Toon posts:

Hisense 55U8QF - 120fps ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cancellaratje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03 22:05
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Mooie, relatief goedkope TV om op te gamen.

Wat is je budget?
Maximaal 800 euro, maar liefst minder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te gamen op de PS5. Dat is het belangrijkste. Eventueel een beetje Netflix.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben naar verschillende TVs aan het kijken, maar de Hisense 55U8QF vind ik op dit moment de meest interessante. Een TV met een mooi 4k beeld en zelfs 100hz scherm voor maar 599 euro op het moment wordt ik heel blij van.

Welke vragen heb je hier nog over?
De eerste vraag is of dit überhaupt een goede koop zou zijn. Ik ben een leek op het gebied van TVs, zit ik met deze goed voor de PS5?

Mijn tweede vraag gaat over de HDMI 2.0 op dit toestel. Ik begrijp dat ie dus niet games kan afspelen op 4k 120 fps. Maar kan die dan wel games op 1080p op 120 fps afspelen? Het gaat namelijk om een 100hz scherm. Als die niet 120fps aankan, heb ik dan wel wat aan dit 100hz scherm?

Mijn derde vraag gaat meer in zijn algemeen over kortingen op TVs. Ik weet dat ik Black Friday net gemist heb, maar zijn er vaker relevante kortingen op TVs? Ik heb de TV niet per se nu nodig, is het dus logisch daar op te wachten? Of is dit zinloos en is 600 euro echt een hele mooie prijs om deze TV nu te kopen? :)

Dank voor jullie hulp!

Alle reacties

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:27
Ik weet niet of ik nou iets heel doms ga zeggen, maar is het niet zo dat als je 100hz scherm hebt (dus 100 keer per seconden dat het scherm ververst wordt) dat 120fps niet kan? Of begrijp ik het gewoon niet?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:18
De Hisense U8QF is wat betreft de techniek erin zo'n beetje de beste koop voor een beperkt budget. Het is de enige televisie in deze prijsklasse die FALD heeft en daarom goede zwartwaarden en ook echt HDR kan tonen. Een nadeel van Hisense is dat de SmartTV-functies achterblijven bij andere merken.

Je kunt dus op 1080p in 120Hz spelen en gegeven de rekenkracht van de huidige spelcomputers zal in 4K/120Hz sowieso vaak niet mogelijk zijn. Echter, onderschat chroma-subsampling niet. Als je 4K 120Hz met chromasubsampling draait, dan gebruik je effectief 16 bits per pixel en krijg je:

3840 pixels x 2160 pixels x 120Hz * 16 bpp = 15,9 gigabps

... dit valt ruim binnen de 18 gigabps van HDMI 2.0.

HDMI 2.1 is heel wat minder belangrijk dan vaak beweerd wordt!

Deze televisie is al geruimte tijd op de markt en ik verwacht geen grote prijsdalingen meer, hooguit nog wat korting om van voorraden af te komen als de nieuwe modellen uit komen.

[Voor 10% gewijzigd door dmantione op 28-12-2021 13:45]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:18
Quicksilver schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:20:
Ik weet niet of ik nou iets heel doms ga zeggen, maar is het niet zo dat als je 100hz scherm hebt (dus 100 keer per seconden dat het scherm ververst wordt) dat 120fps niet kan? Of begrijp ik het gewoon niet?
Er zijn twee soorten panelen: 60Hz en 120Hz. 100Hz is een 120Hz-paneel dat iets trager aangestuurd wordt. Als een televisie met 100Hz wordt aangeprezen, zit er gewoon een 120Hz-paneel in en kan 'ie ook 120Hz.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gamen kan alleen op 4K60, een ander invoersignaal wordt niet ondersteund. Het 120Hz paneel zorgt voor minder motion blur door een snelle(re) reactietijd, méér frames met BFI of interpolatie en verder judder-vrij 24p. Mocht je op 4K120 (1080p/1440p/120) willen gamen dan is de Q80A een alternatief. De piekhelderheid en dimming controle (HDR-impact) liggen wel lager, maar de beeld- en motionverwerking is wel wat verfijnder, met name voor het getrainde oog.

Relevante kortingen zijn er altijd, maar enkel een FALD tv is voor dat bedrag al uniek. Wat hardware betreft is het een no-brainer: de tv valt het in de categorie XH95 & Q90/95T. Met jouw budget moet je kiezen tussen (extra) frames of beeldkwaliteit/HDR-impact.

• cancellaratje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03 22:05
Dank voor jullie hulp! Zonde dat 120fps op een lagere resolutie niet kan, mocht ik eens willen switchen tussen 120fps en 4k60fps. In ieder geval fijn dat ik ondanks dat toch wat aan het 120Hz paneel heb.

Denk dan toch dat ik voor de Hisense ga. De Q80A ziet er ook goed uit, maar voor 180 euro minder en beter beeld vind ik de Hisense het zeker waard.

Dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee