Dak isoleren met pif folie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:32
Goede avond allemaal!

Sinds 2 jaar wonen wij in een vrijstaande woning uit 1987. Gelukkig hebben de bouwers destijds niet bespaard op de isolatie (van toen), waardoor ons gasverbruik heel erg meevalt. Toch heb ik het idee dat er nog het een en ander te winnen valt.

Onze dakconstructie is mij niet helemaal duidelijk, maar volgens mij is het als volgt:
- Pannen
- daklatten
- isolatieplaat (geen idee hoe dik)
- afwerking met van die spaanplaten?

Vervolgens is er in alle slaapkamers daaronder nog geïsoleerd en vervolgens afgewerkt met gipsplaten.
In 2 slaapkamers zijn er nog hoge kasten gemaakt, daarin is deze laatste laag niet meer toegepast. Ook de vliering en het dak van onze bijkeuken heeft deze laatste laag van isolatie niet.

Mijn vraag:
De delen van het dak waarin alleen de basis laag van isolatie toegepast is, wil ik toch willen voorzien van isolatie van binnenuit. We willen het alleen niet zo dik maken als in de slaapkamers, omdat het dan best wel veel ruimte weg neemt. Met wat zoekwerk kwam ik uit op de PIF folie.

Is dit een geschikte manier om het te isoleren?
We willen de folie gewoon luchtdicht tegen het dak monteren, zonder het verder nog af te gaan werken.

Foto's van een gemaakte zolder in onze bijkeuken. Dit is een verlaagdplafond, waardoor er opbergruimte ontstaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5l9k9yiXaWRCUAiuZSX9ZB92PE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhUwzyeyBzm8ycPAMZDCGU5w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYaSyI_Q8MlI1Z2FS9-fvHNUafk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lVIbKwnWMIjO1Ilx7KFvh2O.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze fotos zijn van de ruimte in de slaapkamer. Zoals je ziet is er tot de nok niet geheel geisoleerd. Hier zouden we dat PIF alsnog willen toepassen om ook dit gedeelte van het dak mee te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVnKHzvfxla-PuVxIkqJj7rpFdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urkdsi2Q5486pdi2bQDXZtf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm2ajRHOodhZi5Jj0Bms23n8hCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw2BrXwBkjYSXueSx9a9nqpc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgbG499D-lSCROxKlGqwpW65sC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2AoA18onV5UDB5bsbUCfIdo.jpg?f=fotoalbum_large

Je zit tussen het hout door ook de isolatie die is toegepast.

Ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Juist ook omdat we het niet gelikt willen afwerken, leek ons deze folie wel ideaal.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 14:58
Dit is dezelfde constructie zoals bij ons huis is toegepast.

Huis uit 81 met een piepschuim plaat op het spaanplaat dakbeschot.

Die piep schuim is bij ons op en poreus. Centimeter of 3. Stelt dus niets voor. Er ligt papier op voor de afwatering.

Wij gaan een soortgelijk systeem toepassen. Pif folie straks spannen en goed dampdicht purren en dichttapen bij alle aansluitingen. Dat moet wel echt! Volledig luchtdicht anders kun je alsnog problemen krijgen.

Daarnaast halen wij de panlatten en pannen er af en gaat er een waterdicht dampopen spinvliesfolie over heen. Op deze manier zijn we de problemen met stuifsneeuw en een eventueel lekkende dakpan ook kwijt!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Griffin2k schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:29:
Dit is dezelfde constructie zoals bij ons huis is toegepast.

Huis uit 81 met een piepschuim plaat op het spaanplaat dakbeschot.

Die piep schuim is bij ons op en poreus. Centimeter of 3. Stelt dus niets voor. Er ligt papier op voor de afwatering.

Wij gaan een soortgelijk systeem toepassen. Pif folie straks spannen en goed dampdicht purren en dichttapen bij alle aansluitingen. Dat moet wel echt! Volledig luchtdicht anders kun je alsnog problemen krijgen.

Daarnaast halen wij de panlatten en pannen er af en gaat er een waterdicht dampopen spinvliesfolie over heen. Op deze manier zijn we de problemen met stuifsneeuw en een eventueel lekkende dakpan ook kwijt!
Als de pannen er toch afgaan zou ik niet met pif folie(de f staat al voor foil ;) ) gaan rommelen en gewoon een fatsoenlijke hoeveeheid isolatie vanaf de buitenkant plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
twain4me schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:52:
[...]

Als de pannen er toch afgaan zou ik niet met pif folie(de f staat al voor foil ;) ) gaan rommelen en gewoon een fatsoenlijke hoeveeheid isolatie vanaf de buitenkant plaatsen.
Helemaal mee eens. Dat wil ik zelf ook graag. Maar dat brengt minimaal het volgende met zich mee:
1. Kosten die vele vele malen hoger liggen voor de isolatie
2. Uitbesteden (want dit gaat de gemiddelde Tweaker niet zelf doen)
3. Hoe is de omgeving? Als ik dat ga dan moet het dag verhoogd worden. En dan zit ik met meerdere bouwtechnische knelpunten met mijn buren. (Het is geen recht toe recht aan rijtjeshuis)

Voor ons dus praktisch en kostentechnisch onmogelijk op dit moment helaas

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Bij ons weet ik niet of het piepschuim is. Het lijkt een stevigere substantie. Meer richting de pir kant op te gaan als ik oude bouw foto’s bekijk.

Maar deze zienswijze is geen verkeerde om toe te passen dus? Ondanks dat deze niet wordt afgewerkt?

Het dichttapen is inderdaad essentieel.

Ons leek dit wel een goede oplossing voor deze verschillende ruimten, om het net allemaal wat beter te doen.

• Kuhr89
Zijn er toevallig nog andere mensen met expertise die dingen aanraden of afraden?

Zelf kan ik wel wat zaken vinden, maar het is mij niet altijd even duidelijk.

Bijvoorbeeld: wij hebben 2 verlaagde plafonds in huis, kun je deze van boven open schroeven en vervolgens er isolatie tussen stoppen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
PIF is naar mijn idee gebakken lucht en niets anders dan dat.
Als de verkoper of fabrikant al een algemeen gebruikelijke isolatiewaarde opgeeft dan is dat altijd doordat er in kleine lettertjes staat dat er luchtspouwen van x cm moet zijn. Maar dat is nooit hoe PIF gemonteerd wordt. Het wordt altijd onder latten, rachels of tengels vastgezet. Dus heb je geen luchtspouw en dus isoleert het niet.
Blijf weg van zulke producten en neem iets waarvan gewoon duidelijk is dat als je er 10cm van monteert je een Rd van x hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Hmm…
Toch lees ik dat het wel als officiële isolatie wordt erkent door erkende keurmerken. Wellicht alleen vanwege die spouwen waar je het over hebt.

Een andere optie is om het verlaagde plafond te isoleren ipv het dak zelf. Zou dit een betere oplossing zijn? Je houdt dan eerder de warmte of voornamelijk de kou tegen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf8ZSPpfr9AQJ_bOzNerNr1Z940=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu6ae6dZfNlAMM9BzYuCQLUn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Kuhr89 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:58:
Hmm…
Toch lees ik dat het wel als officiële isolatie wordt erkent door erkende keurmerken. Wellicht alleen vanwege die spouwen waar je het over hebt.

Een andere optie is om het verlaagde plafond te isoleren ipv het dak zelf. Zou dit een betere oplossing zijn? Je houdt dan eerder de warmte of voornamelijk de kou tegen. [Afbeelding]
Het wordt erkend mits gemonteerd volgens voorschrift zusenzo en dat betekend dan met luchtspouwen.
Ik zou dat zoldervloertje isoleren ja. Lekker PIR ertegenaan of erop en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06
Volgens de verwerkingsvoorschriften moet er een spouw van minimaal 20mm, dus erg bewerkelijk.
Misschien makkelijker om PIR platen tegen het dakbeschot te lijmen en af te purren.
Kostentechnisch helemaal interessant als je B-keus oid zoekt.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
No Hands schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:27:
[...]

Het wordt erkend mits gemonteerd volgens voorschrift zusenzo en dat betekend dan met luchtspouwen.
Ik zou dat zoldervloertje isoleren ja. Lekker PIR ertegenaan of erop en je bent klaar.
Dat plafond kan ik van bovenaf weer open schroeven. Dan zou ik er wellicht voor kunnen kiezen om hier iets in te leggen?

Grootste probleem bij ons is namelijk de bijkeuken dat ooit een garage was. De vloer is namelijk steen koud, waardoor deze ruimte bijna niet op te warmen is. Alle muren zijn geisoleerd, ook die van de bijkeuken, maar die vloer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Kuhr89 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:57:
[...]

Dat plafond kan ik van bovenaf weer open schroeven. Dan zou ik er wellicht voor kunnen kiezen om hier iets in te leggen?

Grootste probleem bij ons is namelijk de bijkeuken dat ooit een garage was. De vloer is namelijk steen koud, waardoor deze ruimte bijna niet op te warmen is. Alle muren zijn geisoleerd, ook die van de bijkeuken, maar die vloer….
Ja dat plafond kun je prima wat inleggen maar dat houdt de kou uit de vloer niet tegen.
Dan zul je de vloer eruit moeten halen, isoleren en een nieuwe vloer erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
No Hands schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
[...]

Ja dat plafond kun je prima wat inleggen maar dat houdt de kou uit de vloer niet tegen.
Dan zul je de vloer eruit moeten halen, isoleren en een nieuwe vloer erin.
Bleh, oké, daar eens informatie over gaan zoeken.
Moet ook zeggen dat we niet super veel hoeven te stoken voor onze vrijstaande woning uit 1985. Wij verbruiken. Ongeveer 1100m3 per jaar.

Maar die koude bijkeuken trekt qua muur naar de woonkamer. Eventueel zou ik tegen dat stuk nog een osb want kunnen zetten. Zoveel opties…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 20:40
PIF staat in de officele isolatieeisen van de RVO, lees zelfs byzar hoge isolatiewaardes, geen idee wat het echt doen.

Lastige eraan is een goede verwerking, lijkt me dat je enorme wisselende isolatiewaardes hebt op de montagepunten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ja zeker omdat er 2 verschillende manieren op internet te vinden zijn. Eentje zoals aangegeven dmv een spouw van X aantal centimeters.

Terwijl de montage filmpjes vanuit de gamma of PIF home het juist doen zonder de spouw. Die plaatsen het direct tegen het dak en tapen dan alles af. Dit was ook onze bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
No Hands schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:29:
PIF is naar mijn idee gebakken lucht en niets anders dan dat.
Als de verkoper of fabrikant al een algemeen gebruikelijke isolatiewaarde opgeeft dan is dat altijd doordat er in kleine lettertjes staat dat er luchtspouwen van x cm moet zijn. Maar dat is nooit hoe PIF gemonteerd wordt. Het wordt altijd onder latten, rachels of tengels vastgezet. Dus heb je geen luchtspouw en dus isoleert het niet.
Dat is het hem nu juist. Daarom heb ik het officieel via een erkende partij laten doen (PIF in kruipruimte) en ben ik zelf aanwezig geweest tijdens het monteren. Daarnaast zoals het hoort een goede warmtescan als de temperatuur binnen en buiten een flinke Delta hebben.

Op dezelfde wijze ga ik hem zelf ook monteren. Een goede gelijke luchtspouw en goed de tijd nemen! Niet afraffelen. Daar gaat het vaak fout bij isolatie, ongeacht het nu glaswol, pif, pir, pur etc. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Griffin2k schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Dat is het hem nu juist. Daarom heb ik het officieel via een erkende partij laten doen (PIF in kruipruimte) en ben ik zelf aanwezig geweest tijdens het monteren. Daarnaast zoals het hoort een goede warmtescan als de temperatuur binnen en buiten een flinke Delta hebben.

Op dezelfde wijze ga ik hem zelf ook monteren. Een goede gelijke luchtspouw en goed de tijd nemen! Niet afraffelen. Daar gaat het vaak fout bij isolatie, ongeacht het nu glaswol, pif, pir, pur etc. is.
Ah oké. Dus jij zet het dus niet direct tegen het dak aan? Jij laat er nog ruimte tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Kuhr89 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Ah oké. Dus jij zet het dus niet direct tegen het dak aan? Jij laat er nog ruimte tussen.
Ik heb zelf voldoende ruimte tussen de balken en dakbeschot. Daar zit een spouw van 4cm. Over de balken span ik de pif, afpurren en afplakken met tape, daarboven weer vuren latjes en daar de nieuwe gipsplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ah oké. Ja wij willen de rest niet afwerken omdat we dan ruimte gaan verliezen. Op de slaapkamer is dat niet erg. Op dat zoldertje helaas wel. Daarin zouden we dat verlaagde plafond kunnen isoleren met het volstoppen van de lege stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

Ik zou toch eerder tijd/geld investeren in de bron van de kou (de vloer) dan het (reeds deels) geïsoleerde dak. Mijn vader had eenzelfde uitdaging. Na 20 jaar toch maar de vloer eruit gehaald en nieuwe erin met vloerverwarming. Achteraf baal je dan dat je dit niet 20 jaar eerder had gedaan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
pietje63 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:56:
Ik zou toch eerder tijd/geld investeren in de bron van de kou (de vloer) dan het (reeds deels) geïsoleerde dak. Mijn vader had eenzelfde uitdaging. Na 20 jaar toch maar de vloer eruit gehaald en nieuwe erin met vloerverwarming. Achteraf baal je dan dat je dit niet 20 jaar eerder had gedaan.
Klopt inderdaad. Zeker in de bijkeuken is dit een ding. Vloer eruit en isoleren zou inderdaad het beste zijn.
Vloerverwarming wordt dan was lastiger, tenzij het een elektrische zou zijn, maar die zijn niet zo heel zuinig heb ik begrepen.

In de rest van de woning is het dak best goed geïsoleerd en zou het maar op bepaalde plekken met pir platen extra zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Kuhr89 op 03-01-2022 16:17 ]

Pagina: 1