Aanvulling workstation / welke kast, voeding, cooler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de thuiswerkplek wil ik een upgrade uitvoeren van mijn bestaande desktop. Een aantal componenten heb ik al vastgesteld en het idee was om deze in te bouwen in mijn bestaande tower.

Nu vraag ik me toch af of het niet de moeite waard is om niet gewoon de laatste paar componenten ook te vervangen zodat ik een compleet systeem er naast heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk thuiswerken, beetje spelen met nested virtualisatie. Ook wel wat gamen maar hoeft niet per se aan 100fps op 4K oid te voldoen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gaat erom dat het geld een beetje zinvol besteed wordt. Komt niet op een paar euro maar enkel duurder voor de e-peen is niet nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Volgende componenten heb ik al uitgezocht, en zou ik eigenlijk transplanteren in mijn bestaande desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 536,-€ 536,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 185,58€ 185,58
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 1.095,48

Verder zet ik ook sowieso mijn huigige GPU over:
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, voldoet de boxed cooler?

Voorbeeld:
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 127,85€ 127,85
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 204,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het maar degelijk spul is. Merk maakt me niet zoveel uit verder.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kast liefst een beetje stil en zonder glas met USB-C.

Ga je overklokken?
Nee, performance is fijn maar stabiliteit is prioriteit.

Wat verwacht je van ons?
Is het systeem makkelijk uit te breiden naar 128GB memory? Of zit je dan met low profile memory of beperking van coolers?
Is de voorgestelde kast een goede optie of zijn er populaire alternatieven? Past de videokaart?
Is de boxed cooler afdoende of moet het een aftermarket cooler worden? Zo ja, welke? Beetje stil vind ik wel fijn maar er is echt teveel keuze.
Waar op te letten bij voeding? Is de voorgestelde voeding ok of zijn er betere alternatieven?

Beste antwoord (via Frietzegger op 30-12-2021 11:43)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:13
De Fractal is een prima behuizing, maar daarin zou ik gewoon een ATX-moederbord kiezen, bijvoorbeeld:
https://www.asus.com/us/M...UF-GAMING-X570-PRO-WI-FI/
Eveneens met wifi AX en 2,5Gb Lan, maar ook 2x M2 Gen4, 8x Sata etc.
In de behuizing past een cpu-koeler van max. 16,9cm hoog. Bij dikke koelers komt de fan over het eerste memory slot. Als de memory module toch te hoog is, dan kun je de fan vaak nog wel iets hoger zetten. Corsair LPX is wel zo ongeveer het laagste geheugen dat te koop is.

De meeste moderne videokaarten hebben al twee PEG-aansluitingen en dan is met een 5900X een 560W voeding wel krap. Ik zou bij een 5900X een semi-passieve voeding kiezen met twee cpu-aansluitingen, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-2018-eu-model-zwart.html

Een scythe Mugen PCGH is inderdaad stil, maar dat komt omdat de fans gelimiteerd zijn op 800rpm. Voor een 5900X zou ik een betere koeling kiezen. Een Be Quiet Dark Rock Pro4, Noctua NH-D15SE-AM4 of een Scythe Fuma2.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 13:47
5900X is wel een beetje overkill voor wat je er mee wil doen. 5600X is al voldoende. En als je toch bedrag wil uitgeven dan zou ik voor een Intel I5 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:40
Frietzegger schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:19:

Is het systeem makkelijk uit te breiden naar 128GB memory? Of zit je dan met low profile memory of beperking van coolers?
Is de boxed cooler afdoende of moet het een aftermarket cooler worden? Zo ja, welke? Beetje stil vind ik wel fijn maar er is echt teveel keuze.
Ik dacht dat de luxe processors van AMD überhaupt geen koeler meegeleverd krijgen. Ik heb zelf een 3900x met een Scythe Mugen 5 rev B, die "hangt" wat naar achteren zodat alle dimms vrij zijn. Ook de Scythe Mugen 5 PCGH Edition heeft zo'n design. Verder kan het helpen ram te kiezen zonder ledjes of heatsinks, dat scheelt weer wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
grote_oever schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:35:
5900X is wel een beetje overkill voor wat je er mee wil doen. 5600X is al voldoende. En als je toch bedrag wil uitgeven dan zou ik voor een Intel I5 gaan.
De i5 heeft maar 6 cores. Omdat ik ook af en toe wat speel met virtualisatie zijn wat extra cores en wat extra geheugen wel handig. Vandaar de keuze voor deze CPU.
In de toekomst vervang ik de GPU ook nog wel maar dat zal pas bij een volgende generatie GPUs zijn.
jvanderneut schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:38:
[...]

Ik dacht dat de luxe processors van AMD überhaupt geen koeler meegeleverd krijgen. Ik heb zelf een 3900x met een Scythe Mugen 5 rev B, die "hangt" wat naar achteren zodat alle dimms vrij zijn. Ook de Scythe Mugen 5 PCGH Edition heeft zo'n design. Verder kan het helpen ram te kiezen zonder ledjes of heatsinks, dat scheelt weer wat ruimte.
Verhip, je hebt gelijk. Van wat ik zo lees is het een vrij stille en voordelige koeler. Als ik dan nog goed bij de memory banks kan dan gaat het de Scythe Mugen 5 PCGH worden denk ik. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:13
De Fractal is een prima behuizing, maar daarin zou ik gewoon een ATX-moederbord kiezen, bijvoorbeeld:
https://www.asus.com/us/M...UF-GAMING-X570-PRO-WI-FI/
Eveneens met wifi AX en 2,5Gb Lan, maar ook 2x M2 Gen4, 8x Sata etc.
In de behuizing past een cpu-koeler van max. 16,9cm hoog. Bij dikke koelers komt de fan over het eerste memory slot. Als de memory module toch te hoog is, dan kun je de fan vaak nog wel iets hoger zetten. Corsair LPX is wel zo ongeveer het laagste geheugen dat te koop is.

De meeste moderne videokaarten hebben al twee PEG-aansluitingen en dan is met een 5900X een 560W voeding wel krap. Ik zou bij een 5900X een semi-passieve voeding kiezen met twee cpu-aansluitingen, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...-2018-eu-model-zwart.html

Een scythe Mugen PCGH is inderdaad stil, maar dat komt omdat de fans gelimiteerd zijn op 800rpm. Voor een 5900X zou ik een betere koeling kiezen. Een Be Quiet Dark Rock Pro4, Noctua NH-D15SE-AM4 of een Scythe Fuma2.