Toon posts:

Wat doen met KOR bij verhuizing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:56
Mijn vraag
Eind 2020 hebben wij voor ongeveer €3100 zonnepanelen lagen plaatsen op ons huis en daarbij ongeveer €450 aan BTW teruggevraagd en ons aangemeld voor de KOR.
Recent zijn wij verhuisd naar een nieuw huis, waar 10 jaar oude panelen op het dak liggen. Die zouden wij nu vraag vervangen door nieuwe panelen. Vraag is echter:
  1. Wat de verplichtingen en mogelijkheden op fiscaal vlak zijn. Moeten/mogen wij ons wel of niet af- en aanmelden voor de KOR?
  2. Wat er financieel verstandig is. Ik heb gelezen dat je na afmelding 3 jaar geen gebruik kan maken van de KOR. Als je je niet afmeldt kun je de BTW voor de nieuwe panelen niet terugvragen...
Kan er iemand advies geven? Helaas boden de websites van de VEH, Consumentenbond, Belastingdienst en nog een aantal partijen geen antwoord...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is informatie te vinden over de aanschaf van zonnepanelen, over verhuizing naar een huis met zonnepanelen en over verhuizing van een huis met zonnepanelen naar een huis zonder zonnepanelen. Over onze situatie kan ik helaas niks vinden.

Beste antwoord (via mac1987 op 04-11-2022 22:13)

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-05 16:48
Beste @mac1987 , mijn reactie is laat en je hebt ook weinig aan het antwoord.
Je kunt jouw btw-nummer laten doorhalen als je geen bezitter meer bent van zonnepanalen. Je bent dan geen leverancier van stroom meer en de KOR komt dan te vervallen. Dit geldt echter alleen als je verhuisd naar een huis waar géén zonnepalen opliggen. Ook moet er tussen de overdracht van het oude huis met zonnepalen en het plaatsen van nieuwe zonnepanelen minimaal 1 kwartaal zitten, anders wordt het door de inspecteur gezien als 'voortzetting van de onderneming'. Ik heb bij mijn verhuizing het energiecontract en factuur van de panelen op naam van mijn vrouw gezet, dat kostte allemaal veel minder moeite. Ik heb wel alsnog mijn btw-nummer laten doorhalen, mocht ik ooit nog iets willen als ondernemer.

Gelukkig veranderen per 1 januari 2023 de regels en is dit niet meer van toepassing.

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:33
Je hebt een partner, begrijp ik? Energiecontract overzetten op zijn of haar naam, evenals de factuur van de nieuwe panelen. Dan vraagt je partner de BTW terug.

OhSunnyDay

• mac1987
En KOR op mijn naam opzeggen dan?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:36
mac1987 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:56:
En KOR op mijn naam opzeggen dan?
Mag pas na drie jaar, tenzij je over de omzetsdrempel heen gaat.

[Voor 11% gewijzigd door overhyped op 28-12-2021 20:50]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:36
overhyped schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:49:
[...]

Mag pas na drie jaar, tenzij je over de omzetsdrempel heen gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• tostyijzer
Beste @mac1987 , mijn reactie is laat en je hebt ook weinig aan het antwoord.
Je kunt jouw btw-nummer laten doorhalen als je geen bezitter meer bent van zonnepanalen. Je bent dan geen leverancier van stroom meer en de KOR komt dan te vervallen. Dit geldt echter alleen als je verhuisd naar een huis waar géén zonnepalen opliggen. Ook moet er tussen de overdracht van het oude huis met zonnepalen en het plaatsen van nieuwe zonnepanelen minimaal 1 kwartaal zitten, anders wordt het door de inspecteur gezien als 'voortzetting van de onderneming'. Ik heb bij mijn verhuizing het energiecontract en factuur van de panelen op naam van mijn vrouw gezet, dat kostte allemaal veel minder moeite. Ik heb wel alsnog mijn btw-nummer laten doorhalen, mocht ik ooit nog iets willen als ondernemer.

Gelukkig veranderen per 1 januari 2023 de regels en is dit niet meer van toepassing.

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 16:10
tostyijzer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:08:
Beste @mac1987 ... Ook moet er tussen de overdracht van het oude huis met zonnepalen en het plaatsen van nieuwe zonnepanelen minimaal 1 kwartaal zitten,...

Oei; die heb ik nog niet eerder gehoord. ik heb bij mij door verhuizing me uit laten schrijven van de KOG regeling omdat ik ook nieuwe panelen wilde. Ik heb ondertussen ook de brief van de belasting gehad dat ik ben uitgeschreven. Maar ze komen nu van de week nieuwe panelen plaatsen. Dit is in principe maar 2 maanden verder. De instantie die mij hielp bij de uitschrijving van de KOG regeling heeft mij hier ook niet op geattendeerd. Die zeiden alleen dat de factuurdatum na de uitschrijving moest liggen en dat dit verder voldoende was. Ik twijfel of dit echt noodzakelijk is.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 15:47

bitflusher

flushed die *** pc

Wij zitten met min of meer het zelfde. Ik vond het erg lastig om er een sluitend antwoord opbte krijgen. Oplossing: Oude huis was kor op naam van mijn vrouw. Nieuwe huis op mijn naam.

• mac1987
bitflusher schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:38:
Wij zitten met min of meer het zelfde. Ik vond het erg lastig om er een sluitend antwoord opbte krijgen. Oplossing: Oude huis was kor op naam van mijn vrouw. Nieuwe huis op mijn naam.
Hier hebben we uiteindelijk bij gebrek aan duidelijkheid en als veiligste optie dan ook maar voor gekozen.
Iedereen bedankt voor jullie advies!

[Voor 4% gewijzigd door mac1987 op 04-11-2022 13:45]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:05

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Misschien nog even een aanvulling voor een persoon die na jou komt ;

KOR staat op BSN en is dus persoonsgebonden, na opzeggen KOR mag je 3 jaar lang geen aanspraak meer maken op deze. KOR opzeggen en BTW nummer laten afvoeren is mogelijk en daarna de KOR aanvragen op een ander BSN ook. Dat betreft dan ook de optie die je hebt gekozen.

Verder verdwijnt de btw op zonnepanelen per 01-01-2023, waardoor dit binnenkort niet meer nodig is (als KOR loopt, dan lekker laten lopen, loopt het niet dan alsnog aanvragen).

Wabbawabbawabbawabba

• CronoS76
bitflusher schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:38:
We gaan het inderdaad zien, we dienen hem gewoon in en hopelijk komt dit goed.. ik kan er nu ook niets meer aan veranderen eigenlijk. Ik had het BTW nummer laten afvoeren i.c.m. de KOR regeling en werd verteld dat dit het enige was wat noodzakelijk was om opnieuw aan te kopen. Ik hoop dat dit voldoende is. Ik zie in elk geval niet direct op de site van de belastingdienst staan dat je met aanschaf een kwartaal zou moeten wachten.

Helaas was overschrijven op de naam van mijn vrouw geen optie om te doen, aangezien de verwachting is dat mijn vrouw nog onderneemster wordt binnen nu en 3 jaar...

[Voor 22% gewijzigd door CronoS76 op 04-11-2022 13:59]

• tostyijzer
@CronoS76 Misschien heb je geluk. Het doorhalen van je btw-nummer valt in Q3, het leggen van panelen in Q4. Soms denken belastinginspecteuren met belastingbetaler mee (:

• CronoS76
CronoS76 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:14:
[...]

Oei; die heb ik nog niet eerder gehoord. ik heb bij mij door verhuizing me uit laten schrijven van de KOG regeling omdat ik ook nieuwe panelen wilde. Ik heb ondertussen ook de brief van de belasting gehad dat ik ben uitgeschreven. Maar ze komen nu van de week nieuwe panelen plaatsen. Dit is in principe maar 2 maanden verder. De instantie die mij hielp bij de uitschrijving van de KOG regeling heeft mij hier ook niet op geattendeerd. Die zeiden alleen dat de factuurdatum na de uitschrijving moest liggen en dat dit verder voldoende was. Ik twijfel of dit echt noodzakelijk is.
Even terug te komen op mijn eigen topic. Het BTW bedrag supersnel terug gekregen van de belastingdienst. Dat de zonnepanelen in hetzelfde kwartaal gekocht waren waarbij het KOG nummer afgevoerd was had dus geen invloed voor de teruggave. De aangifte daarentegen was wel een kwartaal later ingediend.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee