Toon posts:

Fritz 1200 als AP achter Ziggo Connectbox

Pagina: 1
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:01
Vandaag heb ik een Fritz 1200 als AP, dus bedraad, aangesloten op de Ziggo Connectbox van mijn ouders. Veel devices kiezen nu netjes voor de 1200 als ze daar dichter in de buurt zijn, echter een desktop met een usb2 wifi dongle erin kiest meestal voor de connectbox ipv de Fritz, terwijl de Fritz veel beter signaal heeft (-25dB vs -60dB). SSID en wachtwoord natuurlijk gelijk. Aparte kanalen voor zowel 2.4 GHz en 5 GHz. Ook allebei WPA2 als beveiliging. Enige verschil dat ik zie is dat de Fritz WPA2 (CCMP) gebruikt en de connectbox volgens mij WPA2-PSK. (al weet ik niet zeker of dit iets anders is, moet me hier nog even in verdiepen).

Oftewel: bij opstarten van deze pc (en soms ook van een laptop) naast dit AP van Fritz! kiezen deze devices soms toch voor de Ziggo Connectbox, ondanks dat deze veel slechter signaal heeft. Iemand enig idee wat de reden kan zijn van dit gedrag?

[Voor 21% gewijzigd door zunrob op 28-12-2021 23:12]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Enige verschil dat ik zie is dat de Fritz WPA2 (CCMP) gebruikt en de connectbox volgens mij WPA2-PSK. (al weet ik niet zeker of dit iets anders is, moet me hier nog even in verdiepen).

Precies dit. Dit moet ook gelijk staan
Edit: klopt niet helemaal, te weinig info om dit hier vanuit af te leiden. Zie onder

[Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2021 00:00]

CISSP! Drop your encryption keys!

• zunrob
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:31:
Enige verschil dat ik zie is dat de Fritz WPA2 (CCMP) gebruikt en de connectbox volgens mij WPA2-PSK. (al weet ik niet zeker of dit iets anders is, moet me hier nog even in verdiepen).

Precies dit. Dit moet ook gelijk staan
Daar was ik al een beetje bang voor, al is me nog steeds niet duidelijk wat het verschil is tussen beide methodes? Kan iemand me dit uitleggen? Ik vraag me namelijk af of het echt anders is. Volgens mij zijn beide methodes namelijk PSK (pre shared key, je geeft het wachtwoord tenslotte van te voren in...) En is het dus mogelijk alleen een verschil in weergave...

Helaas hebben zowel de Connectbox als de Fritz maar een keuze voor WPA2...

[Voor 15% gewijzigd door zunrob op 28-12-2021 23:37]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:06
Beide zijn psk, het verschil is aes vs tkip. Lijkt erop dat dr connectbox niet laat zien welke er gebruikt wordt

Beste is even een ssid scanner erbij te pakken op bv android

Staan ze op wpa2 only? Of ook wpa1

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 23:58]

CISSP! Drop your encryption keys!

• zunrob
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:57:
Beide zijn psk, het verschil is aes vs tkip. Lijkt erop dat dr connectbox niet laat zien welke er gebruikt wordt

Beste is even een ssid scanner erbij te pakken op bv android

Staan ze op wpa2 only? Of ook wpa1
Beide WPA2 only. Mijn ouders wonen niet om de hoek, dus zal snel een remote sessie opzetten om te kijken of er een verschil tussen zit!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee