Vraag

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-03 10:19
Ik zoek een?
Ik zou graag Call of Duty Vanguard willen spelen alleen heb ik op het moment een zeer kleine SFF pc die niet de nodige specs heeft om uberhaupt COD Vanguard te kunnen spelen. Naast Call of Duty wil ik er in de toekomst graag Elden ring op spelen. Verder zal de PC gebruikt worden voor vanuit huis werken door middel van remote desktop

Huidige systeem:
Ncase M1 Zilver (v5.0)
Intel i5 7600k
Noctua NH-U9S
16gb Ram 2400mhz
MSI b250-i Carbon Pro moederbord
Corsair SFX 600 Platinum
1080p 60 hz monitor

Nou weet ik niet wat slimmer is om te doen.
Of mijn huidige systeem upgraden. (ben bang dat de i5 7600k al snel een bottleneck zal zijn voor de huidige generatie GPU's)

Mijn huidige systeem verkopen en dan iets nieuws bouwen op basis van Alder lake?

i5 12600k bijvoorbeeld?
(dit is natuurlijk ook meer future proof)

Wat is je budget?
+/- 1000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag een moederbord met wifi/bluetooh.

Zou graag een Intel build bouwen, mocht ik ooit zonder GPU komen te zitten dan kan ik in ieder geval vooruit.

Heb verder geen specifieke voorkeuren, alleen liever geen MSI moederbord (heb hier voorheen wel eens wat problemen mee gehad dus dat vermijd ik liever.

Beste antwoord (via Rotinomm op 28-12-2021 13:38)

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-03 12:02
Rotinomm schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:42:
[...]

Zit dan toch wel te neigen naar een RTX 3060 of RTX 3060ti.
Alleen geen idee of die 100 euro meer voor de TI versie het waard is ten opzichte van de FPS gaings.
Wel denk ik dat het meer toe zal voegen bij bijvoorbeeld Elden Ring?
Een duurdere kaart is altijd beter, want na de 3060ti komt de 3070 die sneller is, enzovoorts..
Of het dat het extra geld waard is kan alleen jij bepalen. In principe halen ze allebei met gemak 60 fps op 1080p.
freaky35 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:00:
[...]

Elding Ring vraagt recommended blijkbaar een 4770k,die is toch een stuk sneller als deze 7600k en van die specs kan je beter uitgaan las je de game goed wilt spelen
Ongetwijfeld. Alleen kan OP beter eerst een gpu kopen, want daar heeft hij veel meer aan op dit moment. Want zonder gpu draait het spel sowieso niet. En met een budget van 1000 euro ga ik er vanuit dat OP niet én een gpu én een cpu (+ mobo, ram etc) wil/kan kopen.

[Voor 0% gewijzigd door Flapwaaier op 28-12-2021 13:40. Reden: typo]

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
heb je al een GPU en welke?

CPU is te oud voor de huidige games en was sowieso voor games al niet een hoogvlieger,zoals je aangeeft beter investeren in een nieuwe pc

Wat heb je zelf al gevonden wat je graag wilt?

• Rotinomm
freaky35 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:28:
heb je al een GPU en welke?

CPU is te oud voor de huidige games en was sowieso voor games al niet een hoogvlieger,zoals je aangeeft beter investeren in een nieuwe pc

Wat heb je zelf al gevonden wat je graag wilt?
Op het moment heb ik nog geen GPU, deze zal dan ook nieuwe/tweedehands aangeschaft moeten worden.

Waar ik zelf aan zat te denken is wellicht deze optie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte Z690M AORUS ELITE AX DDR4 (rev. 1.0)€ 249,-€ 249,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic Mini Zwart€ 99,83€ 99,83
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 88,86€ 88,86
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 61,37€ 61,37
Totaal€ 927,96

Hier kan ik namelijk mijn voeding en huidge M.2 SSD mee nemen naar de nieuwe build.
En misschien ook wel de CPU koeling (mits deze socket 1700 ondersteund natuurlijk)

• Flapwaaier
Ik zou eerst een gpu aanschaffen en kijken wat dat doet. Lijkt me sterk dat een 7600k een bottleneck gaat zijn op 1080p 60hz (ja, een nieuwe cpu is natuurlijk sneller, maar gezien je nu geen gpu hebt gaat dat je performance zoveel opkrikken, dat dat imo veel belangrijker is).

• Rotinomm
Flapwaaier schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:03:
Ik zou eerst een gpu aanschaffen en kijken wat dat doet. Lijkt me sterk dat een 7600k een bottleneck gaat zijn op 1080p 60hz (ja, een nieuwe cpu is natuurlijk sneller, maar gezien je nu geen gpu hebt gaat dat je performance zoveel opkrikken, dat dat imo veel belangrijker is).
Thanks voor je reactie, en wat voor GPU zou dan een goede aanrader zijn?

• Flapwaaier
Da's een lastige, omdat de gpu prijzen nu enorm hoog zijn. Hangt dus enorm af van je budget.
Ik denk dat je met een 1660 super (net) uit de voeten kan (is echt het bare minimum voor 1080p 60hz). Mocht je budget wat groter zijn en wil je wat toekomstbestendiger zijn, dan kan je bijvoorbeeld kijken naar een 1080ti, 2060 (super), 2070 (super) enzovoorts. Een nieuwe 3060 kan ook maar dan zit je al gauw op 800+ euro.

Hou er wel rekening mee dat, mocht je een krachtigere kaart kopen (als een 2070 en hoger), je 600W voeding misschien niet toereikend is. Dat kan je per kaart opzoeken. Houd er ook rekening mee dat een kaart misschien niet in je kast gaat passen (op plaatjes van de kast zie ik wel vaak een gpu zitten, dus zou het boekje even nalezen over hoeveel ruimte je precies hebt).

• Rotinomm
Flapwaaier schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:23:
Da's een lastige, omdat de gpu prijzen nu enorm hoog zijn. Hangt dus enorm af van je budget.
Ik denk dat je met een 1660 super (net) uit de voeten kan (is echt het bare minimum voor 1080p 60hz). Mocht je budget wat groter zijn en wil je wat toekomstbestendiger zijn, dan kan je bijvoorbeeld kijken naar een 1080ti, 2060 (super), 2070 (super) enzovoorts. Een nieuwe 3060 kan ook maar dan zit je al gauw op 800+ euro.

Hou er wel rekening mee dat, mocht je een krachtigere kaart kopen (als een 2070 en hoger), je 600W voeding misschien niet toereikend is. Dat kan je per kaart opzoeken. Houd er ook rekening mee dat een kaart misschien niet in je kast gaat passen (op plaatjes van de kast zie ik wel vaak een gpu zitten, dus zou het boekje even nalezen over hoeveel ruimte je precies hebt).
Alleen geen idee of die 100 euro meer voor de TI versie het waard is ten opzichte van de FPS gaings.

• freaky35
Flapwaaier schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:03:
Elding Ring vraagt recommended blijkbaar een 4770k,die is toch een stuk sneller als deze 7600k en van die specs kan je beter uitgaan las je de game goed wilt spelen

• freaky35
[...]

Het is nog moeilijk te zeggen hoe die game daadwerkelijk gaat werken,omdat deze nog niet uit is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Flapwaaier
[...]

Een duurdere kaart is altijd beter, want na de 3060ti komt de 3070 die sneller is, enzovoorts..
Of het dat het extra geld waard is kan alleen jij bepalen. In principe halen ze allebei met gemak 60 fps op 1080p.
freaky35 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ongetwijfeld. Alleen kan OP beter eerst een gpu kopen, want daar heeft hij veel meer aan op dit moment. Want zonder gpu draait het spel sowieso niet. En met een budget van 1000 euro ga ik er vanuit dat OP niet én een gpu én een cpu (+ mobo, ram etc) wil/kan kopen.

[Voor 0% gewijzigd door Flapwaaier op 28-12-2021 13:40. Reden: typo]

• Rotinomm
Flapwaaier schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:36:
[...]

Of het dat het extra geld waard is kan alleen jij bepalen. In principe halen ze allebei met gemakt 60 fps op 1080p.

[...]

Thanks voor de hulp! _/-\o_

Zo kom ik er wel uit denk ik!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee