Toon posts:

Modulerende thermostaat op buffervat

Pagina: 1
Acties:

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:34
Goededag,

Ik heb een buffervat waar meerdere warmte bronnen op zijn aangesloten, deze vullen het buffervat met heet cv water.

Op het buffervat zijn 2 verbruikers aangesloten, sww doormiddel van een friswaterstation.
En cv radiatoren doormiddel van een aan-uit thermostaat welke de cv pomp schakelt doormiddel van een relais.

Het laatst genoemde heeft wat problemen omdat het een aan-uit systeem is, dus snel te warm en weer snel te koud in huis.

Ik zou het liefst een modulerende thermostaat aansluiten op de cv pomp. Ik weet dat Nice hier een systeem voor heeft, de De MGC OpenTherm regelaar.
Weet iemand of hier verder eventueel ook andere systemen voor zijn?

Zelf zat ik te denken om een print te gebruiken uit een oude modulerende cv ketel, en hier mijn cv pomp en modulerende thermostaat aan te knopen, maar ik ben bang dat deze dan niet zal werken, omdat er allerlij sensoren etc niet aangesloten zitten.

Dus kortom, weet er iemand een simpele mogelijkheid om een cv pomp icm buffervat modulerend aan te sturen? Of hoe doen andere dit met hun buffervat?

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Modulerende thermostaten zijn specifiek om CV's die dat kunnen minder heet water te laten produceren, omdat een CV op gas daarmee zuiniger kan zijn. Dat lijkt in jouw geval niet je doel/te bereiken: jouw 'cv' (dat een vat wat water is) wordt niet zuiniger als je je pomp minder hard laat draaien.

Jouw probleem lijkt meer op een 'overshoot': de pomp staat langer aan dan dat nodig is om de juiste temperatuur te laten bereiken. En daarna gaat 'ie weer te laat aan om de temperatuur niet te ver te laten dalen.

Wat je daarom zoekt - denk ik - is een thermostaat die leert hoe je huis/woonkamer zich gedraagt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een Nest thermostaat, maar er zijn er vast meer die dat kunnen/doen.

• Rob21tq
Kuhlie schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:50:
Modulerende thermostaten zijn specifiek om CV's die dat kunnen minder heet water te laten produceren, omdat een CV op gas daarmee zuiniger kan zijn. Dat lijkt in jouw geval niet je doel/te bereiken: jouw 'cv' (dat een vat wat water is) wordt niet zuiniger als je je pomp minder hard laat draaien.

Jouw probleem lijkt meer op een 'overshoot': de pomp staat langer aan dan dat nodig is om de juiste temperatuur te laten bereiken. En daarna gaat 'ie weer te laat aan om de temperatuur niet te ver te laten dalen.

Wat je daarom zoekt - denk ik - is een thermostaat die leert hoe je huis/woonkamer zich gedraagt. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een Nest thermostaat, maar er zijn er vast meer die dat kunnen/doen.
Bedankt voor je reactie, en ik snap je redenatie dat de modulerende thermostaten er zijn om de cv ketel minder hard te laten branden als dat niet nodig is.

Maar ik dacht dat je met een aan/uit thermostaat altijd last hebt van overschot.
En ik dacht dat als je de cv pomp, of de aanvoertemperatuur kan moduleren, dat je dan een meer constante temperatuur hebt en dus ook meer comfort in huis.

Omdat ik nu met aan/uit werk, gaat er dus altijd 70 graden het huis door, terwijl dat misschien niet nodig is als er maar een kleine temperatuur daling is op de thermostaat.

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:59
Misschien wat overkill, maar met Home Assistant kan je een Tado thermostaat uitlezen. Je krijgt dan een percentage te zien, wat staat voor hoe "hard" ie dan aan het verwarmen is. 0% is niet verwarmen en 100% is volgas verwarmen. Alles er tussenin is ie mooi aan het regelen. Dit percentage kan je koppelen aan een PWM gestuurde pomp, en die kan je aansturen met een ESP waar ESPhome firmware op draait.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• Rob21tq
Ik heb inderdaad ook home assistent.

Maar ik zoek eigenlijk iets wat op zich zelf werkt, zoals een thermostaat eigenlijk direct een ketel kan bedienen.
Zoek ik dus eigenlijk iets waar een thermostaat direct een pomp en eventueel mixventiel kan bedienen.
Zodat dit alles eigenlijk modulerend en met wat meer comfort werkt.

Ik weet dat nibe mgc een regeling is welke dit kan. Ik hoop eigenlijk dat er meerdere opties zijn zoals de nibe, dan kan ik wat vergelijken.

Hoe doen andere dit? Er zijn toch vast meer mensen met een buffervat en houtvergasser of pelletketel of hout cv ketel ofzo? Hoe doen hun dit, ook gewoon met aan/uit thermostaat?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee