Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 22:13
Goedemiddag,

Wij zijn net verhuist naar een HOEKwoning. Nu vraag ik mij af wat ongeveer een normaal verbruik is voor een woning. Wij verbruiken ongeveer 6-8m3 per dag aan gas.

Gaat om 111m2 oppervlak, huis is uit 1994. CV ketel uit 2012. We hebben net een Nest thermostaat geinstalleerd, hij wil nog wel is automatisch van ingestelde graden afwijken aangezien hij nog moet 'leren' van ons verbruik, wij twijfelen of daar het probleem van het hoge gas verbruik is. (Misschien omdat hij dan zichzelf instelt op 16 graden, wij hem dan weer op 20 moeten zetten en dus de CV ketel weer moet aanslaan etc etc)

7m3 aan gas is met een variabel contract nu 16 EURO per dag 8)7 , dus we proberen het omlaag te krijgen.

Hoor graag of ons vebruik normaal is, of dat we ergens moeten gaan zoeken wat het probleem kan zijn!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
Het is nu winter, dus je verbruik is nu hoger. ( koudere dagen )
Hoeveel personen bestaat het huishouden uit?
Hoe vaak en hoelang wordt er gedoucht?

Uit wat voor woning kom je ( aangezien je dit hoog vind )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 17:43
Je gasverbruik is heel erg afhankelijk van het type woning (je zegt zelf al hoekwoning), mate van isolatie (type glas: enkel, dubbel, triple, spouwmuur-, vloer-, plafond-isolatie).
Ook de temperatuur en waar je stookt heeft invloed op je gasverbruik.
Staan de radiatoren in elke kamer aan, of enkel in de kamers waar je aanwezig bent.
Ook je warmwater-verbruik is van belang. Sta je 2 minuten onder de douche, of laat je dagelijks een bad vollopen.

Ikzelf heb ook een hoekwoning (maar van 1955), veelal enkel glas (behalve op de begane grond), stook alleen in de woonkamer (19°C) en badkamer en heb in deze dagen een verbruik van gemiddeld 8-9 m3.
(2 volwassenen en 2 kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Huishouden bestaat uit 2 personen, douchen allebij dagelijks 1x. +- 5min pp.

16 euro er dag gemiddeld komt uit op +- 500 euro per maand aan gas verbruik. Lijkt mij vrij hoog? Of trek ik dat in de zomer weer recht? Heb mijn termijn bedrag op 260 staan per maand, inclusief stroom. (Dat is +- 50 euro pm op dit moment)

Beneden is alle dubbel glas, boven staat alles uit.

[ Voor 7% gewijzigd door lexxus93 op 28-12-2021 13:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 22:31
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:41:

16 euro er dag gemiddeld komt uit op +- 500 euro per maand aan gas verbruik. Lijkt mij vrij hoog? Of trek ik dat in de zomer weer recht? Heb mijn termijn bedrag op 260 staan per maand, inclusief stroom. (Dat is +- 50 euro pm op dit moment)
Ja wat denk je dat je in de zomer ook je huis gaat verwarmen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexxus93
lothar schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:42:
[...]

Ja wat denk je dat je in de zomer ook je huis gaat verwarmen??
Dat lijkt mij niet nee, maar moet alsnog douchen elke dag he 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Mijn ouders hadden een tussenwoningen, zij hebben vele jaren de gasstanden bij gehouden, met het weer vergelijkbaar met dat van afgelopen week was het verbruik boven de 10m3 per dag de woning is gebouwd in 1973.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:41:

Beneden is alle dubbel glas, boven staat alles uit.
Je moet niet naar de bedragen kijken, maar puur naar m3 gebruik. ( ja de prijzen van gas zijn hoog, maar dat geld voor iedereen met een variabel of een verkeerd vast contract )
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:43:
[...]

Dat lijkt mij niet nee, maar moet alsnog douchen elke dag he 8)7 :+
De hoogste last is de verwarming. Douch verbruik is zo te zien niet hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door corporalnl op 28-12-2021 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:04

Exigence

dnkroz

Het is vrij logisch dat je nu, in december, een hoger verbruik hebt dan in de zomer uiteraard. Maak niet de fout door je gasverbruik nu te extrapoleren voor een heel jaar.

Om voor jezelf een realistische verwachting te maken voor het jaarverbruik kun je kijken naar graaddagen.

Neem voor jezelf een bepaalde periode (bijvoorbeeld een week) waarin je exact je verbruik bijhoudt. Schrijf je meterstand aan het begin van de meting op, en aan het eind van de meting.

Kijk dan op de graaddagen calculator hoeveel graaddagen exact diezelfde periode had: https://www.mindergas.nl/degree_days/calculator

Deel het aantal kuubs gasverbruik door het aantal graaddagen en je krijgt een waarde uitgedrukt in m³/graaddag. Dit is een waarde afhankelijk van je stookgedrag en woningeigenschappen.

Als je vervolgens van bijvoorbeeld het gehele jaar 2021 de graaddagen opzoekt, dan kun je dat vermenigvuldigen met je waarde in m³/graaddag. Op deze manier krijg je, vrij nauwkeurig, inzichtelijk hoeveel gas je over een geheel jaar zou hebben verbruikt.

En even specifiek over jouw 6-8 m³. Dat lijkt mij helemaal niet zo hoog voor een woning uit jouw bouwjaar met de lage temperaturen van afgelopen dagen. Een verbruik van 8 m³ over 24 uur is een warmtevraag van ongeveer 70 kWh per dag, dus ongeveer 2,9 kW thermisch verlies. Valt best mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Exigence op 28-12-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49
Ligt eraan hoe goed je huis geïsoleerd is, of je veel / lang doucht, met of zonder regendouche, kookt op gas of elektrisch etc.

Ik vind het niet bijzonder hoog voor deze temperaturen, tenzij je je huis volledig hebt geïsoleerd, en je hele verwarmingsinstallatie hebt geoptimaliseerd. Dan zou ik wel wat lager verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:41
Mijn gemiddelde per dag (vrijstaand, 200m2, altijd thuis, 19 graden) over een heel jaar is 5,8m3

Mijn gemiddelde per dag over de laatste dertig dagen is 10,5 m3

Ik vind 7 kuub per dag in deze tijd van het jaar niet gek. Ik zat dit weekend op 16 kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 23:24
Ik heb zelf een hoekhuis uit 79. Over een jaar (2020 even genomen) verbruiken wij 1511m3. Dat komt neer op ongeveer 4m3 gemiddeld per dag, maar in de maanden december en januari lag het (vanwege stoken) op 6 tot 9 m3.

Notitie die hierboven ook al staat: als je kookt op gas is het altijd hoger! Zelf kook ik met inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34
Wij zitten hier met een volledig thuiswerkend gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kids op:

Heel 2021: 411 m3
Enkel december: 48m3
Bron: slimmemeterportal.nl

Gasgestookte nieuwbouw tussenwoning, 113 m2 oppervlak van 2017. Koken op gas.

Dus ja, 7 m3 per dag is een flink verbruik wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Napsju op 28-12-2021 13:50 ]

Lekker!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Napsju schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:48:
Wij zitten hier met een gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kids op:

Beetje appels en peren. Een hoekwoning uit 1994 vergelijken met een tussenwoning uit 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal

Jij hebt nieuwbouw, en die zijn goed geisoleerd. Dus als de woning van TS enkel toendertijd geisoleert is, dan is het appels met peren vergelijken met een nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexxus93
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Als ik zo'n beetje de reactie's lees, valt het opzich wel mee dus!

Schrok alleen een beetje van de prijzen op dit moment per dag, maargoed, dat trekt dus wel weer bij in de zomer zodat ik alsnog rond mijn termijnbedrag zal uitkomen.

Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-05 14:52
Wij zitten hier met een gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kids op:

Dat is ook wel erg laag. Tussen vs hoek en 20 jaar verschil tikt aardig aan.

Ik heb in december ongeveer 115 m3 verbruikt (tot nu toe), tussenwoning uit 86 met vergelijkbaar oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:51:

Schrok alleen een beetje van de prijzen op dit moment per dag, maargoed, dat trekt dus wel weer bij in de zomer zodat ik alsnog rond mijn termijnbedrag zal uitkomen.

Gasprijzen zijn erg hoog he :) Verkijk je er niet op, en vergelijk et juiste gegevens, zoals het verbuik in m3. Je hebt alleen de pech van hoge maandlasten omdat die prijzen de hoogte zijn ingeschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ga eens calculeren in m³/graaddag dan kun je nu al redelijk gaan voorspellen of je maandbedrag nu voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Laatst online: 17-05 18:28
Wij hebben een 2 onder 1 kap. Vorig jaar overal hr++ glas in kunststof kozijnen laten plaatsen. Dakkapellen en dak geïsoleerd. In de muren zit iets van glaswol.

Wij hebben heteluchtverwarming om het huis te verwarmen. Deze is 2 jaar geleden vervangen. We verwarmen beneden en een klein beetje op de slaapkamer.

We hebben nog wel een geiser met waakvlam om te douchen. ( nog een oplossing voor aan het verzinnen)

Deze maand 152 m3 verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05 13:49
Ongeveer dezelfde situatie als TS hier alleen huis uit 1989, standaard dubbelglas. 5,7 gemiddeld genomen over vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik vind jullie verbruik wel meevallen.

Zelf woon ik in een slecht geïsoleerd hoekflatje (1953) op de bovenste verdieping vlak bij de zee (30m² wat verwarmd wordt).

Afgelopen dagen was het goed koud en heb ik 7~8m³ per dag verstookt maar meestal verbruik ik in december 140m³ terwijl dat in de zomermaanden 13m³ is.

Let wel. Door afkeur zit ik de hele dag thuis en staat de kachel ook de hele dag aan.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Nu we toch bezig zijn, iemand nog simpele tips om gas verbruik te verminderen?

Ik las iets over CV tuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55

Je kunt ook elektrisch gaan verwarmen, doe ik hier ook met airco's. Wel een hoog stroomverbruik maar daar betaal ik slechts 0.22 per KW voor per januari, goedkoper dan met gas.
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:06:
Nu we toch bezig zijn, iemand nog simpele tips om gas verbruik te verminderen?

Ik las iets over CV tuning?
Waterzijdig inregelen en temperatuur op de ketel op 60 graden zetten, lager kan ook maar dan kijken of je het nog wel warm krijgt.
Tapwater wel op minimaal 60 zetten ivm legionella.

[ Voor 25% gewijzigd door Ora et Labora op 28-12-2021 14:07 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:07

eagle00789

Est. November 2005

Het max dat ik zelf in mijn 2 onder 1 kap woning in de afgelopen periode heb verbruikt (2 maanden) is 6,9 m3.
Gemiddeld zit ik zelf op 3 m3 per dag. dat is inlcusief 10-15 min douchen voor 2 personen dagelijks.
Ga ik kijken naar vandaag zit ik nu op 2,5 m3 aan ges verbruik. (alle gegevens uitgelezen via P1 aansluiting op slimme meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Schrok alleen een beetje van de prijzen op dit moment per dag…
Is die prijs per dag berekend met de prijs die jij betaalt aan je leverancier of is dat berekend met de prijs die je vandaag de dag op internet vind? Daar kan een wereld van verschil in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Technomania schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:06:
Ik vind jullie verbruik wel meevallen.

Zelf woon ik in een slecht geïsoleerd hoekflatje (1953) op de bovenste verdieping vlak bij de zee (30m² wat verwarmd wordt).

Afgelopen dagen was het goed koud en heb ik 7~8m³ per dag verstookt maar meestal verbruik ik in december 140m³ terwijl dat in de zomermaanden 13m³ is.

Let wel. Door afkeur zit ik de hele dag thuis en staat de kachel ook de hele dag aan.
Gelet op de m² denk ik dat je alleen woont.
In dat geval hoeft dus alleen de plek waar je zit lekker comfortabel te zijn.

Als jij nu de thermostaat op 18 graden zet, en alleen jouw 'stek' met infrarood verwarming comfortabel maakt, dan denk ik dat je geld bespaart.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
@lexxus93 Wat veel is is niet te zeggen... Ook niet door de paar lui die vanuit een 20 jaar nieuwer huis roepen dat het veel is.

Ik verbruik in een nog eens 20 jaar oudere tussenwoning vergelijkbaar met jouw. Een hoekwoning heeft een groter verlies dan een tussenwoning...

Je kunt een beetje winnen door je CV systeem te optimaliseren. Temperatuur omlaag, inregelen, eventueel radiatoren voorzien van fans om bij de lagere temperatuur nog te voldoen...

Maar om je verbruik echt omlaag te krijgen is er maar 1 oplossing: Isoleren, isoleren en nog eens isoleren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:12

Technomania

Huiskamer verslaafde.

FD2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:12:
[...]

Gelet op de m² denk ik dat je alleen woont.
In dat geval hoeft dus alleen de plek waar je zit lekker comfortabel te zijn.

Als jij nu de thermostaat op 18 graden zet, en alleen jouw 'stek' met infrarood verwarming comfortabel maakt, dan denk ik dat je geld bespaart.
Correct ik woon alleen (y) Goede tip. Bedankt! Ik gebruik nu een elektrische kachel om bij te verwarmen.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVtljwEHsJbSK1V2C7YISHxaccY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VEmnPEqDKI3eDgjuK8SAw4Ig.png?f=fotoalbum_large

tsja, Hier vrijstaand, jaren 70, wel geisoleerd. Ik denk dat het prima goed komt met jouw verbruik.
Douchen kost je ongeveer 0,25 kuub per persoon per douchbeurt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Vrijstaande woning hier, bij zee en een oudere CV, 2 mensen fulltime thuiswerken en boven en beneden worden verwarmt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dt5fnzz.png
Deze maand zo rond de 350m3 zal ik uitkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Midas.e op 28-12-2021 14:22 ]

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier met 4 personen in een hoekwoning van 155m² uit '53 ook zo'n 6-8m³ per dag de afgelopen week, maar komen jaarlijks uit op ~1000m³.
Maar je wilt eigenlijk je gasverbruik zien rekening houdend met (gewogen) graaddagen, zie bijvoorbeeld https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation.
Ik houdt zelf mijn verbruik bij op https://energiemanageronline.nl, die houdt daar automatisch rekening mee en kan een prognose voor je jaarverbruik geven, maar ook globaal laten zien hoe je verbruik is ten opzichte van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
sypie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:10:
[...]

Is die prijs per dag berekend met de prijs die jij betaalt aan je leverancier of is dat berekend met de prijs die je vandaag de dag op internet vind? Daar kan een wereld van verschil in zitten.
Dit is wat ik zie in de app van mijn leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 09:59
Technomania schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:17:
[...]

Correct ik woon alleen (y) Goede tip. Bedankt! Ik gebruik nu een elektrische kachel om bij te verwarmen.
En dat is dan weer erg duur...

Dan kun je beter een split airco laten installeren en daarmee (bij)verwarmen dat is een stuk goedkoper, en dan heb je in de zomer nog koeling ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexxus93
Het het even nagecheckt in de app, gemiddeld hebben wij dus 6,5m3 aan gas verbruikt in huis, per dag. Dat lijkt mij dus als ik het hier zo lees dus vrij normaal voor een hoekwoning uit 1994?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-05 20:18
Vrijstaand, bouwjaar 1938. Vloerverwarming, CV uit 2012. Fulltime thuiswerken. Prognose december: 280m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lnVwXLmCgmwGNd5x9qoKS3J3pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o3Loe8Ck58HQ9wXQR8VZt1b.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:07:
Het het even nagecheckt in de app, gemiddeld hebben wij dus 6,5m3 aan gas verbruikt in huis, per dag. Dat lijkt mij dus als ik het hier zo lees dus vrij normaal voor een hoekwoning uit 1994?
Lijkt inderdaad helemaal niet gek. Maar kun je het volgende hier plaatsen:
- overzicht van een aantal dagen achter elkaar met het verbruik van die dag er bij
- waar woon je? (ongeveer/regio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Exigence schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:28:
[...]

Lijkt inderdaad helemaal niet gek. Maar kun je het volgende hier plaatsen:
- overzicht van een aantal dagen achter elkaar met het verbruik van die dag er bij
- waar woon je? (ongeveer/regio)
Ik woon in regio Amsterdam, heb even een screenshot van de app gemaakt wat ik tot nu toe zie sinds dat ik daadwerkelijk hier woon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLBBX8_pPvmeePhgw8MNkcZqEgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7JT2In3uuMIoUQiNMy8Aw9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
@lexxus93 www.mindergas.nl kun je je verbruik invoeren (Ze bieden een service aan om slimme meter waardes in te lezen).

Je kunt dan vergelijken hoe je het doet in vergelijk met andere hoekwoningen (onafhankelijk van bouwjaar)

Zo kun je redelijk inschatten of je hoog of laag zit. Maar het voelt voor mij niet extreem hoog aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vergelijkbare grote 112m2. Een tussenwoning uit 2016, ketel uit 2016, A-label huis, mechanische ventilatie altijd aan, volledig HR++ glas, nest thermostaat op 21,5C
LTV Vloerverwarming water staat op 30C graden afgesteld in voor/na-jaar, 35C graden in de winter bij 5+ buiten en 40 graden winter -5C buiten. Wij werken sinds covid full-time vanuit huis nog geen dag naar kantoor geweest. Grafieken komen uit enelogic.com (gratis tot 6 maanden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ6-CpxFilJbdDVXSaqGsyqZwq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9zZt9nh122uwPZRnEOA1sj3x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door lt_cmd_data op 28-12-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
Om te beginnen heb je vloerwarming? Zo ja mechanische ventilatie vervangen door WTW unit en die alle afgezogen warmte in je vloerverwarming stoppen. Dat is voor nu de meest goedkope en snelle quick win.

Verder de standaard lijst.
1 Dakisolatie
2 Spouwmuurisolatie controleren en evt verbeteren.
3 Kruipruimte siolatie controleren en evt verbeteren
4 Ramen vervangen door beter isolerend glas.
5 Controleren of je verwarming geschikt is voor lage temperatuur verwarming
6 Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:32:
[...]

Ik woon in regio Amsterdam, heb even een screenshot van de app gemaakt wat ik tot nu toe zie sinds dat ik daadwerkelijk hier woon:

[Afbeelding]
Ik tel 46 m³ van 19 t/m 25 december. Diezelfde periode had 117,15 graaddagen (weerstation Schiphol, gerekend met 18 graden etmaalgemiddelde binnentemperatuur). Dat betekent voor jouw situatie een gasverbruik van 0,39265898420827998292787025181391 m³/graaddag.

Geheel 2021 had in jouw regio 2700 graaddagen (t/m 25 december). Over geheel 2021 zou jij zo'n 1060 m³ gas verbruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Exigence schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:11:
[...]

Ik tel 46 m³ van 19 t/m 25 december. Diezelfde periode had 117,15 graaddagen (weerstation Schiphol, gerekend met 18 graden etmaalgemiddelde binnentemperatuur). Dat betekent voor jouw situatie een gasverbruik van 0,39265898420827998292787025181391 m³/graaddag.

Geheel 2021 had in jouw regio 2700 graaddagen (t/m 25 december). Over geheel 2021 zou jij zo'n 1060 m³ gas verbruikt hebben.
Dat zou exact op het bedrag uitkomen wat Greenchoice ons heeft voorgesteld om als termijnbedrag te nemen.

Bedankt hiervoor! Pak van mn hart! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:30:
Goedemiddag,

Wij zijn net verhuist naar een HOEKwoning. Nu vraag ik mij af wat ongeveer een normaal verbruik is voor een woning. Wij verbruiken ongeveer 6-8m3 per dag aan gas.

Gaat om 111m2 oppervlak, huis is uit 1994. CV ketel uit 2012. We hebben net een Nest thermostaat geinstalleerd, hij wil nog wel is automatisch van ingestelde graden afwijken aangezien hij nog moet 'leren' van ons verbruik, wij twijfelen of daar het probleem van het hoge gas verbruik is. (Misschien omdat hij dan zichzelf instelt op 16 graden, wij hem dan weer op 20 moeten zetten en dus de CV ketel weer moet aanslaan etc etc)

7m3 aan gas is met een variabel contract nu 16 EURO per dag 8)7 , dus we proberen het omlaag te krijgen.

Hoor graag of ons vebruik normaal is, of dat we ergens moeten gaan zoeken wat het probleem kan zijn!

Alvast bedankt!
Wat is het totaal op de gasmeter? Dat deel je door het aantal jaar dat je huis er staat en dan heb je een redelijk goed beeld van wat het huis ongeveer verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:03:
Om te beginnen heb je vloerwarming? Zo ja mechanische ventilatie vervangen door WTW unit en die alle afgezogen warmte in je vloerverwarming stoppen. Dat is voor nu de meest goedkope en snelle quick win.
Zou je die eens willen uitleggen, dit systeem ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:27:
[...]

Wat is het totaal op de gasmeter? Dat deel je door het aantal jaar dat je huis er staat en dan heb je een redelijk goed beeld van wat het huis ongeveer verbruikt.
Woning uit 1994 maar TS krijgt dagelijkse statistieken van zijn energieleverancier... Dus de meter zal ooit zijn vervangen voor een slimme meter. ;)

Dan werkt deze truc niet meer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:27:
[...]

Ik denk niet dat dat dan klopt, staat net iets meer dan 1500m3 op. Huis is uit 1994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Xander schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:30:
[...]

Woning uit 1994 maar TS krijgt dagelijkse statistieken van zijn energieleverancier... Dus de meter zal ooit zijn vervangen voor een slimme meter. ;)

Dan werkt deze truc niet meer.
Dan wordt het inderdaad iets moeilijker, maar je kan ook vast ergens wel opzoeken wanneer je meter vervangen is? Misschien op serienummer of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
lexxus93 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:31:
[...]

Ik denk niet dat dat dan klopt, staat net iets meer dan 1500m3 op. Huis is uit 1994
1500m3 is 1-2 jaar, dan heb je nog niet echt genoeg data op het op mijn manier te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:32:
[...]

Dan wordt het inderdaad iets moeilijker, maar je kan ook vast ergens wel opzoeken wanneer je meter vervangen is? Misschien op serienummer of zo?
Er staat ongetwijfeld een productiejaar op, maar dat ding kan ook 2 jaar op de plank hebben gelegen.

Tenzij de vorige bewoners het je kunnen vertellen kun je hier denk ik niet zo veel mee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:29:
[...]

Zou je die eens willen uitleggen, dit systeem ken ik niet.
Niet al te spannend.
Bij mechanische ventilatie moet je elke hoeveelheid lucht die je afzuigt vervangen door een identieke hoeveelheid lucht die van buiten wordt aangevoerd.

De meer moderne installaties kunnen de afgezogen lucht tot ongeveer -7 afkoelen.

Daar je in nederland in de praktijk niet altijd maximaal hoeft te verwarmen of maar een paar graden. bv 10 graden buiten is de hoeveelheid warmte energie die uit de afgezogen lucht gewonnen kan worden groot genoeg om een grote bijdrage te leveren aan de warmtebehoefte.
Daar vloerverwarming op lage temperaturen werkt en de warmte over lange tijd afgeeft is dat vaak de plek waar je die warmte het beste kwijt kan. Je kunt het natuurlijk ook in je reguliere verwarming stoppen.

Het zelfde principe als een Elga Ace zogezegd. Je gebruikt alleen een andere bron en nog steeds de cv ketel voor als er meer warmte benodigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:39:
[...]

Niet al te spannend.
Bij mechanische ventilatie moet je elke hoeveelheid lucht die je afzuigt vervangen door een identieke hoeveelheid lucht die van buiten wordt aangevoerd.

De meer moderne installaties kunnen de afgezogen lucht tot ongeveer -7 afkoelen.

Daar je in nederland in de praktijk niet altijd maximaal hoeft te verwarmen of maar een paar graden. bv 10 graden buiten is de hoeveelheid warmte energie die uit de afgezogen lucht gewonnen kan worden groot genoeg om een grote bijdrage te leveren aan de warmtebehoefte.
Daar vloerverwarming op lage temperaturen werkt en de warmte over lange tijd afgeeft is dat vaak de plek waar je die warmte het beste kwijt kan. Je kunt het natuurlijk ook in je reguliere verwarming stoppen.

Het zelfde principe als een Elga Ace zogezegd. Je gebruikt alleen een andere bron en nog steeds de cv ketel voor als er meer warmte benodigd is.
Die afgevoerde warmte stop je normaal gesproken gewoon terug in de ingeblazen ventilatielucht middels een warmtewisselaar.

Heb je misschien een linkje waar je die warmte in je vloerverwarming kan stoppen? Het lijkt mij een overbodig ingewikkeld systeem namelijk.

Gevonden
https://www.nibe.eu/nl-nl...elucht-water-warmtepompen
Slim systeem voor als je een C ventilatiesysteem hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-12-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:11
Hier vrijstaand. Eind jaren 80. Wel geisoleerd verder. 140 -150 m2 oppervlak, thuiswerken ivm bedirjfs beleid. (huishouden 2persoons)

Deze maand tot en met vandaag 208 m3 gas.
Totaal per jaar ligt mijn gemiddelde tussen de 1250 - 1350 m3 gas, afhankelijk of het een warm of koud jaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door CarJunkyXL op 28-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ernemmer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:42:
[...]

Die afgevoerde warmte stop je normaal gesproken gewoon terug in de ingeblazen ventilatielucht middels een warmtewisselaar.

Heb je misschien een linkje waar je die warmte in je vloerverwarming kan stoppen? Het lijkt mij een overbodig ingewikkeld systeem namelijk.
Bij balansventilatie wordt de afgezogen warmte gebruikt om de ingekomen lucht te verwarmen.
Dat is systeem D waar je naar refereert.

Met mechanische ventilatie systeem C kan je hetzelfde bereiken alleen verwarm je dan niet de ingekomen lucht maar stop je het in de verwarming met hetzelfde resultaat.

Even niet zo snel een link maar Ducobox Eco ventilatie warmtepomp is volgens mij een voorbeeld.

Maar alles hangt af wat er nog meer geïsoleerd moet worden of al klaar is voor de lucht-warmtepomp.
Is dat laatste het geval dan kan je daar beter je geld in stoppen en die wat harder laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:44
Hier een huis uit 81, hoekwoning 140m2. Voornamelijk beneden verwarmd door convectoren. Vloer OK geïsoleerd, dak en spouw zeer matig.

Gemiddeld 19 a 19,5 gestookt over de hele dag.
Verbruiken afgelopen dagen tussen de 5 en 13 kuub gas.

Let wel: Grote glaspartij en de wind vaak vol op het huis (HR++)

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/FHcZdyG

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 02:16
verbruik kan ik niets over zeggen, met mijn appartement is het niet te vergelijken. Echter mijn grootste besparing was om de " comfort" stand van de ketel uit te zetten. Natuurlijk moet ik dan wel 10 seconden langer wachten op warm water, maar ik bespaar wel zo ongeveer 5m3 per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
ik verbruik in december zo ong. 195m3 gas per maand. dus net iets meer dan 6m3 per dag.
2 onder 1 kapper uit 1996,
4 personen waarvan 1 hele dag thuis. Inclusief douchen voor 4 personen.
Verwarming staat op 20 graden.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 17:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Mijn ouders hebben een ruime 2onder1 kapper. Bouwjaar circa 1968. Ergens in de jaren 80 een (nu matige) spouwmuur isolatie gedaan.

Zij zitten nu op 300m3 dec 2021. Afgelopen maanden de brandertemperatuur in stappen naar beneden gezet. De water temp verlaagt. Je merkt dat ze nu "iets" minder verbruiken dan voorheen.

Begin dit jaar was namelijk :

jan 2021 403m3
feb 2021 355m3
mrt 2021 296m3

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 09:41

mdeiman

Projet 45

Vrijstaande woning (1976). Intergas Extreme 36 i.c.m. heteluchtverwarming middels een Brink 40-IN.

Vorige jaar circa 4000m3.
In december 534m3.

Lijkt in verhouding best nog wel veel.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-05 20:24
Vorig jaar januari 204m3 ( halvewege de maand pas de zolder geïsoleerd)
02-21: 142 m3
10-21: 40m3
11-21: 113m3
12-21: 153m3
Betreft hoekhuis 1963 met oude vlokken spouwmuur isolatie dus waarschijnlijk wel verzakt op diverse plekken.
Ketel is z'n 12 jaar oud.
1 persoons huishouden maar wel hele jaar door thuiswerken en thermostaat op continu 20.5 ( vloerverwarming dus verlagen heeft weinig nut)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1