Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Lieve Tweakers,

Vorige week hebben mijn vrouw en ik besloten uit elkaar te gaan na een relatie van 21 jaar.
Heel erg zuur, en dit doet zeer.
Het doet zeer, omdat ik zie dat het mijn zoon van 13 veel pijn doet. Zelf, heb ik er vrede mee.

Het enige waar ik mij druk om maak is het volgende,

Ik heb een simpele baan, en verdien ook niet bijzonder veel. Mijn vrouw (nu nog) werkt niet en heeft een ziektewet uitkering van een kleine 450 euro per maand.
Mijn zoon zal drie dagen per week bij mij zijn, en vier dagen bij zijn moeder. Ik vertrek uit ons huurhuis.

Tot zover zijn we het eens met elkaar.

Dan komt het stukje alimentatie. Op Internet lees ik dat mijn vrouw straks recht heeft op 60 procent van het netto inkomen. Is het de bedoeling, dat ik dat ga betalen? Want dan zou ik haar elke maand 1620 euro moeten betalen. Hoe ga ik zelf mijn vaste lasten e.d. betalen? Ik verdien zelf rond de 2100 euro per maand.

Ik weet dat er wat te regelen valt aan toeslagen, maar dan ga ik het nog niet redden, en heb ik het stukje Kind alimentatie nog niet eens gehad.

We hebben verder geen schulden, of spaargeld.

Ik hoop dat iemand mij kan en wilt helpen hiermee. Ik zit hier enorm mee, en de mediator die we hebben uitgezocht komt pas 4 januari. Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Het kost helaas waarschijnlijk geld maar hiervoor moet je echt naar een professional. Dit is geen simpele rekensom die iemand hier voor je kan maken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Praat met een professional.

Kinderalimentatie gaat voor op partneralimentatie. En de partneralimentatie wordt berekend op je draagkrachtruimte. Je kan er als het goed is dus niet door op straat belanden. Wellicht ben je niet eens meer alimentatieplichtig tov je ex-partner omdat je kind >12 jaar is.

Maar financieel gaat het vast pijn doen.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 27-12-2021 20:49 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Beide bedankt voor jullie reacties.

Dat het financieel zeer gaat doen weet ik. Ik zou het alleen erg vinden als ik hierdoor niet genoeg overhoud om voor mijzelf te kunnen zorgen.
Ik ben ook van mening dat ik teveel links en rechts heb gelezen en gehoord.

Binnenkort komt er een mediator en gaan we proberen hier e.e.a. mee op te lossen.

Maar even een andere vraag met betrekking hierop,

Mijn vrouw blijft in dit huis. Die gaat dit toch ook niet redden met die 450 euro? Stel ik hoef geen alimentatie te betalen, hoe gaat zij dit dan in hemelsnaam redden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou is beginnen met de inkomsten op een rijtje te zetten in de nieuwe situatie. Incl uitkeringen en toeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 15:37
lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:55:

Dat het financieel zeer gaat doen weet ik. Ik zou het alleen erg vinden als ik hierdoor niet genoeg overhoud om voor mijzelf te kunnen zorgen.

Binnenkort komt er een mediator en gaan we proberen hier e.e.a. mee op te lossen.

Mijn vrouw blijft in dit huis. Die gaat dit toch ook niet redden met die 450 euro? Stel ik hoef geen alimentatie te betalen, hoe gaat zij dit dan in hemelsnaam redden?
Bijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Sethro schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:02:
Ik zou is beginnen met de inkomsten op een rijtje te zetten in de nieuwe situatie. Incl uitkeringen en toeslagen.
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe woning, maar ga er vanuit dat die kosten ongeveer even hoog zijn als dat die nu zijn.

kosten van nu, en dit huis zijn ook bekend.

Op dit moment houden we samen ongeveer 600 euro over als alles er af is en boodschappen zeg maar.
Ik kan hier dus nooit geen 2 huishoudens van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Geen idee, ik heb daar geen ervaring mee.

Misschien is het ook beter om het allemaal maar op me af te laten komen. Ik snap er echt niks meer van en ben helemaal op.

Bedankt allemaal tot dusver,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-04 15:37
lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:10:
[...]

Ik ben nog op zoek naar een nieuwe woning, maar ga er vanuit dat die kosten ongeveer even hoog zijn als dat die nu zijn.

Op dit moment houden we samen ongeveer 600 euro over als alles er af is en boodschappen zeg maar.
In de berekening van alimentatie wordt rekening gehouden met wat jij overhoudt. Maar dat je er finacieel op achteruit gaat, lijkt me duidelijk. Laat je dus goed inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:11:
[...]

Geen idee, ik heb daar geen ervaring mee.

Misschien is het ook beter om het allemaal maar op me af te laten komen. Ik snap er echt niks meer van en ben helemaal op.

Bedankt allemaal tot dusver,
Hier moet je het ook bij laten voor hier. Laat dit voor je uitzoeken.
Juridisch loket

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:10:
[...]

Ik had het over inkomsten van jullie beide. En dat verandert flink als je alleen bent .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-05 22:41
Dit gaat vermoedelijk een behoorlijk slagveld worden.

Je moet nu nog een huis vinden, dat is al lastig en al helemaal met zo'n laag inkomen.

Je aankomende ex-vrouw kan eigenlijk de huidige woning niet betalen.

En jij moet je inkomen nog afstaan voor een gedeelte. Iedereen naar een minimum inkomen in een hele dure tijd.

Ik denk dat de mediator daar ook niet direct allemaal oplossingen voor heeft maar ik zou niet uit een huis gaan voordat je iets nieuws hebt van bijvoorbeeld de woningbouwverening. Nu heb je ten minste nog een dak boven je hoofd.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Na oud en nieuw heb ik ruimte om uitgebreider te reageren, maar om te beginnen dit:

* als je 2 kinderen (of meer) hebt: schrijf ieder kind in bij 1 ouder. Op die manier ben je beiden alleenstaande ouder, met bijbehorende belastingvoordelen.

* je ex heeft een te laag inkomen, als ze wel 80-100% arbeidsongeschikt is, kan ze een aanvulling krijgt tot bijstandsniveau vanuit het UWV.

* als ze niet volledig arbeidsongeschikt is, kan ze een aanvulling krijgen vanuit de bijstand, voor zover de partner- en kinderalimentatie haar uitkering niet aanvult tot aan bijstandsnorm. Als jullie een alimentatie afspreken die lager ligt dan wat de sociale dienst vast stelt, zal de social dienst het verschil op jou gaan verhalen.

* een simpele Google-zoektocht kan je al genoeg rekenmodellen geven om de kinder- en partner-alimentatie te laten uitrekenen. Eerste hit: https://www.kemmersfamilieadvocaten.nl/

Verder verwacht ik dat jullie beiden, nadat jullie ieder in een eigen woning wonen, beiden recht hebben op toeslagen. Een huur van € 730 is maximaal wat jullie kunnen betalen (met huurtoeslag mee).

Als laatste: laat je goed voorlichten over de gevolgen van het verlaten van de woning. Als je dat doet, geef je veel rechten op. Hou er rekening mee dat je geen recht op voorrang heb. En dit is een impliciete tip naar iedereen die dit leest: schrijf je in als woningzoekende in minstens 2 regio's. Kost je € 10-20 per jaar, maar je bouwt wel woonduur op, en tegenwoordig heb je rustig 6-10 jaar (of meer) inschrijftijd nodig voordat je in aanmerking komt voor een redelijke woning.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 27-12-2021 21:44 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48
Dat is niet mooi en verdrietig, allereerst sterkte.

Je kunt je helemaal gek maken met alle zaken die je voorgerekend worden op het internet. Die 60% klopt, maar je mag zelf niet onder de 50% zakken van het netto inkomen. Mijn tip, wacht op je mediator die het je voorrekent. Vwb de huisvesting, ik weet niet waar je woont, maar schrijf je zsm in (in 2 regio’s zoals al gezegd). Een scheiding is geen reden voor urgentie in de meeste gemeentes.

[ Voor 11% gewijzigd door htca op 27-12-2021 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Om even op verschillende mensen te reageren,

Betreft het huis, die verlaat ik.
Gelukkig sta ik 21 jaar ingeschreven en wordt deze meettijd gesplitst onder ons dus die neem ik mee wat het reageren op een andere woning makkelijker maakt.

Betreft uitkering, ze is voor meer dan 80 procent afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Verdrietig

Mijn advies is: ga elkaar niet bestoken met advocaten. Die zijn dan de spreekwoordelijke 3e hond die er met het been vandoor gaat.
Elke cent die daar naar toe weglekt is een cent minder voor jullie zoon.
Het is enorm moeilijk maar jullie moeten je best doen om samen te blijven werken voor jullie zoon. Ook financieel.
Ik weet niet of er een spaarpot of juist schulden zijn; dat maakt ook nogal een verschil

Verder denk ik dat @Ardana veel advies kan geven zoals ze al gedaan heeft. Ze heeft in meer van dit soort topics handige dingen genoemd.

Een snelle calculator die ik even opstartte liet zien dat je zo'n 1000 euro netto per maand kwijt bent aan kinderalimentatie en partneralimentatie.
Partneralimentatie is dan wel weer aftrekbaar van de bruto inkomen (zij het tot een beperkte schijf maar dat komt bij jou wel goed)

Kinderalimentatie is -als je geen ruzie maakt- vestzak broekzak want uiteindelijk moet jullie zoon eten, kleding, onderdak, scholing en de rest krijgen dus als jullie de dagen redelijk gelijk verdelen en de uitgaven aan hem ook eerlijk verdelen.

Partneralimentatie kan "pijn" doen maar het is ook een stukje zorgplicht naar je ex en bovendien stopt het na uiterlijk 5 jaar dus dat is heus wel te overzien.
Als je (ex)vrouw inkomen kan krijgen op basis van haar 'afgekeurd' zijn dan kan het ook allemaal nog best meevallen.

Maar bereid je inderdaad voor op leven op bijstandsniveau en informeer jezelf goed waar je allemaal recht op hebt.

Veel sterkte. Ook al heb je er vrede mee gaat er een hoop veranderen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:55:

Er wordt een "jusvergelijking" gemaakt. Dat is eigenlijk gewoon een 'nette' knip in jullie huishoudboekje waarbij beide ex partners een nieuw eerlijk huishoudboekje krijgen.

In deze situatie komt er maar beperkt geld bij (bijv. extra huurtoeslag of kinderbijslag). Dus uiteindelijke zullen beide ex-partners hun eigen huishoudboekje op orde moeten krijgen.

Dat betekent dat je ex-partner zelf verstandige keuzes zal moeten gaan maken mbt. woonruimte die binnen haar nieuwe bestedingsbudget zullen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wm1234 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:19:
Ik denk dat de mediator daar ook niet direct allemaal oplossingen voor heeft
Een mediator hakt geen knopen door en lost niets op, die begeleid alleen het proces waarbij de twee ex-partners zelf de keuzes maken en kijken of het wettelijk verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als ze 80-100% arbeidsongeschikt is, heeft dat best voordelen, want dan heeft ze recht op aanvulling tot de bijstandsnorm vanuit het UWV. Die heeft veel minder zware regels dan de sociale dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lordy79 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:24:
Een snelle calculator die ik even opstartte liet zien dat je zo'n 1000 euro netto per maand kwijt bent aan kinderalimentatie en partneralimentatie.
Partneralimentatie is dan wel weer aftrekbaar van de bruto inkomen (zij het tot een beperkte schijf maar dat komt bij jou wel goed)
Je vergeet te vermelden dat het daadwerkelijk te betalen bedrag beperkt wordt door de draagkracht van TS. Er zijn een aantal factoren van belang bij het bepalen van (kinder)alimentatie:
  • Gezamenlijk inkomen ten tijde van het huwelijk.
  • Behoefte van beide partners (=60% van het gezamenlijk inkomen per persoon). Hier zit ook altijd de pijn, want die 120% is er niet...
  • Behoefte van het kind
  • Draagkracht van beide ouders, wat kúnnen beide ouders betalen aan wederzijdse (kinder)alimentatie
  • Omgangsregeling van het kind. In dit geval 60/40%, wat betekend dat TS in elk geval al 40% van de kinderalimentatie zal gaan ontvangen. Hij mag dit naar zichzelf "overmaken".
En de totale berekening zul je echt officieel door je mediator laten opstellen.
Mijn advies is: ga elkaar niet bestoken met advocaten. Die zijn dan de spreekwoordelijke 3e hond die er met het been vandoor gaat. Elke cent die daar naar toe weglekt is een cent minder voor jullie zoon.
Het is enorm moeilijk maar jullie moeten je best doen om samen te blijven werken voor jullie zoon. Ook financieel.
Tja, mijn vriendin en haar ex dachten het ook wel zonder advocaten af te kunnen en met een bevriende mediator (eigenlijk gedragstherapeut) samen wat op papier te kunnen zetten.

Toen puntje bij paaltje kwam, bleken de convenanten toch niet waterdicht en volgden er uiteindelijk 9 rechtszaken om splitsing van bezittingen (woningen en BV) te herzien, en de alimentaties aangepast te krijgen. Ik kan je vertellen dat het voor beide partijen achteraf véél goedkoper was geweest als ze het convenant elk door een eigen advocaat hadden laten toetsen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Verdrietig

Ben het helemaal met je eens hoor. Neem een goede mediator en laat het daarna gezamenlijk toetsen door een advocaat.
Maar niet elkaar gaan bevechten met advocaten, dat was ik bedoelde.
(En ik veronderstelde dat er geen BV o.i.d. was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Nee er is geen bv. Ook geen schulden en ook geen spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online

Kijk, en hier zit ik enorm mee.
Dat ik moet betalen, prima. Voor mijn kind, en de vrouw waarmee ik dit fantastische kind heb gekregen wil ik betalen.

Maar hoe moet ik van 2100 euro - 1000 euro in hemelsnaam een huis huren (700 euro) en de rest van de vaste lasten betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:28
lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:17:
Dan komt het stukje alimentatie. Op Internet lees ik dat mijn vrouw straks recht heeft op 60 procent van het netto inkomen.
Zo werkt het niet. Je hebt behoefte, behoeftigheid en draagkracht. En dan heb je ook nog eens voor partner- en kinderalimentatie verschillende grondslagen. Hier https://www.alimentatiewi...alimentatie-behoefte.html kun je een idee krijgen van hoe je met de kinderalimentatie uit zou komen. Weet je hoeveel de kinderalimentatie is, dan ga je jouw draagkracht voor partneralimentatie uitrekenen. Dat staat hier https://lumenadvocaatmedi...ak-ik-de-berekening-zelf/ heel aardig uitgelegd.

Komen jullie er samen niet uit, laat dan iemand een alimentatieberekening maken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Allereerst, sterkte de komende tijd! Het is een lastige en emotionele periode.

Goed dat jullie naar een mediator gaan. Die kan helpen het proces in goede banen te leiden en uitleggen hoe het werkt. De mediator kan ook de alimentatie-berekeningen maken.

Mocht je meer willen lezen over kinderalimentatie dan raad ik https://www.samenuiteen.nl/kinderalimentatie-berekenen aan. Zij leggen uit hoe de Trema-berekening werkt. Eventueel kun je ook al wat getallen invullen op berekenhet.nl.

@Question Mark , zonder off topic te willen gaan, was die case van jouw vriendin dan zo complex? Of geen goede mediator ('gedragstherapeut') ingeschakeld? Ik zou denken dat een MfN-mediator in ieder geval kan aangeven wanneer er externe hulp (advocaten) nodig is. Het verbaast me dus.

[ Voor 3% gewijzigd door erwn op 28-12-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er moet trouwens een ouderschapsplan zijn en gezien je kind boven de 12 is, heeft deze ook nog eens te bepalen waar deze gaat wonen.

https://rechtwijzer.nl/uit-elkaar/kinderen/ouderschapsplan

Hier lees je het e.e.a. over dit ouderschapsplan, ook vindt je hier een link naar kinderalimentatie berekenen.

https://rechtwijzer.nl/ui...deralimentatie-berekenen/

/edit
De link lijkt down te zijn, misschien door Log4j,

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 28-12-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 01-05 16:55
lifeguard schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:15:
Om even op verschillende mensen te reageren,

Betreft het huis, die verlaat ik.
Gelukkig sta ik 21 jaar ingeschreven en wordt deze meettijd gesplitst onder ons dus die neem ik mee wat het reageren op een andere woning makkelijker maakt.

Betreft uitkering, ze is voor meer dan 80 procent afgekeurd.
allereerst sterkte. Hopelijk kunnen jullie alles afronden met de liefde die er ooit was in 't achterhoofd. Zal lastig zijn.

Het kan de moeite zijn om uit te zoeken of jij de volledige inschrijfduur kan houden (in overleg) door middel van een afstandsverklaring.

Jouw vrouw heeft er toch niets aan (die heeft een huis) en voor jou kan het net het verschil zijn tussen iets fatsoenlijks in de buurt of iets slechts ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:35
lifeguard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:17:
[...]

Dat ik moet betalen, prima. Voor mijn kind, en de vrouw waarmee ik dit fantastische kind heb gekregen wil ik betalen.

Maar hoe moet ik van 2100 euro - 1000 euro in hemelsnaam een huis huren (700 euro) en de rest van de vaste lasten betalen?
Je kunt ook de zorg voor het kind 50-50 doen, dan hoeft geen van beiden kinderallimentatie te betalen.
Wat betreft partnerallimentatie, er wordt gekeken naar jouw draagkracht, wat zijn jouw inkomsten, wat zijn de vaste lasten, wat blijft er over.
Inkomsten voor je vrouw worden dan aangevuld door UWV/Bijstand tot een sociaal minium.

Ik heb het zelf ook aan de hand gehad een jaar of 10 terug, toen deze berekeningen nog gemaakt werden, hadden we nog een gezamelijk koophuis, de hypotheek was dermate hoog dat ik geen partnerallimentatie hoefde te betalen omdat er anders niks voor mijzelf over zou blijven. Inkomsten voor de vrouw werden door de bijstand aangevuld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ora et Labora schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:51:
[...]

Je kunt ook de zorg voor het kind 50-50 doen, dan hoeft geen van beiden kinderallimentatie te betalen....
Toch niet als er een (groot) verschil in inkomsten van de twee echtgenoten zitten? Dan zal de meestverdienende toch moeten betalen aan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
En dit is een impliciete tip naar iedereen die dit leest: schrijf je in als woningzoekende in minstens 2 regio's.
Een beetje offtopic, maar waarom minstens 2 regio's? Puur om meer kans te hebben? Of zijn er nog meer voordelen om in meerdere regio's ingeschreven te staan?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heel erg balen. Nav mijn ervaring: neem contact op met bemiddelingsbureaus (ik gebruikte netjesscheiden.nl). Er moet zo enorm veel geregeld worden, en je kan echt niet afgaan op internet modelletjes etc zonder alle randzaken hierin mee te nemen. Als jullie nog redelijk ok met elkaar kunnen praten zou ik advocaten echt achterwege proberen te houden: dat maakt het duur en zet zaken op scherp wat niet productief is.

veel sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Roenie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
Toch niet als er een (groot) verschil in inkomsten van de twee echtgenoten zitten? Dan zal de meestverdienende toch moeten betalen aan de ander?
klopt; zorg verhouding wordt meegenomen in het berekeningsmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

erwn schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:32:
@Question Mark , zonder off topic te willen gaan, was die case van jouw vriendin dan zo complex? Of geen goede mediator ('gedragstherapeut') ingeschakeld? Ik zou denken dat een MfN-mediator in ieder geval kan aangeven wanneer er externe hulp (advocaten) nodig is. Het verbaast me dus.
Geen goede mediator. Heel goed op het emotionele vlak, absoluut beroerd op het wat zakelijkere stuk. Dat heeft een convenant opgeleverd met afspraken die op veel vlakken nét niet sluitend waren.
  • Haar ex had zelf alimentatiebedragen geopperd, die achteraf veel te hoog bleken te zijn maar wel in het convenant kwamen. En later dus weer aangevochten werden, en toen mijn vriendin eigen inkomen kreeg gebeurde dat nogmaals..
  • Er kwamen rechtszaken over het gebruik van de gezamenlijke woning. De partneralimentatie werd verminderd met "huur" zodat mijn vriendin de woning kon blijven gebruiken, maar ook dat stond net niet goed op papier. Ex heeft deuren ingetrapt om toegang tot de woning te krijgen, waar de politie dan weer niks aan doet. "meneer is immers ook eigenaar van de woning..."
  • Cijfers van zijn BV zijn "voorbereid" op de scheiding, om de waarde van de BV op papier zo laag mogelijk te krijgen, wat de rechtszaak over de verdeling van bezittingen enorm complex maakte...
Al met al een flink drama. Vandaar dat ik aangaf dat het soms beter is om toch even beiden een advocaat mee te nemen om de zaak inhoudelijk goed door te nemen en op papier te zetten. Die extra kosten zijn niks vergeleken bij de kosten van al deze extra rechtszaken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Hmmm tja als ik een zakelijk ook een overeenkomst had gehad met mijn ex had ik daar denk ik ook voor gekozen. Ik was/ben in loondienst, zij op dat moment werkeloos, maar op zoek. Eigenlijk heb ik alles zelf gedaan en vervolgens laten toetsen door een "bevriende" advocaat/mediator (die ook haar vertrouwen had). Inmiddels zijn we 6.5 jaar uit elkaar. Mijn ex zag overigens af van partner alimentatie, dat maakte het wel "gemakkelijker". Ik betaal mijn ex kinder alimentatie (die ze daarvoor aankleedt) en we hebben afgesproken dat ik de schoolkosten draag. We hebben een 50-50 co-ouderschap, omdat ik meer verdiende ten tijde van de scheiding draagde ik meer bij. Eigenlijk zou ik nu moeten laten herzien, maar het is nog maar een paar jaar (de oudste wordt 19 komende zomer).... En ik heb geen zin in gezeik.

Alleen heb ik de belastingaangifte daarna nog uitbesteed omdat ik niet in een situatie wilde komen waarin de verdeling ongunstig of gunstig voor de een of de ander zou zijn en me dat nagedragen zou worden.

Voor wat betreft het ouderschapsplan en het scheidingsconvenant kun je vrij veel zelf doen. Maar wanneer het op centen aankomt, zou ik niet klooien en daarvoor hulp inschakelen. Verder is een scheidingsconvenant en een ouderschapsplan wat je met elkaar afspreekt, het kan lonen om dat van tijd tot tijd te herzien (ik ken voorbeelden van stellen die jaarlijks om tafel gaan nieuwe afspraken te maken).

Om TS wat gerust te stellen; je ex heeft er wel recht op 60%, maar als jij de draagkracht niet hebt... dan houdt het op. Maar de komende jaren wordt het voor jullie beiden wel zwaar.
Snel rekenend kom je ook al snel in aanmerking voor huurtoeslag en zorgtoeslag (net als je aankomend ex)

[ Voor 17% gewijzigd door htca op 28-12-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Iedereen bedankt voor de reacties, tips en steun.

Om even wat antwoorden te geven en dingen waar we het al over eens zijn,

Ik ga het huurhuis uit en mag de woonjaren meenemen dus dat help al enorm.
Kind alimentatie ... ze mag de KGB en KB houden, en waar nodig spring ik bij. Blijft mijn kind gelukkig.
Partner alimentatie wordt een dingetje.

Ik heb momenteel geen vaste lasten behalve dit huis. Ik zal een keer weg gaan, maar wanneer en wat de lasten dan zijn? Geen idee. Mijn zoon zal alleen elk weekend bij mij zijn. (co-ouderschap een optie)

Ik neem geen spullen mee, alleen wat persoonlijke. Geld hebben we niet.
Het beetje wat er is, zal ik meenemen voor nieuwe spullen, klussen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:46:
Al met al een flink drama. Vandaar dat ik aangaf dat het soms beter is om toch even beiden een advocaat mee te nemen om de zaak inhoudelijk goed door te nemen en op papier te zetten. Die extra kosten zijn niks vergeleken bij de kosten van al deze extra rechtszaken.
Ja, dat kan ik me dan voorstellen. Dank voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Je hebt / krijgt wel meer vaste lasten (internet, verzekeringen, lokale lasten, etc). Daarvoor kun je eventueel bij het Nibud kijken.

KGB / KB is niet per se een kwestie van houden. Ik zou dat nog wel aan mediator vragen. Sowieso lijkt KB me geheel ten gunste van kind te komen. (En daarmee een verlaging van de kinderkosten / kinderalimentatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
KGB verhoogt het inkomen? In ieder geval voor de kinderalimentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Roenie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:03:
KGB verhoogt het inkomen? In ieder geval voor de kinderalimentatie.
Heb net via de belastingdienst een proef berekening gedaan en daar stond zelfs dat ik helemaal geen recht meer zou hebben op KGB. Wel huur en zorgtoeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KGB ontvang je (uit mijn hoofd) alleen als je ook kinderbijslag ontvangt. Dat zal waarschijnlijk naar je ex gaan. Als de kids slechts twee dagen in de week bij je verblijven kom je ook niet in aanmerking voor inkomensafhankelijk combinatiekorting, daarvoor moeten kinderen 156 dagen per jaar bij een ouder verblijven. Dat komt neer op minimaal drie dagen per week.

Dit soort regeltjes maakt het als leek erg moeilijk te overzien, vandaar dat jullie ook zo snel mogelijk met een professional om tafel moeten. Die kan inzicht geven in de toekomstige situatie(s) en dat kan voor veel rust zorgen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Met veel te weinig informatie over jullie fiscale situatie en alleen afgaand op wat je hier gedeeld heb, heb ik op basis van het stappenplan op "samenuiteen.nl" een proefberekening Kinderalimentatie (KAL) gemaakt. Om mogelijk jouw zorgen weg te nemen.

Disclaimers
  • Let wel: geen volledige rechten aan ontlenen
  • De hoogte van KGB én KB hebben invloed op de berekening
  • Voor het gemak heb ik de aanname gedaan dat jullie netto inkomens 'na scheiding' gelijk blijven (ivm gebrek aan gegevens om mee te rekenen)
Hoogte kindbehoefte
Jullie gezamelijk netto inkomen vóór scheiding is 2100+450 = 2550. Jullie enige zoon is >=12 jaar. Daarmee scoren jullie 0 punten, wat in de 2021 behoeftetabel uitkomt op EUR 280 per maand

Draagkracht ná scheiding
VaderMoeder
Netto Inkomen2100450
Bijstandsnorm10001000
Woonlasten (30% v netto inkomen)630135
Draagkrachtloos inkomen16301135
Draagkrachtruime (netto - draagkrachtloos inkomen)4700

Jouw draagkracht (hoeveel je kunt betalen) is dus EUR 470. Daarvan is 30% voor jouzelf en 70% voor de KAL (dus EUR 329)

Omdat jouw zoon 2 dagen per week bij jou komt wonen, heb je recht op 25% zorgkorting. Dat zou betekenen dat de door jou te betalen KAL per maand netto uitkomt op EUR 246,75

Nogmaals, de berekening is verre van compleet, maar mijn verwachting is dat je voor de KAL eerder in deze richting moet denken dan jouw eerste berekening (60% van netto inkomen).

[ Voor 0% gewijzigd door goldcard op 28-12-2021 16:19 . Reden: typo in opmaak tabel gefixt. Vader en moeder staan nu boven de juiste kolom. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Ardana schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
Na oud en nieuw heb ik ruimte om uitgebreider te reageren, maar om te beginnen dit:

* als je 2 kinderen (of meer) hebt: schrijf ieder kind in bij 1 ouder. Op die manier ben je beiden alleenstaande ouder, met bijbehorende belastingvoordelen.
Hier zit wel wat nuance in. Het is niet noodzakelijk dat je één van de kinderen bij je woont om voor combinatiekorting in aanmerking te komen. Wat wel noodzakelijk is dat je kinderen minimaal voor 50% van de week bij je wonen en dat dit is vastgelegd in het echtscheidingsconvenant. Of dit ook geld voor persoonsgebonden budgetten e.d. weet ik overigens niet.

bron: Mijn kinderen staan ingeschreven op het adres van hun moeder en ik krijg die combinatiekorting aangezien voor de helft van de tijd voor hun zorg. Ik kreeg hier ook controle van door de belastingdienst.

Ik realiseer me nu dat het kind van @lifeguard ouder dan 12 jaar is en er dus van combinatiekorting geen sprake is.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 28-12-2021 14:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Verdrietig

[...]

Huursubsidie?
En je hebt nu toch ook kosten voor je zoon? Die zitten voor een groot deel al in die 1000 euro.

Verder lijkt het erop dat je vrouw ook nog inkomen zal krijgen ivm afgekeurd.
Maar goed het is redelijk speculatie en zelfs als ik er "maar" 100 euro per maand naast zit is dat al een enorm bedrag dus toch de mediator afwachten als die wat serieuzere berekeningen kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Woy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:23:
[...]

Een beetje offtopic, maar waarom minstens 2 regio's? Puur om meer kans te hebben? Of zijn er nog meer voordelen om in meerdere regio's ingeschreven te staan?
Puur meer kans: qua werk de mogelijkheid een keer te verhuizen, maar ook: de 2e loopt door als je de eerste gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:08
goldcard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:53:
Met veel te weinig informatie over jullie fiscale situatie ...
Nette basisberekening, maar het ligt denk ik nog iets anders in dit geval.
Zoals @Ardana al aan heeft gegeven is de kans groot dat het UWV aanvult tot de bijstandsnorm, ook zal ex-partner KGB kunnen ontvangen van ongeveer 400,- per maand (even snel wat gezocht) en de KB die voor 13 jaar op 110,- per maand ligt.
Hierdoor zal het inkomen voor berekening KAL op 2100 (ts) VS ongeveer (1510) (ex) liggen.

Dan zou de draagkracht verhouding anders liggen, ook heeft TS zijn zoon 3 dagen per week, dus spreek je van co-ouder volgens de belastingdienst. Dat is minimaal 3 dagen per week of week om week.
In dat geval denk ik dat TS eerder aan een 150,- p/m aan KAL zit.

Dan hebben we nog de PAL, in de huidige situatie heeft TS + ex ongeveer 2600,- netto inkomen.
In de nieuwe situatie als ex de bijstandsnorm krijgt is dat 3100,-
Dit zonder rekening te houden met toeslagen.

Stel dat in de huidige situatie de kindkosten ongeveer 400,- per maand zijn, is er over een 2200,-
Redelijk gezien kun je zeggen dat als je uit elkaar gaat je minimaal 70% hiervan nodig hebt om alleenstaand te wonen. Dus praat je over 1540,-.
In geval van TS zou dat dus kunnen betekenen dat er een "capaciteit" is van 2100 - 1540 = 560,-
Hier zal de KAL vanaf gehaald worden a 150,- (bijvoorbeeld) en dan is de max PAL 390,-

Ga je nu terug naar het netto inkomen wat hierdoor besteedbaar is krijg je ook weer een scheve verhouding door de KGB en KB.
TS: 1540,- (na aftrek PAL en KAL)
Ex: 1000,- + 390,- + 400,- + 110,- = 1890,-

Dit is natuurlijk niet geheel correct, gezien ex in dit geval ook schoolgeld e.d. zou moeten afdragen.

Ik ben totaal geen expert op dit gebied en doe dit ook maar met een vinger in de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
goldcard schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:53:
Met veel te weinig informatie over jullie fiscale situatie en alleen afgaand op wat je hier gedeeld heb, heb ik op basis van het stappenplan op "samenuiteen.nl" een proefberekening Kinderalimentatie (KAL) gemaakt. Om mogelijk jouw zorgen weg te nemen.

Disclaimers
  • Let wel: geen volledige rechten aan ontnemen
  • De hoogte van KGB én KB hebben invloed op de berekening
  • Voor het gemak heb ik de aanname gedaan dat jullie netto inkomens 'na scheiding' gelijk blijven (ivm gebrek aan gegevens om mee te rekenen)
Hoogte kindbehoefte
Jullie gezamelijk netto inkomen vóór scheiding is 2100+450 = 2550. Jullie enige zoon is >=12 jaar. Daarmee scoren jullie 0 punten, wat in de 2021 behoeftetabel uitkomt op EUR 280 per maand

Draagkracht ná scheiding
VaderMoeder
Netto Inkomen2100450
Bijstandsnorm10001000
Woonlasten (30% v netto inkomen)630135
Draagkrachtloos inkomen16301135
Draagkrachtruime (netto - draagkrachtloos inkomen)4700

Jouw draagkracht (hoeveel je kunt betalen) is dus EUR 470. Daarvan is 30% voor jouzelf en 70% voor de KAL (dus EUR 329)

Omdat jouw zoon 2 dagen per week bij jou komt wonen, heb je recht op 25% zorgkorting. Dat zou betekenen dat de door jou te betalen KAL per maand netto uitkomt op EUR 246,75

Nogmaals, de berekening is verre van compleet, maar mijn verwachting is dat je voor de KAL eerder in deze richting moet denken dan jouw eerste berekening (60% van netto inkomen).
Wow! tof dat je dit allemaal uitzoekt, waardeer ik enorm.
Echter ging het mij vooral om het stukje partneralimentatie. Dat zit me dwars en gaat er naar mijn mening voor zorgen dat ik straks niet een nieuw huis kan betrekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• goldcard
Oke, zelfde idee, maar dan de PAL.
De PAL gaat uit van de draagkracht van de meestverdienende. Ik doe de aanname dat TS dat blijft, ondanks alle toeslagen en aanvullingen die de ex van TS zal gaan ontvangen.

Disclaimers
  • Let wel: geen volledige rechten aan ontlenen
Behoefteberekening
Jullie gezamelijk netto inkomen vóór scheiding is 2100+450 = 2550. De kinderkosten zijn vastgesteld op EUR 280. Maandelijks hadden jullie dus 1970 te besteden. 60% hiervan, dus 1182 is de totale behoefte van ieder apart.

Draagkracht meestverdienende
Vader
Netto Inkomen2100
Bijstandsnorm1000
Woonlasten (werkelijk - huidige situatie)700
Ziektekosten (werkelijk - geschat)140
Draagkrachtloos inkomen1840
Draagkrachtruime (netto - draagkrachtloos inkomen)260

Jouw PAL draagkracht (hoeveel je kunt betalen) is dus EUR 260. Daarvan is 40% voor jouzelf en 60% voor de PAL (dus EUR 156)

Omdat je voor jouw zoon al KAL betaal (EUR 250 in mijn rekenvoorbeeld), zou het betekenen dat je géén (of amper) PAL hoeft te betalen, want je hebt hier géén draagkracht voor.

[ Voor 0% gewijzigd door goldcard op 28-12-2021 16:19 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
BernardV schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:23:
[...]

Nette basisberekening, maar het ligt denk ik nog iets anders in dit geval.
Zoals @Ardana al aan heeft gegeven is de kans groot dat het UWV aanvult tot de bijstandsnorm, ook zal ex-partner KGB kunnen ontvangen van ongeveer 400,- per maand (even snel wat gezocht) en de KB die voor 13 jaar op 110,- per maand ligt.
Hierdoor zal het inkomen voor berekening KAL op 2100 (ts) VS ongeveer (1510) (ex) liggen.

Dan zou de draagkracht verhouding anders liggen, ook heeft TS zijn zoon 3 dagen per week, dus spreek je van co-ouder volgens de belastingdienst. Dat is minimaal 3 dagen per week of week om week.
In dat geval denk ik dat TS eerder aan een 150,- p/m aan KAL zit.

Dan hebben we nog de PAL, in de huidige situatie heeft TS + ex ongeveer 2600,- netto inkomen.
In de nieuwe situatie als ex de bijstandsnorm krijgt is dat 3100,-
Dit zonder rekening te houden met toeslagen.

Stel dat in de huidige situatie de kindkosten ongeveer 400,- per maand zijn, is er over een 2200,-
Redelijk gezien kun je zeggen dat als je uit elkaar gaat je minimaal 70% hiervan nodig hebt om alleenstaand te wonen. Dus praat je over 1540,-.
In geval van TS zou dat dus kunnen betekenen dat er een "capaciteit" is van 2100 - 1540 = 560,-
Hier zal de KAL vanaf gehaald worden a 150,- (bijvoorbeeld) en dan is de max PAL 390,-

Ga je nu terug naar het netto inkomen wat hierdoor besteedbaar is krijg je ook weer een scheve verhouding door de KGB en KB.
TS: 1540,- (na aftrek PAL en KAL)
Ex: 1000,- + 390,- + 400,- + 110,- = 1890,-

Dit is natuurlijk niet geheel correct, gezien ex in dit geval ook schoolgeld e.d. zou moeten afdragen.

Ik ben totaal geen expert op dit gebied en doe dit ook maar met een vinger in de lucht.
Bedankt voor je uitleg. Waardeer ik enorm evenals alle andere support hier.
Ik weet dat ik me niet blind moet staren hierop, maar krijg het hier minder benauwd van dan al die andere bedragen die ik her en der lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Ardana schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:27:
[...]

Puur meer kans: qua werk de mogelijkheid een keer te verhuizen, maar ook: de 2e loopt door als je de eerste gebruikt.
Ik heb het geluk dat ik de jaren mee mag nemen dat mijn partner stond ingeschreven. dir is later omgezet in een gezamenlijk account. Hierdoor heb ik dus al 21 woonjaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let ook op dat (is per gemeente verschillend) maar als je ex recht op bijstand krijgt dat deze de eerste 7 jaar nog bij jouw verhaald kan worden. Kortom laat je goed adviseren maar spreek samen af dat je kind onder alles niet hoeft te lijden of het leidend voorwerp wordt.
Ben zelf ook gescheiden en heb gelukkig een hele goede relatie met mijn ex, van begin van scheiding stond het geluk van de kinderen voorop. Dat maakt het voor iedereen zo veel relaxter en blijft het leven leuk voor iedereen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lifeguard
  • Nu online
Frogmen schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:
Let ook op dat (is per gemeente verschillend) maar als je ex recht op bijstand krijgt dat deze de eerste 7 jaar nog bij jouw verhaald kan worden. Kortom laat je goed adviseren maar spreek samen af dat je kind onder alles niet hoeft te lijden of het leidend voorwerp wordt.
Ben zelf ook gescheiden en heb gelukkig een hele goede relatie met mijn ex, van begin van scheiding stond het geluk van de kinderen voorop. Dat maakt het voor iedereen zo veel relaxter en blijft het leven leuk voor iedereen.
Bedankt voor je reactie,

Kind staat hier sowieso op de eerste plaats en alleen daarvoor doen we normaal tegen elkaar.
Gemeente kan en mag het best op mij komen verhalen, maar als er niet veel te halen zullen ze mij ook wel met rust laten.
Voor Partner Alimentatie is het trouwens maar 5 jaar voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik zie een bedreiging voor de broodnodige goede omgang in de toekomst.

Ex-vrouw heeft eigen inkomen van slechts 450 euro en zal daarbij partner- en kinderalimentatie ontvangen maar daarmee nog steeds onder bijstandsniveau zitten. Dat wordt aangevuld en dan ontstaat het stereortiepe plaatje van “bijstandsmoeder”. Dat is een armoedige, onzelfstandige en uitzichtloze situatie waarvan mensen niet blij worden.

Ex-man heeft een baan, 2100 min 400 is 1700 netto. Ook geen vetpot, maar wél een situatie met uitzicht. We komen overal mensen tekort dus dat loon kan misschien wat omhoog. En na vijf jaar gaat de alimentatie eraf. Daarna zal ex-man het financieel misschien wel beter hebben dan nu (kleiner huishouden met het leeuwendeel van het inkomen).

Zulke verschillen scheppen soms afgunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
t_captain schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:50:

Ex-vrouw heeft eigen inkomen van slechts 450 euro en zal daarbij partner- en kinderalimentatie ontvangen maar daarmee nog steeds onder bijstandsniveau zitten. Dat wordt aangevuld en dan ontstaat het stereortiepe plaatje van “bijstandsmoeder”. Dat is een armoedige, onzelfstandige en uitzichtloze situatie waarvan mensen niet blij worden.

Ex-man heeft een baan, 2100 min 400 is 1700 netto. Ook geen vetpot, maar wél een situatie met uitzicht. We komen overal mensen tekort dus dat loon kan misschien wat omhoog. En na vijf jaar gaat de alimentatie eraf. Daarna zal ex-man het financieel misschien wel beter hebben dan nu (kleiner huishouden met het leeuwendeel van het inkomen).

Klopt wat je zegt. Die discussie hebben we nu dus ook.
Mijn partner heeft nu een auto die ze graag wilt houden. Ik zeg dat dat misschien niet meer kan straks.
Maar er lijkt een enorm kantelpunt te komen in onze goede verstandhouding. Alles wat ik zeg wordt gezien als afgunst en haat terwijl ik alleen maar probeer mee te denken in haar situatie.
Dan is het voor mij ook lastig om nog fatsoenlijk te doen.

Ik hoop echt dat ik hier heel snel weg kan :)

Deze week komt de mediator en leggen we alles vast. Ik ga dan ook reageren op huizen hier in de buurt.
Probleem dan is alleen, stel ik krijg een huis, dan heb ik daar ook mijn vaste lasten. Mijn ex kan dat hier (nog) niet betalen met haar uitkering. Weet niet hoe ik dat op kan lossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
t_captain schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:50:

Bedoel je nu afgunst van haar naar hem omdat hij werkt en daarmee een hoger inkomen weet te vergaren dan dat je met een uitkering kan krijgen? Noem mij ouderwets maar volgens mij is dat wel een beetje de basis waarop onze economie is gebaseerd, en zonder dat zou er ook weinig draagvlak meer overblijven voor de verzorgingsstaat. Als je net zoveel te besteden hebt als je werkt of niet werkt dan kies je toch zelf hoe je je dag invult in plaats van dat je dat door een baas laat bepalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lifeguard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Mijn partner heeft nu een auto die ze graag wilt houden. Ik zeg dat dat misschien niet meer kan straks.
Eigenlijk is het helemaal niet meer aan jou om te bepalen wat je ex met haar geld doet... Dat is het hele gevolg van uit elkaar zijn... Als zij een auto wil rijden, dan moet ze dat doen.

Je moet wél goede afspraken in het ouderschapsplan zetten, over bestedingen die voor jullie kind zijn. Dat kan een hoop ellende en frustratie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vrees dat een auto sowieso even lastig wordt. 2550 netto en twee huizen laat geen ruimte voor luxe.

Financiën na echtscheiding heeft altijd twee kanten:
- hoeveel welvaart is er totaal?
- hoe wordt de welvaart verdeeld?

Wat mensen niet altijd voldoende beseffen is dat de totale welvaart fors daalt. Het is nou eenmaal veel duurder om in twee kleine huishoudens te wonen dan in een groter huishouden.

Het verlies aan totaal beschikbare welvaart wordt in mijn ervaring nogal eens opgevat door de minstverdienende ex als dat “de ander” teveel krijgt en “ik” dus te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Question Mark schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:11:
[...]...Je moet wél goede afspraken in het ouderschapsplan zetten, over bestedingen die voor jullie kind zijn. Dat kan een hoop ellende en frustratie schelen.
Dit wil ik graag onderschrijven. Misschien wil je er allemaal snel van af zijn, maar alsjeblieft denk goed na over de afspraken die je maakt en hoe die omschreven worden. In het begin loopt het wellicht zo'n vaart niet, tot er jaren later ruzie komt en het onduidelijk is hoe zaken geregeld moeten worden. Denk daarbij niet alleen aan alimentatie, maar ook aan afspraken rond ouderschap, woonplaats, vakantie, toekomstige kosten, etc. Of aan het feit dat regelingen van de overheid kunnen veranderen en dit de eerlijke verdeling op het moment van scheiden kan laten omslaan in iets dat niet eerlijk meer is. Het is fijn om hele duidelijke afspraken te hebben om op terug te vallen, ook al ga je daar in de praktijk tot beider tevredenheid flexibel mee om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Monga schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Bedoel je nu afgunst van haar naar hem omdat hij werkt en daarmee een hoger inkomen weet te vergaren dan dat je met een uitkering kan krijgen? Noem mij ouderwets maar volgens mij is dat wel een beetje de basis waarop onze economie is gebaseerd, en zonder dat zou er ook weinig draagvlak meer overblijven voor de verzorgingsstaat. Als je net zoveel te besteden hebt als je werkt of niet werkt dan kies je toch zelf hoe je je dag invult in plaats van dat je dat door een baas laat bepalen?
Heb je wel eens mensen meegemaakt die hun verworven rechten waren kwijtgeraakt? Veel bitterheid, weinig redelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Question Mark schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Eigenlijk is het helemaal niet meer aan jou om te bepalen wat je ex met haar geld doet... Dat is het hele gevolg van uit elkaar zijn... Als zij een auto wil rijden, dan moet ze dat doen.

Je moet wél goede afspraken in het ouderschapsplan zetten, over bestedingen die voor jullie kind zijn. Dat kan een hoop ellende en frustratie schelen.
Ik wil dit ook niet bepalen, ik maak me er gewoon druk om. Wellicht was ik niet duidelijk.

Mijn zoon woont daar straks ook 4 dagen, en ik wil dat die daar niets te kort gaat komen doordat zij graag haar auto wilt houden. Dat geld kan ze beter gebruiken in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lifeguard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:43:
[...]
Mijn zoon woont daar straks ook 4 dagen, en ik wil dat die daar niets te kort gaat komen doordat zij graag haar auto wilt houden. Dat geld kan ze beter gebruiken in mijn ogen.
Welkom bij de emoties van een scheiding.... Been there, done that....

Het enige wat je kunt doen is proberen om afspraken omtrent de zorg goed in het ouderschapsplan op te nemen. Daarin kun je natuurlijk ook proberen financiele afspraken te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:45

Grannd

da Granndest

Ik zit/zat in een bestwel gelijkaardige situatie een driekwart jaar geleden, helaas zijn wij er bij de mediation niet uitgekomen en is het bij ons op rechtzaken uitgedraaid (geen overeenstemming over de zorgregeling van ons kind), gelukkig zijn jullie daar samen het wel over eens.

Financieel super belangrijk om te noemen:
Als je partner in de bijstand terecht gaat komen heb je er niets aan om de partner- of kinderalimentatie in samenspraak omlaag te gooien zodat jij genoeg geld overhoud voor je zelf.
De gemeente toetst namelijk bij iedereen die de bijstand in komt of er nog onderhoudsplichtige ex-partners zijn en controleert daarna a.d.h.v. de trema-normen of jij wel genoeg (kidner én partner) alimentatie betaald of dat je ex recht heeft op meer.
Op het moment dat jij, conform de tremanormen, te weinig alimentatie betaald (ookal staan er 2 handtekeningen onder een stuk van mediator/advocaten) kan (en waarschijnlijk zal) de gemeente alsnog naar de rechter stappen om af te dwingen dat jij conform de tremanormen alimentatie gaat betalen.

De gemeente noemt dit 'bijstandsverhaal', breng dat zeker naar boven bij je mediator. De onze zei in eerste instantie dat het prima was om de alimentatie zo af te spreken dat ik genoeg voor mezelf over zou houden en mijn ex toch de bijstand in zou gaan, maar gelukkig heb ik me breed laten informeren en inmiddels heeft mijn ex bijstand aangevraagd en heb ik ook aan de gemeente alle bewijsstukken over mijn financiële situatie moeten overleggen en zit ik sowieso vast aan de wettelijk juiste alimentatiebedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
@Grannd vervelend voor je, ik voel met je mee.

ik hoop er toch met de mediator uit te komen samen met partner.
het is echter niet dat ik niet wil betalen. ik ben er bang voor dat ik straks zelf het huis niet meer uitkom enn niet genoeg geld heb om mijn leven weer op te kunnen pakken.

Wat daarbij ook vervelend is, is dat ik niet weg kan nu.
Stel ik krijg een huis binnen afzienbare tijd, en die kans is hier best redelijk, hoe gaat zij dan alles betalen hier?
Ze mag pas een uitkering e.d. aanvragen zodra de scheiding rond is en ik kan geen twee huishoudens betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Grannd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:31:
Op het moment dat jij, conform de tremanormen, te weinig alimentatie betaald (ookal staan er 2 handtekeningen onder een stuk van mediator/advocaten) kan (en waarschijnlijk zal) de gemeente alsnog naar de rechter stappen om af te dwingen dat jij conform de tremanormen alimentatie gaat betalen.
Op zich is dat volkomen logisch natuurlijk... Jij hebt een onderhoudsplicht naar je ex. Het zou ook niet juist zijn om niet te voldoen aan je wettelijke onderhoudsplicht, en vervolgens de gemeenschap dan maar een bijstandsuitkering te laten betalen...

Je kunt onderling prima afspreken wat je wilt over partneralimentatie, zolang anderen daar maar geen last van hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
lifeguard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:42:

het is echter niet dat ik niet wil betalen. ik ben er bang voor dat ik straks zelf het huis niet meer uitkom enn niet genoeg geld heb om mijn leven weer op te kunnen pakken.

Stel ik krijg een huis binnen afzienbare tijd, en die kans is hier best redelijk, hoe gaat zij dan alles betalen hier?
Ze mag pas een uitkering e.d. aanvragen zodra de scheiding rond is en ik kan geen twee huishoudens betalen.
Opzich niet heel lastig toch? Zsm scheiding regelen en uit elkaar gaan, en daarna pas een woning regelen voor jezelf. Het is vervelend dat je dan nog een tijd samen moet wonen maar het is niet anders denk ik ( tenzij daar bepaalde regelingen voor zijn of overbruggingen )

Wat voor huis hebben jullie momenteel? Is dat ook een huis met huur onder de sociale huurgrens (€ 752,33)? Anders dan is het huis waarschijnlijk alsnog te duur voor elk van jullie als je er apart woont, aangezien je dan ook geen huur subsidie krijgt.

Is de huur ( + servicekosten dacht ik ) lager dan dat bedrag z.s.m. op papier krijgen dat je gescheiden bent en daarna pas een ander huis betrekken. Anders zit je met 2 huizen en volle huur zonder subsidie als ik het niet verkeerd heb. Vervelend, maar het is niet anders ( tenzij iemand mij kan corrigeren als er bepaalde regelingen zijn :P )

Ook ik moet eerst eens googlen voor ik antwoord:
https://uitelkaar.nl/info...en/toeslagen-na-scheiding
"Huurtoeslag als scheiding nog niet rond is
Als de scheiding nog niet rond is, maar jij en je (ex-)partner niet meer bij elkaar wonen, kun je al wel aanspraak maken op huurtoeslag. Hiervoor geldt in ieder geval dat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. Je kunt dan huurtoeslag aanvragen aan het begin van de nieuwe maand. De eerste dag van die nieuwe maand mag je (ex-)partner dan niet meer bij jou staan ingeschreven."

Dus ik zou zeggen happy hunting voor een leuk huisje :+

[ Voor 16% gewijzigd door hollandnick op 02-01-2022 16:19 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
hollandnick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Opzich niet heel lastig toch? Zsm scheiding regelen en uit elkaar gaan, en daarna pas een woning regelen voor jezelf. Het is vervelend dat je dan nog een tijd samen moet wonen maar het is niet anders denk ik ( tenzij daar bepaalde regelingen voor zijn of overbruggingen )

Wat voor huis hebben jullie momenteel? Is dat ook een huis met huur onder de sociale huurgrens (€ 752,33)? Anders dan is het huis waarschijnlijk alsnog te duur voor elk van jullie als je er apart woont, aangezien je dan ook geen huur subsidie krijgt.

Is de huur ( + servicekosten dacht ik ) lager dan dat bedrag z.s.m. op papier krijgen dat je gescheiden bent en daarna pas een ander huis betrekken. Anders zit je met 2 huizen en volle huur zonder subsidie als ik het niet verkeerd heb. Vervelend, maar het is niet anders ( tenzij iemand mij kan corrigeren als er bepaalde regelingen zijn :P )

Als de scheiding nog niet rond is, maar jij en je (ex-)partner niet meer bij elkaar wonen, kun je al wel aanspraak maken op huurtoeslag. Hiervoor geldt in ieder geval dat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. Je kunt dan huurtoeslag aanvragen aan het begin van de nieuwe maand. De eerste dag van die nieuwe maand mag je (ex-)partner dan niet meer bij jou staan ingeschreven."

Dat is goed om te lezen! bedankt.

Weet iemand toevallig, hoe er berekend gaat worden wat ik nodig zal moeten hebben?
Ik kan nu natuurlijk niet zeggen wat ik straks kwijt ben aan vaste lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daar worden uitgangspunten voor genomen, in dit geval 30% van het inkomen. Volgens mij staat dat ook al netjes in de eerder geposte berekening. Het staats overigens in onderstaande url ook wel goed uitgelegd:
Bij kinderalimentatie wordt uitgegaan van reële woonlasten. Dus niet van de woonlasten, die zijn te verwachten bij iemand in de bijstand. Om discussies over reële woonlasten te voorkomen, is vastgesteld wat reëel is. Hierbij wordt simpelweg gesteld dat reële woonlasten 30% zijn van het netto maandinkomen.
Volledig plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIyBYakUQX1JMk3WG3eMwVk-GH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dzJe4gNluc2mQCItZNdR1SvI.webp?f=user_large

Bron: https://www.samenuiteen.nl/kinderalimentatie-berekenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Question Mark schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:43:
Daar worden uitgangspunten voor genomen, in dit geval 30% van het inkomen. Volgens mij staat dat ook al netjes in de eerder geposte berekening. Het staats overigens in onderstaande url ook wel goed uitgelegd:

[...]

Volledig plaatje:

[Afbeelding]

Bron: https://www.samenuiteen.nl/kinderalimentatie-berekenen/
Klopt, en dat had ik ook al gelezen in dit topic waarvoor dank, alleen snap ik het niet hoe hun die voorspelling gaan maken gezien ik nu nog niets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Vervelend dat je in zo'n situatie zit.

Ik wil even aandragen dat je misschien wat alternatieven kan overwegen omtrent de huisvesting.

Zo kan je overwegen om je zoon (de komende jaren) in hetzelfde huis te laten wonen en de ouders wisselen dan elke X dagen van woning. Het voordeel is dat de tweede woning dan voor een enkele volwassene hoeft te dienen. Een keertje extra verhuizen, een zomer op de camping, een maandje bij vrienden of familie iets ver van school of een ernstig opknapproject wordt dan wat makkelijker te behappen omdat je ook veel persoonlijke spullen in het eerste huis kan laten en niet twee keer het kindvriendelijke paleis met wifi, cv, tv, pc en drie volledig ingerichte kamers hoeft te handhaven.

Je hebt eigenlijk een jaar of 5 voor de boeg waar de school redelijk vaststaat, de partneralimentatie loopt en je eigenlijk allemaal een draai moet vinden. In die tijd zal ook duidelijker worden of je zoon wil gaan werken of studeren en waar hij dit wil gaan doen. Daarbij kan het ook heel goed dat er nieuwe relaties of dienstverbanden ontstaan die het plaatje hopelijk vereenvoudigen.

Het klinkt misschien erg avontuurlijk en je hoofd staat er op dit moment helemaal niet naar maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die de schreeuwend dure betonnen dozen hebben verruild voor een tinyhouse, camper, boot etc.

Hou je taai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

hollandnick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:17:
[...]

In mijn situatie heeft mijn ex vanaf de 1e van de maand dat ik uitgeschreven was alle toeslagen (dus zorg, kgb en huur) aangevraagd en ook vanaf dat moment bijstand aangevraagd en gekregen, terwijl we verder op papier nog steeds getrouwd waren en er ook nog geen officieel echtscheidingsverzoek was gedaan (wel voorlopige voorzieningenprocedure).

Ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen en of ze niet juist alles daarvan terug zal moeten gaan betalen (een deel sowieso wel, omdat ik nog anderhalve maand haar vaste lasten heb gedragen in die periode omdat ik niet wist dat ze dat al kreeg.. ).
Ze heeft wel bij allerlei hulpinstanties aangeklopt in onze situatie en dat is ook wat ik TS aanraad om zijn ex mee te geven en het zelf los te laten, uiteindelijk is de financiële situatie van je ex niet meer jouw probleem.
En een directe reactie hierop:
Mijn advies is, zeker als je aanspraak maakt op een sociale huurwoning, zo snel mogelijk beginnen met reageren en iets zien te vinden, zeker in de randstad is de huidige markt hopeloos en je weet gewoon niet of je 1 maand moet zoeken of een jaar voordat je ergens in kan en dan wil je gewoon zo snel mogelijk zijn begonnen. Hoe eerder je een eigen plekje heb hoe sneller je je focus volledig kan gaan leggen op jezelf.
Het is prachtig dat je zo meeleeft met je ex, maar uiteindelijk is de keuze gemaakt dat je financieel voor je kind en jezelf verantwoordelijk bent.
Dat je financieel graag nog steeds alles voor je kind wil kunnen garanderen is logisch en mooi, maar die verantwoordelijkheid deel je nu of je ex die nu kan dragen of niet. Net zoals dat je als het gaat om de verantwoordelijkheid voor de emotionele opvoeding van je puber nu alleen nog maar invloed heb op jouw aandeel en je er op moet gaan vertrouwen dat je ex de hare pakt. Je zal op alle vlakken moeten gaan accepteren dat je die dingen niet meer gezamelijk doet en hoe sneller je dat accepteert hoe makkelijker het wordt om dingen los te laten en beter te kunnen gaan focussen op waar je zelf invloed op heb: De beste pa worden die er is.

[ Voor 23% gewijzigd door Grannd op 02-01-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen en steun..
Ik ga komende week een hoop dingen bespreken met woningbouw, gemeente en met de mediator.

Ik zal hier melden wanneer ik een update heb. Bedankt allemaal, jullie zijn toppers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:34
lifeguard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:42:

En hoe zij de boel rond krijgt is hard gezegd jouw probleem niet meer.
Nu is het berekenen wat je kan betalen conform de wettelijke regels en beide huishoudens zullen moeten bekijken hoe ze rond komen in de nieuwe situatie.

Daarbij hoort ook als die situatie ontstaat meteen toeslagen en uitkeringen aanvragen.
Dat zoek je van te voren netjes uit waar je nu mee bezig bent en daarna is je ex als volwassene zelf verantwoordelijk voor haar acties en verdere financiën. Welke keuzes zij maakt o.a. auto is haar probleem om rond te krijgen.

Een mediator waar je nu mee bezig bent is een goede keuze want advocaten zelfs al zijn het sociale gaan elk beetje extra budget wat er is opvreten en daar winnen jullie allebei niets mee. Zet de afspraken op papier en als het goed is uitgezicht kan de Gemeente of UWV daar ook geen bezwaar op maken.
Als ouders blijven jullie verantwoordelijk voor het kind maar verder zakelijk verder als kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Grannd schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:19:
[...]

In mijn situatie heeft mijn ex vanaf de 1e van de maand dat ik uitgeschreven was alle toeslagen (dus zorg, kgb en huur) aangevraagd en ook vanaf dat moment bijstand aangevraagd en gekregen, terwijl we verder op papier nog steeds getrouwd waren en er ook nog geen officieel echtscheidingsverzoek was gedaan (wel voorlopige voorzieningenprocedure).

Ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen en of ze niet juist alles daarvan terug zal moeten gaan betalen (een deel sowieso wel, omdat ik nog anderhalve maand haar vaste lasten heb gedragen in die periode omdat ik niet wist dat ze dat al kreeg.. ).
Ze heeft wel bij allerlei hulpinstanties aangeklopt in onze situatie en dat is ook wat ik TS aanraad om zijn ex mee te geven en het zelf los te laten, uiteindelijk is de financiële situatie van je ex niet meer jouw probleem.

[...]

En een directe reactie hierop:
Mijn advies is, zeker als je aanspraak maakt op een sociale huurwoning, zo snel mogelijk beginnen met reageren en iets zien te vinden, zeker in de randstad is de huidige markt hopeloos en je weet gewoon niet of je 1 maand moet zoeken of een jaar voordat je ergens in kan en dan wil je gewoon zo snel mogelijk zijn begonnen. Hoe eerder je een eigen plekje heb hoe sneller je je focus volledig kan gaan leggen op jezelf.
Het is prachtig dat je zo meeleeft met je ex, maar uiteindelijk is de keuze gemaakt dat je financieel voor je kind en jezelf verantwoordelijk bent.
Dat je financieel graag nog steeds alles voor je kind wil kunnen garanderen is logisch en mooi, maar die verantwoordelijkheid deel je nu of je ex die nu kan dragen of niet. Net zoals dat je als het gaat om de verantwoordelijkheid voor de emotionele opvoeding van je puber nu alleen nog maar invloed heb op jouw aandeel en je er op moet gaan vertrouwen dat je ex de hare pakt. Je zal op alle vlakken moeten gaan accepteren dat je die dingen niet meer gezamelijk doet en hoe sneller je dat accepteert hoe makkelijker het wordt om dingen los te laten en beter te kunnen gaan focussen op waar je zelf invloed op heb: De beste pa worden die er is.
Maar dat komt toch overeen met wat ik postte? Je schrijft jezelf uit en hebt een andere woning waar je ingeschreven staat. Dat is dan "Dit geldt bij echtscheiding, scheiding van tafel en bed en beëindiging van geregistreerd partnerschap." oftewel zodra je apart leeft ( van tafel en bed )en uitgeschreven staat moet het gewoon allemaal netjes volgens de regels kunnen
verder:"Om te voorkomen dat je achteraf geld moet terugbetalen aan de Belastingdienst, is het aan te raden om elke wijziging daar door te geven" gewoon niet doen dus. Aan de regels houden, wat dus inhoud als ik het goed heb gelezen z.s.m. een leuke woning vinden, uitschrijven oude woning en in op de nieuwe O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

Als ik Google gebruik komt er voor een scheiding van tafel en bed ook een rechter, ouderschapsplan, etc aan te pas en is het een hele andere procedure dan een normale scheiding.
Maar misschien heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lifeguard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Klopt, en dat had ik ook al gelezen in dit topic waarvoor dank, alleen snap ik het niet hoe hun die voorspelling gaan maken gezien ik nu nog niets heb.
Je hebt een netto inkomen, die is bekend (2100 euro). Daar wordt 30% van genomen, en dat wordt gehanteerd als woonlast.

Het maakt straks niet uit of je voor 200 euro anti-kraak woont, of voor 2000 euro een luxe huis huurt. Er gaat gerekend worden met 30% van je netto inkomen voor woonlasten. In jouw geval komt dat neer op 630 euro, zoals hier ook staat. goldcard in "Alimentatie hoe bereken ik het goed?"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Zojuist een (goed) gesprek gehad met de mediator.

Hetgeen waar ik voor vreesde is nu een stuk minder.
Hij kon natuurlijk nog geen duidelijke berekening maken, maar met zijn ervaring etc. kon hij wel vertellen dat ik op zoek kon gaan naar een woning met dezelfde lasten. Ik zie gelijk horror scenario's van alleenstaande mannen welke dakloos raken .......

Ik heb contact gezocht met de woningbouw en gevraagd wat zij voor mij en mijn zoon kunnen betekenen aangezien ik geen recht heb op urgentie want te veel woonjaren/meettijd. We zijn beide afhankelijk van fiets en OV en hebben eigenlijk alles nu op loopafstand zoals werk, school, sport en hobby's.

Ik weet dat ik heel weinig kans heb, maar niet geschoten is altijd mis :)

Betreft ouderschapsplan waren we er ook al heel snel uit, en de inboedelverdeling en het beetje spaargeld ook.
Al met al een goed gesprek zonder haat of nijd naar elkaar, dus dat is alvast een hele opluchting.

Nu weer verder doorpakken.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Dag lieve mensen,

de berekeningen zijn binnen en er is wat meer duidelijker. We hebben het convenant concept binnen en dat neemt de stress wel weg voor een groot deel.

Ik ga 338 euro betalen aan Kinderalimentatie. Voor mijn partner 0 euro. Die zal met de gemeente om de tafel moeten.

Ik zou dan ongeveer 1780 euro overhouden. Mijn vaste lasten zullen ongeveer 1100 euro zijn excl boodschappen. Geen vetpot natuurlijk, maar ik denk dat ik me hiermee wel mee kan redden.

Inmiddels op huizen aan het reageren en dat gaat wel redelijk.
Bij de één sta ik nu 7de van de 370, en een andere 4de van 286 dus dat is positief.

Mocht ik wat te melden hebben, doe ik dat hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Verdrietig

Fijn! Je had er zo'n stress over en nu valt het dus redelijk mee. En die kinderalimentatie is natuurlijk voor een prima doel: jullie zoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Alle geluk @lifeguard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldcard
@lifeguard wat een fijn bericht. KAL viel dus wel wat hoger uit dan in mijn basale berekening, maar ik ben blij dat de PAL inderdaad op EUR 0 is uitgekomen - de conclusie dat je daar zelf geen draagkracht voor hebt klopte dus.

Uiteindelijk betaal je dus zo'n 15% van je netto inkomen aan de KAL+PAL en zeker niet de 60%/70% waar je zo bang voor was.

Succes met het zoeken naar een nieuwe plek om samen met jouw zoon opnieuw te beginnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
Dankjewel voor jullie reacties.

@lord I Inderdaad, heb het gevoel alsof er een rugzak van 100+ kg afgedaan kon worden :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:09
Hoewel ik zelf niks gezegd heb, las ik wel regelmatig mee. Ik wil je daarom bedanken voor het terugkoppelen van de daadwerkelijke berekeningen. Dat voegt namelijk veel toe aan het topic en helaas blijven topics vaak onbeantwoord. Ik denk dat velen hier wat mee kunnen, zeker als zij hetzelfde meemaken als jij. Je zult niet de eerste en laatste zijn die in deze stressvolle situatie terecht komt, midden in een huizencrisis. Dus het is fijn om te lezen dat er gelukkig weer een fijn toekomstbeeld is. Het beste!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Sterkte.
Ik ben vorig jaar gescheiden na een 22 jarige relatie en heb 2 kinderen. Ik kan me jouw angsten dus nog héél levendig inbeelden.

Ga zeker in overleg met je kind over de regeling, hou ook alle opties open om dat eventueel in de (nabije) toekomst te veranderen.

Een ander iets dat me sterk helpt is dat ik in de dagen dat de kinderen niet bij mij zijn ga bijklussen. Het helpt me om niet in een hoekje te kniezen en het geeft wat financiële ademruimte.

Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
  • Nu online
cadsite schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:27:
Sterkte.
Ik ben vorig jaar gescheiden na een 22 jarige relatie en heb 2 kinderen. Ik kan me jouw angsten dus nog héél levendig inbeelden.

Ga zeker in overleg met je kind over de regeling, hou ook alle opties open om dat eventueel in de (nabije) toekomst te veranderen.

Een ander iets dat me sterk helpt is dat ik in de dagen dat de kinderen niet bij mij zijn ga bijklussen. Het helpt me om niet in een hoekje te kniezen en het geeft wat financiële ademruimte.

Sterkte!
Sterk punt dat laatste. Daar zit ik wel heel vaak aan te denken. Van zondag avond tot vrijdagmiddag is hij niet bij mij en dat zal wel zwaar worden in het begin.
Het scheelt enorm dat ik een hele leuke baan heb, redelijk wat vrienden, en veel bekende in de buurt dus heb genoeg om de tijd wat te doden.
Ik blijf hier in de buurt wonen dus hij kan zo vaak langs komen als die wilt.
Contact met ex is ook gewoon prima, en we helpen elkaar waar we kunnen. Dus dat is echt heel fijn.

Ik zie de toekomst wel positief in, maar dat stukje zal even vervelend worden.

Over dat bijklussen ... je kent niemand die nog lomper is dan ik. Ik kan echt helemaal niks :D
Ooit eens een lamp aangesloten en die werkte! Echter deed geen enkel stopcontact het meer. Dus dat ga ik dus maar niet doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Dat bijklussen kan echt zoveel zijn.
Ik ben de laatste tijd regelmatig terug te vinden in een supermarkt om rekken te vullen.
Dat is meer dan enkel potjes verzetten, maar ook weer geen rocket science.

In België hebben we een flexi statuut dat je toelaat om bij te klussen zonder een cent belastingen te betalen. Dat maakt dat ik naast mijn kantoorjob er zonder fiscaal afgestraft te worden, een eenvoudig bijbaantje kan doen. Het zorgt voor wat evenwicht. Mijn job is nadenken, het bijbaantje is fysiek werken.

Dat overeenkomen, goed, houden zo. Alleen moet je wel goed opletten dat dit zo blijft, zonder jezelf weg te cijferen. Ik kwam ook super overeen in het begin van de scheiding. We hebben toen zelf nog samen gezeten om kerst te vieren. Maar dan komen de financiële perikelen...
Afstand houden is soms nodig om je eigen te beschermen.
Maar bovenal, al ben ik overtuigd dat jullie dat al goed genoeg beseffen, moeten we trachten de ongemakken voor de kinderen zo klein mogelijk te maken zonder te overcompenseren.
Een heel moeilijke slappe koord vind ik, maar het lukt vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb vandaag een berekening van het LBIO ontvangen. Ik zou dan van EUR 50,00 per maand naar EUR 250,00 gaan volgens dit vrijblijvende advies van 3 pagina's.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 01-04-2022 19:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1