Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem is met name bedoeld voor software-/web-development (gecompileerde en geïnterpreteerde talen) en het draaien van docker containers. Mogelijk wil er later data-analyses op verrichten, maar dat is nu geen prioriteit. Ook wil ik dat het systeem geschikt is voor dual boot van Windows 11 en Ubuntu. Waar hij niet voor gebruikt wordt is gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast limiet maar probeer het maximaal ergens rond de 1500-1700 te houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met name RAM nodig heb en een goede processor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het systeem niet al te veel geluid maakt en dat WIFI een optie is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Omdat ik een reeds samengesteld systeem zoek, heb ik eens gekeken wat ik kan samenstelling op Alternate. Ik ben daar tot de volgende configuratie gekomen:
Nu ben ik niet heel bekend met hardware, dus heb ik enkele vragen en aannames die ik voor wil leggen:
Het nieuwe systeem is met name bedoeld voor software-/web-development (gecompileerde en geïnterpreteerde talen) en het draaien van docker containers. Mogelijk wil er later data-analyses op verrichten, maar dat is nu geen prioriteit. Ook wil ik dat het systeem geschikt is voor dual boot van Windows 11 en Ubuntu. Waar hij niet voor gebruikt wordt is gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast limiet maar probeer het maximaal ergens rond de 1500-1700 te houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik met name RAM nodig heb en een goede processor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het systeem niet al te veel geluid maakt en dat WIFI een optie is.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Omdat ik een reeds samengesteld systeem zoek, heb ik eens gekeken wat ik kan samenstelling op Alternate. Ik ben daar tot de volgende configuratie gekomen:
Intel® Core i7-12700K, 3,6 GHz (4,9 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor | 429,00 |
SAMSUNG 980 PRO, 1 TB SSD | 164,90 |
Kingston FURY 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen | 142,90 |
Corsair HX750i, 750 Watt voeding | 149,00 |
be quiet! SILENT BASE 601 Window tower-behuizing | 134,90 |
Microsoft Windows 11 Pro software | 149,00 |
ASUS PRIME Z690-P WIFI DDR4, socket 1700 moederbord | 249,00 |
WD Blue, 2 TB Harde schijf | 62,90 |
Noctua NH-U12S chromax.black cpu-koeler | 79,90 |
Totaal | 1561,50 |
Nu ben ik niet heel bekend met hardware, dus heb ik enkele vragen en aannames die ik voor wil leggen:
- Klopt mijn aanname dat ik later eenvoudig een GPU moet kunnen toevoegen?
- Zijn de on-board graphics van de processor voldoende voor een prettige werkervaring, of verloopt alles dan vrij schokkerig?
- Is het later eenvoudig extra RAM bij te plaatsen?
- Is het gekozen RAM van goede kwaliteit? Het was mij nogal onduidelijk waar ik naar moet kijken voor de kwaliteitsverschillen m.b.t. dit component.
- Is het systeem geschikt voor dual boot met Ubuntu?
- Heeft het nut extra ventilatoren te laten aanbrengen in de behuizing? Er is namelijk nog ruimte voor 3 extra ventilatoren boven en 1 in de front.
- Is de CPU cooler afdoende, wat zijn de voordelen van een nog betere, en welke zou je dan adviseren?
- Is het systeem geschikt voor de beschreven werkzaamheden?
- Is het systeem enigszins stil?
- ]Denk je dat ik nog iets over het hoofd heb gezien?