Toon posts:

Minisforum HX90 geeft geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-02 21:12
Ik heb een maand geleden een Minisforum HX90 besteld, wat een Ryzen 9 5900X barebone is.

Daarbij heb ik 2x 16GB Crucial DDR4-3200 SODIMM gekocht en een Samsung 980 1 TB (geen Pro) M.2 SSD. Meer was er niet nodig want de 5900X is een APU.

Nu wilde ik die vandaag opstarten, pc gaat aan, maar vervolgens geen beeld. Ik had nog een DP kabel besteld en werkte daar ook inmiddels mee, daarvoor gebruikte ik de meegeleverde HDMI-kabel, maar ook dit geeft inmiddels geen beeld meer. De pc heeft 2x HDMI en 2x DP, op alle 4 de poorten geen beeld.

Mijn Logitech MX Keys staat normaal via mijn scherm aangesloten evenals de MX Master muis, maar omdat ik ook de bios niet inkwam, heb ik deze direct aangesloten. Ik zag aan de MX Keys dat ie direct na het aanzetten de pc oppakte, maar al vrij snel begon hij weer te knipperen, geen signaal dus tussen ontvanger en keyboard. Terwijl ik diezelfde monitor, toetsenbord en muis ook i.c.m. mijn MacBook gebruik, het werkt dus allemaal wel gewoon.

Bij het oppakken van de HX90 viel me op dat het aan de onderkant door de behuizing heen vrij warm aanvoelt, bij het open schroeven bleek het om de SSD te gaan, de 980 heeft 2 chips bovenop en degene het dichtst bij de M.2 aansluiting wordt erg warm. Ik kan hem wel aanraken, maar na 10 minuten kan ik hem niet meer continu aan blijven raken, dan is het te heet.

Omdat dit de eerste pc sinds jaren is (omdat mijn MacBook geen Windows VM's meer kan draaien) heb ik nergens zomaar even een reserve van liggen.

Ik heb eigenlijk geen idee meer nu wat ik kan doen. Ik weet dat SSD's erg warm kunnen worden, ik heb deze er ook even uitgehaald en ergens sporen van doorbranding, maar ik zie dus zelfs de eerste bios/post schermen niet en heb van alles geprobeerd: eerst andere HDMI/DP-poort, dan aanzetten of na het aanzetten alle video poorten proberen, niks helpt helaas.

Ik ben dan ook huiverig om er zomaar even een andere SSD of geheugen in te plaatsen, want als deze nu doorgebrand zou zijn, wie zegt dan dat de volgende ook niet doorgebrand raakt? Ik ben er te lang uit met pc's bouwen (10+ jaar) dat ik even advies zoek, zeker omdat het hier ook om een pc gaat waar je eigenlijk weinig mee kan aangezien het een barebone is.

Zijn er nog zaken die ik kan proberen? Of is dit einde oefening binnen een maand?

Edit: ik heb net een tweetal tests gedaan:
1. zonder SSD booten: zelfde resultaat
2. zonder SSD+RAM booten: zelfde resultaat

Edit 2: ik lees net dat het deel van de SSD dat erg warm wordt, de controller is. De V-NAND chip achterop de SSD wordt lauwwarm, de controller is na enkele minuten (ik denk al sneller dan 10 min) echt niet langer dan een paar seconde aan te raken.

[Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-12-2021 16:46]

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 30-12-2021 10:17)

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-02 18:46
Als je geen beeld krijgt zonder de SSD dan zul je de HX90 retour moeten sturen. Ik neem aan dat er garantie op zit. Zonder RAM booten heeft weinig zin, behalve dan dat je een andere POST error krijgt.

Je kan hooguit nog proberen met elke RAM module afzonderlijk te booten voor het geval 1 van beide defect is.

[Voor 21% gewijzigd door Baardhaas op 29-12-2021 23:01]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-02 18:46
Als je geen beeld krijgt zonder de SSD dan zul je de HX90 retour moeten sturen. Ik neem aan dat er garantie op zit. Zonder RAM booten heeft weinig zin, behalve dan dat je een andere POST error krijgt.

Je kan hooguit nog proberen met elke RAM module afzonderlijk te booten voor het geval 1 van beide defect is.

[Voor 21% gewijzigd door Baardhaas op 29-12-2021 23:01]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-02 21:12
Baardhaas schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:01:

Ik zie dat ik vergeten ben te reageren, maar via het Minisforum forum ben ik op een CMOS reset uitgekomen en die heeft het probleem opgelost. Het blijkt dat deze PC sowieso veel problemen heeft met DP en HDMI outputs (hij heeft 2x DP, 2x HDMI), mensen die 2 of 3 monitoren gebruiken melden dat er maar 1 werkt, etc.

Anyway, ik ben blij dat die niet teruggestuurd hoeft te worden en het niet daadwerkelijk dood is, maar een simpele CMOS reset het heeft opgelost. Daar zit trouwens zelfs een knopje voor op de voorkant (middels een pincet/SIM-tool in te drukken), dus ze waren er zelfs op voorbereid. :P

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee