Vraag

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Zomer 2010 heb ik een Fractal Design Define R2, Titanium Grey kast gekocht. Prima ding, doet het nog steeds goed. Ik overweeg wel om een nieuwer model te kopen.

Enige grote nadeel van die kast destijds was de chemische geur die eraf kwam. Butemen was het volgens mij. Het heeft toch zeker 2 jaar geduurd voordat ik die geur niet meer rook. Vooral in de zomer als het warmer was, rook je het duidelijk. In het begin kreeg ik er hoofdpijn van. Kast meerdere dagen luchten in de buitenlucht mocht niet baten. Uiteindelijk heb ik de isolerende platen aan de binnenkant verwijderd en weggegooid. Ik heb ook contact gehad met FD en ze hebben me andere platen toegestuurd om te monteren, maar spijtig genoeg pasten die niet.

Kan iemand mij zeggen of dit probleem nog steeds speelt met de modernere kasten van Fractal Design? Of hebben ze daar een oplossing voor gevonden? Zo niet, dan moet ik maar op zoek naar een ander merk, vrees ik. Dat zou jammer zijn, want na 11,5 jaar is de kast nog steeds goed (afgezien van wat deuken, verbuigingen, en krappe ruimte voor je bekabeling en ontbreken van usb3 connectoren.

Beste antwoord (via segil op 10-01-2022 08:54)

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:26
segil schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:56:
Dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb de vraag ook aan FD gesteld en kreeg gelijk het volgende antwoord terug:

[...]

Ze gaan me een stukje kast opsturen voor vergelijking :)
Ik denk dat het hiermee wel goed gaat komen.

Dank allen!
Dit is nou goede klantenservice! Erkennen van historisch probleem, en de klant proberen terug te winnen. Ik vind dat je nu direct al een kast moet bestellen. :)

Alle reacties

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 16:27
Ik heb het volgende antwoord op je vraag gevonden:
“The only change that’s been made since the R2 is that there’s a textile
cover over the bitumen, making it a nicer look. The sound proofing characteristics
are the same.

“The concern that we had from some early revisions of R2 about the case
smelling, was not from the bitumen, it was from the rubber grommets over the
M/B cable routing holes. We immediately changed the rubber type and the problem
is gone since long.”
Bron: https://silentpcreview.co...sign-define-r3-atx-tower/

Als je er op googled vind je meer resultaten.

[Voor 9% gewijzigd door Jaer288 op 29-12-2021 09:18]

• segil
Jaer288 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:17:
Ik heb het volgende antwoord op je vraag gevonden:

[...]

Bron: https://silentpcreview.co...sign-define-r3-atx-tower/

Als je er op googled vind je meer resultaten.
Ja, dat vertelde ze mij ook per e-mail destijds, maar de rubberen afdichtingen waren niet het probleem. Die heb ik toen ook al verwijderd na 6 maanden, en de geur bleef. Een half jaar later heb ik ook de foam platen in de kast verwijderd, en sindsdien was de geur verdwenen.

Update: hier een foto die ik destijds ook naar de fabrikant had gestuurd. In mijn geval gaat het om de platen met de blauwe (praktisch onleesbare :p ) tekst. Niet de rood gemarkeerde rubbers.

[Voor 33% gewijzigd door segil op 29-12-2021 09:29]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
Kan mij niet herinneren dat mijn kast, geleverd vorig jaar augustus, stonk.

N=1

[Voor 5% gewijzigd door xh3adshotx op 29-12-2021 09:39]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
segil schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:08:
Zomer 2010 heb ik een Fractal Design Define R2, Titanium Grey kast gekocht. Prima ding, doet het nog steeds goed. Ik overweeg wel om een nieuwer model te kopen.

Enige grote nadeel van die kast destijds was de chemische geur die eraf kwam. Butemen was het volgens mij. Het heeft toch zeker 2 jaar geduurd voordat ik die geur niet meer rook. Vooral in de zomer als het warmer was, rook je het duidelijk. In het begin kreeg ik er hoofdpijn van. Kast meerdere dagen luchten in de buitenlucht mocht niet baten. Uiteindelijk heb ik de isolerende platen aan de binnenkant verwijderd en weggegooid. Ik heb ook contact gehad met FD en ze hebben me andere platen toegestuurd om te monteren, maar spijtig genoeg pasten die niet.

Kan iemand mij zeggen of dit probleem nog steeds speelt met de modernere kasten van Fractal Design? Of hebben ze daar een oplossing voor gevonden? Zo niet, dan moet ik maar op zoek naar een ander merk, vrees ik. Dat zou jammer zijn, want na 11,5 jaar is de kast nog steeds goed (afgezien van wat deuken, verbuigingen, en krappe ruimte voor je bekabeling en ontbreken van usb3 connectoren.
Mijn kast is een jaar of 3-4 oud en stinkt niet.

[Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 29-12-2021 10:31]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:05
Ook hier een Fractal Design gehaald een aantal maanden terug, een Define 7 xl. Niets geks aan te ruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• segil
Dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb de vraag ook aan FD gesteld en kreeg gelijk het volgende antwoord terug:
I know exactly what you're talking about, and it could be present on both the Define R2 and the Define R3, but when we moved over to Define R4, we moved over to another design on the noise damping in it(from this foam to a RoHS certified Bitumen solution), giving it a more sturdy material, which means it doesn't fall apart like the ones you have now would, and also doesn't smell.

I actually have the noise damping material used in everything from the R5 and forward as a loose part, so if you want to investigate it before looking at a new case, I can send out a piece to you so you get a better understanding than just trusting me. If that's okay, send me your full name and address.

Dank allen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:26
segil schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:56:

[...]

Dank allen!
Dit is nou goede klantenservice! Erkennen van historisch probleem, en de klant proberen terug te winnen. Ik vind dat je nu direct al een kast moet bestellen. :)

• segil
mcsluis schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:00:
[...]

Zullen we eerst de sample afwachten? :+

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03 08:57

mmniet

De beetje weter

kijk, dat is inderdaad een mooi verhaal. Geuren kunnen je erg beinvloeden. ik had dat met toetsenborden die een polssteun hadden van logitech. die waren heel fijn van zacht materiaal, maar het plastic toplaagje stonk zo chemisch als het maar kan. Kreeg er enorm hoofdpijn van. Ingespoten met deo en na een paar dagen was het OK :).

vergeet niet het vervolg hier te posten. Een verhaal is nooit goed zonder een goed einde :)

It's me Mario

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik heb een Fractal Design Torrent , fantastische kast btw , maar geen gekke geur of vreemde lucht.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

• segil
mmniet schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:23:
kijk, dat is inderdaad een mooi verhaal. Geuren kunnen je erg beinvloeden. ik had dat met toetsenborden die een polssteun hadden van logitech. die waren heel fijn van zacht materiaal, maar het plastic toplaagje stonk zo chemisch als het maar kan. Kreeg er enorm hoofdpijn van. Ingespoten met deo en na een paar dagen was het OK :).

vergeet niet het vervolg hier te posten. Een verhaal is nooit goed zonder een goed einde :)
Doe ik... ik ben nogal gevoelig voor afwijkende geurtjes. Had een jaar geleden een matras gekocht van Mattsleep... die stonk ook zo. Hij heeft vervolgens 2 maanden op zolder gelegen om "uit te stinken" en nu ruik ik het niet meer.

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-03 14:23
Ik heb jarenlang een Define R4 gebruikt en nooit iets vreemds geroken.
Sinds begin dit jaar heb ik een Meshify 2 Compact en die ruikt ook niet (maar daar zit dan ook geen geluiddempend materiaal in volgens mij).

Maar wel een mooie actie van FD om je een stukje van dat materiaal op te sturen zodat je het zelf kunt uitproberen. In mijn ogen is dat Klantenservice met een hoofdletter K ;-)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-03 19:48
Ruim anderhalf jaar geleden heb ik de Fractal Design Define 7 gekocht. Deze heeft eerst nog maanden in de doos gestaan in afwachting van de laatste andere onderdelen voor mijn nieuwste PC.

Bij het openen van de verpakking is mij niets opgevallen aan de geur en later ook nooit.

Ik vind het een superfijne en stille behuizing die erg gemakkelijk te openen is.

Zeker een aanrader: YouTube: Fractal Design Define 7 / XL Review - DAMN thats CLEVER !

• snuggert82
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-01 20:53
Geen directe antwoord op je vraag, maar zijn geluidsdempende materialen in cases sowieso inmiddels niet achterhaald? Vroeger met mechanische harde schijven en blower GPU's was het misschien zinnig, maar nu met SSD's en beefy GPU coolers is open airflow toch gewoon beter? Het is niet voor niets dat Fractal zich met de Torrent richt op open airflow ipv demping/absorptie... Of heb je last van coil whine?

• segil
Bedankt allen. Ik heb de sample ontvangen en besloten een kast te kopen van FD!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dit verwacht je gewoon niet meer in deze tijd. Top ook dat je een kast bij FD koopt. Wat mij betreft mag dergelijke service beloond worden!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Grappig, heb hier een Corsair Obsidian 800D (ff googlen, wat een monsterkast is dat zeg!) en die doorvoeren 'verkankeren' nu ook hier. Kast is 10,5 jaar oud. De doorvoeren laten echt bizar af (zwarte handen). Maar stinken? Nee, merk niks. Misschien toch ander materiaal?

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee