Toon posts:

Desktop aankoopadvies - RAM & Opslag al aangeschaft | ~2K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vlugge Japie!
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-02 21:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een combinatie van (in willekeurige volgorde)
• Data Visualisatie met Power BI
• Poker over verschillende clients (met gebruik van Jurojin
• Runnen van (vrij basic) simulaties in PioSolver
• Gaming (veelal oldschool games als Heroes of Might & Magic 3 en/of Starcraft met af en toe games like Age of Empires 4

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik de SSD en het interne geheugen al voor de kerst heb aangeschaft voor ~€400 en ik alle randapparatuur al heb, wil ik ongeveer ~1.5-1.6K reserveren voor de rest van de build. Minder mag altijd uiteraard! :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten
• XPG SX8200 Pro 2TB (SSD)
https://tweakers.net/pric...00-pro-2tb/specificaties/
• G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3600Mhz RGB (RAM)
https://www.megekko.nl/pr...6D-32GTZNC-Geheugenmodule

Randapparatuur
• Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart (Monitor)
https://tweakers.net/pric...u-b1-zwart/specificaties/
• Corsair K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Keyboard)
• Logitech G502 Hero (Muis)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals misschien al zichtbaar is, vind ik werkgeheugen ontzettend belangrijk. Daar heb ik dus ook de focus op gegooid, maar de eerstvolgende focus zou voor mij een geschikte CPU zijn. Ik ben té lang niet op de hoogte geweest van ontwikkelingen om daar een goed oordeel over te vormen. De combinatie (moederbord + CPU) zijn denk ik de hoogste prioriteit. Daarnaast ga ik nog nodig hebben:
• Graphics Card (met lagere prioriteit - ik hoef geen games op Ultra of de latest specs op graphics te hebben)
• Voeding
• Koeling (Water- of luchtkoeling, ik heb geen flauw idee wat geschikter is)
• Kast (Mag flashy zijn, mag ook een neutrale kast zijn. /care imo)
• Eventueel een extra HDD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, aangezien ik niet up-to-date ben. Alle merkvoorkeuren zouden gebasseerd zijn op info of onderbuikgevoel van ~2010. :X

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals in de eerste opsomming te zien is, ga ik de pc voor nogal verschillende doeleinden gebruiken. Qua 'wensen' wil ik er gewoon voor zorgen dat ik het allemaal kan doen zonder performance issues. Wat betreft gaming ben ik niet zo kritisch, aangezien ik last heb van nostalgie. De games die ik speel zijn veelal oudere RTS games. Daarnaast wil ik Age of Empires 4 nog wel aanklikken, maar speel ik die vooral voor z'n Single Player en zijn Max Settings absoluut geen prioriteit voor mij bij gaming.

Ga je overklokken?
Nope, heb ik me nog nooit aan gewaagd. Daarnaast zie ik de toegevoegde waarde niet met waar ik m'n pc voor wil gaan gebruiken.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben er wellicht hierboven al duidelijk in geweest, maar om het vorm te geven: ik zoek naar advies om zo een goede combinatie van componenten te vinden die mij zonder problemen sims laat runnen, of 12-14 tafels laat spelen over verschillende clients, of in PowerBI te laat kloten. Hoeft niet allemaal tegelijk uiteraard. ;)
De videokaart is voor mij echt van ondergeschikt belang, ik overweeg zelfs nog om m'n oude besje (MSI GTX 1050TI) mee te nemen uit m'n oude pc totdat de prijzen van videokaarten weer besluiten een beetje normaal te gaan doen. Ik zou in theorie nog veel meer uit m'n huidige pc kunnen meenemen, maar ik denk dat ik m'n huidige pc aan m'n ga schenken. Die zou aan de onboard videokaart genoeg hebben, aangezien zijn gaming spree niet verder komt dan Heroes of Might & Magic 3.
Als de kast en de koeling er binnen de perken een beetje flashy uit kan zien zou ik dat leuk vinden, maar als dat niet zo is slaap ik er geen seconde slechter om.

Tot slot, en dit is belangrijk voor mijn aankopen: Ik woon in Engeland, maar ben nog een paar weekjes in Nederland. Ik kan de kleinere onderdelen hier kopen en meenemen, maar grotere onderdelen zoals de kast of de voeding zal ik waarschijnlijk daar aankopen. Aangezien Tweakers de Nederlandse prijzen volgt, kan het zo zijn dat een component wat hier 2-3 tientjes duurder is in Engeland de goedkoopste optie is. Als je dus een component tegenkomt die hier misschien net iets duurder uitvalt, maar wel goed is, zou ik het op prijs stellen als je die toch zou willen posten. Ik kan niet meer dan proberen te kijken wat ik er in Engeland voor zou betalen.

Alvast bedankt,
Vlugge Japie!

Alle reacties

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:52
Je OP is best volledig, maar er mist nog een lijstje. Heb jij de nieuwe BBG van januari al bekeken? Deze is hier te vinden: Blaat in "[BBG][Januari 2022] 1440p 144hz gaming systeem"

Als je wilt besparen kun je voor AMD gaan, namelijk de 5600x. Daar moet je wel een ander moederbord bij kiezen.

[Voor 21% gewijzigd door grote_oever op 27-12-2021 20:58]

• Vlugge Japie!
Ah, dat is fair. Thanks voor de headsup.
Ik heb gemakshalve de onderdelen die ik al heb in het lijstje verwerkt.
(Videokaart / SSD / RAM / Monitor)

Intel-Setup
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASRock Z690 Steel Legend€ 272,95€ 272,95
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (256MB cache), 4TB€ 127,08€ 127,08
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 122,50€ 122,50
1MonitorenIiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart€ 399,-€ 399,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 154,90€ 154,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 195,96€ 195,96
1VoedingenEVGA 850 GQ (V2)€ 104,95€ 104,95
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 209,-€ 209,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.895,34

Met het lijstje van je link en de CPU's die available zijn:
• Is de Intel 12-series > AMD 5000-series?
• Heeft waterkoeling de voorkeur boven "standaard" luchtkoeling?
• Wil ik altijd een moederbord hebben met meerdere M2-slots?
• Is mijn moederbord overkill of juist té karig?
• Welke videokaart raad je aan o.b.v. deze setup in een later stadium?

Met wat ik nu zelf erin heb zitten blijf ik ruim onder budget, al weet ik dat de videokaart daar niet bijzit.
Welke onderdelen raad je aan om iets meer te upgraden en wat zit wel goed zo?

Thanks

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:05

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Meerdere m.2 sloten vind ik handig, snelste interface en geen kabels om aan te sluiten.

Je kan nog overwegen voor een i7 12700k

Review QNAP TS-230 NAS

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Een waterkoeler is niet nodig bij een midrange CPU, zeker niet als je niet gaat overklokken. Je kast en voeding neigen naar high-end, een 850 Watt voeding is belangrijk voor videokaarten voor gamers die de laatste games op high settings in 4K spelen, een systeem als dit kan met bescheidener vermogen en kast werken. Voor een moederbord kijk je naar de functies, alle Z690 moderborden voldoen volgens de test alhier, deze heeft vier M2 slots. De PNY NVME SSD is sneller & goedkoper dan de XPG uit je lijst. Ook zou ik een SATA SSD kiezen boven een HDD, dat is sneller & stiller. Ik heb er een boel RGB ingezet omdat ik de indruk krijg dat je dat leuk vindt, zonder RGB kan het ook, en is het iets goedkoper.... (en wellicht kan je de SSD en RAM nog ruilen voor deze goedkopere ...)
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,95€ 199,95
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Mesh€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer i35 A-RGB€ 43,81€ 43,81
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 44,90€ 44,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 160,93€ 160,93
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 1.705,49

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:52
Vlugge Japie! schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:37:

Met het lijstje van je link en de CPU's die available zijn:
• Is de Intel 12-series > AMD 5000-series?
• Heeft waterkoeling de voorkeur boven "standaard" luchtkoeling?
• Wil ik altijd een moederbord hebben met meerdere M2-slots?
• Is mijn moederbord overkill of juist té karig?
• Welke videokaart raad je aan o.b.v. deze setup in een later stadium?

Met wat ik nu zelf erin heb zitten blijf ik ruim onder budget, al weet ik dat de videokaart daar niet bijzit.
Welke onderdelen raad je aan om iets meer te upgraden en wat zit wel goed zo?

Thanks
- Er staat toevallig net een stuk over de intel 12 serie op tweakers. conclusie is dat de 12 serie op sommige gebieden flink sneller is, maar de vraag is of het meerwaarde bied. Gamen zit er namelijk nauwelijks verschil in tussen een 5600x en een I5. Je zit met name op b.v. Adobe pakketten dat hij sneller is. Dus als je er geld voor hebt zou ik zeker voor Intel gaan en anders voor AMD.

- Waterkoeling heeft niet de voorkeur boven luchtkoeling. Als dat het geval was dan waren er veel meer waterkoel setjes verkocht dan nu. BBG adviseert altijd lucht. Waterkoeling ziet er vaak wat mooier uit.

- Moederbord is prima. Je hebt wel een versie met surrounds sound gekozen. Weet niet wat je erop aansluit. Maar je zou hier nog iets op kunnen besparen. b.v.: pricewatch: Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0) of deze: pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) . Verschil is echter minimaal.

- Ook bij de M2 sloten is het maar de vraag. Als het bij je huidige build laat dan zijn 2x M2 sloten voldoende. Wil jij uitbreiden dan moet je inderdaad meerdere sloten hebben. Kleine tip; Als je de site Pepper kent dan zul je zien dat er regelmatig een aanbieding voorbij komt. Je zou de 4TB kunnen droppen voor nu en wachten op een aanbieding. Want eerlijk, zeggen dat je 460 euro uitgeeft aan opslag is best veel.

• Vlugge Japie!
Thanks voor alle feedback!
@martyw - "Leuk" is ook het goede woord wanneer het om RGB gaat. Het hoeft voor mij niet, maar als het erin zit is het leuk. Ik heb de tip van @grote_oever ook even opgevolgd en de HDD opslag er gewoon uitgehaald. Die 4TB ga ik voorlopig toch niet nodig hebben, wellicht over een half jaar pas. Dan kan ik net zo goed in de tussentijd Pepper o.i.d. in de gaten houden.

Updates
• Waterkoeling vervangen voor luchtkoeling
• Minder top-heavy kast
• Extra HDD removed
• Moederbord change (@grote_oever Er leek nauwelijks een verschil te zitten tussen je 2 alternatieven, met uitzondering van een €70 prijsverschil. Klopt dat?)
• Voeding een tandje lager geschroeft van 850W naar 650W

1MoederbordenGigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0)€ 194,99€ 194,99
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer i35 A-RGB€ 43,81€ 43,81
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 195,96€ 195,96
1VoedingenEVGA 650 GQ (V2)€ 80,-€ 80,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 209,-€ 209,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.506,66

Wil ik met deze besparing een tandje hoger schakelen met m'n Intel 12 serie naar de 12700k?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor E80,- kun je beter deze kopen pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Die NZXT kast koelt niet erg goed, de Lian Li's die we tot nu toe zagen zijn beter daarin.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee