Novell NetWare users?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ik vroeg mij af: Hoeveel mensen gebruiken er Novell NetWare? Hetzij in de privé sfeer, hetzij voor hun werk. En wat doen Tweakers voor werk?

Groeten,

Een Linux en Netware freak.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• paerad
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Op mijn werk werken met novell servers, en ik moet zeggen dat er nog geen os die de file-print performance kwaliteit van novell verslaat, en ons motto hier is :je moet elk platform zo benutten waar het voor gemaakt is.

Novell - file/printsharing, en novell slaat terug met de e-directory, een administratie tree voor al je os-en, draait op allerlei os-en!!
NT - Applicatiehosting, sqlserver (printen is echt verschrikkelijk!)
Unix/linux - firewalls,mailgateways,applicaties

:)

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

In het bedrijfs leven zie je best nog veel novell.
speciaal bij overheids instellingen zoals gemeente en zo.

Nieuwe bedrijven of kleine bedrijven gebruiken veel NT en nu komt langzaam win2k aanzetten, maar nog niet veel.

UNIX wordt veel gebruikt voor database O/S omdat het stabiel is en de databases draaien goed op UNIX.

LINUX wordt nog niet echt veel in bedrijfsleven gebruikt.
Als het gebruikt wordt is het vaak als webserver. Hoewel het steeds meer opkomt.

I believe what I want to Believe

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
Novell biedt op sommige vlakken betere services dan unix en windows. Maar ja dat geldt dan ook weer voor unix etc...

Groot voordeel van Novell is dat je al je Fileserver (Novell, Unix, linux, Windows) vanuit een plek kan beheren met de Directory Service die bijgeleverd zit. De zogenaamde E-directory, voorheen NDS. De Active Directory van MS is op dit moment nog niet eens vergelijkbaar met de directory van Novell.

Wereldwijd zijn er iets van een 100 miljoen NDS/E-directory gebruikers. voorbeeldje: CNN gebruikt de E-directory op hun websites om persoonlijk nieuws te kunnen aanbieden.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
De nieuwe naam van NDS is trouwens nog steeds NDS, alleen het is van Novell Directory Services naar Novell e-Directory Services gegaan.
Wij werken op een school (900+ werkstations) ook met Novell Netware 5.1 en het werkt fantastisch! NT wordt hier maar weinig gebruikt, en Linux alleen voor een aantal lessen...

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

m'n schoolboeken voor dit jaar:
Cisco First/Second Year Companion Guides voor het CNAP
RH Linux voor kleine bedrijven (Yeah, enig NL boek)
Mastering Netware 5.1
Windows2kserver - Unleashed
LotusNotes/Domino 5 - appplication Development
1700pagina's aan Java en een dikke XML bible

wordt leuk dit jaar :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik ben "zware" systeembeheerder (tegenwoordig met name UNIX) en consultant voor mijn beroep, en heb vroeger 3.11 en 3.12 servers beheerd.
Thuis heb ik nog een 2.15 en een 3.12 server operationeel, de 3.12 server functioneert ook als router tussen een 10Base-2-segment, een 4 Mbps TokenRing-segment en een ARCnet-segment.
En nog steeds vind ik dat als file-server in een PC-omgeving Novell veruit te prefereren is boven andere oplossing, qua stabiliteit en hardware-vereisten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
en die 3.12 draait nog steeds? toch wel een 2k patchje gedraaid hoop ik? Anders staat ie wel op 1981 op dit moment ;)

nieuwe versie is Netware 6.0 (beta) Belooft weer veel leuke dingen. Maar ik denk toch dat Novell het met zijn besturingssystemen nog zwaar krijgt. (THX MS) Maar met hun Directory Services en Software toepassingen hierop (Instant messengers, Eguide, Iportal, Etc, etc.....) gaan ze het helemaal maken. Maar iedereen denkt Novell = Netware. :Z

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Netware 6 is webbased, en dus niet interessant voor iedereen. Voor grote ondernemingen is 6 wel interessant, maar voor ons, als middelgrote onderneming heeft het gewoon te veel van hetzelfde. Netware 5.1 werkt voor ons subliem!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik thuis nu bijna 3,5 jaar Netware.
Ik ben begonnen met 3.11, daarna vrij snel 3.12.
Daar heb ik vrij lang mee gedraaid, daarna 4.11 en die draait nu nog. Binnenkort zet ik 5.1 er op :)

Server staat constant aan, in al die tijd nog nooit een crash gehad.
FreeBSD vind ik uiteindelijk het beste en meest veelzijdige server-OS, maar als fileserver vind ik Netware top.

* SvMp heeft 2 servers: Een Netware fileserver en een FreeBSD server (voor internet, primaire domain controller, mysql, enz..)

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Netware versies niet legaal zijn, maar als particuliere hobbyist is dat gezien de prijs ook onmogelijk. Een systeembeheerder als kennis is erg handig, zeker als hij vaak je hulp nodig heeft en graag wat terug wil doen :7

In de werk-sfeer doe ik niks met Netware. Ik studeer nog en bij mijn opleiding kennen ze alleen Windows |:( Allemaal prive dus. Tijdens mijn vakantie-baan (mijn eerste baan met computers) werkte ik uitsluitend met Linux

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 09:36 schreef C[e]rial het volgende:
m'n schoolboeken voor dit jaar:
Cisco First/Second Year Companion Guides voor het CNAP
RH Linux voor kleine bedrijven (Yeah, enig NL boek)
Mastering Netware 5.1
Windows2kserver - Unleashed
LotusNotes/Domino 5 - appplication Development
1700pagina's aan Java en een dikke XML bible

wordt leuk dit jaar :)
Damn..wat voor opleiding doe jij?

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Netware is inderdaad cool!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

/me ziet ook een Novell inlogscherm op het werk.
Dat inlogscherm zal de komende tijd ook wel niet worden vervangen door een ander merk ;) De omgeving bestaat uit UNIX/VAX/NT/Win2K/Linux/Novell. En ik ben verantwoordelijk voor een man of 15 die een deel van dat park beheren...

Verwijderd

Thuis: Nooit Novell, komt er niet in :)

Werk: Novel 5.1

Die laatste gaat als het aan mij ligt ook redelijk binnenkort de deur uit.. wordt vervangen door een linux machine.

Wat er mis is met Novell? Niet echt veel, vind het gewoon niet prettig werken (persoonlijke voorkeur). Technische argumenten heb ik er niet voor. Qua stabiliteit en systeemeisen ontlopen linux cq. novell elkaar niet zoveel en die tree.. ach 't is leuk maar kheb er niets aan.

We draaien een domino (lotus notes) server (linux), een firewall/ras server (linux), citrix (NT Server/Citrix) en een fileserver (novell/zenworks). Alle clients draaien NT4, op een paar W98 laptops na.

Mijn taak is om 't zaakje draaiende te houden (ong. 30 min per dag werk) en om nieuwe applicaties te ontwikkelen (de rest vd tijd). Dit laatste zowel voor domino als 'gewoon' (in kylix, delphi of c++)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik gebruik NW5.1 en 6.0b3 thuis, en op universiteit (RuG) bestaat een groot gedeelte van het serverpark uit NW servers. (wat Unix en NT machientjes als webserver/dbserver)
Werkt fijn. :)
Op woensdag 22 augustus 2001 13:09 schreef hezik het volgende:
en die tree.. ach 't is leuk maar kheb er niets aan.
Ongebruikelijke opvatting over een directory service. :)

Verwijderd

Thuis en bij diverse klanten Netware 5.x. Bij mijn huidige klant staan nog een een 3-tal 3.12 servers die nu gemigreerd worden naar W2K.

Ben overigens Tactisch Beheerder op een grote site en tevens CNE-er Netware 5.

Netware 6 lijkt me veelbelovend hoewel ik het nog niet heb gezien. Kreeg afgelopen week een mail van Novell dat ik een of andere release kan bestellen. Toch maar eens doen. :P

Verwijderd

Ongebruikelijke opvatting over een directory service. :)
Ja ik kan nu wel amen en halleluja gaan roepen omdat iedereen dat doet, maar als ik er gewoon objectief naar kijk dan kom ik tot de conclusie dat ik er (momenteel) geen ruk aan heb :)

Kan eventueel te maken hebben met de manier waarop e.e.a. door mijn voorganger geinstalleerd is (bagger), maar feit blijft dat het voor mij nutteloos is.

Wat is er nou zo geweldig aan dan? >:)

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
De NDS is een manier waarop je je users, werkstations, applicatie objecten, enz. kunt rangschikken. Dit is een geweldig concept ook gevonden in bijvoorbeeld LDAP (beide zijn overigens gebaseerd op de x.500 standaard)
Linux en Netware vergelijken is als een appel met een 5 gangen diner vergelijken!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Werk Novell 3.12
thuis linux + Mars

1+1+1 = 1

Verwijderd

De NDS is een manier waarop je je users, werkstations, applicatie objecten, enz. kunt rangschikken.
Duh.. :)

Lotus had dat al in domino zitten toen Novell nog luiers aanhad ;)
Linux en Netware vergelijken is als een appel met een 5 gangen diner vergelijken!
.. sprak de Novell liefhebber :)

Niets ten koste van Novell, maar linux is net zo goed '5 gangen diner' als Novell. Ooit van NFS gehoord?

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 14:08 schreef hezik het volgende:
Niets ten koste van Novell, maar linux is net zo goed '5 gangen diner' als Novell. Ooit van NFS gehoord?
NFS is een redelijk primitief protocol, en het Unix rechtensysteem heeft *zeker* een grondige verbouwing nodig voordat het zich ook maar kan meten met NW.

En dat is ook net een van de grote gemakken van NDS: de erg goede rechtenstructuur. Dat heb je niet in Linux, niet in NT.

Hoe ga jij je nfs shares managen als je 100 servers en 10000 users hebt? Hoe laat jij je users zelf instellen wie rechten voor hun eingen bestanden heeft? (je kunt immers maar 1 user en 1 group aan elk bestand/directory hangen... en groups kun je a) niet als normale user maken en b) zijn beperkt qua aantal)
Enz enz.

Verwijderd

Thuis: mengelmoesje, gebaseerd op TCP/IP, IPX/SPX voor oude programma's en onder windhoos lekker NetBEUI. 'ben nog aan het kijken wat ik met NetBIOS kan...

'Werk' zal ik maar opvatten als school >:) (of 'afdeling ICT bezig houden')
Daar werken we sinds jaaaren net als bijna iedere andere school met Novell, een paar computers zijn nog niet geupgrade van 3.11 naar 5... :(

Naja 3.11 is lekker lekker :)

Oh, en ik heb 'r niet helemaal zicht op, maar onder Win2k schijnen we na deze vakantie ook TCP/IP op iedere computer naar het internet te krijgen. Lang leve de backdoors 8-)
Duzz... binnenkort m'n eigen meelservers enzow op school :+

Verwijderd

NFS is een redelijk primitief protocol, en het Unix rechtensysteem heeft *zeker* een grondige verbouwing nodig voordat het zich ook maar kan meten met NW.
Tsja, daarover mogen de meningen verschillen, toch?

Ik hou heel erg van de vrijheid van linux, als een oplossing je niet bevalt kies je gewoon een andere zonder dat het allemaal in de papieren gaat lopen. Dit geld niet voor Novell, voor de 'basis' zit je vast aan Novell.

Natuurlijk heb je gelijk dat novell bep. functionaliteit heeft welke linux niet heeft. Andersom geld dit imo net zo hard, het zijn gewoon twee verschillende producten en in vind niet dat je mag zeggen dat novell een 5 gangen-maaltijd is en linux een appeltje. Want zo is het domweg niet (imo :) )
Hoe ga jij je nfs shares managen als je 100 servers en 10000 users hebt? Hoe laat jij je users zelf instellen wie rechten voor hun eingen bestanden heeft? (je kunt immers maar 1 user en 1 group aan elk bestand/directory hangen... en groups kun je a) niet als normale user maken en b) zijn beperkt qua aantal)
Enz enz.
Dit geeft al aan wat ik bedoel. Je _wil_ niet meerdere gebruikers aan 1 directory/bestand toekennen, dan moet je gewoon een group gebruiken. Zelfde geld voor meerdere groupen voor 1 dir/bestand; dit is (meestal) een indicatie dat je verkeerd bezig bent, je indeling van users/groups klopt dan gewoon niet. Je hebt wel gelijk, het is een beperking die soms wel lastig kan zijn maar ik persoonlijk neem dat voor lief.

// edit: Sidenote: er zijn niet zo veel bedrijven met 100 servers en 10.000 users. Voor een mkb bedrijf (zeg 50 users 3 servers oid) is linux imo een zeer potent alternatief.

De mogelijkheden van novell zijn imo gelijk ook de achillishiel. Omdat er zoveel mogelijk is wordt het vanzelf een onoverzichtelijk zooitje. Zeker in de wat 'kleinere' grote bedrijven is hier sprake van. Mooi voorbeeld vind ik iets wat in het AZG gebeurd was; een beheerder die een admin-account aanmaakte en deze trustee maakte van de supervisor. Vervolgens verwijderd iemand anders de supervisor (immers er was al een ander admin account).

Allemaal van dat soort geintjes. Novell werkt chaos teveel in de hand.

Maar goed, zoals ik al eerder aangaf is het voor mij meer een kwestie van persoonlijke voorkeur dan echt zwaar technishe argumentatie; omdat die er nl. gewoon niet is zo reeel ben ik wel :)

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 15:36 schreef hezik het volgende:
Dit geeft al aan wat ik bedoel. Je _wil_ niet meerdere gebruikers aan 1 directory/bestand toekennen, dan moet je gewoon een group gebruiken. Zelfde geld voor meerdere groupen voor 1 dir/bestand; dit is (meestal) een indicatie dat je verkeerd bezig bent, je indeling van users/groups klopt dan gewoon niet.
Voor jou als admin is dat niet nodig nee. Maar als *gebruiker* wel. Je kunt binnen het Unix rechtensysteem je bestanden niet zomaar delen met specifieke users, en dat is *erg* nuttig om wel te kunnen. Als je ergens met samen iemand anders aan moet werken moet je gewoon je bestanden makkelijk kunnen delen.
een beheerder die een admin-account aanmaakte en deze trustee maakte van de supervisor. Vervolgens verwijderd iemand anders de supervisor (immers er was al een ander admin account).
Elk systeem is met de juiste hoeveelheid domheid te vernielen, dat geldt precies zo voor Linux, enz. Dit zegt dus... niks. :)
Omdat er zoveel mogelijk is wordt het vanzelf een onoverzichtelijk zooitje.
Dan ben je gewoon een slechte beheerder, of heb je je tree helemaal fout opgezet. :)
Novell werkt chaos teveel in de hand.
En wederom denk ik dat je ook in deze mening vrij alleen bent... de meeste beheerders die ik ken ervaren dat compleet anders. :)

(overigens schieten voor alle besturingssystemen, inclusief Linux, ACL based filesystems, en directory services uit de grond, dat gebeurt niet omdat het huidige systeem zo perfect is... ACLs en directory services *hebben* gewoon grote voordelen)

Verwijderd

Voor jou als admin is dat niet nodig nee.
Hehe.. in principe ben ik geen admin maar iemand die het installeerd.. daarna mag iemand anders admin spelen, momenteel doe ik het admin werk erbij omdat het voor dat halve uurtje per dag onzin is iemand te gaan inhuren
Maar als *gebruiker* wel. Je kunt binnen het Unix rechtensysteem je bestanden niet zomaar delen met specifieke users, en dat is *erg* nuttig om wel te kunnen. Als je ergens met samen iemand anders aan moet werken moet je gewoon je bestanden makkelijk kunnen delen.
De point is dat als een systeem goed geimplementeerd is dat je dit als gebruiker niet hoeft te doen.
Elk systeem is met de juiste hoeveelheid domheid te vernielen, dat geldt precies zo voor Linux, enz. Dit zegt dus... niks. :)
Dat ben ik niet met je eens. Nou ja, niet helemaal. Novell maakt het de domme beheerder/user makkelijk om de boel te verneuken. Linux doet dat niet, je moet er al meer moeite voor gaan doen.
Dan ben je gewoon een slechte beheerder, of heb je je tree helemaal fout opgezet. :)
Goed, nu zal ik wel arrogant zijn ofzo maar imo zijn meer dan de helft van de in NL als beheerder in dienst zijnde personen 'slechte beheerders'. Novell werkt daarin heerlijk mee, je kunt echt de meest fantastische rechtenstructuren opzetten.
En wederom denk ik dat je ook in deze mening vrij alleen bent... de meeste beheerders die ik ken ervaren dat compleet anders. :)
Hmm.. tsja wat zal ik hiervan zeggen.. :)

Bij novell is het heel goed mogelijk het symptoom te bestrijden zonder de oorzaak aan te pakken. Dit is imo ook de reden waarom veel beheerders er een andere mening op na houden, er wordt ERG veel voor de 'quick fix' gekozen.

Maar goed; da's mijn ervaring en misschien heb ik tot nu toe gewoon de pech gehad alleen prutsers aan het werk te zien want eerlijk is eerlijk zo ontzettend veel novell-installaties heb ik niet onder ogen gehad (stuk of 10).

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Topicstarter
Ik ben ook een grote Linux freak, maar Novell is voor ondernemingen gewoon beter.

Verwijderd

beetje off-topic misschien, maar naar aanleiding van onno's verhaal..

Als het je om dat soort zaken gaat (delen van bestanden en info) is Novell imo niet 'the way to go', eerder Lotus Notes. Niet voor niets dat dit bij zo'n beetje elke multinational in gebruik is.

Maar goed, ik zal eens een soortgelijk topic openen over Notes/Domino :)

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 16:01 schreef hezik het volgende:
De point is dat als een systeem goed geimplementeerd is dat je dit als gebruiker niet hoeft te doen.
Oneens. Niet iedereen kan complete cvs-like systemen (hoe leuk dat ook is) opzetten voor het stomweg veilig delen van bestanden, en dat delen *blijft* gewoon nodig is genoeg gevallen. Hoe werk jij daar in Linux omheen? Je noemt Lotus Notes... is een handiger rechtensysteem dan niet gewoon veel handiger? :?
Dat ben ik niet met je eens. Nou ja, niet helemaal. Novell maakt het de domme beheerder/user makkelijk om de boel te verneuken. Linux doet dat niet, je moet er al meer moeite voor gaan doen.
Als eerste: als user kun je niks verneuken, tenzij je beheerder dat al eerst gedaan heeft. Dus dat gedeelte valt af.
En de domme beheerder? Tja. Dat is je eigen schuld. In Linux kan die domme beheerder het net zo snel verprutsen (zo niet sneller, root is immers root, en kan alles... een beheerder rechten geven voor een paar individuele taken is al veel lastiger), alleen is de drempel voor Linux misschien wat hoger waardoor domme beheerders zich er niet aan wagen. Is *dat* nou een voordeel? Mwoh... :)
Bij novell is het heel goed mogelijk het symptoom te bestrijden zonder de oorzaak aan te pakken.
Uh, waar heb je het nu over?
eerder Lotus Notes. Niet voor niets dat dit bij zo'n beetje elke multinational in gebruik is.
Tja. Zo kan ik ook zeggen dan 80% van de fortune 500 bedrijven NetWare gebruikt. Dus? Lotus Notes is *heel* wat anders dan NetWare, en gebruik je ook *heel* ergens anders hoor.

Linux heeft absoluut nuttige toepassingsgebieden, maar filesharing zit daar imo vooralsnog niet tussen.

Verwijderd

Oneens. Niet iedereen kan complete cvs-like systemen (hoe leuk dat ook is) opzetten voor het stomweg veilig delen van bestanden, en dat delen *blijft* gewoon nodig is genoeg gevallen. Hoe werk jij daar in Linux omheen?
Als 2 users een dir wilen delen dan maak je een group owner van die dir en stopt die twee users in die group.. Jouw situatie dat de user dit zelf moet gaan doen is imo een voorbeeld van een slechte implementatie. Voordat je aan de installatie begint ga je eerst kijken naar de informatiebehoefte. Als dan blijkt dat die twee users bestanden moeten delen dan pak je dat gelijk aan, niet achteraf. Natuulijk kan een situatie veranderen maar imo dienen dit soort zaken door de systeembeheerder geregeld te worden, niet door de user.
Je noemt Lotus Notes... is een handiger rechtensysteem dan niet gewoon veel handiger? :?
Ik weet niet of je het rechtensysteem/de tree van Notes kent maar die _is_ handiger :)
Als eerste: als user kun je niks verneuken, tenzij je beheerder dat al eerst gedaan heeft. Dus dat gedeelte valt af.
Ben ik niet met je eens.. als jij als user al anderen toegang kunt verlenen tot jouw bestanden (dus buiten de beheerder om) dan kun je een half jaartje wachten en dan zit je hele netwerk _zo_ ontzettend vol met crosslinks etc dat je net zo goed de hele schijf globaal toegankelijk had kunnen maken.
En de domme beheerder? Tja. Dat is je eigen schuld. In Linux kan die domme beheerder het net zo snel verprutsen (zo niet sneller, root is immers root, en kan alles... een beheerder rechten geven voor een paar individuele taken is al veel lastiger), alleen is de drempel voor Linux misschien wat hoger waardoor domme beheerders zich er niet aan wagen. Is *dat* nou een voordeel? Mwoh... :)
Ik vind van wel... mensen met weinig feeling voor computers laten zich wel omscholen tot novell beheerder, niet tot *nix/linux beheerder..
Uh, waar heb je het nu over?
Stel jij hebt een printer. Een user wil printen op die printer maar dat wil niet, op de een of andere manier heeft hij de rechten er niet voor, terwijl hij dat wel zou moeten hebben. Ik heb inmiddels heel wat beheerders gezien die dan een andere user/group opzoeken welke _wel_ de rechten heeft en domweg de probleem user trustee maken of in dezelfde group zetten zonder uit te zoeken hoe/waarom. Dit voorbeeld is onder linux net zo goed mogelijk, alleen linux nodigt minder uit tot dit soort gedrag, er bestaat geen knop 'same rights as me' oid.

Een ander voorbeeld.. iemand kan bij bepaalde bestanden waar hij niet bij zou moeten kunnen. Dan kan het zijn dat dat via 30(0) andere users loopt via een heel rare constructie. Het wordt er alleen maar onoverzichtelijk van.
Tja. Zo kan ik ook zeggen dan 80% van de fortune 500 bedrijven NetWare gebruikt. Dus? Lotus Notes is *heel* wat anders dan NetWare, en gebruik je ook *heel* ergens anders hoor.
Niet als ik novell moet geloven. Beide worden groupware genoemd, daar waar notes het echt _is_. Natuurlijk heb je gelijk dat voor bestanden alleen notes geen oplossing is of pretendeerd te zijn, alhoewel het wel degelijk zou kunnen.
Linux heeft absoluut nuttige toepassingsgebieden, maar filesharing zit daar imo vooralsnog niet tussen.
Tja en imo dus wel :)

Novell beschikt over meer mogelijkheden, daarover ben ik het helemaal met je eens, maar de mogelijkheden welke linux bied zijn voldoende en als je naar het kostenplaatje kijkt ....

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 17:49 schreef hezik het volgende:
Als 2 users een dir willen delen dan maak je een group owner van die dir en stopt die twee users in die group..
Dus als ik bestand 1 met gebruiker A wil delen, bestand 2 met gebruiker A en B, en bestand 3 met gebruiker B, maak jij even 3 groepen voor mij. Leuke vorm van werkverschaffing...
Jouw situatie dat de user dit zelf moet gaan doen is imo een voorbeeld van een slechte implementatie. Voordat je aan de installatie begint ga je eerst kijken naar de informatiebehoefte. Als dan blijkt dat die twee users bestanden moeten delen dan pak je dat gelijk aan, niet achteraf.
Ooit van 'projecten' gehoord? Gebruikers werken aan projecten, in wisselende samenstelling, en moeten telkens weer bestanden delen met andere gebruikers, dan weer wel met B, dan weer niet, enz enz.
Dan kun je er wel omheen gaai draaien door het een 'slechte implementatie' te noemen, maar *wat* is eigenlijk slecht geimplementeerd? Misschien is het Unix rechtensysteem wel niet volledig?
(zinloze discussie overigens, de grootste Unix liefhebbers erkennen dat ACLs een nuttige toevoeging voor hun OS zijn, juist vanwege dit soort situaties)
Natuulijk kan een situatie veranderen maar imo dienen dit soort zaken door de systeembeheerder geregeld te worden, niet door de user.
Een systeembeheerder heeft *niets* over mijn bestanden te zeggen, het is zijn zaak niet met wie ik die deel. En het levert 'm ook extreem veel werk op.
Nog maar een voorbeeldje: ik studeer en moet in het kader van mij studie wel eens opdrachten met andere studenten uitvoeren: logisch. Maar, dat gebeurt telkens met andere studenten, en bovendien ben ik niet de enige student die dat doet. Er zijn zo'n 300 studenten schat ik, en elk van die studenten werkt in minstens twee verschillende groepjes tegelijk. Ik kan je een ding zeggen: er is geen enkele systeembeheerder zo gek om daarvoor groups te gaan zitten maken. Gevolg? We moeten onze bestanden maar delen met de hele studenten group, en in een directory met een vage naam dumpen, die weer in een niet-leesbare directory staat, om die naam vervolgens alleen te geven aan degenen die erbij mogen.

Security through obscurity... en dat is geen securiry.
Ik weet niet of je het rechtensysteem/de tree van Notes kent maar dat _is_ handiger :)
Oh. Dus jij denkt zomaar zonder argumenten te kunnen claimen dat systeem A beter *is* dan B, terwijl je niet wilt aannemen dat B beter is dan C? Dat getuigt niet van niveau.
Ben ik niet met je eens.. als jij als user al anderen toegang kunt verlenen tot jouw bestanden (dus buiten de beheerder om) dan kun je een half jaartje wachten en dan zit je hele netwerk _zo_ ontzettend vol met crosslinks etc dat je net zo goed de hele schijf globaal toegankelijk had kunnen maken.
Tja. In het Unix rechtensysteem moet je toegangsrechten hebben voor het volledige pad van root tot directory (om /blaat/mooh/bla te kunnen benaderen moet je ook minstens +x op /blaat en /mooh hebben), dus daarbij geldt dat ongetwijfeld. Maar gelukkig werkt niet elk systeem zo.
Ik snap niet waar je de overtuiging vandaan haalt dat je door users de rechten tot hun bestanden zelf te kunnen laten managen je systeem op den duur compleet openstaat. Ook toevallig nog gebaseerd op ervaring, of is dit gewoon een gok? Mijn ervaring is compleet anders.
alleen linux nodigt minder uit tot dit soort gedrag, er bestaat geen knop 'same rights as me' oid.
Ah ja.. doordat je in Linux dingen niet makkelijk kunt doen wordt het minder gevoelig voor fouten van gebruikers. Nu is het me duidelijk hoor. :Y)
Het wordt er alleen maar onoverzichtelijk van.
Nooit gezien dat je zomaar in 1 handeling kunt zien waar een user rechten voor een bepaald object vandaan heeft? Is wel makkelijk hoor... ik denk niet dat je jouw niet complete kennis over hoe het NW/NDS rechtensysteem werkt in de weg moet laten staan bij het vormen van een mening erover...
Niet als ik novell moet geloven. Beide worden groupware genoemd, daar waar notes het echt _is_.
NetWare is groupware? Geef me eens één quote waar Novell dat claimt... (als je het verschil tussen GroupWise en NetWare niet eens kent moet je deze discussie helemaal niet voeren |:()
Novell beschikt over meer mogelijkheden, daarover ben ik het helemaal met je eens, maar de mogelijkheden welke linux biedt zijn voldoende en als je naar het kostenplaatje kijkt ....
Dat is *heel* wat anders dan wat je eerder zei. En het kostenplaatje... waarop baseer jij de mening dat Linux *voldoende* is? Voldoende *waarvoor*? Dit is gegeneraliseer dat nergens op gebaseerd is. Je kunt niet zeggen "het is voldoende", je kunt hooguit zeggen "het is voldoende voor ...".

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Op woensdag 22 augustus 2001 16:12 schreef hezik het volgende:
Als het je om dat soort zaken gaat (delen van bestanden en info) is Novell imo niet 'the way to go', eerder Lotus Notes. Niet voor niets dat dit bij zo'n beetje elke multinational in gebruik is.

Maar goed, ik zal eens een soortgelijk topic openen over Notes/Domino :)
Goh, mijn ervaring is dat het er steeds harder uitgeschopt wordt :)

Mijn systeembeheerder zou het liefst vandaag nog beginnen met het verwijderen van Lotus Klotus :)

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 08:36

Scraper

ErikJ

Netware bij verschillende klanten. Momenteel zit ik er bij eentje met 3 vestigingen (2 maal 4.1x, 1 maal 5.1). Netware word daar gebruikt als file/printserver/dbserver/mailserver.
Draait ook nog een citrixserver voor applicatiesharing naar andere vestigingen.

Thuis Netware 5.1 draaien. Momenteel lerend voor CNE.

Nog een paar puntjes die me opvallen aan bovenstaand stukske.

Beheersbaarheid van netware is ongekend heerlijk. Rechten kun je er zo uittrekken, per directory, per user, per groep, je zegt het maar.

Het delen van bestanden gebeurt in de direcory's waarin jij dat bepaald.

Lotus Notes moet concureren met Groupewise en Exchange. Het is geen NOS. Als database is het erg irritant omdat het niet relationeel is. Wij hebben er nog een stukje history in staan dat we gewoonweg niet kunnen exporteren, wat dat betreft erg slecht van Lotus Notes (als iemand daar een oplossing voor heeft, graag laat het me weten) wij willen ook graag af van Lotus Notes.

En de NDS is een item dat de beheersbaarheid ten goede komt. Alles bij elkaar en dan bedoel ik ook alles. Remote beheer / software distributie / helpdeskondersteuning zijn bevoorbeeld een paar leuke dingetjes die ZENworks heeft.
En bang dat je gebruikers te veel rechten hebben hoeft niet, want zonder dat jij het hebt uitgedeeld komen ze er echt niet aan.

Verwijderd

Ik ben helemaal voor Novell netware. Voor sommige applicaties is een Unix of NT server gewoon noodzakelijk maar verder gaat mijn voorkeur echt naar netware uit. Novell heeft zoveel verschillende produkten die het beheer zoveel simpeler maken, en de services die je aanbied compleet maakt.
Op woensdag 22 augustus 2001 15:36 schreef hezik het volgende:

// edit: Sidenote: er zijn niet zo veel bedrijven met 100 servers en 10.000 users. Voor een mkb bedrijf (zeg 50 users 3 servers oid) is linux imo een zeer potent alternatief.
De bedrijven die ik als MKB zie hebben toch meestal meerdere vestigingen en toch meestal meer dan 4 servers en dan ook nog verschillende servers.
Indien Netware, NT en Unix door elkaar gebruikt wordt krijg je meestal gespecialiseerde netwerkbeheerders voor elke type OS. Ga dan maar eens even een gebruiker aan maken. Gelukkig kan ik dan e-Directory en account manager aanbieden die dat voor mij doet.

Verwijderd

[knip quote onno]

Ik denk niet dat het veel zin heeft deze discussie voort te zetten. Wij verschillen over een aantal punten duidelijk van mening (bv. positie user/systeembeheerder) en ik denk niet dat we het daar ooit over eens zullen worden.

Ik begrijp heel goed uit je reactie dat je nu in de volle overtuiging bent dat ik een nitwit ben zowel op novell-gebied als systeembeheer in het algemeen, het zij zo.

Zoals gezegd heb ik nog niet zoveel 'live' novell systemen onder ogen gehad (wil niet zeggen dat de kennis niet aanwezig is) en in alle gevallen ben ik er bij gehaald om het probleem op te lossen (en heb dat ook gedaan). Van de 10 Novell installaties waren er 7 volledig verneukt op het punt van rechten/groupen/users en heb ik er klauwen vol met werk aan gehad om er achter te komen hoe ze ooit zover heeft kunnen komen. In alle gevallen was er niet sprake van een echte planning, Novell was gewoon geinstalleerd en men is net zo lang doorgegaan met het maken van groups/users tot het deed wat men ervan verlangde. Dit _kan_, juist _omdat_ novell zo flexibel is.

In mijn ervaring levert Novell genoeg touw mee om jezelf + al je users op te kunnen knopen en zijn er genoeg systeembeheerders/users welke van deze mogelijkheden graag gebruik maken.

//off topic;

Ik heb hier op m'n bureau een folder liggen van netware 5.1 waar in grote letters voorop staat 'Netware, omdat groupware ergens moet beginnen'. Is een uitgave van novell, moet ik 'm voor je scannen?

wat betreft de 'lotus klotus' opmerking; is een ander onderwerp maar het is zeker _niet_ zo dat 'men' bezig is lotus eruit te gooien. Er is atm simpelweg geen enkel pakket wat op zichzelf dezelfde functionaliteit + security biedt (nee ook Exchange niet)

Als laatste; spelling is iets wat voor mij niet een aangeboren talent is; zoals je al ontdekt had. Hoewel ik zeer zeker in staat ben foutloos nederlands te produceren neem ik hier op t.net de moeite eigenlijk nooit - het is hobby. Ik lees dan ook in de FAQ:
Dyslexie is een probleem waar veel mensen mee te kampen hebben. Daarom kan het af en toe voorkomen dat iemand een verhaal post waar nogal wat spel/stijlfouten in voorkomen en het is niet leuk om iemand daar steeds op te wijzen.

Verwijderd

Als database is het erg irritant omdat het niet relationeel is.
'Ze' zijn druk bezig om Rnext te voorzien van een relationele ondergrond.
Wij hebben er nog een stukje history in staan dat we gewoonweg niet kunnen exporteren, wat dat betreft erg slecht van Lotus Notes (als iemand daar een oplossing voor heeft, graag laat het me weten) wij willen ook graag af van Lotus Notes.
Via de notessql driver + wat eigen ontwikkelwerk kom je een heel eind. Ik gebruik dezelfde route maar dan andersom; gegevens uit een relationele DB notes in. Als je er erg mee omhoog zit wil ik best op basis vd. templates voor die database een conversieprogrammaatje voor je schrijven.

Zaken als replicatie en security (ja ook die verdomde tree ;)) zijn in notes/domino gewoon ERG goed geregeld. Het probleem van notes/domino is voornamelijk dat je er een ontwikkelaar bij moet hebben om de applicaties op te zetten, het is geen kwestie van installeren en kloar. Neem je die moeite wel krijg je er imo een schitterend en ongeevenaard systeem voor terug, maar goed blijkbaar verschillen daarover de meningen.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 08:36

Scraper

ErikJ

Op woensdag 22 augustus 2001 23:43 schreef hezik het volgende:

'Ze' zijn druk bezig om Rnext te voorzien van een relationele ondergrond.
Tja, das mooi, zie opmerking beneden.
Via de notessql driver + wat eigen ontwikkelwerk kom je een heel eind. Ik gebruik dezelfde route maar dan andersom; gegevens uit een relationele DB notes in. Als je er erg mee omhoog zit wil ik best op basis vd. templates voor die database een conversieprogrammaatje voor je schrijven.
Ik ga wel eens kijken naar die notessql driver en wat ik ermee kan. Tnx.
Zaken als replicatie en security (ja ook die verdomde tree ;)) zijn in notes/domino gewoon ERG goed geregeld. Het probleem van notes/domino is voornamelijk dat je er een ontwikkelaar bij moet hebben om de applicaties op te zetten, het is geen kwestie van installeren en kloar. Neem je die moeite wel krijg je er imo een schitterend en ongeevenaard systeem voor terug, maar goed blijkbaar verschillen daarover de meningen.
Je hebt er idd een ontwikkelaar bij nodig en daar wringt hem meestal de schoen. We hebben ook een klant die volledig op Lotus Notes werkt en daar komen wel eens fouten in voor waarvan je denkt, aargh, hoe kan dit |:( . En bij het ontwikkelen moet je goed vooruit denken.

Daar wil ik nog even een puntje aan toevoegen over de NDS. Net als bij Lotus Notes (oke wel appels en peren, maar maakt in dit geval weinig uit) moet je goed vooruitdenken wat je wilt doen en hoe je het wilt doen. Jij haalt het onderuit door te zeggen dat het verkeerd gepland is. Op dezelfde manier kan je Notes ook onderuit halen. Heb je daar geen goede planning voor dan zal het in beide gevallen niet (lekker) werken.
Pagina: 1