Toon posts:

Op zoek naar bewegingsmelder zonder klik van relais

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
In onze woning zijn op diverse plekken Hager EE805A bewegingsmelder geinstalleerd, zoals:

- Garage
- Gang in kelder
- Toilet
- Technische ruimte
- Gang 1e verdieping

Deze betreffende bewegingsmelder heeft echter een relais en maakt bij het in en uitschakelen hierdoor geluid. In de avond of nacht wanneer het stil is in huis hoor je deze 'klik' erg goed.

Nu zit deze melder (op de 1e verdieping) precies naast de slaapkamer van ons zoontje en als hij wakker is hoort hij deze klik en gaat direct rechtop in bed zitten omdat hij denkt dat wij er aan komen.

Nu willen we dit geluid weg nemen door een melder te installeren die stil is. In plaats van een relais zou een Solid State Relais mijn voorkeur hebben.

De Hager EE805A heeft een opening van 75mm waar deze in geinstalleerd wordt en ik zoek eigenlijk een 1:1 vervanger die ik gewoon in het gat kan plaatsen.

Tijdens mij zoektocht bij diverse webshops kom ik van Finder, Klemko en Hager wel melders tegen, maar in de handleidingen staat allemaal 'relais'. Nu kan ik daar dus niet uit opmaken hoe veel geluid hier vanaf komt.

Heeft iemand een idee waarop te zoeken of tips voor een bepaald product wat ik het beste zou kunnen installeren?

(De discussie over of dit wel of niet nuttig is met zoontje laat ik graag achterwege)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 22:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb die van finder maar maakt ook een relais geluid, niet veel maar merk wel dat het in een gips plafond meer geluid maakt dan in een verlaagd systeem plafond.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 20:14
Dan moet je een triac hebben, maar die in inbouw vinden en ook nog hetzelfde gat wordt wel een uitdaging.
Kunnen wel weinig vermogen schakelen maar ik neem aan dat het voor een klein lamppie is?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:28:
Dan moet je een triac hebben, maar die in inbouw vinden en ook nog hetzelfde gat wordt wel een uitdaging.
Kunnen wel weinig vermogen schakelen maar ik neem aan dat het voor een klein lamppie is?
Het gaat om 5 LED spots van elk ongeveer 4W, totaal is dus 20W.

Wellicht dat het relais wat per merk gebruikt wordt wisselt qua geluid en dat een andere minder geluid maakt.

Het is dus een lastige zoektocht omdat ik zoek op een specificatie die nergens genoemd staat.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-02 15:32
Vanuit de bewegingsmelder gaan nu 2 draden die geschakeld worden.
Je kunt ook het relais eruit halen en die 2 draden voor de spoelbekrachtiging gebruiken en het relais op een andere plaats zetten.

Ik ben heel blij met goedkope xiaomi zigbee pirren, hoor of zie je bijna niet.
Die laat je een zigbee lamp inschakelen, en een melding op je telefoon geven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat heb je nog meer aan "slimme" verlichting in huis?
Ik heb oa tradfri, en die hebben een bewegingsmelder die een (of meerdere) lamp(en) aanstuurt. Helemaal geluidloos. Er is vast wel iets met een zigbee smaakje te vinden.

Wise enough to play the fool

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
Heb er geen ervaring mee maar wilde even delen wat ik tegen kwam:
https://www.busch-jaeger....379ba6a90480ec168c6b95515

Bij deze melders van Busch-Jaeger heb je varianten met 'relais' en varianten met 'e-contact'. Dat klinkt wellicht als waar jij naar op zoek bent.

Inbouwmaat is 68mm, maar het ding is met 94mm groot genoeg om een gat van 75mm af te dekken dus volgens mij moet dat wel lukken.

Maar vraag me niet waar ze die dingen op voorraad hebben. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
teacher schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:40:
Wat heb je nog meer aan "slimme" verlichting in huis?
Ik heb oa tradfri, en die hebben een bewegingsmelder die een (of meerdere) lamp(en) aanstuurt. Helemaal geluidloos. Er is vast wel iets met een zigbee smaakje te vinden.
Mijn hele huis zit vol met deze dimmers: https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt

Gira E2 pulsdrukkers overal om de verlichting aan en uit te doen, maar ook is alles verbonden met een Philips Hue bridge.

Ik heb nu nog een extra dimmer besteld en ga in plaats van de sensor een dimmer in dat doosje in het plafond plaatsen. De Gira Hue friends knoppen gaan we voor nu gebruiken.

Waarom? Omdat het soms wel handig is dat het licht op de gang niet aan gaat als je de kamer van je kind in wil sluipen om bijvoorbeeld een dekentje over hem heen te leggen.

Later kunnen we hier altijd weer een sensor van maken. Zo zie ik dat de Busch Jager sensor die @Xander aanraad ook via een afstandsbediening kan worden bediend en over een paar jaar wellicht een optie is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee