Toon posts:

Nest thermostaat instellen?

Pagina: 1
Acties:

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-01 13:26
Goedemiddag,

Ik heb dus vorige week een Nest thermostaat gekocht van jawel, Google.
Nu probeer ik dus wat op ons gas verbruik te besparen en zoek ik dus de juiste instellingen voor mij.

Nu is mijn vraag, laten jullie hem op de learning stand staan? Hebben jullie een eigen schema? Of werken jullie met geo locaties?

Hoor graag de beste opties om te besparen met een slimme thermostaat! _/-\o_

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:32
Gebruik opentherm om te moduleren, als je cv ketel dat ondersteunt.

Programmeer gewoon zelf een tijdschema in, zet de max preheat op 2 uur. Zelf lerend schema dus uitzetten, dat is meer een gimmick imho. Evt kun je wel geo fencing op mobiel doen, mits je hele gezin een mobiel heeft natuurlijk ;)

Zet true radiant aan. Dat zorgt voor moduleren.

Belangrijker; zet het vermogen van je CV ketel en de max temperatuur lager. Ik heb bv bij jaren 30 huis max 75 graden cv ketel, en 8Kw vermogen ingesteld. Daarmee krijg ik de temp binnen 2 uur wel op doeltemp in de ochtend. Ik zet nachtverlaging op 15 graden, en die gaat vaak rond 2130 via tijdschema in, omdat het wel Ff duurt voordat de temp echt oncomfortabel laag wordt.

En: meten is weten. Dus ff nulmeting doen om te kijken of en hoeveel je bespaart, en ten koste van hoeveel comfort en tijd.

Ohja, de Nest sensor heeft de neiging om een hogere temperatuur aan te geven dan daadwerkelijk. Bij mij 0,5 a 1 graden hoger. Dus ff zelf aanvoelen of meten.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:16
Volgens mij zijn er genoeg topics over dit onderwerp. Heb je daar al gekeken? Heb je al gekeken wat welke verschillende opties doen? Wat werkt er in jou situatie. Vloerverwarming of geen vloerverwarming etc. ( Is namelijk leef en huis afhankelijk )

[Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 28-12-2021 15:55]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:05
Vandaag heb ik ook een Nest Thermostaat ontvangen en aangesloten. Paar dingen die me opvallen:
-temperatuur die de thermostaat aangeeft is 1,5-2 graden hoger dan andere thermometers (op dezelfde plaats) aangeven. Is dit iets wat nog kan veranderen? (ik las iets over mogelijke warmte in de thermostaat door opladen van een batterij?)
-Hij is aangesloten op een modulerende Intergas Xtreme ketel, protocol staat op OpenTherm, maar viel me op dat ie op maximale temperatuur bezig was terwijl er maar 1 graad verwarmd hoefde te worden. De oorspronkelijke Intergas thermostaat liet de ketel altijd zeer rustig zijn werk doen (kwam nauwelijks boven de 40 graden). Is dit (ook) iets wat later nog kan veranderen, doordat hij nu nog aan het leren is?
edit: kan zijn dat ik dat getest heb met True Radiant op off. Staat nu aan en lijkt nu wel met lagere temperatuur te werken
-Ik dacht dat hij eenvoudig in Domoticz toe te voegen was, maar dat schijnt niet (meer) te kunnen?
-Ik heb verder een simpel eigen schema gemaakt maar leren staat aan, zal het programma nu hier en daar vanzelf aangepast gaan worden? Wil dit eigenlijk liever niet maar ben wel benieuwd wat hij ermee gaat doen.
-De ketel is een combiketel en ik heb de (voor) verwarming voor tapwater uit staan, in de Nest app lijkt het echter of ie altijd aan het verwarmen is (kleur oranje en AAN), is dit ergens aan te passen?

De afwijking van de temperatuur vind ik het meest storend. Wel makkelijk om mijn vrouw zo te overtuigen dat de verwarming écht op 21 staat maar heb toch liever dat het wat realistischer is. Als dit niet veranderd ga ik hem waarschijnlijk wel terugsturen (was een 2e kansje van Coolblue voor 180 euro, volgens mij alleen uitgepakt en niet eens aangesloten geweest)

[Voor 15% gewijzigd door sanook op 17-01-2022 20:54]

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-03 08:40
sanook schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:42:
Vandaag heb ik ook een Nest Thermostaat ontvangen en aangesloten. Paar dingen die me opvallen:
-temperatuur die de thermostaat aangeeft is 1,5-2 graden hoger dan andere thermometers (op dezelfde plaats) aangeven. Is dit iets wat nog kan veranderen? (ik las iets over mogelijke warmte in de thermostaat door opladen van een batterij?)
-Hij is aangesloten op een modulerende Intergas Xtreme ketel, protocol staat op OpenTherm, maar viel me op dat ie op maximale temperatuur bezig was terwijl er maar 1 graad verwarmd hoefde te worden. De oorspronkelijke Intergas thermostaat liet de ketel altijd zeer rustig zijn werk doen (kwam nauwelijks boven de 40 graden). Is dit (ook) iets wat later nog kan veranderen, doordat hij nu nog aan het leren is?
edit: kan zijn dat ik dat getest heb met True Radiant op off. Staat nu aan en lijkt nu wel met lagere temperatuur te werken
-Ik dacht dat hij eenvoudig in Domoticz toe te voegen was, maar dat schijnt niet (meer) te kunnen?
-Ik heb verder een simpel eigen schema gemaakt maar leren staat aan, zal het programma nu hier en daar vanzelf aangepast gaan worden? Wil dit eigenlijk liever niet maar ben wel benieuwd wat hij ermee gaat doen.
-De ketel is een combiketel en ik heb de (voor) verwarming voor tapwater uit staan, in de Nest app lijkt het echter of ie altijd aan het verwarmen is (kleur oranje en AAN), is dit ergens aan te passen?

De afwijking van de temperatuur vind ik het meest storend. Wel makkelijk om mijn vrouw zo te overtuigen dat de verwarming écht op 21 staat maar heb toch liever dat het wat realistischer is. Als dit niet veranderd ga ik hem waarschijnlijk wel terugsturen (was een 2e kansje van Coolblue voor 180 euro, volgens mij alleen uitgepakt en niet eens aangesloten geweest)
Ik dacht dat het een workaround was om de display van je nest thermostaat uit te laten, zodat het apparaat zelf niet warmer wordt en dus niet de verkeerde temperatuur aangeeft. De temperatuur instellen moet dan via je telefoon. Wellicht kun je dat proberen! Ik vind het overigens wel vreemd dat Google dit niet fixt.

Weet jij of Opentherm inmiddels wel vlekkeloos werkt?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee