Toon posts:

Verzekering en RDW geven verkeerde uitvoering en waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:58
Wij hebben een voor ons nieuwe auto gekocht, wat een importauto uit Duitsland is. Auto is 1 jaar oud en heeft slechts 7500 km gereden en is in alle opzichten hagelnieuw te noemen.

We krijgen hem begin volgend jaar geleverd ivm de EV-subsidie, dus nu wou ik alvast de verzekering gaan regelen en per datum van levering in laten gaan. Daarbij valt mij op dat er een verkeerde uitvoering en vervolgens verkeerde cataloguswaarde getoond worden. En ook de RDW toont diezelfde verkeerde cataloguswaarde.

Nu zit er met name mee vanwege het feit dat als op korte termijn er iets ernstigs met de auto zou gebeuren (lees: total loss), dit niet klopt met wat de auto is.

Waar het op neerkomt is dat de verzekeraar (waar we al verzekerd zijn, je kan daar eenvoudig online je auto wijzigen per gewenste datum) en de RDW een te lage nieuwwaarde/cataloguswaarde aangeven, dat scheelt ruim 6k met wat het hoort te zijn. De opgegeven waarde komt overeen met de uitvoering die opgegeven wordt, maar niet met de uitvoering die de auto in werkelijkheid heeft. Dit is makkelijk te herkennen omdat de auto in dit geval in Duitsland en Nederland dezelfde uitvoering heeft.

Nu zal ik ongetwijfeld een paar euro minder per maand betalen op deze manier, maar ook minder vergoed krijgen bij total loss of vergelijkbare situaties, simpelweg omdat van een verkeerde (lagere) uitvoering uitgegaan wordt. Ik loop dus eigenlijk al steevast 6k achter in het te verzekeren bedrag.

Kortom: de koop is al beklonken en dus wil ik weten hoe ik dit het beste op kan lossen. Moet ik hiervoor de RDW contacteren omdat het bedrijf wat de auto een paar weken geleden geïmporteerd heeft hem verkeerd heeft geregistreerd? Of moet ik het bij de verzekeraar aangeven of juist het autobedrijf?

Ik wil in principe niet van de koop af, maar ik wil wel een kloppende registratie en dus verzekering en niet al 6k achterlopen. Als dit echter niet mogelijk zou zijn, dan ben ik benieuwd of dit reden genoeg is om van de koop af te zien?

Weet iemand hier iets meer over?

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is waarschijnlijk geen fout van de RDW, maar doelbewust gedaan bij de import om zo belasting te drukken. Nadeel is dat het dan op papier ook een goedkopere versie is...

Ik had het andersom met een Peugeot 206, was een XR, maar elke verzekeraar maakte er een duurdere XT van.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:45
Stap 1 lijkt mij de verzekeraar bellen. Zeker als je nieuwwaarde of aankoopwaarde verzekerd hebt is een juiste waarde cruciaal. De systemen van de verzekeraars zijn geautomatiseerd en snappen niet zoveel van import auto's..

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• MooDyBLueS
vuurtjih schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:28:
Stap 1 lijkt mij de verzekeraar bellen. Zeker als je nieuwwaarde of aankoopwaarde verzekerd hebt is een juiste waarde cruciaal. De systemen van de verzekeraars zijn geautomatiseerd en snappen niet zoveel van import auto's..
Ok, maar dan nog staat ie bij de RDW verkeerd. Het naampje maakt me niet zoveel uit, maar die waarde natuurlijk wel.

• MooDyBLueS
_JGC_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:25:
Is waarschijnlijk geen fout van de RDW, maar doelbewust gedaan bij de import om zo belasting te drukken. Nadeel is dat het dan op papier ook een goedkopere versie is...

Ik had het andersom met een Peugeot 206, was een XR, maar elke verzekeraar maakte er een duurdere XT van.
Nou, dat zou ik dus onder valse voorwendselen noemen.

Punt is namelijk dat je zeg maar 3 uitvoeringen van deze auto hebt: basis, middel en luxe. De auto is de luxe uitvoering met alles erop en eraan, er kan letterlijk niks meer aangevinkt worden als ik ook de configurators op de DE en NL websites erbij pak, zodoende weet ik 100% zeker dat dit de luxe versie is, het komt 100% overeen.

Maar de middel uitvoering staat dus bij de RDW geregistreerd, evenals de waarde van die uitvoering. En dat klopt niet voor de verzekering.

Ik ga sowieso het autobedrijf alvast aanschrijven van deze bevinding, want ik vind dit niet kloppen.

[Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-12-2021 21:35]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dus 6K teveel voor SEPP ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

MooDyBLueS schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:34:
[...]

Nou, dat zou ik dus onder valse voorwendselen noemen.

Punt is namelijk dat je zeg maar 3 uitvoeringen van deze auto hebt: basis, middel en luxe. De auto is de luxe uitvoering met alles erop en eraan, er kan letterlijk niks meer aangevinkt worden als ik ook de configurators op de DE en NL websites erbij pak, zodoende weet ik 100% zeker dat dit de luxe versie is, het komt 100% overeen.

Maar de middel uitvoering staat dus bij de RDW geregistreerd, evenals de waarde van die uitvoering. En dat klopt niet voor de verzekering.

Ik ga sowieso het autobedrijf alvast aanschrijven van deze bevinding, want ik vind dit niet kloppen.
Dat is vrij standaad bij importauto's hoor :P scheelt een bult BPM met invoeren. Als ze dat niet hadden gedaan had jij niet voor dat geld die auto kunnen kopen

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• MooDyBLueS
-tom-562 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
[...]

Dat is vrij standaad bij importauto's hoor :P scheelt een bult BPM met invoeren. Als ze dat niet hadden gedaan had jij niet voor dat geld die auto kunnen kopen
Het is een EV, dus BPM is helemaal niet van toepassing.

Daarnaast: origineel NL auto's staan voor slechts 1500 meer te koop bij o.a. Louwman en andere grote dealers. Als we echter kijken naar de uitvoering, dan is hij maar liefst 3500 duurder dan waar je de "middel" uitvoering daadwerkelijk voor kan kopen (origineel NL wederom). Ja, dan heeft ie wel al die opties extra, maar daar ben ik dan niet voor verzekerd, want de waarde klopt niet.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd? Want verzekeraars kijken naar dagwaarde en die wordt weer gebaseerd op de fiscale waarde en het type+uitvoering, zegt mijn verzekeraar.

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik zou goed de voorwaarden van je verzekering nagaan want bij mijn Duitse importauto wilde ze alleen de nieuwwaarde vergoeden mits deze bij een BOVAG-garage gekocht was. Dat was de Duitse merkdealer natuurlijk niet dus maakte de Nederlandse nieuwwaarde weinig uit omdat ze dan naar de Duitse waarde kijken.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• MooDyBLueS
Mighty schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:59:
Ik zou goed de voorwaarden van je verzekering nagaan want bij mijn Duitse importauto wilde ze alleen de nieuwwaarde vergoeden mits deze bij een BOVAG-garage gekocht was. Dat was de Duitse merkdealer natuurlijk niet dus maakte de Nederlandse nieuwwaarde weinig uit omdat ze dan naar de Duitse waarde kijken.
Goed punt. Ik koop hem overigens wel bij een BOVAG-garage, die hem ook geïmporteerd heeft, daar zijn ze ook eerlijk over geweest en ik heb de Duitse papieren van de auto ingezien. Dus dat zit wel goed op zich, ook had ik de merkimporteur al gebeld en zij geven aan dat qua garantie, euroservice (pechhulp) en dergelijke het allemaal goed zit en dat kwam qua datum en km-standen overeen met de papieren die in de auto lagen.

Heb er nog eens over na zitten denken met alle goede feedback hier en ik denk dat ik het puur nog even met de verzekeraar overleg wat handig is en of we de fiscale waarde omhoog kunnen krijgen. Vanwege het ontbreken van BPM zijn deze auto's in DE en NL namelijk op een paar tientjes na even duur. In DE krijg je wel de Umweltbonus, wat €9500 is, geen idee of de verzekeraar daarmee rekent, ik denk het niet, want dat is net als in NL een subsidie en de geregistreerde waarde is 4k hoger dan wat de DE prijs na aftrek van die 9500 is.

Heb de koerslijsten van zowel de middel als luxe uitvoering erbij gepakt en dat scheelt nu maar 2800 nog qua uitkering en zal steeds meer naar elkaar toegroeien. Toegegeven, wij hebben nu een voordeel van 1500 tov een origineel NL auto, dat zullen we niet 1:1 terugkrijgen als de auto over een paar jaar total loss zou zijn, maar we hebben gelukkig wel de eerste 3 jaar aankoopwaardegarantie. En na die tijd ga ik er gemakshalve maar even vanuit dat het huidige 2800 verschil tussen beide uitvoeringen nog maar zo'n 2000 is, dus is ons risico zo'n 500.

Het viel me namelijk op dat dit inderdaad met vrijwel alle imports gebeurd is die ik gecheckt heb, zowel die van grote merkdealers als grote occasion garages en leasemaatschappijen. Ik heb 15 auto's nagelopen die deze luxe uitvoering hebben en 14 staan bij RDW als middel uitvoering met dat lagere fiscale bedrag. Slechts 1 staat netjes als meest luxe uitvoering, maar die is dan ook gelijk 3500 duurder dan onze auto, zelfs 2000 duurder dan de goedkoopste origineel NL modellen die er te koop staan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee