Toon posts:

spanningsdeler achter li-on lader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heer1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-01 10:31
Mijn vraag:

Voor mijn oude reciprozaag heb ik de accu vervangen door 5 x 18650 cellen ( ik hou van dus hergebruik i.p.v. niet kopen). Deze worden bij ontladen en laden beschermd door een bms (21V, 20A). De 5 cellen worden dus maximaal opgeladen tot 5 x 4,2 = 21V.

Het probleem is nu dat ik wel een lion-lader van 27,5V heb maar geen die in de buurt komt van de 21V die de bms kan hebben. Nu weet ik dat een bms wel wat hogere spanning aankan, maar of 27,5V niet te hoog is?

Ik wil deze 27,5 V dus verlagen naar ca. 24V. De stroom is max. 1500 mA. Kom ik er uit met een weerstand van 18ohm/30W en een groene led? Of is een andere oplossing beter?

Kan ik ook een lab-voeding gebruiken van b.v. 32V/2A?

Dank voor aangedragen oplossingen.

[Voor 3% gewijzigd door heer1 op 28-12-2021 10:18]

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
Volgens mij moet dat wel met een lab voeding kunnen maar moet je die instellen op 21V en 1.5A

Edit: een schakeling met een LM317 en TIP41 is dan misschien handiger :)
https://www.eleccircuit.c...5v-regulator-using-lm317/ moet je alleen de weerstandswaarde aanpassen zodoende dat er 21V uitkomt (https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf ).

[Voor 58% gewijzigd door Damic op 28-12-2021 11:26]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-02 15:11
Een weerstandeler gaat niet. Je hebt immers geen constante stroom. Opladen zal heel traag gaan terwijl je lader bijna alles verstookt in de weerstanden.

En met 1 weerstand kan het al sowieso niet, want als de accu vol is loopt er geen stroom meer. En het verval over 18 ohm bij 10mA is slechts 180mV.

Je kunt een instelbare schakelende voeding proberen, een labvoeding, of koop een lader die zelf het aantal cellen detecteert. Zoals veel gebruikt in de modelbouw.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een simpele CC/CV module van de Chinees kan een uitkomst bieden?

Ik zou geen andere lader voorzien van een spanningsregelaar oid, als in de lader de detectie voor vol zit zal die zeker in de war raken. Een simpele labvoeding lijkt het beste als dat direct in d mogelijkheden is. Anders misschien even kijken naar en modelbouw lader? Een simpele B6AC is een handige aanschaf voor ook andere zaken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• heer1
memphis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:00:
Een simpele CC/CV module van de Chinees kan een uitkomst bieden?

Ik zou geen andere lader voorzien van een spanningsregelaar oid, als in de lader de detectie voor vol zit zal die zeker in de war raken. Een simpele labvoeding lijkt het beste als dat direct in d mogelijkheden is. Anders misschien even kijken naar en modelbouw lader? Een simpele B6AC is een handige aanschaf voor ook andere zaken.
Een B6AC heb ik. Ik heb alleen de aansluitingen van de 5 cellen niet 'naar buiten' gebracht. Ik kan alleen de + en de - va de B6AC-output aansluiten op de accu, b.v. in de Pb-modus. Hier doet de B6AC echter eerst een accu-check, die dan een fout genereert omdat de bms geen retourspanning geeft.

Een lab-voeding lijkt inderdaad de beste keuze, of de individuele cel-aansluitingen 'naar buiten' brengen.

• memphis

memphis

Met de B6 kan je standaard niet zonder de balance kabel laden ook al kies je de optie om niet gebalanceerd te laden. Ergens in de system settingen kan je deze beveiliging uitzetten.

• heer1
memphis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:01:
Met de B6 kan je standaard niet zonder de balance kabel laden ook al kies je de optie om niet gebalanceerd te laden. Ergens in de system settingen kan je deze beveiliging uitzetten.
OK! Enig idee waar? Ik heb de settings 2x doorgenomen, kan de optie niet vinden :|

• memphis

memphis

heer1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:07:
[...]

OK! Enig idee waar? Ik heb de settings 2x doorgenomen, kan de optie niet vinden :|
Het is afhankelijk welke software je hebt. In het system menu is er een optie "Bal connection" die je aan of uit kunt zetten. Op uit kan je ook werkelijk de LiPo charge charge optie gebruiken zonder balancer kabel.

Er zijn software updates:
https://www.rcgroups.com/...now-what-this-means/page2

• heer1
memphis schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:48:
[...]

Het is afhankelijk welke software je hebt. In het system menu is er een optie "Bal connection" die je aan of uit kunt zetten. Op uit kan je ook werkelijk de LiPo charge charge optie gebruiken zonder balancer kabel.

Er zijn software updates:
https://www.rcgroups.com/...now-what-this-means/page2
Dank je wel! Helaas heb ik een clone, geen connector voor updates :|

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:27

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die Li-Ion lader zal waarschijnlijk een I-V laadcurve hebben. Hij begint op maximale stroom totdat de spanning 4.2*N wordt. Ik vermoed dat 27.5V een 7 cell lader is. Dus eind spanning 7*4.2=29.4V.
Vraag is nu wat de lader doet als je hem een diep ontladen 5 cell batterij aanbiedt (5*3.2=16V). Kun je gewoon proberen. Als de lader niet in een foutmode schiet (te weinig spanning kan een beschadigde batterij betekenen) dan laad hij eerst op maximale stroom op. De lader zal nu niet stoppen bij 4.2*5=21V dus de BMS moet ingrijpen om de cellen te beschermen. Dan komt de open laad spanning van 29.4V dus op de BMS. Als een BMS gemaakt is voor 21V dan kan hij 29.4 echt wel aan (geen garantie, maar de marges kunnen echt niet zo klein zijn).
Optie kan zijn om een timer op de lader te zetten. Gewoon opladen tot ongeveer 80% is veel beter voor je batterij, mits je met iets minder capaciteit uit de voeten kunt. De BMS zal nl. wat hoog stoppen (4.2V/cell) waar een lader meestal rond de 4.15/4.1 aanhoudt.

Theo

• heer1
xah5kiDe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:11:
Die Li-Ion lader zal waarschijnlijk een I-V laadcurve hebben. Hij begint op maximale stroom totdat de spanning 4.2*N wordt. Ik vermoed dat 27.5V een 7 cell lader is. Dus eind spanning 7*4.2=29.4V.
Vraag is nu wat de lader doet als je hem een diep ontladen 5 cell batterij aanbiedt (5*3.2=16V). Kun je gewoon proberen. Als de lader niet in een foutmode schiet (te weinig spanning kan een beschadigde batterij betekenen) dan laad hij eerst op maximale stroom op. De lader zal nu niet stoppen bij 4.2*5=21V dus de BMS moet ingrijpen om de cellen te beschermen. Dan komt de open laad spanning van 29.4V dus op de BMS. Als een BMS gemaakt is voor 21V dan kan hij 29.4 echt wel aan (geen garantie, maar de marges kunnen echt niet zo klein zijn).
Optie kan zijn om een timer op de lader te zetten. Gewoon opladen tot ongeveer 80% is veel beter voor je batterij, mits je met iets minder capaciteit uit de voeten kunt. De BMS zal nl. wat hoog stoppen (4.2V/cell) waar een lader meestal rond de 4.15/4.1 aanhoudt.
Dank je wel voor je uitleg.

Ik denk de B6 te gebruiken. Het is een zelfgemaakt accu-pack: voor het laden de interne bms passeren (laadaansluiting rechtstreeks op B-plus en B-min) en extra (naast die van de bms) balance-aansluitingen op elke cel (dus een 5-polig balance-connector). Het ontladen gebeurt dan via de bms, het laden met de B6 (in/output en balancepoort). Dan lijkt mij zowel het ontladen als het laden beveiligd.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:27

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja dat is inderdaad een prima oplossing. Je zou de BMS er gewoon tussen kunnen laten voor de veiligheid (kortsluiting, overbelasting, te diep ontladen, overladen). Je hebt dan twee balancers in parallel. Ik zie niet in waarom dit niet zou werken. Balanceren gaat gewoon wat sneller.

Theo

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee