Toon posts:

Achtererfgebied bepalen

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik heb moeite om mijn achtererfgebied te bepalen. Ik heb de volgende handleiding hiervoor gebruikt. In deze handleiding is het achtererfgebied als volgt gedefinieerd:
Uw achtererfgebied is het erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 meter achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het erf achter het hoofdgebouw te komen.
Hierbij een plattegrond van mijn woning. De linkerzijde hiervan is de voortuin (groen) + voorgevel. Zoals je ziet springt mijn voorgevel 445cm naar "achter". Dit is het originele ontwerp van de woning, deze inspringing maakt dus geen deel uit van een (latere) uitbouw.

Waar begint nu echter mijn achtererfgebied? Is dat bij de linkse rode lijn (1 meter van de de voorste voorgevel), of bij de tweede rode lijn? En waarom is dit zo?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 20:32

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Bij de eerste rode lijn, de tweede kruist het hoofdgebouw

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het is niet één rechte lijn aangezien de voorkant van je woning verspringt. Kort samengevat is je achtertuin het achtererfgebied, voor meer info zie InfoMil.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:28
Firestorm schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:34:
Bij de eerste rode lijn, de tweede kruist het hoofdgebouw
Beide lijnen kruizen toch het hoofdgebouw?
Djordjo schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:26:
Het is niet één rechte lijn aangezien de voorkant van je woning verspringt. Kort samengevat is je achtertuin het achtererfgebied, voor meer info zie InfoMil.
Ik begrijp de redenering dat mijn achtertuin het achtererfgebied is. Echter ik wil een grotere schuur bouwen en daarvan mag ik een X-aantal procent van mijn achtererfgebied bebouwen. Tussen de 2 rode lijnen zit een stuk onbebouwd "groen". Als dat bij mijn achtererfgebied hoort, valt de berekening gunstiger uit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Spixo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:22:
[...]

Beide lijnen kruizen toch het hoofdgebouw?

[...]

Ik begrijp de redenering dat mijn achtertuin het achtererfgebied is. Echter ik wil een grotere schuur bouwen en daarvan mag ik een X-aantal procent van mijn achtererfgebied bebouwen. Tussen de 2 rode lijnen zit een stuk onbebouwd "groen". Als dat bij mijn achtererfgebied hoort, valt de berekening gunstiger uit.
heb je de filmpjes in de link gezien? het hangt af van of je "uitbouw" bij de voorkant van de woning behoord. de vorm bepaald dat, niet of het tegelijk is gebouwd

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-12-2021 10:49]

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:58
Wat is lees is de uitbouw al tijdens de oorspronkelijke bouw van de woning gebouwd. Vermoedelijk zal het zodanig zijn gebouwd dat het onderdeel zal zijn van de hoofdmassa van de woning en heeft de woning dus een verspringende voorgevel. Maar zonder foto van de woning is dat niet met zekerheid te zeggen.

Als dit niet zo is, dan is de uitbouw een bijbehorend bouwwerk wat al op het achtererfgebied is gebouwd. Want ook met vergunning gebouwde bijbehorende bouwwerken tellen mee in de bepaling wat vergunningvrij gebouwd mag worden. Per saldo is deze laatste situatie ongunstiger voor ts.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:48:
[...]

heb je de filmpjes in de link gezien? het hangt af van of je "uitbouw" bij de voorkant van de woning behoord. de vorm bepaald dat, niet of het tegelijk is gebouwd
Ik ging net zeggen: het enige dat hier bepaald moet worden is de definitie van de voorkant van de woning. Hoe dat bepaald wordt weet ik niet maar dat lijkt mij het enige relevante stuk te zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:20:
[...]

Ik ging net zeggen: het enige dat hier bepaald moet worden is de definitie van de voorkant van de woning. Hoe dat bepaald wordt weet ik niet maar dat lijkt mij het enige relevante stuk te zijn.
https://player.vimeo.com/video/175203091?portrait=0

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zet het topic even in wonen, daar past die beter :)

Tweakers Discord

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:09
wij hebben dezelfde vorm woning en toen ik de gemeente met dezelfde vraag belde was na een blik op Google Maps - Streetview het antwoord "1 meter achter je voorraam begint je achtererf". In jouw geval dus de linker rode lijn.Was prima, kon ik in de garage vergunningsvrij de kiep/kanteldeur vervangen door een mooie pui met glas :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee