Toon posts:

Vloerverwarming warmteafgifte is matig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-04-2022
Beste Tweakers,

ik ben niet helemaal tevreden over de warmteafgifte van mijn vloerverwarming:

Context:
90m2 vloerverwarming
10 groepen
Cementdekvloer 7 cm + egaline + PVC
Hoh 10cm, 16mm buizen.
22mm aanvoer. (de aanvoerbuizen lopen door de vloer en voelen warm.)
HR ketel : 65 graden aanvoer temp.
Thermostaat op de verdeler 40 graden.

Vloer wordt niet warmer dan een graad of 18 via de infrarood thermometer.

De onderste balk heeft een temp van 25 en de bovensten een temp van 23.

Nu vraag ik mij af of er wel voldoende flow door de vloer gaat; de flow meters staan namelijk allemaal op 0.

Als ik met de thermometer de buitenkant van de witte buizen meet zie ik wel twee graden verschillen tussen de bovenste buizen die in de bovenste balk eindigen en de onderste.

De pomp valt ook te horen en te voelen, deze zou nog een standje harder kunnen. 1 naar 2

Maar moet ik daarvoor eerst de verdeler thermostaat temp weer terugschroeven om vervolgens dan de pomp harder te zetten?

Nu lees ik veel over de delta T -> Is dat dan aanvoer 65 - 40 (afgelezen van de analoge meter op de verdeler) 8)7 Of is het dezelfde 40 graden van de verdeler thermostaat, omdat er geen flow is?

Hopelijk heb ik het probleem enigszins duidelijk gemaakt, en kunnen jullie wat advies geven.

Alvast bedankt!

[Voor 34% gewijzigd door Victorius737 op 29-12-2021 10:16]

Beste antwoord (via Victorius737 op 18-01-2022 10:45)

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Heb je wel eens aan die flowmeters gedraaid? Want er is nu inderdaad geen flow zoals @psy aangaf.

Toevallig heb ik gisteren ook nog met de flowmeters zitten spelen. Als ze er los op zitten moet je ze erin ''klikken'' en vervolgens met die rode knop gaan draaien. Zet hem op ongeveer 2 liter per groep.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Alle reacties

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:43
Je hoeft je niet af te vragen of er voldoende flow door de vloer gaat.
Er is géén flow.

Ik heb dezelfde meters en bij mij staan ze meestal wel op ~2. Als de warmtepomp niets doet hebben ze dezelfde waarde als bij jou.

Staan die groepafsluiters niet gewoon dicht?

[Voor 11% gewijzigd door psy op 29-12-2021 10:28]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:04
Heb je wel eens aan die flowmeters gedraaid? Want er is nu inderdaad geen flow zoals @psy aangaf.

Toevallig heb ik gisteren ook nog met de flowmeters zitten spelen. Als ze er los op zitten moet je ze erin ''klikken'' en vervolgens met die rode knop gaan draaien. Zet hem op ongeveer 2 liter per groep.

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Victorius737
ah check: Wow...

De groep afsluiters onder ( de blauwe) staan volledig naar boven gedraaid.

Goed ik ga eens aan de rode flowmeters draaien!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 19:56
Draaid de pomp wel? Brand de groene led op de pomp?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:45
Lucht?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Victorius737

Zo ik heb nog even een betere (zonder flits) foto van de pomp gemaakt: Die staat volgens mij wel goed.

De flowmeters zijn niet met de hand draaibaar op mijn type verdeler blijkbaar.

De aanvoerbuizen geven wel veel warmte af en die voel je duidelijk door de vloer. ik ga langzaam de thermostaat even afbouwen en dan opnieuw per groep proberen te openen met de flowmeters.

Lucht is ook nog een goede optie, ik kan namelijk niet zien of de flowmeters nu vol zitten met water of met alleen lucht...

Bedankt voor het meedenken!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-02 19:56
Voetventiel dicht naast de thermostaat? Bij de flowmeters moet je de rode borgring met een schoevendraaier omhoog wippen, anders kan je ze niet draaien.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37
Victorius737 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:05:
[Afbeelding]
De flowmeters zijn niet met de hand draaibaar op mijn type verdeler blijkbaar.
Je moet de rode ring die er op zit eraf halen. Vervolgens kun je de flow metertjes draaien tot een gewenst aantal liters per minuut. Als vervolgens alles nog steeds op 0L/min blijft staan heb je duidelijk ergens anders een probleem....

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 10:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik volg dit even. Heb geen flowmeters alleen.

Installatie van JK. Heb het gevoel dat opwarmen lang duurt (2-2,5 uur over 1 graad ongeveer)

Heb dezelfde pomp als TS. Bij mij (4 groepen) staat ie op II en middelste icoontje.

Ik heb wel ergens gelezen dat bij 6-10 groepen je III moet zetten. WEllicht dat dat helpt bij jou?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Victorius737
Zoals jullie al aangeven het waren het de flowmeters, die niet omhoog gedraaid waren bij het vullen!
Rode ring er af en met een tang/sleutel hebben we de flow meters losgedraaid.

Opnieuw gevuld met een afvoer slang eraan en de aanvoer volledig open (per groep vanaf het einde los draaien)

Vervolgens laten pompen een dag (nog steeds geen water in de flow meters)
Heel veel pomp stoppen, wachten en ontluchten, ontluchtingsprogramma op de pomp draaien en weer ontluchten.
Druk in de CV ketel zakte, opnieuw water toegevoerd aan het CV systeem.
Weer ontluchten en zie hier het resultaat.

Met de pomp op stand 2.2

Nu langzaam opstoken.

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee