ColeJ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:16:
Wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw woning welke wij graag willen kopen. Het huidige appartement waar wij in wonen willen wij misschien aanhouden voor verhuur (met verhuur ben ik bekend, doe dit ook met een ander box 3 pand).
Hoe gaat dan de hypotheek in zijn werk? Het nieuwe huis zouden wij volledig kunnen financieren op inkomen en de overwaarde is dus niet expliciet nodig om de woning te kopen.
Stel de nieuwe woning kost in totaal 620K (incl bouwdepot etc) en wij willen ook 620K financieren, krijg ik dan over de gehele 620K rente aftrek? De huidige woning wordt dan namelijk niet verkocht dus de overwaarde lijkt mij niet te bepalen? De geschatte LTV is 40%.
De bouw duurt nog 15 maanden en misschien besluit ik uiteindelijk wel om de huidige woning te verkopen. Ik wil daarin flexibel blijven, hoe is dit het beste aan te vliegen? Ik zou zeggen de volledige financiering aanvragen en mocht ik willen verkopen dan kan dat alsnog, dan los je die nieuwe financiering deels af.
Zie ik iets over het hoofd?
Iets wat je zowiezo over het hoofd lijkt te zien, is dat je de keuzes nú moet maken. Niet over 15 maanden. Immers moet je nu al de bouwhypotheek gaan afsluiten bij een bank - je krijgt straks elke paar maanden een rekening van de ontwikkelaar. De eerste factuur van de aanschaf voor de grond kan best al onderweg zijn zegmaar (ok, gaat niet zo snel, maar je gaat al aardig betalen voordat ze beginnen met bouwen). Voor die volledige hypotheek zul je toch een exacte aanvraag moeten doen en goedkeuring hebben.
Dus voor X bedrag aanschaf, y bouwdepot, waarbij z eigen inleg zoals overwaarde. Inkomen is Aa en andere schulden (verhuurhypotheek, studieschuld, private lease, ...) heeft extra last van Bb, etc etc.
Dat is in elk geval mijn 1e red flag alvast - denken dat je 15 maanden de tijd hebt en rustig aan kan doen. De waarheid zit dichter bij 1,5 maand van tot je bij een bank je handtekening moet gaan zetten dan bij de 15 maanden.
Verder wat me opvalt, is dat je hier kort-casual vraag neerzet waar je effectief richting een miljoenenbedrag aan het praten bent. 620k nieuwe woning + aanhouden oude woning + reeds woning in verhuur. Maar nog geen idee hebt hoe of wat de mogelijkheden zijn, terwijl de timers nu lopen zegmaar (contract, bedenktijd, dan financiering rondkrijgen).
Zo zul je voldoende inkomen moeten hebben om alle 2 (of 3? je hebt reeds woning in verhuur?) hypotheken te dragen. Niet alleen de nieuwe hypotheek wordt tegen je inkomen getoetst.
Bovendien wordt de overstap naar verhuur hypotheek lasten verhogend (geen hra, vaak hogere rente ivm risico) - wat is het effect daarvan op je leencapaciteit?
Dat is een 2e red flag. De transacties die je moet doen elk apart/individueel bekijken, terwijl banken dat niet zo zien. Die zien 2 inkomens en 2-3 hypotheken, en de berekening moet zeggen dat het verantwoord is je een hypotheek te geven voor deze woning én nieuwe verhuur hypotheek voor de oude.
Dan dat je praat over HRA, terwijl je over verhuur hypotheken zowiezo geen HRA kan krijgen. Gelet op de huidige marktrentes en afbouw HRA, praat je over fractie van fractie van je totale maandbedrag. Veel relevanter is hoe je de schuldenbalans doet tussen de 3 objecten en hypotheken en bijbehorende rentes wordt opgesteld. Dat zal veel meer invloed hebben op je maandlasten dan of je HRA nu 25,- of 50,- per maand is.
Das een 3e red flag. Penny-wise Pound-foolish principe. Praten over invloed van euro's per maand, terwijl je straks bij de bank praat over duizenden euro's per maand. Zorg dat je je prioriteiten goed zet.
TLDR - tijd om volgende week je '1e gesprek is gratis' advies gesprekken bij een 3-4 tal adviseurs af te gaan. Zorg dat voordat je de handtekening zet onder het koopcontract, weet wat er echt kan.