Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Lang over getwijfeld, nu toch maar de knoop doorgehakt. Twijfel zat in het feit hoelang we hier nog blijven wonen. Misschien verhuizen we eerder dan de terugverdientijd, dan is het fijn voor degene die er dan komt wonen en natuurlijk voor de planeet.

De woning is op het Zuid-Oosten gelegen, gunstig gelegen qua zon en zonder obstakels (bomen, grote schoorstenen e.d.). Wel zit er een CV-afvoer wat een paneeltje minder tot gevolg heeft. Verder is het een woning uit 2006, CV ketel zit in aparte kast op de bovenste verdieping waar de omvormer mooi bij kan. Anders dan een "normale" eengezinswoning heeft mijn woning een extra verdieping, het is dus 3 lagen en een kap. De goothoogte zit dus op circa 9 meter.
Door de ligging denk ik dat het gebruik van optimisers niet zoveel opbrengt, een systeem in string lijkt mij the-way-to-go.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd en in een overzichtje gezet. Misschien zien jullie zaken die aandacht verdienen of mogelijk merken die voor of tegens hebben.
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
De ruimte is beperkt; de ruimte onder het dakraam is te krap om een paneel in portrait te leggen. De CV-afvoer helpt ook niet.
Schaduw
Geen directe schaduw van bomen of anders. Misschien als de buren een dakkapel zouden plaatsen maar dat zie ik niet zo spoedig gebeuren.
Jaarverbruik
Ons verbruik zit momenteel rond de 3700 Kwh, gemiddeld voor ons huishouden. Op korte termijn verwacht ik geen EV of andere zaken die veel prik nodig hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase 35 Ampere.
Budget en doel
4,5K met als doel de stroomrekening wat te verzachten en om een klein steentje aan het klimaat bij te dragen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf.
Bijhouden van data
Niet meer dan de basics, is genoeg.
Reeds verkregen offertes
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Gelderland-Zuid

Ik hoop dat de informatie zo voldoende is, anders vul ik het aan. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Weinig mis met offerte 2, visueel duidelijk het beste legplan.

Kan er wat met de garage/schuur/overkapping? Slechts opwekken wat je ongeveer verbruikt is erg 2020.

Als er wat met de salderingsregeling gebeurd is meer altijd beter. Met een woning uit 2006 heb je kans dat je met beperkte moeite naar WP kan... bereid je daar op voor. Bijplaatsen van PV komt neer op de volle mep opnieuw, incl de ~€800 voorrijkosten.

Alle aanbieders die een model omvormer in de offerte gezet hebben hebben een voldoende zwaar model benoemd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Nu online
Partij 2 heeft ook gekeken naar het platte dak, hij kwam op 5 panelen. De carport en schuur lopen in een taartpunt wat het aantal niet ten goede komt. Kan uiteraard eens vragen maar denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Kan natuurlijk aan partij 6 vragen om nog eens kritisch naar het legplan te kijken. Is een lokale partij, met wat positieve ervaringen in de straat. Nog iets te zeggen over de merken?

[ Voor 28% gewijzigd door Djeen84 op 27-12-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:32

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Als ik de tekeningen inschat, dan legt partij 2 op het dak van de buren (of het dakraam wordt verplaatst).
Ondanks dat dit er het netste uit ziet, zou ik het even nameten.

[ Voor 15% gewijzigd door JopieE op 27-12-2021 21:02 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Nu online
Ik vrees dat je gelijk hebt, anders hadden de andere aanbieders dat ook wel gedaan. Als het bij nummer 5 niet kan in de breedte, dan ook niet bij 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Partij 6 legt ze ook bij de linker buren op het dak...

[ Voor 195% gewijzigd door Rouske op 28-12-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Djeen84 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:13:
Ik vrees dat je gelijk hebt, anders hadden de andere aanbieders dat ook wel gedaan. Als het bij nummer 5 niet kan in de breedte, dan ook niet bij 2..
Je kan toch makkelijk zelf even uit je dakraam opmeten hoeveel cm het is tot de erf afscheiding en eventueel ook meteen tot de nok en tot de goot.
Dan weet je ook meteen wat wel en wat niet past qua panelen op die plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45
Aangezien het andere dak deel op het noord-westen lijkt te liggen zou het voor het verschil in kosten best wel rendabel kunnen zijn.
Zonder nog verder uit te werken. Zal ruwweg de helft opleveren maar ook de helft kosten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Djeen84 schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:51:
Partij 2 heeft ook gekeken naar het platte dak, hij kwam op 5 panelen. De carport en schuur lopen in een taartpunt wat het aantal niet ten goede komt. Kan uiteraard eens vragen maar denk dat de kosten niet opwegen tegen de baten.

Kan natuurlijk aan partij 6 vragen om nog eens kritisch naar het legplan te kijken. Is een lokale partij, met wat positieve ervaringen in de straat. Nog iets te zeggen over de merken?
Het uitbreiden van het systeem met 5 panelen op de carport gaat minder kosten dan €4000*16/11
Eerder in de richting van 800+(3200*16/11). Het eerste paneel is heel duur, elk volgende paneel zit dicht bij materiaalkosten en een paar euro werk.

Daken op NW kunnen ook rendabel zijn, maar het is hier een lastige vanwege de dakkapel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:27
Ronald schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:42:
Weinig mis met offerte 2, visueel duidelijk het beste legplan.

Kan er wat met de garage/schuur/overkapping? Slechts opwekken wat je ongeveer verbruikt is erg 2020.

Als er wat met de salderingsregeling gebeurd is meer altijd beter. Met een woning uit 2006 heb je kans dat je met beperkte moeite naar WP kan... bereid je daar op voor. Bijplaatsen van PV komt neer op de volle mep opnieuw, incl de ~€800 voorrijkosten.

Alle aanbieders die een model omvormer in de offerte gezet hebben hebben een voldoende zwaar model benoemd.
Ja, 100%. Kijk naar maximaal vol leggen, desnoods de andere kant van het dak. Dat kan financieel ook nog uit.
Pagina: 1