Kleine aanvulling:

als ik de drain onderop openzet, spuit het water eruit, er is dus wel toevoer van water.qq

[Voor 10% gewijzigd door Dr.Snuggles op 29-12-2021 13:30]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:48
Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:46:
[...]

Heb alles er af gedraaid,

Pinnetjes kunnen allemaal makkelijk ingedrukt worden en veren netjes terug.
Retourthermostaat heeft een plaatje ipv pinnetje,maar ook deze is +/- 3 mm in te drukken en veert weer terug

[Afbeelding]
Zit de retour thermostaat niet verkeerd om?

• Dr.Snuggles
edsandje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:29:
[...]

Zit de retour thermostaat niet verkeerd om?
Volgens mij niet

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:20:
[...]
als ik de drain onderop openzet, spuit het water eruit, er is dus wel toevoer van water.qq
En is dat dan heet water? Je zal moeten uitvogelen tot waar in de keten je nog heet water hebt. Je probleem zit dan verderop...

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dr.Snuggles
Microkid schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:01:
[...]

En is dat dan heet water? Je zal moeten uitvogelen tot waar in de keten je nog heet water hebt. Je probleem zit dan verderop...
Het is koud/lauw water als ik de stadsverwarming beide aan heb.

Draai ik de retour dicht, dan is het warm, maar is de druk aanzienlijk minder.

Aanvulling:

Als de pomp uit staat, dan wordt de aanvoer en de leidingen wel heet:

Nu is het wachten tot de temp beveiliging van de pomp weer "vrij" gaat.

[Voor 41% gewijzigd door Dr.Snuggles op 29-12-2021 14:31]

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:23:
[...]

Als de pomp uit staat, dan wordt de aanvoer en de leidingen wel heet:
Dan lijkt het toch dat je je op de pomp moet richten....
Nu is het wachten tot de temp beveiliging van de pomp weer "vrij" gaat.
washandje met koud water doet wonderen ;)

[Voor 20% gewijzigd door Microkid op 29-12-2021 14:32]

3000Wp zonnestroom

• pagani
  • Niet online
Heb je in de ruimte met de vloerverwarming eventuele radiatoren wel dicht staan? Zeker als daar de thermostaat hangt schakelt de CV al af ver voor de vloerverwarming op temperatuur komt.

• Dr.Snuggles
pagani schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:21:
Heb je in de ruimte met de vloerverwarming eventuele radiatoren wel dicht staan? Zeker als daar de thermostaat hangt schakelt de CV al af ver voor de vloerverwarming op temperatuur komt.
Er hangen geen radiatoren, vloerverwarming is enige warmte bron op begane grond.
Thermostaat staat op 31 (max) ingesteld en geeft aan dat hij aan het verwarmen is.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:48
Die zit goed, alleen die aansluiting daarvan knelkoppeling met loctite? Is niet het koudeprobleem maar dat is niet zo als het hoort.
Als je de thermostaatknop van de aanvoer afhaalt wordt de verdeler wel warm met de pomp aan?
Zoals hierboven al gezegd het lijkt in de pomp of in het rtl ventiel te zitten.

• Dr.Snuggles
edsandje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:34:
[...]

Die zit goed, alleen die aansluiting daarvan knelkoppeling met loctite? Is niet het koudeprobleem maar dat is niet zo als het hoort.
Als je de thermostaatknop van de aanvoer afhaalt wordt de verdeler wel warm met de pomp aan?
Zoals hierboven al gezegd het lijkt in de pomp of in het rtl ventiel te zitten.
Als ik de thermostaatknoppen eraf haal veranderd er niks.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is die RTL thermostaat (4) niet een vreemde in deze setup, aangezien de regeling al door 3 wordt gedaan?
Misschien gaat 4 veel te snel dichtzitten, draai die er vanaf en laat het systeem eens een paar uur zijn werk doen.

Edit: oh, dat heb je al gedaan, maar heb je dat ook een paar uur de tijd gegeven, monitor daarbij ook of je cv ketel pompt en of je kamerthermostaat warmte blijft vragen gedurende die tijd.

[Voor 30% gewijzigd door remco_k op 29-12-2021 17:20]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Dr.Snuggles
remco_k schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:18:
Is die RTL thermostaat (4) niet een vreemde in deze setup, aangezien de regeling al door 3 wordt gedaan?
Misschien gaat 4 veel te snel dichtzitten, draai die er vanaf en laat het systeem eens een paar uur zijn werk doen.

Edit: oh, dat heb je al gedaan, maar heb je dat ook een paar uur de tijd gegeven, monitor daarbij ook of je cv ketel pompt en of je kamerthermostaat warmte blijft vragen gedurende die tijd.
RTL is zover als ik weet een verplichting bij stadsverwarming, maar ook als ik die helemaal losdraai veranderd er niks.

Cv ketel is er dus niet en stadsverwarming werkt verder prima, radiatoren boven worden wel warm, ook degene die op de bypass zit naast de vloerverwarming.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dr.Snuggles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:38:
[...]

RTL is zover als ik weet een verplichting bij stadsverwarming, maar ook als ik die helemaal losdraai veranderd er niks.

Het zou nog steeds kunnen dat de RTL van binnen vast zit, en dat alleen het plaatje beweegt...

3000Wp zonnestroom

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:35
@dr.snuggles Je zou eens een "technisch tikje" op het rtl ventiel kunnen geven. Dit wil wel eens helpen bij een vast zittend ventiel.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Zit in dat zwarte gedeelte een afsluiter? Een ventiel wat je handmatig kan instellen?

Ik heb ook stadsverwarming + het zelfde merk verdeler maar dit zit er bij mij nier op.

www.highflow.nl

• Dr.Snuggles
Geen idee hoe het kan, maar om uit te sluiten dat het rtl ventiel dicht zat, heb ik deze eraf gehaald en onder de kraan getest.

Hierna heb ik het systeem op de stadsverwarming aangesloten en gevuld/ontlucht zonder de pomp aan te zetten. Dit resulteerde in een veel te hoge systeem temperatuur van 70+ graden.

Stadsverwarming heb ik toen weer dicht gedraaid en pomp aangezet. Deze is na een uur of 3 afkoelen aangeslagen waarna ik de stadsverwaing weer open heb gezet.

Temperatuur in het systeem liep toen langzaam op naar een toevoer van 45 graden en een retour van 35 tot het in de woonkamer 20 graden was. (Was al een week 16 graden...)

Inmiddels staan zowel de aanvoer als retour op 24 graden en lijkt het alsof de boel miraculeus werkt....

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:49
Alsof je toch ergens een blokkade hebt weggehaald… mooi gedaan!

OhSunnyDay

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-03 22:54
Denk toch dat er in die ( 8 ) pomp behuizing ergens een ( elektrische ) klep dicht heeft gezeten . Had toevallig hetzelfde met stadverwarming , dat alleen beneden niet warm werd en de rest wel . Een corrigerende tik op de pomp/regelklep en prrrt daar ging die weer :)

• Dr.Snuggles
Een subtiele kick,

Het probleem is er helaas weer.

Pomp werkt, we krijgen prima heet water van de stadsverwarming (druk is in orde). Alle verwarmingen werken behalve de vloerverwarming.

Een kleine resume:

- tot en met 3 zijn de leidingen heet (en nee de knop 3 is niet stuk, deze staat gewoon open, dit heb ik getest door de afvoer van de verdeler open te zetten, het water blijft dan stromen, en wordt ook na een minuut heet)

- Als ik de afvoer open zet (kraantje schuin onder 6) wordt het systeem warm/heet, zodra ik deze dicht zet komt er geen nieuw warm water binnen en koelt het systeem langzaam af. Draaien aan de kranen heeft geen enkele invloed.

- Pomp werkt, dit is hoorbaar en er is een stroom verschil te zien aan de afvoer als ik hem uit/aanzet.

Zelf vraag ik mij af wat de aanvoerthermostaat (3) voor nut heeft, als de kamer thermostaat al op leiding 1 zit en de retourtemp geregeld wordt met (4)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee