Toon posts:

Aanleg nieuw netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JAJB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02 20:15
Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we verhuizen en daarbij moet ik heel het netwerk weer opnieuw aanleggen, momenteel heb ik overal CAT6 UTP kabel getrokken.

Nou ben ik voor het nieuwe huis alles op een rij aan het zetten betreft de kabel die ik wil gaan gebruiken, en daar kom ik zoveel informatie over tegen dat ik hoop hier duidelijkheid en een antwoord hoop te vinden over gebruik CAT6 / CAT 6A.

Zoals verteld heb ik momenteel CAT6 UTP kabel, ik ondervind geen storingen etc.
Nou vind ik ook CAT6A UTP kabel, wanneer ik daarvoor zou kiezen.... Dan kan dat volgens mijn gewoon op een CAT 6 patch panel toch? En heb ik dan het profijt van de hogere bandbreedte? 500 VS 250?

Of is het een 'must' om CAT6A afgeschermd te nemen? Vervolgens op een CAT6A patch paneel met aarde? Zoja... Komt daar veel bij kijken?

Mvg Jeroen

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 17:40
Als je er voor zorgt dat je de juiste CAT6A kabels hebt (stugge kern, volledig koper [Cu]), dan is dat meer dan voldoende voor thuis. Totaal niet nodig om aan afgeschermde kabels te gaan beginnen voor een huis, tuin en keukensituatie.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:46
Afgeschermde kabel is zinloos en potentieel problematisch als je de afscherming verkeerd aansluit.
Cat 6A is nergens voor nodig, want zelfs tot 55m kan CAT 6 al 10Gbps aan, kan ook geen kwaad, maar is wel dikker.
Verder zie de adviezen van @Cpt.Morgan

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zou het bij een CAT6 houden, ruim voldoende zoals hierboven beschreven wordt.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik wil je niet nog meer in verwarring brengen, maar er is ook Cat7 kabel.
https://www.netwerkkabel....hil-tussen-cat6a-en-cat7/

Ik gebruik al ruim 10 jaar Cat7 in grote schoolgebouwen, met name vanwege de multimedia toepassingen.
https://second.wiki/wiki/mmc_3000pro

Maar voor thuis is Cat6 voldoende. Het heeft ook geen zin om cat6a te nemen als je het niet afmonteert met de juiste connectors. Ook alle patchkabels moeten de juiste standaard hebben.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• JAJB
Bedankt voor de reacties,

Momenteel ben ik ook tevreden met CAT6, als ik het dus goed begrijp... Kan ik beter op UTP kabel blijven.

Maar haal ik wel voordeel uit CAT6A betreft de bandbreedte?

Bijvoorbeeld met AP's, gaat maar 1 kabel naar toe.. profiteer je dan van de 500 bandbreedte?

[Voor 19% gewijzigd door JAJB op 28-12-2021 11:22]

• Ben(V)
Nee
De kabel moet de gebruikte snelheid (nu dus 1Gbps, maar 10Gbps kan ook nog) aankunnen, wat hij meer aan zou kunnen is nutteloos.

Om die bandbreedte van 500MHz te benutten moet je naar iets van 40Bps netwerk snelheden en wifi haalt zelfs nog steeds geen 1GBps

[Voor 128% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2021 11:26]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JAJB
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:22:
Nee
De kabel moet de gebruikte snelheid (nu dus 1Gbps, maar 10Gbps kan ook nog) aankunnen, wat hij meer aan zou kunnen is nutteloos.
Oke, ik begrijp graag de werking/theorie ervan.
Zoals ik het interpreteerde is het verschil tussen de 2 kabels... Niet zo zeer de snelheid, maar de bandbreedte, vergelijking met een 2 baansweg en een 4 baansweg.

Maar dit vertaald zich in de praktijk dan niet op bijvoorbeeld een AP die op 1 kabel zit?

Edit: zag je uitleg pas naar mijn post

[Voor 3% gewijzigd door JAJB op 28-12-2021 11:31]

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-03 23:44
In mijn nieuwe huis onderstaande cat 7 gebruikt.
Backbone van het netwerk straks op 10Gb. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het is een prettige kabel om mee te werken.
https://www.onlinekabelsh...rkkabel-wit-cat7-10-meter

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 15:50
Belangrijkste is om te zorgen voor goede, gemakkelijke wachtbuizen waar je de kabels doortrekt. Kan je ze er eventueel binnen 20 jaar weer uit trekken en de technologie van dan er door trekken.

http://specs.tweak.to/16567

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 15:01
Ik heb bij mij thuis 1 plek waar ik maar heeeel moeilijk een kabel kan aanleggen, gewoon de snelste kabel (dikke overkill) van dat moment gelegd. Ik wil die de komende 20 jaar niet vervangen, ben er dagen mee bezig geweest (is oud huis). Maar voor de rest van het huis zou ik gewoon leggen wat op dit moment gangbaar is (cat 5 of 6 dus). als er dan later iets anders nodig is, kan ik dat makkelijk vervangen.

• Ben(V)
@JAJB
Zie het als een snelweg die zo gemaakt is dat je er 160km/uur kunt rijden, maar je rijd in een vrachtwagen met een begrenzer op 80km/uur.
Het feit dat de weg gemaakt is voor 160km/uur zorgt er echt niet voor dat die vrachtwagen sneller kan rijden.
En als in de toekomst de begrenzer eraf gaat zal die vrachtwagen ook nooit 160km/uur kunnen rijden want dat haalt hij nooit.

@pboelhouwer
En jouw zinloze keuze dan maar adviseren aan anderen?
Cat 7 een een dikke stugge kabel moeilijker te verwerken en al helemaal niet als je meer dan 1 kabel in een buis wil trekken.
En toegevoegde waarde is nul komma nul.

En geloof met boven 10Gbps gaan we op koper nooit gebruiken in een thuis omgeving.
Zelf 10Gbps zal voor de doorsnee gebruiken nooit mainstream worden de komende 20 jaar

[Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2021 11:39]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-03 12:22
De volgende stap na koper netwerken, zijn glas netwerken.
Met MM FC voor verbindingen van 10 - 100Gbps.
Echter, dit vereist nieuwe switches en patch panels.
Zou ik niet doen.
Koper CAT6 kan voorlopig tot 10Gbps op "korte afstanden", welke lang genoeg zijn in de meeste huizen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• JAJB
@Ben(V)
Bedankt voor je uitleg, ik snap wat je bedoelt. Ik heb het dan verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht namelijk dat het niet over de max snelheid ging, maar over de aantal rijbanen. Dus dat er bijvoorbeeld 4 vrachtwagens met 80 naast elkaar konden rijden IPV achter elkaar op een enkel baansweg.

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 15:01
skelleniels schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:34:
Belangrijkste is om te zorgen voor goede, gemakkelijke wachtbuizen waar je de kabels doortrekt. Kan je ze er eventueel binnen 20 jaar weer uit trekken en de technologie van dan er door trekken.
Dit!!! Hier liep ik dus tegen aan, en als je dan een kabel moet leggen is het echt hell en wil je er gewoon nooit meer aanzitten. Helaas had ik niet de mogelijkheid op die plek om betere buisen te leggen. Maar dit is echt een niet te onderschatten tip. Want ooit gingen we van coax 10mbit naar utp 10gb en de volgende stap zal over 30 jaar misschien glas zijn en dan ben je maar wat blij dat er goeie buizen liggen.

• Ben(V)
JAJB schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:43:
@Ben(V)
Bedankt voor je uitleg, ik snap wat je bedoelt. Ik heb het dan verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht namelijk dat het niet over de max snelheid ging, maar over de aantal rijbanen. Dus dat er bijvoorbeeld 4 vrachtwagens met 80 naast elkaar konden rijden IPV achter elkaar op een enkel baansweg.
Een UTP netwerk is een ster netwerk, tussen twee devices ligt altijd maar een kabel, niet meer en niet minder.
Het is dus gewoon maar een enkel baans weg (een heen plus een terug als je 1Gbps hebt),
De oude standaard van 100Mbps was zelfs maar een enkele baan die beurtelings gebruikt werd, je had daar ook maar twee aderparen in en utp kabel voor nodig en geen vier zoals bij 1Gbps.

Dus parallelle banen zijn er niet, tenzij je dingen als netwerkbonding gaat doen, maar dat is weer heel wat anders.

• Ben(V)
air2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:48:
[...]

Dit!!! Hier liep ik dus tegen aan, en als je dan een kabel moet leggen is het echt hell en wil je er gewoon nooit meer aanzitten. Helaas had ik niet de mogelijkheid op die plek om betere buisen te leggen. Maar dit is echt een niet te onderschatten tip. Want ooit gingen we van coax 10mbit naar utp 10gb en de volgende stap zal over 30 jaar misschien glas zijn en dan ben je maar wat blij dat er goeie buizen liggen.
Blijft een onzin tip.
Cat7 is dikker en stugger en dus nog veel moeilijker te trekken dan cat 6 of zelfs cat 6a.
En de capaciteit van meer dan 10GBps zal nooit gebruikt worden, want daar zal nooit (betaalbare) apparatuur voor gemaakt worden omdat we dan glas gaan gebruiken.

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 07:37
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:53:
[...]

Blijft een onzin tip.
Cat7 is dikker en stugger en dus nog veel moeilijker te trekken dan cat 6 of zelfs cat 6a.
En de capaciteit van meer dan 10GBps zal nooit gebruikt worden, want daar zal nooit (betaalbare) apparatuur voor gemaakt worden omdat we dan glas gaan gebruiken.
Kom jij dan lassen als ik 5 glaskabels in een buis wil? Gebruik het woordje "nooit" voor jezelf, niet voor anderen. ;)

• Ben(V)
Vijf glaskabels in een buis?
Wat zou dat voor nut hebben?

En als mijn voorspelling dat meer dan 10Gbps over koper nooit mainstream wordt in thuissituaties niet uitkomt dan heb jij helemaal geen glas nodig en kun je lekker voor het eerst je CAT 7 gaan benutten.
Tegen die tijd mag je roepen "zie wel ik had lekker gelijk" ;w
Maar tot dan is Cat 7 gewoon nutteloos.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:36

Grvy

Bot

@Ben(V) beide statements die je maakt.
Een UTP netwerk is een ster netwerk, tussen twee devices ligt altijd maar een kabel, niet meer en niet minder.
Blijft een onzin tip.
Zijn niet echt.. waarheidsgetrouw.

Sowieso de eerste tip is gewoon niet waar en ligt compleet aan het netwerk. In een zakelijk netwerk bijv heeft een edge device altijd 2 uplinks. Dus 2 kabels. Dus die info is foutief. Je zegt later wel "tenzij je bonding gebruikt" dus je haalt je eigen punt al onderuit.

De tweede "blijft een onzin tip" is in mijn mening geen onzin tip, het is het altijd waard om rekening te houden met nieuwere kabels en dus je buis hierop aanpassen. Dat CAT7 stugger/dikker is is dan iets waar iets waar je juist rekening mee houdt met de buizen. Die tip is wat mij betreft dan ook helemaal correct.

Dit is een account.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:16
Hoeveel keer moet ik hier op dit forum nog vertellen dat Cat7 kabels met RJ45 connectoren geen Cat7 kabel is. En dat webshops of winkels die beweren gewone RJ45 Connectoren verkopen die voor Cat7 zijn LIEGEN hierover want ze bestaan NIET. En dat Cat7 kabels geen toekomst hebben in gewone netwerk bekabeling installaties zonder de juiste connectoren: de TERA en de GG45 connectoren.

Meer info kun je hier vinden:

https://www.flukenetworks...s=social&linkId=133932919

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

[Voor 11% gewijzigd door Dyckie op 28-12-2021 12:34]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Ben(V)
Grvy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:21:
@Ben(V) beide statements die je maakt.

[...]

[...]

Zijn niet echt.. waarheidsgetrouw.

Sowieso de eerste tip is gewoon niet waar en ligt compleet aan het netwerk. In een zakelijk netwerk bijv heeft een edge device altijd 2 uplinks. Dus 2 kabels. Dus die info is foutief. Je zegt later wel "tenzij je bonding gebruikt" dus je haalt je eigen punt al onderuit.

De tweede "blijft een onzin tip" is in mijn mening geen onzin tip, het is het altijd waard om rekening te houden met nieuwere kabels en dus je buis hierop aanpassen. Dat CAT7 stugger/dikker is is dan iets waar iets waar je juist rekening mee houdt met de buizen. Die tip is wat mij betreft dan ook helemaal correct.
Van die twee uplinks is er altijd een uitgezet door de spanning tree software, omdat je anders last van spanning tree krijgt die je hele netwerk zal platgooien.
Je mag nooit twee potentiele netwerkpaden in een ethernet netwerk hebben, het is en blijft een ster netwerk.
Als je argumenten verzint moeten ze ook steek houden.

En eerst roep je dat je het eens bent met het argument dat je cat 7 moet trekken omdat het moeilijk is het later te vervangen doordat de buizen dun zijn en nu roep je dat er zo maar even buizen vervangen moeten worden.

Je gooit appel en peren door elkaar, de ene keer probeer je de argumenten voor een professionele omgeving te gebruiken en de andere keer die voor thuis omgevingen.

• Grvy

Grvy

Bot

@Ben(V) eh? probeer even begrijpend te lezen. Ik heb geen waardeoordeel over CAT7 gegeven en of dat nodig is of niet. Alleen over de buizen.

Je zorgt ervoor dat je buizen groot genoeg zijn dat het -makkelijker- is later de kabels te vervangen. Simpel, niks meer en niet minder.

Over je opmerking over STP ga ik maar niet in dat heeft geen nut hier. Google maar op STP + etherchannel dan zie je dat die opmerking nergens op slaat en leer je nog wat. :) STP is heel complex en wordt heel vaak verkeerd begrepen.

TLDR; STP zet geen etherchannel uit, een etherchannel wordt gepresenteerd als 1 logical link en dus zal STP dit meenemen in zijn root berekening maar zeker in combinatie met LACP wordt die wel degelijk over 2 actieve links tegelijk benaderd. Er wordt dus helemaal niks uitgezet.

Leuke theorie: https://www.chrisjhart.com/Understanding-Load-Balancing/

[Voor 58% gewijzigd door Grvy op 28-12-2021 12:56]

Dit is een account.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zelf hanteer ik altijd een spine-leaf structuur (ongeacht de grootte van het netwerk). Spine op glas en leafs gewoon koper (bij echt grote netwerken kunnen de leafs ook op glas).

Glas is helemaal zo duur niet en op de lange termijn juist heel future-proof. Bij een upgrade van 10gbit naar bijv 100 gbit hoef je enkel je transceivers te verwisselen en kan je kabel blijven liggen.

• Ben(V)
@Grvy
Shielding is enkel zinvol in grote omgevingen waar bundels kabels is een goot liggen en je potentieel last kunt krijgen van "Alien Next" storing ofwel netwerksignalen die elkaar verstoren omdat ze op dezelfde snelheid werken.
Elke andere storingsbron van buiten wordt bijzonder effectief door de twist in de aderparen opgeheven.
Kortom shielding in thuissituaties is zinloos.

En loadbalancing heeft hier uiteraard ook helemaal niets mee te maken, dat zijn nog steeds enkelvoudige netwerkpaden waarbij softwarematig de streams weer samengevoegd worde, ik had dat een stukje terug al benoemd.
Je blijft maar poging niet terzake doende argumenten van je gegoogle aan te voeren zonder dat je ze echt begrijpt.

@g1n0 Het gaat hier over een thuissituatie niet over een datacentrum.
En zelfs in een datacentrum wordt tot op heden de edge switches overal met koper uitgevoerd en nooit met glas, dat is voorlopig veel te duur.
Hooguit servers worden met glas aangesloten maar vaker nog gewoon met koper.
Weet je wel hoeveel een glas-tranceiver kost ten opzicht van een koper aansluiting?

• Grvy

Grvy

Bot

@Ben(V) je leest gewoon niet wat ik zeg. Nergens heb ik het over shielding waar heb je het toch over?

Softwarematig bij elkaar gevoegd? LACP/STP is geen software.. my god. Hoe kan je zoveel termen misbruiken. Het zijn netwerk protocollen.

Ga er verder echt niet meer op in. Je leest heel heel slecht.

(en mn gegoogle? even serieus, ik bouw al 10+ jaar professionele netwerken dit is gewoon basiskennis die ik al heb.) :> Ik lees net dat je zegt dat ik het niet begrijp. 8)7 |:(

Ik zal het tegen mn werkgever zeggen dan mag die ook nog even lachen. :D

En weer zo een foutief statement:
En zelfs in een datacentrum wordt tot op heden de edge switches overal met koper uitgevoerd en nooit met glas, dat is voorlopig veel te duur.
De DC's waar ik de afgelopen 5 jaar ben geweest waren volledig glas.

Je gebruikt termen als "nooit" / "overal" die heel absoluut zijn maar gewoon niet waar zijn.

Ik wijs je alleen maar op foute informatie die jij geeft. Zoals:
Een UTP netwerk is een ster netwerk, tussen twee devices ligt altijd maar een kabel
Je hebt een bus netwerk, een mesh, een hybride. Zoveel verschillende vormen.
En er kunnen dus wel degelijk meer kabels liggen afhankelijk van wat je wilt, tussen twee devices.

De hele loadbalancing discussie kwam uit foute informatie vanuit jou dat een port door STP uitgezet werd (nee, blocking state is dat.) als er 2 paden waren. Dat is gewoon foutief. Met LACP zijn er 2 paden die gewoon beide aan en actief. :> (en STP doet daar niks mee want het is 1 pad voor de STP berekening, that's all).

offtopic:
Je kan ook zonder STP werken. Is best leuk. STP is helemaal geen standaard iets wat -altijd- aan staat. Ook hier weer; netwerk afhankelijk of je dat aan of uit wilt.

[Voor 90% gewijzigd door Grvy op 28-12-2021 14:34]

Dit is een account.

• Ben(V)
Je leest (of begrijpt) het zelf niet.

STP = Shielded Twisted Pair. we hadden het hier over bekabeling.
Dat er meerdere typen zijn doet er niet toe, elk huidig bekabelt ethernet netwerk is een ster netwerk, vroeger had je ook een coax versie wat een bus netwerk was, maar dat bestaat niet meer.

LACP is echt software en verhoogt absoluut de maximale snelheid niet, alleen de bandbreedte.
Met ander woorden je kunt 2x 1Gbps connectie erover sturen, maar die zijn afzonderlijk gemaximaliseerd op 1Gbps.
LACP zorgt ervoor een een bepaalde connectie over het ene pad gaat en een andere over het tweede pad loopt, maar dat is gewoon software.

Spanning tree zorgt er wel degelijk voor dat slechts een pad gebruikt wordt en volgens mij is blocking hetzelfde als uitzetten in het Nederlands.
En spanning tree en LACP kunnen niet samen gebuikt worden.

In een datacentrum waar elke device twee keer aangesloten wordt voor failover redundancy, zul je absoluut nooit LACP tegenkomen.

En als je iets dubbel aansluit zonder spanning tree zul je merken dat je hele netwerk plat gaat.
Je hebt het dus nodig als je iets vanwege redundancy dubbel wilt aansluiten, want je moet een ster netwerk blijven houden, anders krijg je loops.

Maar je hoeft geen nieuwe argumenten meer te verzinnen, want dit is het laatste wat ik er over zegt want dit is volkomen afgedwaald van de vraag die gesteld werd.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2021 14:52]

• Grvy

Grvy

Bot

@Ben(V) STP is Spanning Tree Protocol.. my god. Als je dat al mis hebt ga ik op de rest niet in. Je hebt echt geen idee als je dat onderscheid niet eens kan maken als ik je erop wijs.

offtopic:
Helaas, het was zoveel onzin dat ik er toch op moest ingaan
The Spanning Tree Protocol (STP) is a network protocol that builds a loop-free logical topology for Ethernet networks.
STP voor bekabeling is heel wat anders. (en dus totaal niet waar ik het over had, aangezien ik LACP en STP in 1 adem noemde.. lijkt mij heel duidelijk toch?) ;)
In een datacentrum waar elke device twee keer aangesloten wordt voor failover redundancy, zul je absoluut nooit LACP tegenkomen.
What the fuck? 8)7 LACP wordt heel vaak gebruikt. :D Afhankelijk van weer. maar again je gebruikt absolute termen zonder kennis van wanneer wat gebruikt wordt.

Oh en ik was gisteren nog met een bus netwerk bezig :( maar dat bestaat niet meer? Ik zal het de klant vertellen. :9 (jaja, dont ask, speciale type netwerk wat gebruikt wordt voor ziekenhuis gedoe, mag niet aan het andere netwerk maar moet wel met elkaar communiceren. I know :> )
Spanning tree zorgt er wel degelijk voor dat slechts een pad gebruikt wordt en volgens mij is blocking hetzelfde als uitzetten in het Nederlands.
En spanning tree en LACP kunnen niet samen gebuikt worden.
8)7 LACP en STP werken prima samen mits goed geconfigureerd anders gaat het mis. Je lult echt uit je nek. :X blocking en shutdown zijn in netwerk termen absoluut niet hetzelfde.
. In the blocking state a port doesn't send any BPDUs, it's just able to receive them.
Terwijl een shutdown van een port natuurlijk gewoon alles uit is.
Link Aggregation Control Protocol (LACP)
Today I learned dat een protocol dus software is. :P oh.. en waar zei ik precies dat het de bandbreedte verhoogde? Ik gaf juist een link (van iemand die ik zakelijk ken dus niet eens via google) die mij altijd helpt met aan collega's uitleggen dat idd LACP de bandbreedte niet verhoogd. :P

[Voor 82% gewijzigd door Grvy op 28-12-2021 15:17]

Dit is een account.

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:38:

@g1n0 Het gaat hier over een thuissituatie niet over een datacentrum.
Hooguit servers worden met glas aangesloten maar vaker nog gewoon met koper.
Weet je wel hoeveel een glas-tranceiver kost ten opzicht van een koper aansluiting?
Dan moet je eens naar een modern datacenter gaan. Overal waar ik kom (ik heb menig DC in nl wel van binnen gezien) is de volledige route glas, met soms een DAC tussen de switch en server.
En ja. Ik weet hoeveel een transceiver kost. Voor 100-200 euro heb je een spine van glas in huis.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:16
Aan allen hier,

Waarom moet toch altijd iedereen hier van het onderwerp van TS afwijken.

TS vraagt voor welke kabel hij moet gebruiken en dan beginnen jullie allemaal over andere zaken zoals protocollen en andere zaken die TS mss niet eens interesseren.

Dat hier dan ook geen moderator ingrijpt snap ik ook niet.

Is mss handig dat iemand een topic hier start over bekabeling van thuisnetwerken waar alle voor en nadelen van elke categorie uitlegt dan elke keer als iemand zo een topic start over bekabeling thuis en dat deze topic dan uitloopt in discussies waar TS dan niks meer aan heeft en het Topic voor andere lezers al verbrot is om nog alles te lezen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-03 08:05
pboelhouwer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:31:
In mijn nieuwe huis onderstaande cat 7 gebruikt.
Backbone van het netwerk straks op 10Gb. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het is een prettige kabel om mee te werken.
https://www.onlinekabelsh...rkkabel-wit-cat7-10-meter
aan topicstarter : Ik ga me niet meer bemoeien in de discussie welke categorie kabel je moet kopen, wel dat je geen kant-n-klare kabeltjes moet kopen om in de muren te verwerken.

De technische reden zijnde dat je de stekkers van zo'n kabels niet mag vervangen, De aders zijn geen solide aders maar gewoven koperhaartjes en met AWG26 te kleine haartjes om een stabiele connectie te krijgen..

Gewoon lekker solide AWG23 of 24 (beide zijn prima!) zoeken en afmonteren op een keystone of muurdoos ofzo. Dit telt trouwens voor alle categorieen van UTP die je kiest

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:45

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Zullen we weer ontopic blijven en voor TS iets begrijpbaars maken?

Dat een DC anno 2021 allemaal glas is, met 10G of hoger, al dan niet gestapelde LACP trunks met MPLS is allemaal leuk, maar nogal ver van de oorspronkelijke vraag vandaan.

• JAJB
Iedereen bedankt voor de reacties, de conclusie die ik er uit op maak, anno 2021 kan ik het best CAT6 UTP kabel gebruiken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:06

FreakNL

Well do ya punk?

Cat7 is ook helemaal niet gecertificeerd.

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

Dus gewoon cat6 of cat6a pakken. Installatiekabel en afmonteren op LSA.

De overige discussies negeren, mijn God, nog nooit zo snel een topic zien ontsporen en off-topic zien gaan.

[Voor 93% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2021 07:50]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee