Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-03 11:07
Hoi luitjes,

IK heb momenteel een eengezinswoning en heb hier een netwerk aangelegd met Google Nest. Dit werkt prima, af en toe wat vreemde hoge latency maar over het algemeen mag ik niet klagen.

Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag overstappen naar Ubiquiti netwerkapparatuur, met name om de ervaring die ik hiermee heb gehad op een vorig kantoor waar ik werkte.

Ik zit zelf te denken aan de volgende setup;

Een Dream Machine in de meterkast + PoE Switch (om de AP's mee te voeden) en op elke etage 1 bekabelde AP.

Nou kan het zo zijn dat er geen kabel mogelijk is op zolder, is het dan mogelijk om 1 AP op te hangen en het signaal van de 1e etage te verlengen/versterken?

thnx!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15

lier

MikroTik nerd

Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:32:
Nou kan het zo zijn dat er geen kabel mogelijk is op zolder, is het dan mogelijk om 1 AP op te hangen en het signaal van de 1e etage te verlengen/versterken?
Ja...zoek maar eens op wireless uplink.

Verder een tip: je wil over het algemeen geen goede Wifi in je meterkast >:)

[ Voor 11% gewijzigd door lier op 28-12-2021 13:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:15

M2M

medicijnman

Yep, dan werkt het AP in wireless mode. Snelheid wordt dan wel beperkt natuurlijk omdat de draadloze AP, zijn data ook door moet geven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Thanks @lier idd geweldige wifi in de meterkast schiet niemand wat mee op.

@M2M thnx, ik zie veel verschillende AP's met verschillende snelheden, dus ik zal mij daar meer in verdiepen.

Wbt de PoE vraag, is any PoE switch ok of is moet het een van Ubiquiti zijn? En als ik er een van Ubiquiti neem heb ik dan ook voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
M2M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:36:
Yep, dan werkt het AP in wireless mode. Snelheid wordt dan wel beperkt natuurlijk omdat de draadloze AP, zijn data ook door moet geven.
Als de afstand en interference te overzien is, werkt dat bij Unifi producten echt prima, plus bij de nieuwere modellen kun je vervolgens de UTP aansluiting gebruiken als downlink voor bekabelde spullen die geen WiFi hebben *O*

Heb hetzelfde gedaan achter in de tuin bij de schuur. Het kost je inderdaad wat snelheid, maar nu is dat accesspoint bij de schuur achterin de tuin nagenoeg alleen maar om de kids op de trampoline muziek te laten streamen, daar is geen 100+ mbit voor nodig ;) En wat Tuya zaken in de tuin die ik ermee kan schakelen, gewoon omdat het kan :9

Afstand inclusief betonnen nieuwbouw muur (2021) is om en nabij 10 meter. Haal op het wireless accesspoint (UAC-Lite) met gemak 80mbit up/down. Binnenshuis niet getest maar doorgaans dien je er vanuit te gaan dat de snelheid halveert. een UAC-Lite haalt per client 250mbit, dus zou je max. 120-125mbit overhouden via het wireless uplink AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
@Dakillerbean thnx! Ik zat zelf te denken aan de AC-PRO maar dat klinkt nu als overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Unifi is mooi spul maar persoonlijk zou ik het nooit kopen icm wireless uplinks, dan kun je beter je geld uitgeven aan tri band setjes, weet niet of ubiquiti dat heeft?

Daarbij zou ik eerder een kabel fixen ipv overstappen ander merk :)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 14:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Fight Hier hangen 2 AP AC Lites in een tussenwoning. 1 Op zolder en 1 op de bagane grond. Wifi in huis is prima, geen blinde vlekken en geen gezeur.

Nu is bij mij de situatie iets anders dan bij jou vermoed ik. Ik heb juist tijdens een verbouwing extra kabels naar de zolder gebracht met het idee dat ik daar mijn netwerkkastje ging ophangen. Hierdoor heb ik op zolder een AP hangen dicht bij mijn USG pro en heb ik beneden een PoE switch in de meterkast waar AP 2 op aangesloten zit. Dit scheelt een boel gedoe met betrekking tot draadloze communicatie tussen verschillende AP's.

Mijn mening: de AC Pro zijn overkill voor een "normale" woning met "normale" gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:48:
@Dakillerbean thnx! Ik zat zelf te denken aan de AC-PRO maar dat klinkt nu als overkill?
wat @sypie zegt inderdaad. Heb hier 3 AC-Lites hangen, 1 in de woonkamer (bedraad), 1 op de overloop 1e verdieping (bedraad) en 1 Wireless richting de schuur. Meer dan voldoende voor prima dekking.

@laurens0619 voor Wireless uplinks heeft Unifi tal van mooie oplossingen, maar voor huis-tuin-keuken gebruik werkt wireless uplinken tussen 2 reguliere AP's over het algemeen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Dakillerbean
Het blijft een dual Band repeater waar je 2x latency en /2 snelheid krijgt. Het spul is er gewoon niet voor ontworpen imho. Unifi ac/6 lite is mooi voor aan de kabel :)

Zover ik weet kent de unifi geen deftige triband oplossingen voor wireless uplink. Ze kennen goeie wifi point to point maar dat is niet de unifi lijn (bv de airmax die ik hier ook aan de gevel heb hangen :))

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fight
Thanks luitjes.. Mijn doel is om alles bedraad te doen, elk AP een kabel. Ik kan pas per feb in mijn nieuwe huis en dan ook grondig onderzoeken wat mogelijk is.

AC-Lite is een stuk goedkoper dan dat Pro spul dus dat scheelt ff in de kosten. Om terug te komen op de PoE switch, doet die van Unifi nog iets anders dan alleen een switch zijn + PoE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Fight ja dan heb je groen bolletje in je controller en vlan support via controller

Let wel ff op welke je koopt, bepaalde unifi switches kunnen geen igmp snooping wat lastig is icm iptv

Zelf had ik mn unifi gewoon aan de poe injector hamgen, ze zitten er gratis bij en sluit ze toch aan in de meterkast en ik ben cheap :p

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 23:34
Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:32:
Hoi luitjes,

IK heb momenteel een eengezinswoning en heb hier een netwerk aangelegd met Google Nest. Dit werkt prima, af en toe wat vreemde hoge latency maar over het algemeen mag ik niet klagen.

Ik ga binnenkort verhuizen en wil graag overstappen naar Ubiquiti netwerkapparatuur, met name om de ervaring die ik hiermee heb gehad op een vorig kantoor waar ik werkte.

Ik zit zelf te denken aan de volgende setup;

Een Dream Machine in de meterkast + PoE Switch (om de AP's mee te voeden) en op elke etage 1 bekabelde AP.

thnx!
Als er geen kabel op zolder is, dan kan je er natuurlijk gewoon eentje trekken.
Er is namelijk geen enkele reden om geen kabel naar zolder te kunnen krijgen.
Ik heb ook een kabel (via het trapgat) naar zolder getrokken.

Zeker als je zoldervloer van beton is (met wapening erin) kan je het wel vergeten een goed en sterk signaal te krijgen op zolder.

Daarnaast zijn de antenne's van accesspoints (schotels) zo gemaakt, dat ze als een soort van "donut-shape" hun signaal de ether insturen.....
Dus veel daarvan gaat niet op zolder terecht komen.

Advies:

Neem een UDM PRO SE (Deze heeft een 8 port switch ingebouwd zitten die PoE heeft)
Gebruik als switches per verdieping een US-8-60W. (deze voor PoE naar AP's en je zult wellicht kids hebben met een console die graag UTP slikt en/of IPTV voor extra TV's
Hang op iedere verdieping een UAP-6-Lite op, bekabeld

Hieronder een site met mooie vergelijkingen tussen de producten van Ubiquiti
https://evanmccann.net/ubiquiti

[ Voor 29% gewijzigd door toxict op 28-12-2021 15:49 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 15:06
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:28:
@Fight ja dan heb je groen bolletje in je controller en vlan support via controller

Let wel ff op welke je koopt, bepaalde unifi switches kunnen geen igmp snooping wat lastig is icm iptv

Zelf had ik mn unifi gewoon aan de poe injector hamgen, ze zitten er gratis bij en sluit ze toch aan in de meterkast en ik ben cheap :p
Let op: bij de WiFi 6 AP's zitten ze niet meer standaard in het doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Thanks all!

Ik kom dan uit op;

Dream Machine a 303.11 euro
AP-AC Lite 1 pack a 76.99 * 3 = 230.97 (tenzij ik een bundel deal vindt ergens)
Ubiquiti POE Injector, 24V, 0.5A 7.20 * 3 = 21.60

totaal 555.68 indien de PoE injector er niet meer bij zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 20:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het op dit moment dan wellicht niet verstandiger om reeds te investeren in Wifi 6?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Goed punt, dan heb ik de nieuwere types nodig, maar support de Dream Machine Wifi6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom wil je een dream machine?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toxict
Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:51:
Thanks all!

Ik kom dan uit op;

Dream Machine a 303.11 euro
AP-AC Lite 1 pack a 76.99 * 3 = 230.97 (tenzij ik een bundel deal vindt ergens)
Ubiquiti POE Injector, 24V, 0.5A 7.20 * 3 = 21.60

totaal 555.68 indien de PoE injector er niet meer bij zit.
De UAP-AC-LITE heeft volgens mij bij de 1-pack gewoon een PoE injector, tenzij ze dat veranderd hebben
De UAP-A6-LITE wordt volgens mij zonder PoE injector geleverd

Waarom zou je voor de Dream Machine gaan en niet voor de Pro of Pro SE variant?

Zie hieronder de verschillen (kolommen UDM, UDM-Pro en UDM Pro SE).... mogelijk wil je ook camera's via Unifi Protect..... met een UDM kan dat weer niet en moet je extra hardware kopen.... ben je uiteindelijk duurder uit enzo:

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1635697618664-XBO53N3F2NJP50EZYOMZ/UniFi+Routers+%28Nov+2021%29+-+1+-+All+Models.png?format=2500w

[ Voor 24% gewijzigd door toxict op 28-12-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Ik keek voornamelijk naar de Dream Machine omdat dat ding geen cloud key of controller nodig had vergeleken met de wat oudere systemen van Unifi.

Ik heb net naar de Pro gekeken en hij kost bijna het zelfde en kan idd veel meer.. Jammer dat de Pro geen PoE doet dus dan zit ik toch weer te kijken naar de UAP-A6-Lite + PoE Injectors.
toxict schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:13:
[...]

De UAP-AC-LITE heeft volgens mij bij de 1-pack gewoon een PoE injector, tenzij ze dat veranderd hebben
De UAP-A6-LITE wordt volgens mij zonder PoE injector geleverd

Waarom zou je voor de Dream Machine gaan en niet voor de Pro of Pro SE variant?

Zie hieronder de verschillen (kolommen UDM, UDM-Pro en UDM Pro SE).... mogelijk wil je ook camera's via Unifi Protect..... met een UDM kan dat weer niet en moet je extra hardware kopen.... ben je uiteindelijk duurder uit enzo:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die controller hoeft niet altijd te draaien he :)

Wil je straks iptv van dr provider? Zo ja, dan moet je daar wel rekening mee houden bij je router keuze.

Wat zijn je wensen van je setup?

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fight
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:41:
Die controller hoeft niet altijd te draaien he :)

Wil je straks iptv van dr provider? Zo ja, dan moet je daar wel rekening mee houden bij je router keuze.

Wat zijn je wensen van je setup?
TV:
We streamen alles eigenlijk en heel af en toe gebruiken we idd iptv van Ziggo op dit moment.

WiFi: 25+ devices die verbonden zijn gemiddeld per dag, een gezin van 4 met mobieltjes, iPads, Macs ect.

Thuiswerken: Ik werk vanuit huis (op dit moment 100% maar normaliter 60 tot 80%) dus veel video calls ect.

Kinderen: Ik wil graag kunnen zien wat ze doen op het net, wil geen cyber politie agent zijn maar wil wel bepaalde zaken kunnen blokkeren, + ze spelen veel online, dat gaat nu zonder problemen over WiFi en dat wil ik zo houden.

Last but not least:

Ik wil geen wifi gezeik, ik ben begonnen met een 40MB lijntje dat is geupgrade naar 1GB Down en 50 Up, met name geen gezeik als er thuis gewerkt wordt door mijzelf en mijn vrouw + de kids thuis school hebben enz.. En als er gezeik is wil ik kunnen inloggen op een portaal om te zien wat ik eraan kan doen.. dat is nu zeer gelimiteerd bij zowel de Linksys Velop, TPlink Deco M9 en zowel de Google Nest.

De laatst genoemde werkt het beste op dit moment maar daar heb ik wel een overkill aan AP's (die ook fungeren als speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Tip als je echt voor een UDM-PRO wil gaan en je koopt een unifi switch met poe, koop dan een switch die 10Gbit SFP ondersteund. De UDM-PRO heeft een backplane van 1Gbit en als je dus de switch connect via de RJ45 poort op de UDM-PRO dan ontstaat er een bottleneck met het gebruik van Vlans. Belangrijk is dat deze bottleneck onstaat op het moment wanneer 2 verschillende Vlans met elkaar moeten communiceren.

De 10Gbits switches zijn wel ff wat duurder maar je krijgt geen bottleneck als je met Vlans gaat werken en alles door de UDM-PRO moet routeren.

Ik zelf maak gebruik van Vlans en heb een switch die geen 10Gbit SFP poorten heeft, dit met het gevolg dat mijn 1 Gbit lijn geremd wordt wanneer er veel Vlan verkeer intern wordt gerouteerd ( mijn camera's verkeer o.a.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
@Arthion-nl Ik lees wat je schrijft.... Ik maak zelf gebruikt van de US-8-60W switches die ik per verdieping heb staan, als "access" switches zeg maar...
Ben bekend met het 1Gbit's backplane verhaal, maar in de praktijk ga je hier niet tegenaan lopen, tenzij je continue aan het kopieren bent en data aan het verstouwen bent.
Dit komt vrijwel nooit voor bij mij.
Kan alle TV's en streamingdiensten hier tegelijk aanzetten en dan nog hou ik zat bandbreedte over in huis.

37 actieve netwerkdevices nu, waarvan 22 via WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 15:06
Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:34:
[...]
Jammer dat de Pro geen PoE doet dus dan zit ik toch weer te kijken naar de UAP-A6-Lite + PoE Injectors.
[...]
De nieuwe Pro, de SE, heeft dat wel. Die is alleen amper te krijgen. De store van Ubiquiti goed in de gaten houden is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
@toxict als je een 1Gbit internetlijn hebt en je trekt deze vol met downloading en je hebt dan Vlan verkeer dat gerouteerd wordt dan komt de bottleneck vanzelf
Om een idee te krijgen bij mijn situatie had ik eerder T-mobile met iptv brided waar bij de wan eerst via de switch liep, veroorzaakte bij mij dat ik bijv via Ubisoft connect niet verder dan de 57MB/s kwam door die bottleneck
Nu met mijn nieuwe situatie dat de wan direct op de UDM-PRO zit kan ik 100MB/s halen via Ubisoft connect.
Ik haal in sommige omstandigheden nog steeds niet de max door het interne gerouteerd verkeer van de Vlans.

Het is misschien ook een user case maar in mijn geval is de US-16-150W een miskoop omdat hij geen 10Gbit ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
[b]Fight schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:50:[/
Last but not least:

Ik wil geen wifi gezeik,
Al je eisen sluiten prima aan bij de ubiquti setup die je voor ogen hebt maar “het geen gezeik” is wat discutabel

Zon unifi setup als je beschrijft is prachtig maar ook een formule 1 auto. Dit kan betekenen dat je best wel wat wifi gezeik kan verwachten wat geen probleem hoeft te zijn mits je technisch bent en de logging/firmware rollbacks wilt induiken

Voor sommige draait het flawless maar je moet daar niet vanuit gaan :)

Als je een tech tweaker bent, gewoon doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Arthion-nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:56:
@toxict als je een 1Gbit internetlijn hebt en je trekt deze vol met downloading en je hebt dan Vlan verkeer dat gerouteerd wordt dan komt de bottleneck vanzelf
Om een idee te krijgen bij mijn situatie had ik eerder T-mobile met iptv brided waar bij de wan eerst via de switch liep, veroorzaakte bij mij dat ik bijv via Ubisoft connect niet verder dan de 57MB/s kwam door die bottleneck
Nu met mijn nieuwe situatie dat de wan direct op de UDM-PRO zit kan ik 100MB/s halen via Ubisoft connect.
Ik haal in sommige omstandigheden nog steeds niet de max door het interne gerouteerd verkeer van de Vlans.

Het is misschien ook een user case maar in mijn geval is de US-16-150W een miskoop omdat hij geen 10Gbit ondersteund.
Ik heb ook T-Mobile glas 1Gbit/s.
Ik splits de VLAN's op een simpel managed Netgear switchje, waarna ik het T-Mobile Internet op WAN zet op de UDM Pro en IPTV op een switchport van de UDM.
Denk dat we beiden andere setups hebben.

Als ik me niet vergis, gebruik jij de 8 ports switch die erin zit om VLAN's te splitsen en dat door te zetten., toch?

Ik kan namelijk wel de pijp vol trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fight
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:03:
[...]

Al je eisen sluiten prima aan bij de ubiquti setup die je voor ogen hebt maar “het geen gezeik” is wat discutabel

Zon unifi setup als je beschrijft is prachtig maar ook een formule 1 auto. Dit kan betekenen dat je best wel wat wifi gezeik kan verwachten wat geen probleem hoeft te zijn mits je technisch bent en de logging/firmware rollbacks wilt induiken

Voor sommige draait het flawless maar je moet daar niet vanuit gaan :)

Als je een tech tweaker bent, gewoon doen :)
Ben een aardige tweaker dus dat komt wel goed, en kan redelijk goed om gaan met uitdagingen. Ik heb alleen nooit een “uitgebreid” thuis netwerk aangelegd, en ik ga binnenkort verbouwen in mijn nieuwe huis dus heb dan de kans om alles goed te doen. Ook met het oog dat internet thuis steeds meer een ding gaat worden.

Bv 3 jaar geleden was ik happy met mijn airport express netwerkje, nu is dat niet werkbaar meer. En 5 jaar geleden hadden we 10 WiFi devices (aanname) en nu gaan we richting de 40+. Ook het gebruik van online gaming op de PlayStation, Stadia ect loopt de spui gaten uit 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fight
Hoi,

Hier een update van mijn zoektocht:

Ik heb de volgende producten besteld;

- Dream Machine Special Edition
- Switch Flex Mini - 3-pack
- 3x Access Point WiFi 6 Lite

Het idee is als volgt;

Op de begane grond, eerste en tweede etage komt een Access Point WiFi 6 Lite te hangen gevoed via de Dream Machine PoE, en in mijn kantoor, media kamer en in de woonkamer komen de Switch Flex mini te hangen om eea te bekabelen.

Ik denk dat ik hiermee zeker de komende tijd vooruit kan.

Cheers!
Pagina: 1