Beste Wi-Fi opstelling voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04 15:38
Thuis heb ik nog wel eens last van mindere verbinding, vastlopende verbinding en vaak haal ik ook de snelheid niet die uit de muur komt via W-Fi. Ik ben aan het kijken wat voor mij de beste maar ook kijkend naar het kostenplaatje goedkoopste/goedkopere oplossing is om thuis overal Wi-Fi te hebben.

Ik woon in een nieuwbouw appartement en de muren zijn best dik, router in de meterkast heeft slecht bereik in de keuken waar 1 muur en 1 deur tussen zit. Daar dus even rekening mee houden.

Zelf heb ik al een Deco M5 set geprobeerd, maar dit werkt ook niet helemaal lekker + ik kan het modem niet vervangen met een M5 schotel i.v.m. te weinig ethernetpoorten.

Ik heb een T-Mobile 1Gbit glasvezelabonnement met dus een Zyxel modem. Vanuit T-Mobile heb ik al een Zyxel W-Fi punt ontvangen maar deze werkt eigenlijk ook niet helemaal lekker.

De Deco M5's hebben een hogere download en upload als ik de app gebruik die vanuit de schotels een test doet. Zodra ik Speedtest op mijn mobiel gebruik kom ik niet hoger dan ongeveer 500 download en 600 upload.

Wat ik dus zoek ik het volgende:
- Compleet dekkend netwerk (appartement is 80m2)
- Maximale benutting van 1Gbit
- Voldoende ethernetpoorten op hoofdrouter (4 poorten gewenst!)
- Ethernetpoort op extra unit is gewenst
- Niet té prijzig graag

Zouden jullie mij kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-05 16:29
Ik heb een sterke voorkeur voor een netwerk waarbij de access points via ethernet aan elkaar verbonden zijn en bijzonder prettige ervaring met de Unifi-hardware.

Ik zou kiezen voor een Unifi Dream Machine of Dream Router (die is nog in 'early access', misschien kan je 'm ergens vinden) en die uitbreiden met een WiFi 6 Lite access point (of twee, maar lijkt me sterk dat dat voor 80m2 nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allersimpelste? Volgens mij kan je op basis van eigen modem/router-keuze die Zyxel loskoppelen en vervangen door betere router/modem?

Volgens mij kan een AX68U zonder problemen in de meterkast gehangen worden, WiFi 802.11ac/ax/b/g/n praten en klaar? Intern haal ik op mijn AX58U met mijn laptop ongeveer 700Mbps doorvoer (letterlijk grote files kopieren over de WiFi) en bedraad trek ik net geen Gbit binnen (tegen de 940Mbps) op mijn KPN glasvezel.

Alternatief (maar ietsjes duurder); 2x een AX58U aanschaffen. 1 in de meterkast en 1 bedraagd als mesh-node aan de andere kant van het appartement.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
MAX3400 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:04:
Allersimpelste? Volgens mij kan je op basis van eigen modem/router-keuze die Zyxel loskoppelen en vervangen door betere router/modem?

Volgens mij kan een AX68U zonder problemen in de meterkast gehangen worden, WiFi 802.11ac/ax/b/g/n praten en klaar? Intern haal ik op mijn AX58U met mijn laptop ongeveer 700Mbps doorvoer (letterlijk grote files kopieren over de WiFi) en bedraad trek ik net geen Gbit binnen (tegen de 940Mbps) op mijn KPN glasvezel.

Alternatief (maar ietsjes duurder); 2x een AX58U aanschaffen. 1 in de meterkast en 1 bedraagd als mesh-node aan de andere kant van het appartement.
Dank voor de link naar de AX58U! Ik heb deze er bij gepakt maar zie dat deze op 2.4 niet helemaal lekker lijkt te lopen aldus reviews. Ik heb apparatuur dat enkel op 2.4 werkt.

Ik heb ook zitten kijken naar Ubiquiti-hardware omdat dat zeer goede apparatuur moet zijn. Ik ben bewust van de hogere kosten, maar als dat opweegt tegen de pluspunten kan ik daar op toegeven.

Ik zie bijvoorbeeld van Ubiquiti een Edgerouter zonder Wi-Fi. Dat is mij prima als ik een Ubiquiti AP centraal in de woonkamer kan plaatsen. Volgens mij zijn de AP's van dat merk sowieso een stuk krachtiger dan menig consumentenspul.

Toevoeging: De gelinkte Edgerouter is redelijk gedateerd, dus zou ik sowieso voor een nieuwer model gaan. Maar dan heb je een idee van wat ik OK vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Juice. op 28-12-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:21:
[...]

Dank voor de link naar de AX58U! Ik heb deze er bij gepakt maar zie dat deze op 2.4 niet helemaal lekker lijkt te lopen aldus reviews. Ik heb apparatuur dat enkel op 2.4 werkt.
Ik heb die ervaring niet / niet gehad en heb ook meerdere apparaten nog op 2.4GHz staan. Maar oke, dat kan inderdaad een overweging zijn voor jou inderdaad :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:48
Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:21:
[...]

Hmm, over 2.4 zou ik sowieso geen hoge verwachtingen hebben qua snelheid. Doorgaans heb je de 5GHz band wel nodig om boven de 100Mbps te komen.

Afgezien daarvan, +1 voor het scheiden van router en wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
MAX3400 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:28:
[...]

Ik heb die ervaring niet / niet gehad en heb ook meerdere apparaten nog op 2.4GHz staan. Maar oke, dat kan inderdaad een overweging zijn voor jou inderdaad :)
borft schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:31:
[...]

Hmm, over 2.4 zou ik sowieso geen hoge verwachtingen hebben qua snelheid. Doorgaans heb je de 5GHz band wel nodig om boven de 100Mbps te komen.

Afgezien daarvan, +1 voor het scheiden van router en wifi.
Mijn speakers werken op 2.4, die verbinding moet dus altijd stabiel zijn. We weten allemaal hoe storend haperend geluid kan zijn :P De rest draait vrolijk op 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 14:00
Ubiquiti voor 80m2 is een beetje overkill? Haal op marktplaats een set van 3 Google WiFi punten, 1 in de meterkast bekabeld, de 2e dicht bij de muur en de derde net na de muur, mesh instellen, een hele domme switch erbij voor de poorten en google puck 1 alles laten regelen tav DHCP? 100 euro Google, paar tientjes domme switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
MMMMMMM schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:45:
Ubiquiti voor 80m2 is een beetje overkill? Haal op marktplaats een set van 3 Google WiFi punten, 1 in de meterkast bekabeld, de 2e dicht bij de muur en de derde net na de muur, mesh instellen, een hele domme switch erbij voor de poorten en google puck 1 alles laten regelen tav DHCP? 100 euro Google, paar tientjes domme switch.
Ik snap je beredenering, vandaar dat ik ook een Deco M5 set heb geprobeerd. Helaas werkt dat ook niet super.

Toevallig gooi ik de woonkamer morgen even helemaal om, probeer ik de router en het Wi-Fi punt om te wisselen. Heb nl. kabels lopen van de meterkast naar de woonkamer welke ik ook aan kan sluiten direct op de glasomvormer met RJ45. Mogelijk bied dat mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Kun je de accesspoints bekabeld aansluiten?
Welke snelheid wil je halen?
Kunnen je clients wifi 6?
Waarom wil je het modem vervangen?
Waarom wil je een router kopen?
Wat wAs er mis met de deco5? 500mbit is voor wifi 5 namelijk een meeeeeer dan prima snelheid :)

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 14:12 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In een appartement heb je veel buren met ook allemaal wifi dan wil je eigenlijk in iedere kamer een AP die bekabeld is aangesloten. Alles wat je kan bekabelen altijd doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waar kan je allemaal UTP naartoe krijgen in de woning? Repeaters e.d. heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee, zeker als je ook nog wat performance wil.

Zelf heb ik in mijn hele woning UTP en glas gelegd. Alles wat fysiek aangesloten kan worden sluit ik vast aan.

Ik heb zelf 3 AP's (Unifi), maar een ander merk mag uiteraard ook. 1 is aangesloten in de woonkamer, de 2e op de 1e etage aan het plafond en de derde heb ik via glasvezel naar de schuur aangesloten.
Hiermee is de dekking zo goed dat ik in mijn gehele woning (inclusief zolder) 100% dekking heb op 5GHz.

In jouw geval zou een AP in de woonkamer waarschijnlijk al een hoop oplossen. Deze hoeft niet per se aan het plafond te hangen, maar kan eventueel ook uit het zicht aan een wand. Hoe meer vrije ruimte er omheen hoe beter.

Wat betreft de switchpoorten, dat moet geen issue zijn, switches kosten next to nothing. Ik heb zelf heel goede ervaringen met Netgear.

Wifi 6 is leuk maar voor normaal gebruik vrij nutteloos (leuk voor speedtest en voor netwerken met heel veel clients misschien). Beter een goed Wifi 5 netwerk dan een brak Wifi 6 netwerk. 2 wifi clients op 2 aparte wifi 5 AP's kunnen meer data verplaatsen dan 2 clients op 1 Wifi 6 AP.
Als je overigens vast zit aan 2.4GHz maakt het sowieso geen verschil.

PS. Er staan genoeg Unifi AP's op V&A mocht budget een issue zijn. Op dit moment kan je ook voor een leuke prijs een setje van 2 of 3 AP's scoren. UAP-AC-xxx AP's zijn nog steeds dik prima!

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 28-12-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:08:
Kun je de accesspoints bekabeld aansluiten? Ja
Welke snelheid wil je halen? 1Gbit wordt gewaardeerd
Kunnen je clients wifi 6? Ja
Waarom wil je het modem vervangen? Bereik & snelheid
Waarom wil je een router kopen? Bereik & snelheid
Wat wAs er mis met de deco5? Snelheid
Frogmen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:09:
In een appartement heb je veel buren met ook allemaal wifi dan wil je eigenlijk in iedere kamer een AP die bekabeld is aangesloten. Alles wat je kan bekabelen altijd doen.
Iedere kamer een AP lijkt mij een beetje overdreven, maar met de M5 set heb ik dat geprobeerd en dat ging op zich prima qua bereik maar snelheid niet.
Fairy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:12:
Waar kan je allemaal UTP naartoe krijgen in de woning? Repeaters e.d. heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee, zeker als je ook nog wat performance wil.

Zelf heb ik in mijn hele woning UTP en glas gelegd. Alles wat fysiek aangesloten kan worden sluit ik vast aan.

Ik heb zelf 3 AP's (Unifi), maar een ander merk mag uiteraard ook. 1 is aangesloten in de woonkamer, de 2e op de 1e etage aan het plafond en de derde heb ik via glasvezel naar de schuur aangesloten.
Hiermee is de dekking zo goed dat ik in mijn gehele woning (inclusief zolder) 100% dekking heb op 5GHz.

In jouw geval zou een AP in de woonkamer waarschijnlijk al een hoop oplossen. Deze hoeft niet per se aan het plafond te hangen, maar kan eventueel ook uit het zicht aan een wand. Hoe meer vrije ruimte er omheen hoe beter.

Wat betreft de switchpoorten, dat moet geen issue zijn, switches kosten next to nothing. Ik heb zelf heel goede ervaringen met Netgear.

Wifi 6 is leuk maar voor normaal gebruik vrij nutteloos (leuk voor speedtest en voor netwerken met heel veel clients misschien). Beter een goed Wifi 5 netwerk dan een brak Wifi 6 netwerk. 2 wifi clients op 2 aparte wifi 5 AP's kunnen meer data verplaatsen dan 2 clients op 1 Wifi 6 AP.
Als je overigens vast zit aan 2.4GHz maakt het sowieso geen verschil.

PS. Er staan genoeg Unifi AP's op V&A mocht budget een issue zijn. Op dit moment kan je ook voor een leuke prijs een setje van 2 of 3 AP's scoren. UAP-AC-xxx AP's zijn nog steeds dik prima!
UTP kan in principe naar iedere kamer getrokken worden muv toilet en douche.

Zit enkel met mijn speakers vast aan 2.4, de rest is allemaal 5 compatibel. Waar ik met een switch zit is dat hij die 1Gbit moet splitsen over meerdere poorten waar ik liever niet aan begin, dan trek ik liever wat meer kabels (heb nog 2 loze leidingen in de woonkamer en 2 in de slaapkamer).

Ik probeer morgen eerst te switchen, mocht dat niet werken kijk ik naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 23:31
Ik woon zelf in een appartement met 8 verdiepingen en 4-3-2 (aflopend) woningen per verdieping. Wat ik merk is dat de buren alles op auto hebben staan en dat die dus om de zoveel tijd van kanaal aan het switchen zijn. Actie -> reactie.

Ik heb een enkele Ubiquiti UniFi AP-AC-LR. Buiten de meterkast hangen met een 1m kabel naar binnen. (Meterkast is niet geschikt voor wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
x280 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:43:
Ik woon zelf in een appartement met 8 verdiepingen en 4-3-2 (aflopend) woningen per verdieping. Wat ik merk is dat de buren alles op auto hebben staan en dat die dus om de zoveel tijd van kanaal aan het switchen zijn. Actie -> reactie.

Ik heb een enkele Ubiquiti UniFi AP-AC-LR. Buiten de meterkast hangen met een 1m kabel naar binnen. (Meterkast is niet geschikt voor wifi)
Mijne heb ik om die reden niet op auto staan maar handmatig op een kanaal ingesteld die weinig wordt gebruikt. Zo nu en dan scan ik en wijzig ik dat kanaal wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 16-05 14:08
Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:37:
Iedere kamer een AP lijkt mij een beetje overdreven, maar met de M5 set heb ik dat geprobeerd en dat ging op zich prima qua bereik maar snelheid niet.
Is over het algemeen echt niet meer nodig, tenzij je echt in elke kamer een stabiel 2.4Ghz signaal wilt. En dat wil je zo te lezen alleen in je woonkamer ivm speakers.
Die 5Ghz signalen gaan niet zover, storing van je buren is daarmee minimaal.

Woon zelf in een appartementen complex met 50+ appartementen. Op 2.4Ghz is dat inderdaad drama, zeker als je niet in dezelfde kamer zit als de AP. En soms was kanaal wisselen nodig om de zoveel maanden (nieuwe bewoners met overlappend kanaal??)
Langzamerhand is bijna alle appartuur bij ons over op 5Ghz en we merken eigenlijk dat het nagenoeg altijd perfect werkt.

Oh, Ubiquiti Dreammachine hier in gebruik btw zonder extra APs. Appartement is ook ongeveer 80m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als 500mbit niet genoeg is moet je aan wifi 6
Bv de deco x20:x60 (haalt 800mbit) (250-300 euro 3 nodes) of unifi wifi6, 120 euro per node

De ax van asus zijn ook prima, wel iets duurder

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 28-12-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 14:00
Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:00:
[...]

Ik snap je beredenering, vandaar dat ik ook een Deco M5 set heb geprobeerd. Helaas werkt dat ook niet super.

Toevallig gooi ik de woonkamer morgen even helemaal om, probeer ik de router en het Wi-Fi punt om te wisselen. Heb nl. kabels lopen van de meterkast naar de woonkamer welke ik ook aan kan sluiten direct op de glasomvormer met RJ45. Mogelijk bied dat mij de oplossing.
Sowieso natuurlijk goed om de router uit de meterkast te halen, als dat kan altijd doen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:57:
Zodra ik Speedtest op mijn mobiel gebruik kom ik niet hoger dan ongeveer 500 download en 600 upload.

Zouden jullie mij kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze?
Dat kan best tegen de theoretische max zijn van de client. Als een WiFi accespoint hoge snelheden beloofd, is dat op basis van mimo, wat de clients moeten ondersteunen. De access point kan misschien 3x3 of 4x4, maar smartphones vaak maar tot 2x2.

Iphones hebben bijv. max 2x2, voor meer achtergrond is dit een leuke read

reviews: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Tweakers zijn unify fan. Als je het aandruft en leuk vind om met (semi) prof gear te tweaken bekijk 2e hands ruckus eens. Dit is niet iets wat ik me buren zou aanraden (overdreven) maar wel hier op tweakers want tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Erik070 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:49:
[...]

Is over het algemeen echt niet meer nodig, tenzij je echt in elke kamer een stabiel 2.4Ghz signaal wilt. En dat wil je zo te lezen alleen in je woonkamer ivm speakers.
Die 5Ghz signalen gaan niet zover, storing van je buren is daarmee minimaal.

Woon zelf in een appartementen complex met 50+ appartementen. Op 2.4Ghz is dat inderdaad drama, zeker als je niet in dezelfde kamer zit als de AP. En soms was kanaal wisselen nodig om de zoveel maanden (nieuwe bewoners met overlappend kanaal??)
Langzamerhand is bijna alle appartuur bij ons over op 5Ghz en we merken eigenlijk dat het nagenoeg altijd perfect werkt.

Oh, Ubiquiti Dreammachine hier in gebruik btw zonder extra APs. Appartement is ook ongeveer 80m2.
Dat is ook nog te overwegen, 300 euro voor zo'n apparaat nieuw zie ik. Hou ik even in mijn achterhoofd!
laurens0619 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:49:
Als 500mbit niet genoeg is moet je aan wifi 6
Bv de deco x20:x60 (haalt 800mbit) (250-300 euro 3 nodes) of unifi wifi6, 120 euro per node

De ax van asus zijn ook prima, wel iets duurder
Zou het ja? Enkel mijn mobiel ondersteund volgens mij Wi-Fi 6 dus dat is het niet waard.
MMMMMMM schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:01:
[...]

Sowieso natuurlijk goed om de router uit de meterkast te halen, als dat kan altijd doen. Succes!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Juice.
Klopt
Dus als 500mbit al een beetje de max is, dan had je het eigenlijk dus a opgelost voor een prima prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Juice. schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:37:
[...]

[...]

[...]

UTP kan in principe naar iedere kamer getrokken worden muv toilet en douche.

Zit enkel met mijn speakers vast aan 2.4, de rest is allemaal 5 compatibel. Waar ik met een switch zit is dat hij die 1Gbit moet splitsen over meerdere poorten waar ik liever niet aan begin, dan trek ik liever wat meer kabels (heb nog 2 loze leidingen in de woonkamer en 2 in de slaapkamer).

Ik probeer morgen eerst te switchen, mocht dat niet werken kijk ik naar een andere oplossing.
Waarom zou je die 1gbit niet opsplitsen? Welk device verwacht je van dat die je performance merkbaar gaat vertragen? Da's echt een non-issue, serieus. Neem dat van mij aan. Ik werk dagelijks met netwerken, van 10mbit tot 100 gigabit. Onder normale omstandigheden ga je er echt niets van merken, tenzij je 24 uur per dag speedtests draait en backups heen en weer synct.

Met AP's ga je het sowieso niet halen want de throughput van een AP haalt het theoretisch maximum simpelweg nooit.

Desnoods als je dat wil zou je met 2 switches nog de lijn kunnen trunken, maar aangezien je router niet meer kan dan 1 gbit, gaat dat totaal helemaal niets 0,0% uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18
Wil je enigsinds constante snelheden halen zou ik adviseren je wifi banden aparte SSID's te geven + zorgen dat je nergens onder een bepaald niveau RSSI uitkomt.

dus bv Tweakers-2.4Ghz en Tweakers-5.0Ghz , en je accespoints zo positioneren dat je nergens onder bv RSSI -70dBm uitkomt ..

je moet dan potentieel wel kijken naar waar hang je je accespoints , ipv waar heb ik mn datapoorten in de muur ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ijske schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:43:
Wil je enigsinds constante snelheden halen zou ik adviseren je wifi banden aparte SSID's te geven + zorgen dat je nergens onder een bepaald niveau RSSI uitkomt.

dus bv Tweakers-2.4Ghz en Tweakers-5.0Ghz , en je accespoints zo positioneren dat je nergens onder bv RSSI -70dBm uitkomt ..

je moet dan potentieel wel kijken naar waar hang je je accespoints , ipv waar heb ik mn datapoorten in de muur ..
Het apart benoemen van 2 en 5 GHz SSID's heb ik in het verleden ook gedaan maar ik ben daar juist bewust van afgestapt. Moderne WI-Fi apparatuur die goed geconfigureerd is regelt dit zelf.
Met Unifi heb ik de ervaring dat in een redelijk default configuratie dit juist prima werkt.

Als je handmatig gaat kiezen tussen frequenties dan lever je een stuk flexibiliteit in terwijl dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 18-05 15:51
Het enige verschil tussen dezelfde SSID en verschillende, is dat je kunt zien welk naar wel AP je connect en op welke frequentie..
Voor de devices zelf maakt het helemaal niets uit want die werken met de BSSID die je niet zelf kunt instellen en meestal ook niet ziet.

En niet handmatig frequenties kiezen is af te raden, dan loop je de kans dat er continue van kanaal gewisseld wordt, met bijbehorende disconnecties.
Ik heb al eens een situatie meegemaakt dat het wifi systeem continue aan het kanalen wisselen was.
Gevalletje te veel AP's te dicht op elkaar en veel last van de buren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:25:
Het enige verschil tussen dezelfde SSID en verschillende, is dat je kunt zien welk naar wel AP je connect en op welke frequentie..
Voor de devices zelf maakt het helemaal niets uit want die werken met de BSSID die je niet zelf kunt instellen en meestal ook niet ziet.
Dit klopt niet. Als je verschillende SSID's gebruikt zal je toestel blijven proberen te connecten totdat hij geen verbinding meer kan maken en gaat daarna pas over op een andere SSID. Zodra hij eenmaal op dat SSID zit en je loopt in je woning terug naar de andere AP zal hij zijn uiterste best blijven doen om weer contact te houden met het AP verderop.

Als je de AP's andere namen gaat geven creëer je in feite losstaande netwerken, die op hetzelfde fysieke netwerk uitkomen.

Maak je een losse SSID aan voor 2.4G en voor 5G en je heb toevallig connectie met de 2.4G, dan ziet je toestel geen reden om naar de 5G SSID te springen en blijft je verbinding traag.

Als je 1 SSID gebruikt kan je gebruik maken van de intelligentie van het systeem om het AP te pakken met het beste bereik op dat moment zonder onderbreking.

Er is dus zeker wel een groot verschil. Meerdere SSID's voor hetzelfde netwerk raad ik sterk af en is alleen in heel specifieke (vaste) opstellingen een oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 29-12-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien moet je gewoon wat meer op het wifi protocol studeren, want wat je beweerd is gewoon niet correct.
Elk toestel heeft z'n eigen roaming thresholds en allemaal hebben ze de neiging te blijven hangen, maar pas als ze onder de threshold komen gaan ze proberen een ander AP te connecten als die er is.
Als je last van sticky clients hebt heeft dat echt niets met SSID's te maken maar heb je waarschijnlijk veel te veel overlap in zendcapaciteit van je AP's.

Dat heeft allemaal niets met SSID's te maken, dat is enkel een lijst met namen en bijbehorende wachtwoorden en configuraties.

Elke wifi client zal continue scannen (tenzij je dat uit zet) welke BSSID's er in de buurt zijn en aan de hand van zijn thresholds al dan niet gaan roamen naar het beste BSSID waar hij naar mag connecten.

Door verschillende SSID's te gebruiken kun je zelf bepalen of je device wel of niet een bepaalde frequentie en/of AP mag gebruiken.

En het heeft al helemaal niets met hetzelfde merk te maken, want alles wordt door de client bepaalt.
Die kreet gebruik hetzelfde merk is gewoon fabrikanten marketing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Fairy ja en nee
Als je de ssid gaat splitsen moet je het 2.4 netwerk niet ook instellen op roamende clients :) alleen 5ghz dus en 2.4 alleen voor (iot) meuk instellen die alleen 2.4 kan

Ik splits hem ook, mn iphone viel toch te vaak naar de 2.4. Als er slechte dekking is dan heb ik liever dat die terugvalt naar de 4g dam 2.4

@Ben(V) niet helemaal
Als het ssid hetzelfde is, dan wordt t als 1 netwerk gezien en zet die roamen vroeger in

Als het ssid anders is, dan zijn het verschillende netwerken en roamt die niet, hij reconnect na een disconnect

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt maar effectief is er geen verschil tussen roaming en een re-connect.

De roaming wordt niet eerder ingezet, het kan (mist alle juiste protocollen beschikbaar zijn) seamsless gebeuren en een re-connect geeft altijd een kleine hikup.
Maar het besluit om over te gaan blijft gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) hmm dan weet ik zo niet
Kan niet echt documentatie vinden die uitsluitsel geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het werkt als volgt:

Als de RSSI (Received Signal Strength Indicator) onder een bepaalde waarde komt, begint de wifi client probe packages uit te zenden om te zien welke AP's er in de buurt zijn.
Als 802.11k wordt ondersteund zal dit process sneller gaan doordat daarmee continue een lijst van beschikbare AP's wordt bijgehouden, zodat er niet pas probe packages verstuurt worden als het al bijna te laat is.
Als de RSSI dan nog verder daalt zal hij proberen naar het AP met de sterkste RSSI over te gaan.
De SSID zit niet in dit beslissings traject volgens de IEEE specs.

Het overschakelen naar een nieuw AP kan ondersteund worden door zaken als 802.11r en 802.11v.
802.11r werkt alleen binnen hetzelfde netwerk dus daar zou van belang zijn om hetzelfde SSID te gebruiken.
Maar zoals ik al zei heeft dit enkel invloed op de snelheid van overschakelen en niet op de beslissing waar naar over te schakelen.

Het kan ook niet anders functioneren, want anders zou een wifi client helemaal nooit naar een ander SSID kunnen overschakelen en dat is absoluut niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juice.
Was even wat tussendoor gekomen, maar na het rommelen in de woonkamer en dus ook de router en het Wi-Fi punt te verwisselen haal ik wel prima resultaten. Zoals jullie aangeven zo'n beetje de max van Wi-Fi 5.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik er niet veel uit ga halen dan ik nu heb, heb nu in ieder geval overal een goed bereik en zowel ping als snelheid is consistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aQ-EiX9aiqyXW3Ptr-LzYafpHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G8x8SqO8EPtKFa3ARPf1M5iR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1