Toon posts:

Private lease of koop, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Supersass
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-02 14:57
Op de valreep van 2021 zijn wij aan het overwegen om nog een electrische auto aan te schaffen zodat we gebruik kunnen maken van de subsidie die vanaf 3 januari beschikbaar is.
We twijfelen nog tussen leasen of kopen.
Ik ben benieuwd naar andere inzichten die bij de keuze kunnen helpen.

Op justlease hebben we een mooie aanbieding gezien voor een e-208 (vanaf € 298 p/m). In de versie die wij willen en met een looptijd van 48 maanden zou dat een maandbedrag van € 357 betekenen waar nog € 69 p/m vanaf gaat vanwege de subsidie. Dus netto € 288 p/m.
Voor dat bedrag per maand kan je (bijna) geen elektrische auto kopen.

Het gevoel om 4 jaar vast te zitten heb ik wel wat moeite mee waardoor we ook naar kopen kijken. De keuze wordt dan wel anders omdat je dan niet alleen naar maandlasten maar ook naar verwachte restwaarde gaat kijken. Het budget is ca € 35.000 We hebben gekeken naar:

- e-208 (voor de vergelijking met de lease auto)
- e-2008
- Hyundai Kona
- VW ID3
- Cupra Born (eigenlijk iets boven budget)

e-208 en e-2008 kunnen we met een inruilkorting van € 2.000 aanschaffen. Met name de e-2008 spreekt ons wel aan maar we zijn bang dat de restwaarde wat tegen gaat vallen vanwege de tegenvallende actieradius

Kona is de degelijke keuze maar weinig uitgesproken. Dit is misschien wel de meest verstandige keuze wat betreft de prestaties, garantie en restwaarde

VW ID3 is in de basisversie (de enige die binnen budget valt) wel erg kaal.

Cupra Born valt dan weer wat buiten budget maar is in de basis versie al wel behoorlijk goed aangekleed en heeft voor ons het meest aansprekende uiterlijk.

Het is overigens een tweede auto die vooral in de stad gebruikt gaat worden dus de actieradius is voor ons wat minder van belang maar voor de restwaarde wel.

Waar zou jouw voorkeur naar uitgaan? Ervaringen zijn heel welkom!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:13
Ik zou leasen zeker aanraden, lekker zorgeloos en zeker met de subsidie vallen de kosten erg mee. Wij hebben net een dacia spring voor erbij besteld tegen 220,- . Ik zou je wel aanraden zeker goed te kijken naar de voorwaarden. Justlease is wat dat betreft niet de gunstigste, denk ook aan het autolease collectief van de consumentenbond. Ik heb ervaring met Justlease en Athlon, en beide zijn prima bevallen, maar je moet wel zorgen dat je appels met appels vergelijkt en dan zijn de voorwaarden onderdeel van het kostenplaatje en risico.

Als 1e auto rijden wij een 2e hands Ioniq electric 28kwh (2018 met nog jaren garantie). Die heb je voor minder dan de helft van je budget, als je over restwaarde inzit, dan zit je daar beter mee af. De restwaarde schattingen voor de huidige elektrische auto's zijn niet heel betrouwbaar. Zeker niet als ze over een aantal jaar toch wegenbelastingplichtig zouden kunnen worden en al helemaal niet als gewicht daarin mee gaat spelen. Ook dan zit je met de ionic electric gunstig omdat de kop er al af is en hij relatief weinig weegt. En omdat hij beter kan snelladen dan zijn nieuwere broer doet hij het toch ook goed op de langere afstanden!

Hyundai Kona heb ik overigens ook gereden, bijna 200.000 kilometer op gezet in 2 jaar tijd. Alleen regulier onderhoud gehad, bij 150.000 km onder garantie het cruisecontrol knopje op het stuur vervangen omdat ik die lam had geduwd. Verder helemaal niets,top ding. Kia e-niro heb ik daarna nog gereden, vond ik zelf iets prettig want iets groter, maar goed, het was voor ons de 1e auto en met kinderen is de Kona gewoon net te klein. Wel had ik bij beide het gevoel dat de accu voor normaal gebruik te groot is, met mijn aantal kilometers was de grote accu wel prettig, maar als je minder rijdt is het eigenlijk zonde om al dat gewicht mee te zeulen, vandaar dat nu wij minder kilometers maken voor de Ioniq gekozen hebben.

Ik verwacht dat die Ioniq nog jaren mee kan en als het contract van de spring afloopt is het plan de Ioniq dan als 2e auto te gaan inzetten!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Niet wetende of je al een koophuis hebt, of binnen de leaseperiode aan een koophuis wilt beginnen......
Als je een huis wilt kopen met een leasecontract.......Bezint eer ge begint, de regels worden fors strenger de komende tijd en je max hypotheek duikelt de komende jaren sterk.

https://www.startpage.com...derlands&extVersion=1.3.0

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24
Voor 30k stap je ook in een nieuwe Leaf 62kwh.
Prima range, veel ruimte en luxe.

• Supersass
Roper schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:33:
Ik zou leasen zeker aanraden, lekker zorgeloos en zeker met de subsidie vallen de kosten erg mee. Wij hebben net een dacia spring voor erbij besteld tegen 220,- . Ik zou je wel aanraden zeker goed te kijken naar de voorwaarden. Justlease is wat dat betreft niet de gunstigste, denk ook aan het autolease collectief van de consumentenbond. Ik heb ervaring met Justlease en Athlon, en beide zijn prima bevallen, maar je moet wel zorgen dat je appels met appels vergelijkt en dan zijn de voorwaarden onderdeel van het kostenplaatje en risico.

Als 1e auto rijden wij een 2e hands Ioniq electric 28kwh (2018 met nog jaren garantie). Die heb je voor minder dan de helft van je budget, als je over restwaarde inzit, dan zit je daar beter mee af. De restwaarde schattingen voor de huidige elektrische auto's zijn niet heel betrouwbaar. Zeker niet als ze over een aantal jaar toch wegenbelastingplichtig zouden kunnen worden en al helemaal niet als gewicht daarin mee gaat spelen. Ook dan zit je met de ionic electric gunstig omdat de kop er al af is en hij relatief weinig weegt. En omdat hij beter kan snelladen dan zijn nieuwere broer doet hij het toch ook goed op de langere afstanden!

Hyundai Kona heb ik overigens ook gereden, bijna 200.000 kilometer op gezet in 2 jaar tijd. Alleen regulier onderhoud gehad, bij 150.000 km onder garantie het cruisecontrol knopje op het stuur vervangen omdat ik die lam had geduwd. Verder helemaal niets,top ding. Kia e-niro heb ik daarna nog gereden, vond ik zelf iets prettig want iets groter, maar goed, het was voor ons de 1e auto en met kinderen is de Kona gewoon net te klein. Wel had ik bij beide het gevoel dat de accu voor normaal gebruik te groot is, met mijn aantal kilometers was de grote accu wel prettig, maar als je minder rijdt is het eigenlijk zonde om al dat gewicht mee te zeulen, vandaar dat nu wij minder kilometers maken voor de Ioniq gekozen hebben.

Ik verwacht dat die Ioniq nog jaren mee kan en als het contract van de spring afloopt is het plan de Ioniq dan als 2e auto te gaan inzetten!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. In welk opzicht zijn de voorwaarden van justlease minder goed? Wij zouden daar wel voor de flex optie kiezen zodat we bij onverhoopt ontslag de lease kunnen beeindigen. De aanbieding van Justlease voor de e-208 en e-2008 is heel scherp, daar kunnen andere aanbieders op dit moment niet bij in de buurt komen.

De Ioniq heb ik ook naar gekeken maar die kom ik niet veel goedkoper dan 20k tegen. Daar gaat dan nog wel € 2.000 subsidie van af. Met het beperkte accupakket in vergelijking tot nieuwe auto's ben ik dan toch wat bang dat de restwaarde over een jaar of 4-5 niet erg hoog is. Maar het blijft een beetje koffiedik kijken met die restwaardes

• Supersass
ollie1965 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:14:
Niet wetende of je al een koophuis hebt, of binnen de leaseperiode aan een koophuis wilt beginnen......
Als je een huis wilt kopen met een leasecontract.......Bezint eer ge begint, de regels worden fors strenger de komende tijd en je max hypotheek duikelt de komende jaren sterk.

https://www.startpage.com...derlands&extVersion=1.3.0
Bedankt voor de tip, ik was dit in eerdere topics ook al tegengekomen. We hebben net een nieuw huis gebouwd en blijven hier zeker de 4 jaar van de lease overeenkomst zitten.

• Supersass
rreevvss schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:29:
Voor 30k stap je ook in een nieuwe Leaf 62kwh.
Prima range, veel ruimte en luxe.
Via de site van Nissan zie ik dat de consumentenprijs van de Leaf 62kwh bij 40k begint. Dat zit dus echt buiten budget. De 40kwh begint bij 33k maar voor die prijs gaat mijn persoonlijke voorkeur eerder naar de Kona uit

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een e-2008 private lease.

Aandachtspunten:
Heerlijke auto, ik heb een GT pack editie met alles erop en eraan.
Let erop dat het bereik wel echt tegenvalt. reken op 250KM max in de winter. Met 130 op de snelweg is ie in een uur wel leeg. Deze auto zou ik werkelijk nooit kopen ik verwacht dat niemand hem wil over een paar jaar omdat de range zo tegenvalt.

pech gehad met de boordlader. Deze ging stuk en het duurde weken voor deze gerepareerd was.
Verder heel tevreden, rijdt heerlijk en is vlot genoeg. ziet er mooi uit uitstekend comfort en groot genoeg.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@Supersass En voor de zekerheid (zag het niet in je TS): het contract dat je afsluit moet in 2022 afgesloten zijn om in aanmerking te komen voor subsidie (zowel lease als koop)

En ga er maar vanuit dat de subsidie in een paar dagen op is. Dus ben er snel bij

• Supersass
pyrofielo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:17:
Ik heb een e-2008 private lease.

Aandachtspunten:
Heerlijke auto, ik heb een GT pack editie met alles erop en eraan.
Let erop dat het bereik wel echt tegenvalt. reken op 250KM max in de winter. Met 130 op de snelweg is ie in een uur wel leeg. Deze auto zou ik werkelijk nooit kopen ik verwacht dat niemand hem wil over een paar jaar omdat de range zo tegenvalt.

pech gehad met de boordlader. Deze ging stuk en het duurde weken voor deze gerepareerd was.
Verder heel tevreden, rijdt heerlijk en is vlot genoeg. ziet er mooi uit uitstekend comfort en groot genoeg.
Dit zou ook onze reden zijn om deze auto te leasen en niet te kopen. Voor ons maakt de actieradius niet ut, wij hebben hem alleen voor in de stad nodig.
Fijn om te weten dat hij in het gebruik goed bevalt!

• Supersass
jeroenkb schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:26:
@Supersass En voor de zekerheid (zag het niet in je TS): het contract dat je afsluit moet in 2022 afgesloten zijn om in aanmerking te komen voor subsidie (zowel lease als koop)

En ga er maar vanuit dat de subsidie in een paar dagen op is. Dus ben er snel bij
Ja we zijn op de hoogte! We hebben al afgesproken met de leasemaatschappij dat het contract op 2 januari komt te staan

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
Houd er rekening mee dat je er met kopen ook 3 jaar aan vast zit om de subsidie te behouden.

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:47
Ik denk dat de restwaarde van huidige generatie EV's best wel eens tegen zou kunnen vallen.

Als je flexibel bent en een goede aanbieding kan uitzoeken (zoals die e-208) zou ik dat doen. Dezelfde logica heb ik gebruikt bij lease van onze e-Soul. Je zou eens kunnen uitrekenen wat je restwaarde (ongeveer) moet zijn om kopen goedkoper dan 288/maand te maken.

Wat betreft gevoel om lang vast te zitten. Leaseplan (waar wij zitten via ANWB) geeft vooraf een tabel. Ik heb een contract voor 5 jaar, maar na 2 jaar kan ik hem elk moment inleveren voor een prijs die vast staat in het contract. Uiteraard betaal je flink bij als je je contract inkort, maar ik vond het wel prettig om dat vooraf inzichtelijk te hebben. Goede kans dat Justlease iets vergelijkbaars heeft, zou je naar kunnen informeren.

• Roper
Supersass schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. In welk opzicht zijn de voorwaarden van justlease minder goed? Wij zouden daar wel voor de flex optie kiezen zodat we bij onverhoopt ontslag de lease kunnen beeindigen. De aanbieding van Justlease voor de e-208 en e-2008 is heel scherp, daar kunnen andere aanbieders op dit moment niet bij in de buurt komen.
Misschien is minder goed niet de juiste manier om het te zeggen. Maar zoals je zegt kies je al voor de flex optie, waar je extra voor gaat betalen. Bij andere aanbieders zit die flex optie al in de standaard voorwaarden (athlon bijvoorbeeld) en is dus al bij de prijs inbegrepen. Dat is meer wat ik bedoel.

Kijk ook naar de variatie tussen de bedragen bij teveel of te weinig kilometers, of het mogelijk is om de kilometers in het contract tijdens de looptijd aan te passen, hoe de kilometers worden afgerekend (ieder jaar of pas einde contract). (bij ieder jaar kan het gebeuren dat je een jaar bijbetaald en einde contract eigenlijk minder kilometers hebt gereden over het totaal). Hoe hoog is het eigen risico, hoe wordt de boete bepaald bij eerder opzeggen. Dat soort zaken. Nog een voorbeeld is dat justlease extra rekent als je minder dan 6 schade vrije jaren hebt.

Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat je op moet letten om echt alle kosten (en eventueel gekwantificeerde risico's) mee te nemen in je vergelijking. Maar dat betekent niet dat je onder bepaalde omstandigheden juist een extra goede deal kan doen door gebruik te maken van kleine lettertjes.
En het kan natuurlijk ook zijn dat Justlease gewoon een topdeal heeft gesloten met Peugeot, en dat het beetje kosten dat ze er nog op plussen met de kleine letters niet in verhouding staat tot de verkregen korting.

Persoonlijk kan ik aanbieders wel waarderen die dit bewust simpel houden en daar dus geen extra verdienmodel van maken. Maar zij die dat wel doen hebben in de basis mogelijk een net iets scherpere aanbieding.

• Roper
Supersass schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:05:
[...]
De Ioniq heb ik ook naar gekeken maar die kom ik niet veel goedkoper dan 20k tegen. Daar gaat dan nog wel € 2.000 subsidie van af. Met het beperkte accupakket in vergelijking tot nieuwe auto's ben ik dan toch wat bang dat de restwaarde over een jaar of 4-5 niet erg hoog is. Maar het blijft een beetje koffiedik kijken met die restwaardes
Via het kenteken kan je vaak achterhalen hoe lang de auto al bij de dealer staat. Ik heb niet lang hoeven zoeken naar een punt gaaf exemplaar dat waarschijnlijk vooral woon-werk gebruikt is en al bijna een half jaar bij de dealer stond. Met wat geduld en onderhandelen is er ruim 3000,- van de prijs afgegaan. Plak daar je subsidie nog bij op. Kan je voor +/- 15k echt een heel fijne en top uitgeruste auto rijden.
Ik heb ze de accu laten doormeten en daar het rapport van gekregen, daarnaast zit er standaard 5 jaar fabrieksgarantie op waarvan in mijn geval nog 2 over was, dat is uit te breiden met nog 2 jaar zonder kilometer beperking. (uitgezonderd van de accu, daar zit een limiet op van 180.000km). Zelf gezocht naar een auto die verkocht werd door de dealer die hem in onderhoud gehad had ivm die garantie.

Qua restwaarde is het inderdaad koffie dik kijken, ik ga er zelf vanuit dat wij hem over vier jaar nog als 2e auto gaan inzetten, alles wat dan nog komt zijn bonus jaren. Maar ik denk dat de Ioniq qua gewicht/formaat en efficiëntie range/accu echt in een sweetspot zit. Autofabrikanten maken nu auto's met grotere accu's omdat dat nodig om de consument over de streep te trekken. Maar zodra elektrische auto's echt mainstream zijn, denk ik dat auto's hogere efficiëntie, lager gewicht en toch redelijke range ondanks de kleine accu echt populairder gaan zijn.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je een scherpe PL deal vind waarbij het contract overdraagbaar is dan kan je met PL ook flexibel zijn.

Daarnaast is een scherpe PL aanbieding onder de streep vaak goedkoper dan koop, rijd je nieuw, blijft je spaarrekening op peil en ben je volledig ontzorgt.

Moet er wel iets voorbij komen wat naar je zin is, het kan dus een kwestie van geduld /geluk zijn.
Wij rijden onze Citigo-E voor 214 euro per maand _O-

[Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2021 15:17]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:55
heb even de E208 met 4j/10k km door de ANWB autokosten heen gehaald in een GT uitvoering (met opties) kleine € 35.000. Deze kost je per maand 398 euro. Dat lijkt veel duurder dan de leaseprijs van 288

MAAR, er zijn een aantal maars.
1. Na vier jaar heb je nog een auto. ANWB houd wel rekening met afschrijving en dus met restwaarde. Maar je kapitaal zit nog in de auto. Een goede of slechte verkoopwaarde bepaald of je afschrijving hoger of lager uit valt.
2. private lease is excl. brandstof energie. ANWB autokosten in incl. brandstof energie.
3. ANWB lijkt geen rekening te houden met de subsidie
4. ik heb de GT met stoelverwarming en metalic lak genomen, de 288 prijs van justlease lijkt mij de volledig basic versie.

Punt 1 is iets om rekening mee te houden, maar is voor de financiële vergelijking niet relevant.
Punt 3 is makkelijk, dat is namelijk dezelfde 69 euro per maand 3350/48m = € 69,79/m
Punt 2 ben ik uitgegaan van 10.000km/j vraag is dus of je kan rijden voor 840 euro (12m* €358-€288)

Fabrieksopgave Opgave voor de E-208 16,4 kWh/1km
Opgave EVdatabase omgerekend naar kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19,6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14,1 kWh/100km
16,4kWh/100km *10.000km (oftewel *100) = 1640kW per jaar
€ 0.39/kWh * 1640KWh = 640euro.

Er zit al wat onzekerheden in de laadkosten en verbruik. Wat ik kan niet terugzien met wel verbruik en kostprijs ANWB werkt. Daar rekening mee gehouden lijkt private lease zo'n 200 euro per jaar voordeliger, maar dit voordeel kan ook met een goede restwaarde/inruil in één keer verdwenen zijn.*

Kies je bij justlease voor meer flexibiliteit en (Punt 4) dezelfde GT uitvoering, dan ben je met zelf kopen voordeliger uit.

Bovenstaande rekensommetje kan je voor elke auto prima in excel doorrekenen. Soms is private lease voordeliger. Vooral als je een standaard uitvoering kan kiezen die ze in bulk hebben ingekocht. En in andere gevallen is kopen interessanter.

De ID3/Born en E-2008 zijn een maat groter dan de e-208, dus die zijn ruimer, maar daar daar betaal je ook meer voor.

• rreevvss
Supersass schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:11:
[...]

Via de site van Nissan zie ik dat de consumentenprijs van de Leaf 62kwh bij 40k begint. Dat zit dus echt buiten budget. De 40kwh begint bij 33k maar voor die prijs gaat mijn persoonlijke voorkeur eerder naar de Kona uit
Zie deze als voorbeeld.
https://www.bochane.nl/nissan/acties/nieuwe-nissan-leaf/

• Supersass

• Supersass
PROnline schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:17:
heb even de E208 met 4j/10k km door de ANWB autokosten heen gehaald in een GT uitvoering (met opties) kleine € 35.000. Deze kost je per maand 398 euro. Dat lijkt veel duurder dan de leaseprijs van 288

MAAR, er zijn een aantal maars.
1. Na vier jaar heb je nog een auto. ANWB houd wel rekening met afschrijving en dus met restwaarde. Maar je kapitaal zit nog in de auto. Een goede of slechte verkoopwaarde bepaald of je afschrijving hoger of lager uit valt.
2. private lease is excl. brandstof energie. ANWB autokosten in incl. brandstof energie.
3. ANWB lijkt geen rekening te houden met de subsidie
4. ik heb de GT met stoelverwarming en metalic lak genomen, de 288 prijs van justlease lijkt mij de volledig basic versie.

Punt 1 is iets om rekening mee te houden, maar is voor de financiële vergelijking niet relevant.
Punt 3 is makkelijk, dat is namelijk dezelfde 69 euro per maand 3350/48m = € 69,79/m
Punt 2 ben ik uitgegaan van 10.000km/j vraag is dus of je kan rijden voor 840 euro (12m* €358-€288)

Fabrieksopgave Opgave voor de E-208 16,4 kWh/1km
Opgave EVdatabase omgerekend naar kWh/100km
Gecombineerd - Winter * 19,6 kWh/100km
Gecombineerd - Zomer * 14,1 kWh/100km
16,4kWh/100km *10.000km (oftewel *100) = 1640kW per jaar
€ 0.39/kWh * 1640KWh = 640euro.

Er zit al wat onzekerheden in de laadkosten en verbruik. Wat ik kan niet terugzien met wel verbruik en kostprijs ANWB werkt. Daar rekening mee gehouden lijkt private lease zo'n 200 euro per jaar voordeliger, maar dit voordeel kan ook met een goede restwaarde/inruil in één keer verdwenen zijn.*

Kies je bij justlease voor meer flexibiliteit en (Punt 4) dezelfde GT uitvoering, dan ben je met zelf kopen voordeliger uit.

Bovenstaande rekensommetje kan je voor elke auto prima in excel doorrekenen. Soms is private lease voordeliger. Vooral als je een standaard uitvoering kan kiezen die ze in bulk hebben ingekocht. En in andere gevallen is kopen interessanter.

De ID3/Born en E-2008 zijn een maat groter dan de e-208, dus die zijn ruimer, maar daar daar betaal je ook meer voor.
Bedankt voor het uitzoekwerk.
De prijs van 288 van justlease (na subsidie) is voor de Allure Pack versie. Dus niet de basisversie maar ook niet de GT.
We kijken ook nog naar de e-2008 als lease, die is zo'n 50 p/m duurder

Gezien de onduidelijke restwaarde en de goede aanbieding neigen we naar private lease, mede door de reacties hier

• Supersass
ejdvandenberg schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:00:
Ik denk dat de restwaarde van huidige generatie EV's best wel eens tegen zou kunnen vallen.

Als je flexibel bent en een goede aanbieding kan uitzoeken (zoals die e-208) zou ik dat doen. Dezelfde logica heb ik gebruikt bij lease van onze e-Soul. Je zou eens kunnen uitrekenen wat je restwaarde (ongeveer) moet zijn om kopen goedkoper dan 288/maand te maken.

Wat betreft gevoel om lang vast te zitten. Leaseplan (waar wij zitten via ANWB) geeft vooraf een tabel. Ik heb een contract voor 5 jaar, maar na 2 jaar kan ik hem elk moment inleveren voor een prijs die vast staat in het contract. Uiteraard betaal je flink bij als je je contract inkort, maar ik vond het wel prettig om dat vooraf inzichtelijk te hebben. Goede kans dat Justlease iets vergelijkbaars heeft, zou je naar kunnen informeren.
Justlease gaat uit van 35% van de resterende termijnen. Dat komt neer op zo'n € 1.500 per jaar dat we eerder zouden willen stoppen met de lease

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 17:16
Ik weet niet wat voor auto je nu rijdt. Maar dit was onze situatie.

Ik ben voor mijn huidige auto (die met prive centjes is betaald) zo rond de €380 aan kosten per maand (verzekering,MRB,onderhoud,banden,afschrijving,brandstof). De Toyota Auris Hybrid in dit geval. PL kost me voor hetzelfde pakket Citroen E-C4, €450 per maand. Incl subsidie €380.

Maandlasten zijn dus niet hoger. Die blijven gelijk. Maar dan zonder zorgen en 10K op de spaarrekening. Wij hebben geen 35K liggen om even aan een auto besteden.

En dan sparen vs PL. Je kan sparen tot je een ons weegt, maar die maandelijkse kosten blijven hoe dan ook. Dus in mijn beleving hou ik met PL geld over, want ik hoef niet te sparen voor een auto.

• Supersass
aschja schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:50:
Ik weet niet wat voor auto je nu rijdt. Maar dit was onze situatie.

Ik ben voor mijn huidige auto (die met prive centjes is betaald) zo rond de €380 aan kosten per maand (verzekering,MRB,onderhoud,banden,afschrijving,brandstof). De Toyota Auris Hybrid in dit geval. PL kost me voor hetzelfde pakket Citroen E-C4, €450 per maand. Incl subsidie €380.

Maandlasten zijn dus niet hoger. Die blijven gelijk. Maar dan zonder zorgen en 10K op de spaarrekening. Wij hebben geen 35K liggen om even aan een auto besteden.

En dan sparen vs PL. Je kan sparen tot je een ons weegt, maar die maandelijkse kosten blijven hoe dan ook. Dus in mijn beleving hou ik met PL geld over, want ik hoef niet te sparen voor een auto.
Wij rijden nu in een Vito 9 persoons bus (samengesteld gezin met 7 kinderen :D ). Die is voor vakanties ideaal maar voor kleine stukken in de stad een stuk minder.

Daarnaast hebben we nu een 15 jaar oude Scenic 7 zitter. Die is in de stad wel heel fijn maar met een motorrijtuigenbelasting van 80 p/m en een verbruik van 1 op 9 in de stad is hij wel erg duur. Daarnaast hebben we de laatste 2 jaar steeds voor zo'n € 1.000 per jaar reparaties en werken sinds kort de electrische raampjes niet meer. Tijd voor een nieuwe auto dus.
Gezien onze kinderen is het wel fijn als er minimaal 5 zitplaatsen zijn dus de kleinste auto's vallen af.

Ik denk dat we voor PL gaan maar dan waarschijnlijk de e-2008 gezien de extra ruimte

• aschja
Supersass schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:01:
[...]

Wij rijden nu in een Vito 9 persoons bus (samengesteld gezin met 7 kinderen :D ). Die is voor vakanties ideaal maar voor kleine stukken in de stad een stuk minder.

Daarnaast hebben we nu een 15 jaar oude Scenic 7 zitter. Die is in de stad wel heel fijn maar met een motorrijtuigenbelasting van 80 p/m en een verbruik van 1 op 9 in de stad is hij wel erg duur. Daarnaast hebben we de laatste 2 jaar steeds voor zo'n € 1.000 per jaar reparaties en werken sinds kort de electrische raampjes niet meer. Tijd voor een nieuwe auto dus.
Gezien onze kinderen is het wel fijn als er minimaal 5 zitplaatsen zijn dus de kleinste auto's vallen af.

Ik denk dat we voor PL gaan maar dan waarschijnlijk de e-2008 gezien de extra ruimte
Kijk ook naar de E-C4. Stuk goedkoper.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Supersass schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:01:

Wij hebben ook een e2008 in ons wagenpark staan, net als @pyrofielo. Gelukkig ook in de lease, want als ik deze had aangeschaft dan zou ik heel droeveig zijn nu. Prima auto, bang for buck, behalve qua bereik. Wanneer ik met volle accu naar Zeist rij (112 km) dan heb ik max. 80 km bereik over, dat si met normaal rijgedrag, geen stoelverwarming aan, geen vorst, etc. Best wel om te janken eigenlijk. Waar iedereen zich jaren geleden druk maakte over die sjoemel-diesels vind ik dit echt gewoon twee keer zo stuitend. En qua ruimte? Prima voor 4 personen, maar met 5 man, dus 3 achterin, dat is best krap. Geen idee hoe oud die kinderen zijn maar met 3 pubers achterin is de e2008 gewoon best krap.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Supersass
aschja schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:03:
[...]

Kijk ook naar de E-C4. Stuk goedkoper.
In de Private Lease ben ik de E-C4 nog niet goedkoper tegengekomen. Maar het aanbod in aanbieders is ook enorm dus ik heb ze vast nog niet allemaal gezien. Ik ga nog even kijken

• aschja
Supersass schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:28:
[...]

In de Private Lease ben ik de E-C4 nog niet goedkoper tegengekomen. Maar het aanbod in aanbieders is ook enorm dus ik heb ze vast nog niet allemaal gezien. Ik ga nog even kijken
Citroen.nl. Vanaf €359.

• Supersass
Han schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:15:
[...]

Wij hebben ook een e2008 in ons wagenpark staan, net als @pyrofielo. Gelukkig ook in de lease, want als ik deze had aangeschaft dan zou ik heel droeveig zijn nu. Prima auto, bang for buck, behalve qua bereik. Wanneer ik met volle accu naar Zeist rij (112 km) dan heb ik max. 80 km bereik over, dat si met normaal rijgedrag, geen stoelverwarming aan, geen vorst, etc. Best wel om te janken eigenlijk. Waar iedereen zich jaren geleden druk maakte over die sjoemel-diesels vind ik dit echt gewoon twee keer zo stuitend. En qua ruimte? Prima voor 4 personen, maar met 5 man, dus 3 achterin, dat is best krap. Geen idee hoe oud die kinderen zijn maar met 3 pubers achterin is de e2008 gewoon best krap.
Gelukkig rijden wij echt alleen korte stukken. Maximaal 100km per week denk ik.
Als je de actieradius wel nodig hebt dan is het wel een flinke tegenvaller ten opzichte van de geadverteerde km's.

Wat de achterbank betreft hebben we de e-208 geprobeerd maar daar zit je echt met je benen klem terwijl wij niet zo lang zijn. Bij de e-2008 is dat beter maar ik kan me voorstellen dat 3 volwassenen (of pubers) erg krap is. Onze kinderen zijn nu tussen 8 en 15 jaar dus al best wat pubers maar gelukkig zijn ze allemaal vrij klein en is de verwachting dat er maar een enkeling langer dan 1.65-1.70 gaat worden. Voor de komende 5 jaar redden wij ons met deze maat wel verwacht ik. We hebben in de Vito een zee aan ruimte voor de langere stukken

• Supersass
Die heb ik ook gezien, dat is wel de meest kale versie met stalen velgen en de standaard kleur.
Zou deze veel meer ruimte bieden dan de e-2008? De basis en het accupakket is hetzelfde toch?

• rreevvss
@Supersass

https://www.autoweek.nl/a...tijdelijk-fors-goedkoper/

25k voor de E-208 tegenhanger.
Nu kun je weer opnieuw gaan rekenen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee