Occasion advies nodig (~15 duizend euro)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben opzoek naar een leuke occasion die mij rond de 15 duizend euro mag kosten.
Ik ben iemand die rustig op de rechterbaan rijd. Dus of het 100 of 200pk is maakt mij niet uit.
Ik heb mijn ogen al op de volgende wagens met AUTOMAAT, het betreft auto's van 1 generatie terug:

- Audi A3 hatchback of sedan (bouwjaar +2013 )
- BMW 1 serie 118i (bouwjaar +2015 met facelift dus)
- Volkswagen Golf 7 (bouwjaar +2013)

Ze kosten allemaal ongeveer hetzelfde. Alleen de Golf is goedkoper & meer voorzien van opties vergeleken met de Audi en BMW.

Nog een probleem is dat ik geen verstand heb van auto's. Ik ben bang dat ik een auto ga aanschaffen die duur gaat zijn qua reparaties\onderhoud.
Ik zou het niet erg vinden als de BMW bijv. 300 euro per jaar duurder is qua onderhoud\onderdelen dan de Golf. Maar het moet niet zo zijn dat ik vaker reparaties moet aangaan.
Omdat de auto onbetrouwbaar is.

Je zou zeggen koop een met garantie(bijv. Bovag) maar dat maakt de auto letterlijk qua prijs ruim 3\4 duizend euro duurder dan wat ik tegenkom op gaspedaal of zelfs marktplaats.
En zelfs daar hoor je verhalen dat je precies na 6 maanden buiten je garantie tegen problemen aan kan lopen.

De reden waarom ik dit vraag is om een idee te krijgen of het juist meevalt of niet (technisch gezien).

Ik heb net geen trauma overgehouden aan mijn eerste auto die ik 6 jaar geleden kocht.
Die was 13 jaar oud destijds maar heeft me zoveel gekost dat ik de wagen 3 keer opnieuw kon kopen voor de uitgegeven reparatie geld.
En los daarvan was het ook niet veilig. Denk aan rammelende geluiden die je bij aanschaf niet hoorde maar een week later wel....en onderdelen wat gewoon versleten was...en nog veel meer ellende.
Sindsdien rijd ik in lease auto's. Maar die zijn zo duur tegenwoordig dat ik er niet voor over heb. Vooral nu door het thuiswerken voelt het als weggegooid geld.

Ik heb ook naar wat garages gebeld en iedereen zegt wat anders.
Sommige noemen de BMW probleem auto's....en de ander garage zegt weer wat over de Volkswagen\Audi's.
De een zegt dat een 1.0 prima is terwijl de ander een 1.4 motor adviseert.
Dan komt een ander die zegt dat de BMW met 3 cilinder (118i) problemen levert en dat je juist moet kijken naar 4 cilinders (vanaf 120i).
etc etc

Ik wil ook even vanuit jullie wat horen. Dus tips zijn welkom.

Dus mijn vragen aan jullie:
1-) Welke juist nemen of vermijden uit mijn lijst? en waarom?
2-) Paar duizend euro extra spenderen voor een "garantie"?
3-) Auto van marktplaats voor aanshaf laten keuren door een garage? Geen idee of particulieren hiervoor openstaan.
4-) Via een officiele dealer kopen? Betaal je wel de hoofdprijs voor.

Edit: Aub geen andere auto’s aanraden. Ik wil niet voor zo goedkoop mogelijk rijden. Of dat andere automerken beter comfort aanbieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sowieso een aankoopkeuring laten doen, en een auto kopen waar het onderhoudsboekje netjes is bijgehouden.

Garantie heb je altijd bij wet, ook als koop je een auto van E1000,-

waarom geen japanner ?

Toyota Auris Hybr., Nog een

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 27-12-2021 15:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janter
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik zou sowieso kijken op kenteken naar hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Het zegt niet alles, het kan zelfs alsnog een rot auto zijn als ie slechts 1 eigenaar heeft gehad... maar persoonlijk heb ik liever een auto (stel we zeggen bouwjaar 2015) met 1 of 2 eigenaren dan bijvoorbeeld 4. En kijk sowieso eerst de auto na, mocht je thuis twijfelen om 'm te kopen. Plaatjes zeggen echt weinig haha. Op plaatjes kan die er dik uitzien, maar in het echt schade hier en schade daar. Voorkom toch een hoop twijfelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Janter op 27-12-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
Janter schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:04:
Ik zou sowieso kijken op kenteken naar hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Het zegt niet alles, het kan zelfs alsnog een rot auto zijn als ie slechts 1 eigenaar heeft gehad... maar persoonlijk heb ik liever een auto (stel we zeggen bouwjaar 2015) met 1 of 2 eigenaren dan bijvoorbeeld 4. En kijk sowieso eerst de auto na, mocht je thuis twijfelen om 'm te kopen. Plaatjes zeggen echt weinig haha. Op plaatjes kan die er dik uitzien, maar in het echt schade hier en schade daar. Voorkom toch een hoop twijfelen.
Dat is iets waar ik even niet aan gedacht had!
Aantal eigenaren zijn ook belangrijk inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
Waarom kies je voor snelle automerken als pk's niet belangrijk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarelParel1
aljooge schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:22:
Waarom kies je voor snelle automerken als pk's niet belangrijk zijn?
Wat bedoel je met snelle automerken?
Je hebt zelfs snelle auto's van Toyota. Van ieder merk eigenlijk.

Maar ik vind Duitse auto's mooier\stoerder eruit ziet.
En bij Japanners\Koreanen is er altijd een gek hoek of design wat niet in de smaakt valt op een of ander manier. Alhoewel ze de laatste tijd ook qua design het goed doen maar dat zijn te nieuwe(dure) modellen, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
KarelParel1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:45:
[...]

En bij Japanners\Koreanen is er altijd een gek hoek of design wat niet in de smaakt valt op een of ander manier. Alhoewel ze de laatste tijd ook qua design het goed doen maar dat zijn te nieuwe(dure) modellen, helaas.
Dit zijn geen modellen die ik associeer met comfortabel of robuust. Dan zou ik eerder naar Franse, Japanse of Volvo kijken.

Bijvoorbeeld een Auris, ct200h, Mazda 3 of een V40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

Sethro schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:54:
[...]

Dit zijn geen modellen die ik associeer met comfortabel of robuust. Dan zou ik eerder naar Franse, Japanse of Volvo kijken.

Bijvoorbeeld een Auris, ct200h, Mazda 3 of een V40
Als je kijkt naar het lijstje dat TS noemt past eigenlijk alleen de V40 erin. Mazda 3 valt wat uit de toon, maar die is zeker ook de moeite waard om naar te kijken.

Auris en ct200h.. mwoah, op basis van de eerste voorkeur lijkt me dat toch niet direct voor de hand liggen. Uit z'n lijstje blijkt toch wel een bepaalde smaak en toyota/lexus vallen daar imho niet in.

voor je op de barricaden springt voor de jappen: ik heb zelf een auris. Daar ben ik heel erg blij mee, maar het is geen one size fits all oplossing. Net als geen enkele andere auto dat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:52
Wij waren zelf op zoek naar een (iets nieuwere) automaat en over die DSG bakken van VAG hoor je nog wel eens horror verhalen. Er schijnen ook goeie te zijn, maar daar zou ik persoonlijk wel ff goed uitzoeken wat je koopt / welk specifiek type er in de auto zit die je op het oog hebt, want dat zijn potentieel dure reparaties.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 27-12-2021 21:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sethro
Yucon schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:18:
[...]

Als je kijkt naar het lijstje dat TS noemt past eigenlijk alleen de V40 erin. Mazda 3 valt wat uit de toon, maar die is zeker ook de moeite waard om naar te kijken.

Auris en ct200h.. mwoah, op basis van de eerste voorkeur lijkt me dat toch niet direct voor de hand liggen. Uit z'n lijstje blijkt toch wel een bepaalde smaak en toyota/lexus vallen daar imho niet in.

voor je op de barricaden springt voor de jappen: ik heb zelf een auris. Daar ben ik heel erg blij mee, maar het is geen one size fits all oplossing. Net als geen enkele andere auto dat is
Dat ben ik met je eens alleen alle modellen die TS noemt passen niet zo goed bij de zaken die hij belangrijk zegt te vinden; comfort, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Daar past een Auris veel beter bij dan een 1 serie of A3 die beide niet heel betrouwbaar zijn en vrij duur in onderhoud (uren en onderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
KarelParel1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:45:
[...]

Je maakt het wel onmogelijk om te vergelijken, geen pk’s wel bmw en audi overwegen.

Dan is mijn advies snel gemaakt, als je in dat vag bmw hoekje wil. Skoda. Eventueel seat. Minder pk’s daardoor een stuk goedkoper, minder kans te zijn afgeragd, verder bijna dezelfde wagen als VW. Mini zou je ook nog kunnen overwegen als dat je smaak is.

[ Voor 3% gewijzigd door aljooge op 27-12-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
Zou zeker een V40 T4 overwegen met automaat. De 1.6 ecoboost (van Ford) kent relatief weinig problemen irt de tsi van vag of de 1.6 turbo van BMW / Peugeot samen. In een V40 zit je ook nog eens op rete goede stoelen in een soepele en stille auto.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
easy toch? Nissan leaf 30 kwh versie uit 2017 ofzo zoeken en elektrisch het land doorscheuren. met wat mazzel kun je thuis opladen en hoef je bijna nooit meer langs een tankstation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
Hackus schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:52:
Sowieso een aankoopkeuring laten doen, en een auto kopen waar het onderhoudsboekje netjes is bijgehouden.

Garantie heb je altijd bij wet, ook als koop je een auto van E1000,-

waarom geen japanner ?

Toyota Auris Hybr., Nog een
Onderhoudsboekjes zeggen niets. Gebeurd vaak genoeg dat men met 3 stempels en paar verschillende pennen de boel passend maakt. (zelf gezien toen ik nog een bijbaantje had bij een autogarage :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janter
KarelParel1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:55:
[...]

Dat is iets waar ik even niet aan gedacht had!
Aantal eigenaren zijn ook belangrijk inderdaad.
Ja er is hier wel eens gezegd dat je gewoon aankoopkeuring moet doen en dat aantal eigenaren niets hoeft te zeggen, maar naar mijn mening geeft het wel een voorgevoel. Je kunt moeilijk elke keer een keurder vragen (mocht je daar voor kiezen). Ik ken iemand die 5 eigenaren heeft gehad met een auto in bijna 12 jaar en dan 70k op teller. Sure, kunnen 5 eigenaren zijn geweest die allen weinig hebben gereden... maar ergens geeft me dat geen lekker voorgevoel (denk aan kilometerfraude). Verder, check hoelang men ook de auto heeft gehad. Dat zegt mogelijk iets over de tevredenheid van de vorige eigenaren (denk aan tevredenheid over de auto an sich, onderhoudskosten etc.). Het zijn aannames, I know, maar je moet ergens bij beginnen vind ik. Zelf ben ik ook een beetje aan het kijken voor een eerste eigen auto en zo leer je continue weer wat erbij.

Zelf check ik ook welke aandachtspunten het heeft gehad bij APK (kentekencheck.nl). Te veel rooie zooi geef mij geen vertrouwelijk gevoel. Al vraag ik me af of ik hiermee goed zit of dit moet loslaten (iemand?)?

Check verder of het import is of niet. Zoja, check dan BPM-bedrag oa. NAP-check is ook een leuke, al gaat dat bij import niet op.

EDIT: wat ook een leuke kan zijn is vragen of er garantie op zit (denk aan bovag garantie). Als ze zeggen: dat zit op deze auto niet op en kan niet middels afleverpakket.... bedenk je dan wel goed of je 'm wilt. Het zegt iets. Elk bedrijf wilt winst maken en in principe, mits de auto goed is, wilt elk bedrijf die gratis winst middels een afleverpakket verkrijgen. Het is gewoon gratis geld eigenlijk. Als zij weten dat de auto top is en die afleverpakket kan zonder getwijfel door jou gekocht worden (zeg 600 piek), dan heb je een hele goede kans dat ze verwachten dat de auto in de eerste 6 maanden geen gedonder gaat krijgen.

Ik heb bijvoorbeeld al eens vernomen dat men geen afleverpakket wilde verkopen bij auto X en bij een erkende dealer was het zelfs zo dat ze mij wel een afleverpakket wilde verkopen (600-1000 euro), maar...... we moesten het dan wel over de onderdelen hebben. Nou dan weet ik voldoende, houdoe!

[ Voor 23% gewijzigd door Janter op 27-12-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Janter schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:50:
[...]

Ja er is hier wel eens gezegd dat je gewoon aankoopkeuring moet doen en dat aantal eigenaren niets hoeft te zeggen, maar naar mijn mening geeft het wel een voorgevoel. Je kunt moeilijk elke keer een keurder vragen (mocht je daar voor kiezen).
Hoe zo moeilijk? Je maakt een shortlist, je gaat kijken je hebt er een goed gevoel bij en je geeft aan dat je graag een aankoopkeuring laat doen. De verkoper gaat akkoord, je doet een bod, de verkoper gaat akkoord je doet de keuring en als er niets bijzonders uitkomt heb je de auto voor het bod.
Ik ken iemand die 5 eigenaren heeft gehad met een auto in bijna 12 jaar en dan 70k op teller. Sure, kunnen 5 eigenaren zijn geweest die allen weinig hebben gereden... maar ergens geeft me dat geen lekker voorgevoel (denk aan kilometerfraude).
KM-fraude? Gewoon NAP controleren, in dit geval gaat het over een auto van 15k€ die 5 tot 8 jaar oud zal zijn. Die koop je voornamelijk bij een dealer of een autohandelaar met wat meer duurdere/nieuwere wagens, die willen de naam niet te grabbel hebben.
Verder, check hoelang men ook de auto heeft gehad. Dat zegt mogelijk iets over de tevredenheid van de vorige eigenaren (denk aan tevredenheid over de auto an sich, onderhoudskosten etc.). Het zijn aannames, I know, maar je moet ergens bij beginnen vind ik. Zelf ben ik ook een beetje aan het kijken voor een eerste eigen auto en zo leer je continue weer wat erbij.
Met een auto van deze prijs en leeftijd, eigenlijk niet echt.
Zelf check ik ook welke aandachtspunten het heeft gehad bij APK (kentekencheck.nl). Te veel rooie zooi geef mij geen vertrouwelijk gevoel. Al vraag ik me af of ik hiermee goed zit of dit moet loslaten (iemand?)?
Dit zegt echt weinig. Bij een nieuwe auto is het vaak nog geen APK of APK bij een beurt. Dan zijn er punten worden die genoteerd en worden opgelost.
Check verder of het import is of niet. Zoja, check dan BPM-bedrag oa. NAP-check is ook een leuke, al gaat dat bij import niet op.
Dit is voor een leek lastig schatten. Er zijn talloze topics op GoT waarin beschreven wordt dat de BPM gedrukt wordt omdat elke Euro minder BPM voor de importeer een Euro meer winst is. Elk krasje of deukje wordt uitgelicht. Als de BPM echt tientjes is, is er wel wat aan de hand. Maar de vraag is sowieso of je een geïmporteerde auto wilt, de kilometerstand is zeer zeer lastig te controleren c.q. nagaan.

@Janter de punten die je aanhaalt zijn niet incorrect, maar ze zijn niet of bijna niet relevant voor een auto van deze leeftijd en kostprijs.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pas op met VAG wagens. Ik heb zelf een 2013 VW Scirocco met 1.4 TSI motor.
Gekocht in 2017, stond nog geen 50K op de teller. Auto was van een bedrijf geweest ergens in het zuiden van Duitsland (in de bergen, tegen Zwitserland aan).

Auto kwam naar Nederland, alles netjes geregeld en de auto was zo goed als nieuw, reed heerlijk!!
Uiteraard had ik al wat research gedaan en drama verhalen gelezen over kwalen als opgerekte distributiekettingen, kantelende zuigers, en weet ik veel wat voor ellende.
Maar ik had gelukkig wat geld achter de hand, en overal was ook een oplossing voor.

Na 2 jaar kwam het eerste probleem. De auto was inmiddels getuned, had een remap gehad en hierdoor iets meer koppel en vermogen...lekker!
Maar dat vermogen kon ik opeens niet meer aanspreken....wat bleek? Schijnbaar een bekend euvel, waar vrijwel alle tsi turbo's vroeg of laat last van krijgen: de wastegate van de turbo wilde niet meer lekker sluiten. Kon dus niet genoeg druk opbouwen.
Ik terug gegaan naar de tuner en heb er een iets grotere turbo in laten zetten. Eentje met wat grotere schoepen en een dikkere as. Bij de oude turbo was de as versleten waardoor de wastegate niet meer goed kon bewegen. Geen goedkope oplossing, wel noodzakelijk als je het goed wil doen.

Nog eens 2 jaar verder, is opeens de koppeling ook versleten.
Nou is het wel zo dat ondanks de aanpassingen ik niet echt een racer ben en de auto zeker niet overal te pas en te onpas op z'n donder geef.
Ik denk zelf dat de wagen al het nodige te verduren heeft gehad in de bergen in Duitsland.

Maar let daar dus wel op, de 1.4TSI motoren zijn fijn, rijden best zuinig en je kunt er ook veel uit halen qua extra vermogen, maar alles komt wel met een extra prijs.

Moet je dan voor een BMW gaan? Zou ik zelf niet doen, maar ik heb dan ook echt helemaal niks met het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janter
True schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:56:
[...]
Hoe zo moeilijk? Je maakt een shortlist, je gaat kijken je hebt er een goed gevoel bij en je geeft aan dat je graag een aankoopkeuring laat doen. De verkoper gaat akkoord, je doet een bod, de verkoper gaat akkoord je doet de keuring en als er niets bijzonders uitkomt heb je de auto voor het bod.

[...]
KM-fraude? Gewoon NAP controleren, in dit geval gaat het over een auto van 15k€ die 5 tot 8 jaar oud zal zijn. Die koop je voornamelijk bij een dealer of een autohandelaar met wat meer duurdere/nieuwere wagens, die willen de naam niet te grabbel hebben.

[...]
Met een auto van deze prijs en leeftijd, eigenlijk niet echt.

[...]
Dit zegt echt weinig. Bij een nieuwe auto is het vaak nog geen APK of APK bij een beurt. Dan zijn er punten worden die genoteerd en worden opgelost.

[...]
Dit is voor een leek lastig schatten. Er zijn talloze topics op GoT waarin beschreven wordt dat de BPM gedrukt wordt omdat elke Euro minder BPM voor de importeer een Euro meer winst is. Elk krasje of deukje wordt uitgelicht. Als de BPM echt tientjes is, is er wel wat aan de hand. Maar de vraag is sowieso of je een geïmporteerde auto wilt, de kilometerstand is zeer zeer lastig te controleren c.q. nagaan.

@Janter de punten die je aanhaalt zijn niet incorrect, maar ze zijn niet of bijna niet relevant voor een auto van deze leeftijd en kostprijs.
Ja snap ik, ik doelde gewoon op algemene aandachtspunten... niet zozeer op vrij jonge auto's. Stel TS zou kiezen voor bijvoorbeeld een 1-serie bij een erkende BMW-dealer in het land met bj 2015, dan zou ik met volle vertrouwen een auto daar kopen en vallen velen van deze punten weg. Al vraag ik me af of je die gaat vinden voor 15K, wellicht een 114i/116i.

Verder zegt NAP echt niet alles hoor. NAP krijg je gewoon als je KM-stand telkens hoger uitvalt dan daarvoor. Dus fraude is weldegelijk mogelijk. Daarbij heb ik wel eens auto's gezien van bj 2015 met vrij veel eigenaren. Persoonlijk vind ik 3 eigenaren al flink en 4 eigenaren echt te veel voor dat bouwjaar.

Voor een bedrag van 15K zou ik sowieso bij een dealer denk ik halen. Vaak genoeg krijg je garantie er al bij en anders kan je dat denk ik nog wel fixen met onderhandelen.

Een vraagje voor mezelf: stel ik zie een auto en ik wil 'm laten keuren, zijn de kosten dan per definitie voor jezelf of betaalt de autobedrijf het voor je als een soort vertrouwen? Ik denk je zelf of niet? Geen idee hoe dat in dit wereldje gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Janter op 28-12-2021 08:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
KarelParel1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:
Ik ben opzoek naar een leuke occasion die mij rond de 15 duizend euro mag kosten.

Ik heb mijn ogen al op de volgende wagens met AUTOMAAT, het betreft auto's van 1 generatie terug:

- Audi A3 hatchback of sedan (bouwjaar +2013 )
- BMW 1 serie 118i (bouwjaar +2015 met facelift dus)
- Volkswagen Golf 7 (bouwjaar +2013)

Nog een probleem is dat ik geen verstand heb van auto's. Ik ben bang dat ik een auto ga aanschaffen die duur gaat zijn qua reparaties\onderhoud.

Omdat de auto onbetrouwbaar is.

Ik heb net geen trauma overgehouden aan mijn eerste auto die ik 6 jaar geleden kocht.
Die was 13 jaar oud destijds maar heeft me zoveel gekost dat ik de wagen 3 keer opnieuw kon kopen voor de uitgegeven reparatie geld.

Ik wil ook even vanuit jullie wat horen. Dus tips zijn welkom.

Dus mijn vragen aan jullie:
3-) Auto van marktplaats voor aanshaf laten keuren door een garage? Geen idee of particulieren hiervoor openstaan.

Edit: Aub geen andere auto’s aanraden. Ik wil niet voor zo goedkoop mogelijk rijden. Of dat andere automerken beter comfort aanbieden.
Sorry, maar je hebt geen verstand van auto's. Bent bang voor duur onderhoud en hebt bijna een trauma opgelopen met een vorige auto MAAR je staat niet open voor andere merken/modellen.
En terwijl de Golf, 1 serie en A3 niet echt bekend staan om betrouwbaarheid of goedkoop rijden.
Prettige wedstrijd dan verder |:(

Mijn tip, koop een ex-lease auto. 1 eigenaar, keurig onderhouden, vaak veel snelweg kilometers:
https://www.carnext.com/n...=van-laag-naar-hoog-prijs

Net iets boven je budget: https://www.carnext.com/n...agen/golf/wvwh-w063-65u6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
Mijn advies (in deze volgorde):
- Check de cijfers; TUV's jaarlijkse report bv. https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report geeft een breed onderzoek weer op betrouwbaarheid.
- Check de ANWB Occassionsite voor het model waar je naar op zoek bent, zij geven de door hen geconstateerde issues weer.
- Check de bekende autosites voor persoonlijke ervaringen. Autoweek geeft bv de gemiddelde onderhoudskosten per km weer, vind ik een prettige indicatie. Ook hun "klokje rond" items kunnen handig zijn.
- Wanneer je een selectie hebt gemaakt, ga dan specifiek op het gewenste model zoeken op fora of er specifieke kwalen zijn met bepaalde motoren/opties zodat je die filtert.

Die laatste stap heeft er bv voor gezorgd dat ik jaren terug heb gekozen voor een Volvo V50 met specifiek de 2.0D ipv de 1.6D. De 1.6D is een probleemmotor, de 2.0D heeft het 390.000km volgehouden, de auto is werkend ingeruild voor een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:15
@PhaeTom De 1.6D2 is dan weer prima...

BMW 1 serie met THP motor zou ik overigens lekker laten staan. Dat is de allerslechtste motor die Peugeot samen met BMW heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
chrisborst schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:41:
[...]

Sorry, maar je hebt geen verstand van auto's. Bent bang voor duur onderhoud en hebt bijna een trauma opgelopen met een vorige auto MAAR je staat niet open voor andere merken/modellen.
En terwijl de Golf, 1 serie en A3 niet echt bekend staan om betrouwbaarheid of goedkoop rijden.
Prettige wedstrijd dan verder |:(

Mijn tip, koop een ex-lease auto. 1 eigenaar, keurig onderhouden, vaak veel snelweg kilometers:
https://www.carnext.com/n...=van-laag-naar-hoog-prijs

Net iets boven je budget: https://www.carnext.com/n...agen/golf/wvwh-w063-65u6/
Ik ben niet opzoek naar de goedkoopste auto.
Want ik gaf al aan dat ik het niet erg zou vinden als bijv. een BMW iets duurder is qua onderhoud\onderdelen vergeleken met een Volkswagen.

Maar het moet niet zo zijn dat ik telkens in de garage sta omdat het onbetrouwbaar is.

Als ze zo slecht zijn...hoezo is dan Volkswagen, Audi en BMW meest verkochte auto zowel nieuw als in de occasion markt?

Ik hoor vaak dat Japanners betrouwbaar zijn. Maar er zijn gewoon geen mooie exemplaren. Mits je rondom 25 duizend kijkt. De wat nieuwere wagens.

Dan kan je inderdaad een nieuwe Corolla of nieuwe Mazda 3 verkrijgen. Maar dat is 10 duizend boven mijn budget.

Ik wil niet een lening aangaan of erger nog dat die wagens ook straks problemen hebben. Ik wil ook niet totaal blut gaan.

Mensen geven vaak Volvo als voorbeeld maar die auto ziet er alles behalve leuk\stoer of sportief eruit(smaken verschillen). En de interieur ziet er uit als een auto van 20 jaar terug. Met al die telefoonknopjes. No offence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 11:46
Hoewel je niet wil dat we andere merken aangeprezen worden en de auto’s al genoemd zijn, ga ik toch ook even een duit in het zakje doen en je proberen van gedachte te doen veranderen.

Mazda 3 (2014-2017) met een 2.0 165, en als het even lukt gtm pakket.. gewoon een heerlijke betrouwbare motor met genoeg vermogen en echt een hele fijne auto (zelf 3,5 jaar in gestuurd) . Persoonlijk vind ik een auto die vele malen mooier is als een golf of a3 die binnen het budget van 15k zou moeten vallen. Die iets nieuwer hebben dan of een kleiner motorvermogen en zijn kaler uitgevoerd tov de Mazda 3.

Mijn vorige auto was een v40 d4 (r-design). Qua zit en stoelen heel erg fijne rijders auto. Geen ervaring met de benzine motoren maar lees veel goede dingen over de t3 en t4 motoren. Als ik de ruimte ivm kinderen niet nodig was geweest had ik nu nog steeds in de v40 gestuurd. Echt oprecht een fijne auto met dito stoelen!
Snap dat je de normale versie wat saai vind, wellicht spreekt de r-design je iets meer aan op gebied van sportiviteit qua uiterlijk maar zoals je zegt smaken verschillen.

Kleine toevoeging.
Een ford focus met de 1.6 of nieuwere 1.5 benzine ecoboost motoren. Een titanium of st-line uitvoering als die past binnen budget. Volgens mij ook nog wel een leuke optie? Sportief rijden en qua opties ook nog wel vol!

[ Voor 14% gewijzigd door Jannick1 op 28-12-2021 09:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:15
Wat betreft populariteit van VW en Audi, dat is een reputatie die ze vroeger hebben opgebouwd en waar mensen nog steeds in geloven. Veel problemen met motoren en versnellingsbakken en toch de hoofdprijs betalen. Dat in combinatie met een importeur die de garantie afkoopt bij de fabrikant en de klant vaak laat stikken maakt dat ik nooit zo'n ding zou kopen.
Nieuw zie je ze veel in de lease, want de eerste 100K heb je nog garantie en die dingen houden hun waarde, dus voor de leasemaatschappij weinig risico.

Ik heb een aantal VW rijders in de familie, als ik iets kapot aan een Peugeot heb is het Franse rotzooi, als ze vervolgens zelf een hele dure reparatie hebben mag je het er niet over hebben want autorijden kost nou eenmaal geld. Niet dat Peugeot perfect is, verre van, maar VW is niet beter meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
Jannick1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:09:
Hoewel je niet wil dat we andere merken aangeprezen worden en de auto’s al genoemd zijn, ga ik toch ook even een duit in het zakje doen en je proberen van gedachte te doen veranderen.

Mazda 3 (2014-2017) met een 2.0 165, en als het even lukt gtm pakket.. gewoon een heerlijke betrouwbare motor met genoeg vermogen en echt een hele fijne auto (zelf 3,5 jaar in gestuurd) . Persoonlijk vind ik een auto die vele malen mooier is als een golf of a3 die binnen het budget van 15k zou moeten vallen. Die iets nieuwer hebben dan of een kleiner motorvermogen en zijn kaler uitgevoerd tov de Mazda 3.

Mijn vorige auto was een v40 d4 (r-design). Qua zit en stoelen heel erg fijne rijders auto. Geen ervaring met de benzine motoren maar lees veel goede dingen over de t3 en t4 motoren. Als ik de ruimte ivm kinderen niet nodig was geweest had ik nu nog steeds in de v40 gestuurd. Echt oprecht een fijne auto met dito stoelen!
Snap dat je de normale versie wat saai vind, wellicht spreekt de r-design je iets meer aan op gebied van sportiviteit qua uiterlijk maar zoals je zegt smaken verschillen.

Kleine toevoeging.
Een ford focus met de 1.6 of nieuwere 1.5 benzine ecoboost motoren. Een titanium of st-line uitvoering als die past binnen budget. Volgens mij ook nog wel een leuke optie? Sportief rijden en qua opties ook nog wel vol!
Het is je wel goed gelukt...de Mazda 3 ziet er wel goed uit!

Wel jammer dat het een auto is die je niet vaak ziet...verbruikt deze auto dan niet meer benzine omdat het een 2.0 is ?

Er zijn ook weinig exemplaren met een automaat dat is ook jammer. Ik zie wel dat Mazda bekend staat voor zijn handschakel maar een automaat is wel heerlijk indien je in de stad rijdt...rontondes...files etc.

Je kan amper problemen vinden als je zoekt naar de Mazda 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 22:25
Om maar gewoon je vragen te beantwoorden:

Van jouw lijst zou ik de BMW nemen. Alleen niet omdat deze nou zo betrouwbaar is. De F20 1-serie heeft de bijzonder fijne ZF automaat en heeft achterwielaandrijving wat de rij-eigenschappen op een veel hoger plan zet dan de Golf en de A3. Echter staat deze 1-serie niet bekend om zijn betrouwbaarheid, maar dat geldt voor geen van de auto's op jouw lijst. De TFSI motoren van Audi en de 1.4 TSI van VAG staan niet bekend als betrouwbaar, deze zou ik vermijden. Mocht je per se een auto uit de VAG stal zoeken, dan zou ik op zoek gaan naar de 1.0 TSI. Van deze motor zijn geen echte problemen bekend.

Voor mij zouden de fijne rij-eigenschappen van de BMW opwegen tegen de hogere onderhoudskosten t.o.v. de meeste Aziaten, maar als ik jouw beschrijving lees twijfel ik of dat ook voor jou van toepassing is. Met jouw wensen en rijgedrag zijn er betere opties op de markt. Hier op Tweakers wordt je vaak in de hoek van de Auris / Prius / CT200h geduwd. Rationeel erg verstandig, maar ik begrijp dat deze auto's niet passen bij jouw lijst. Bij een betrouwbare maar toch leuke C-segment hatchback denk ik direct aan de Mazda 3 vanaf 2013 (of als het budget het toe laat vanaf de facelift in 2015). Mooie stoere auto's, erg betrouwbaar en rijden veel leuker dan de Golf en de A3. Mazda deed niet mee aan de downsize trend, en legt daarom nog relatief grote atmosferische 2.0L blokken in de Mazda 3. Rijdt fantastisch (vind ik) maar ook anders dan de turboblokken die je misschien gewend bent. Ik zou daarom wel even proefrijden.

Als dat helpt voor jouw gemoedstoestand dan zou ik dat doen. Sowieso vind ik het een pluspunt als de verkoper het aanbiedt. Blijkbaar heeft hij dan vertrouwen in de auto. Hangt ook af van de keuze die je maakt. Een nette Mazda of Toyota van de eerste eigenaar durf ik blind te kopen. Een zwarte 1-serie met grote velgen kan wel eens afgetrapt zijn, dan kan de garantie goed van pas komen.

Hier geldt min of meer hetzelfde voor. Als de verkoper het toestaat geeft dat vertrouwen. Of je er echt gebruik van wilt maken is aan jezelf. Een aankoopkeuring is een momentopname. Ze kunnen oppervlakkige dingen zien (roest, oliesporen, etc.). Het meeste zullen ze echter toch niet zien. Je kijkt naar relatief jonge bouwjaren, mij persoonlijk lijkt het niet nodig.

Je hebt meer zekerheid als je via een officiële dealer koopt. Hoeveel je deze zekerheid waard vindt is aan jezelf. Ik koop mijn auto's meestal niet via een officiële dealer omdat ik het de meerprijs niet waard vind. Maar ook hier speelt het type auto dat je wilt kopen mee. Een donkere A3 met stoere velgen en geblindeerde ramen zou ik niet snel bij een handelaar durven te kopen, terwijl dit bij een dealer meer vertrouwen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:24:
[...]

Wel jammer dat het een auto is die je niet vaak ziet...verbruikt deze auto dan niet meer benzine omdat het een 2.0 is ?

Er zijn ook weinig exemplaren met een automaat dat is ook jammer. Ik zie wel dat Mazda bekend staat voor zijn handschakel maar een automaat is wel heerlijk indien je in de stad rijdt...rontondes...files etc.

Ik vind het juist niet jammer dat het een auto is die je niet vaak ziet, blijf je toch iets unieker.

Had zelf de handgeschakelde versie. Proef gereden in zowel handgeschakeld als automaat en ik vond de handbak prettiger rijden maar reed er veel snelweg en n-weg mee dus niet heel veel in de stad. De handbak kon ik overigens wel redelijk lui rijden.
Aangezien het een atmosferische motor betreft mag hij graag wat hoger in de toeren komen. De automaat schakelde redelijk vroeg (naar mijn mening) waardoor je het potentieel van de motor gewoon niet optimaal gebruikte.

Verbruik lag bij mij rond de 1 op 13-14 en denk dat het best netjes is. Veel stukken n-weg en snelweg kon ik de 1 op 15 makkelijk halen. Uiteraard veel korte en stads ritjes zal het verbruik iets omhoog gaan, evenals een automaat die over het algemeen iets minder zuinig is.

Nogmaals kleine toevoeging.

Zoals al een paar keer aangedragen is, ga zodra het weer kan eens proefrijden. Ik denk dat je voor 15k echt een prima auto kan vinden waar je jaren mee vooruit kan en dat je echt niet uitkomt bij een auris of ct200.

De 2.0 sky active is zoals @OosterF aangeeft inderdaad anders rijden dan een motor met turbo, maar ik vond het zeer prettig rijden.

En als blijkt dat je toch graag een golf, A3 of 1 serie prefereert, wie zijn wij dan om je daarvan te weerhouden? Smaak is persoonlijk en wij, of ik in dit geval, kan je enkel mijn mening geven haha.

[ Voor 27% gewijzigd door Jannick1 op 28-12-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoccoPolanski
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-04 15:35
Hier dan echt een antwoord op je vraag: Neem de BMW. Idrive is onovertroffen, 1-serie heeft een goede reputatie en waarschijnlijk krijg je er later meer voor terug omdat het de laatste achterwielaandrijver is in dat segment.

[ Voor 9% gewijzigd door RoccoPolanski op 28-12-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:55:
[...]

Want ik gaf al aan dat ik het niet erg zou vinden als bijv. een BMW iets duurder is qua onderhoud\onderdelen vergeleken met een Volkswagen
Ik denk dat je het niet begrijpt. Het gaat niet om gemiddeld genomen 'wat duurder'. Het gaat erom dat je bij auto's tegenwoordig een loterij hebt met serieus dure dingen die kapot kunnen gaan. Bij het ene merk is de kans daarop wat groter dan de andere. En in tegenstelling tot wat je lijkt te denken zitten de merken die je noemt over het algemeen tegenwoordig niet aan de goede kant van het lijstje.

Tegelijkertijd heb ik ook het idee dat je dat toch pas gelooft als het je overkomt. En dat als je een veiligere optie kiest je het knagende gevoel houdt dat het allemaal wel los loopt en je voor niets iets anders hebt gekozen dan je eigenlijk graag wilde. Tja. Iedereen heeft recht op z'n eigen fouten.

Al eens private lease overwogen?

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 28-12-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:18
RoccoPolanski schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:49:
Hier dan echt een antwoord op je vraag: Neem de BMW. Idrive is onovertroffen, 1-serie heeft een goede reputatie en waarschijnlijk krijg je er later meer voor terug omdat het de laatste achterwielaandrijver is in dat segment.
Precies dit. De 3-cilinder is in combinatie met de ZF automaat een prima aandrijflijn.

Mijn advies is om bij de dealer te zoeken met Premium Selection garantie. Top garantie van de importeur

[ Voor 11% gewijzigd door Anauv op 28-12-2021 10:01 ]

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-06 14:53
KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:24:
[...]

Alleen roest. voor de rest zijn die 2 liters gebouwd om mee te gaan ipv die 3 cilinder 1liter blokjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janter
KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:55:
[...]

Want ik gaf al aan dat ik het niet erg zou vinden als bijv. een BMW iets duurder is qua onderhoud\onderdelen vergeleken met een Volkswagen.

Maar het moet niet zo zijn dat ik telkens in de garage sta omdat het onbetrouwbaar is.

Als ze zo slecht zijn...hoezo is dan Volkswagen, Audi en BMW meest verkochte auto zowel nieuw als in de occasion markt?

Ik hoor vaak dat Japanners betrouwbaar zijn. Maar er zijn gewoon geen mooie exemplaren. Mits je rondom 25 duizend kijkt. De wat nieuwere wagens.

Dan kan je inderdaad een nieuwe Corolla of nieuwe Mazda 3 verkrijgen. Maar dat is 10 duizend boven mijn budget.

Ik wil niet een lening aangaan of erger nog dat die wagens ook straks problemen hebben. Ik wil ook niet totaal blut gaan.

Mensen geven vaak Volvo als voorbeeld maar die auto ziet er alles behalve leuk\stoer of sportief eruit(smaken verschillen). En de interieur ziet er uit als een auto van 20 jaar terug. Met al die telefoonknopjes. No offence.
C30 vind ik weliswaar mooi ogen van Volvo. Alleen is die tot 2012/2013 geproduceerd geloof ik. Een recente zul je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
Anauv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:01:
[...]

Precies dit. De 3-cilinder is in combinatie met de ZF automaat een prima aandrijflijn.

Mijn advies is om bij de dealer te zoeken met Premium Selection garantie. Top garantie van de importeur
Helaas zal de BMW dan wel afvallen. Begint vanaf 19 \ 20 duizend euro volgens BMW.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
RoccoPolanski schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:49:
Anauv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:01:
[...]

Niet om lullig te doen, maar TS heeft een budget van 15k. Als je dan dit soort auto’s voorlegd kom je vaak aan de iets hogere km standen (als ze er überhaupt al zijn met hoge km standen en binnen budget) Een 3 cilinder zou ik dan sowieso nooit aanraden.

Plus ts geeft aan best iets meer aan jaarlijks onderhoud te willen betalen, maar als je een auto koopt met zeg 150k op de teller weet je gewoon dat je snel hogere kosten gaat krijgen qua onderdelen die vervangen moeten worden en dus bovenop de 15k een paar k aan onderhoud.

Is die drie cilinder überhaupt geleverd in de iets oudere bouwjaren zodat hij nog binnen budget kan vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:35

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je vooral probleemloos wil rijden, en geen vette rekeningen voor onderhoud e.d. wil hebben, kan een lease-optie dan niet uit? Je legt nu 15000 in, en reserveert neem ik aan ook geld voor afschrijving en onderhoud. Ik zou dat eens in een lijstje naast elkaar zetten, wat de mogelijkheden zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
thunder7 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:16:
Als je vooral probleemloos wil rijden, en geen vette rekeningen voor onderhoud e.d. wil hebben, kan een lease-optie dan niet uit? Je legt nu 15000 in, en reserveert neem ik aan ook geld voor afschrijving en onderhoud. Ik zou dat eens in een lijstje naast elkaar zetten, wat de mogelijkheden zijn.
Lease is veels te duur. Alleen een A segment auto zou betaalbaar zijn.

Ik ben alleen 10 tot 15 duizend kwijt aan het contract (maandelijkse inleg).
Vervolgens gaat het mij ook rond 20 duizend kosten om de auto over te kopen.

Dus ookal zit je veilig qua onderhoud & afschrijving je koopt\lease't meestal dan een C segment auto die gelijk 35/40 duizend euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:24:
[...]

Lease is veels te duur. Alleen een A segment auto zou betaalbaar zijn.

Ik ben alleen 10 tot 15 duizend kwijt aan het contract (maandelijkse inleg).
Vervolgens gaat het mij ook rond 20 duizend kosten om de auto over te kopen.

Dus ookal zit je veilig qua onderhoud & afschrijving je koopt\lease't meestal dan een C segment auto die gelijk 35/40 duizend euro kost.
Ok, maar wat denk je dat zo'n 15k auto na een jaar of 4 nog waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
thunder7 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:16:
Lease is mi enkel interessant via een zakelijke constructie, alle andere vormen (mits je type Golf + gaat leasen) niet interessant. Ga je voor een aygo oid, dan wellicht wel. Beetje vergelijkbaar met huren van een woning mi.. Aan het einde van de rit heb je niks.

Mijn advies aan TS zou de Mazda CX-3 zijn; zo ver ik weet weinig problemen en veel comfort (ook hoge zit, wat fijn is momenteel tussen al die SUV geweld in het verkeer).

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/mazda/#q:mazda+cx+3|PriceCentsFrom:1300000|PriceCentsTo:1800000|
Yucon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:26:
[...]

Ok, maar wat denk je dat zo'n 15k auto na een jaar of 4 nog waard is?
In ieder geval stukken meer dan wat je overhoudt na een lease periode!

[ Voor 12% gewijzigd door beyazz06 op 28-12-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSJerra
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 12:23
Ik kan alleen persoonlijke ervaringen met BMW 1series vertellen,
In 2016 heb ik een BMW 120i gekocht uit 2006 met 150k op de teller. Was een E87 van origine een duitser.
Blok was oersterk, de randzaken er om heen had ik wat meer problemen mee gehad (Versleten stuurhuis, vanosring, scheur in plastic deel van de radiator) allemaal zelf vervangen dus koste me alleen onderdelen.

Die heb ik dit jaar vervangen voor een 116i uit 2012 met 114k op de teller. Daar al wel de nodige ellende mee gehad. Scheurijzer heeft 216pk, automaat luxer dan luxe. Tot dat ie koelvloeistof ging slurpen. Toen begon de ellende. Reparatie geweest van 1600,-. (Dit heb ik laten doen want halve blok ging uitelkaar) Wat bleek? Koeling van de Turbo verliep niet zoals het hoorde. Daarna nog eens een koelvloeistof reservoir die plof zei onderweg wat dan ook weer behoorlijk spannend was...

Mijn volgende? Wordt gewoon weer een 2 liter BMW... in mijn optiek veel sterker aangezien die minder hard hoeven werken dan die kleine 3 pitters...

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 08:48
Eigenlijk is er geen goed antwoord mogelijk, iedereen heeft wel een goede of juist een slechte ervaring met welke auto je ook kiest.
Als ik jou was zou ik een short list maken van een aantal auto's en wat proefritjes gaan maken.
En de keus vooral op comfort en rijplezier maken.
Elke auto blijft een loterij qua problemen/kosten.
Ik heb nieuwe auto's gereden die om de haverklap naar de garage moesten vanwege dan weer dit en dan weer dat. En ik heb 10 of 15 jaar oude auto's gereden die buiten normaal onderhoud de garage nooit hebben gezien.

Als ik wel een persoonlijke voorkeur uitspreek zou ik voor een Mazda gaan, echte rijdersauto's die waarde vast zijn en over het algemeen erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:53
Ik heb een Skoda Octavia (weliswaar een diesel). Ben er best tevreden mee. DSG is fijn, maar je hebt er slechte tussen zitten.
Ik zou zelf voor dat geld misschien wel een Opel Astra kopen: https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Schijnt een erg fijne auto te zijn. Veel opties. Hij is wel iets aan de maat qua gewicht, maar dat komt ten goede aan zijn stabiliteit.

Succes met de keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Geweldig dit. TS met de vraag welke van de drie en de helft komt met andere alternatieven, zelfs van auto's die heel anders zijn.

Maak gewoon een proefrit in alle drie de auto's en beslis dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58
Je hoort/leest veel horrorverhalen maar feit blijft ook dat slechte verhalen beter blijven hangen dan goeie. Al deze merken zijn slecht uit je OP, maar er rijden er zat rond en rij zelf ook al tig jaar VAG. 1 probleemauto gehad maar dat was ook echt een slechte aankoop.

Als je je gaat mengen in t wout van slechte auto's dan is er overal wat te vinden. Ik zou vooral een jonge auto kiezen. Niet te oud, weinig KM op de teller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 13:44
FSJerra schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:27:
In 2016 heb ik een BMW 120i gekocht uit 2006 met 150k op de teller. Was een E87 van origine een duitser.
Blok was oersterk, de randzaken er om heen had ik wat meer problemen mee gehad (Versleten stuurhuis, vanosring, scheur in plastic deel van de radiator) allemaal zelf vervangen dus koste me alleen onderdelen.
Als mede 120i e87 rijder moet ik aangeven dat dit niet mijn ervaring is. Mijn uitvoering ook luxer dan luxe voor die tijd, maar de motor.... Als hij het doet, top ding, maar bmw heeft zelf aangegeven dat het n46 niet het meest taaie blok is. Ik heb mijn einser gekocht met 148k op de teller, van 't weekend 190k aangetikt. In die tijd heb ik bijna 4k aan alleen al blok-gerelateerde issues uitgegeven waaronder een overleden valvetronic systeem, welke nu is uitgeschakeld.

Mocht de TS voor de BMW gaan dan kiest hij voor rijplezier, wat ik volledig in mee kan komen. Maar zorg ervoor dat je de historie van de auto kent en weet wat ermee is gebeurt qua onderhoud. Alles valt of staat daarmee met BMW blokken. Wordt hij goed onderhouden dan gaan ook benzineblokken ruim 3 ton mee. Maar als je verkeerde (lees: goedkope) olie en onderdelen in gooit dan kun je hem bij 150k echt aan de kant zetten. Een bimmer die goedkoop is in de aanschaf, 2 eigenaren en blinkend op de foto's staat met een onderhoudsboekje wat met dezelfde pen is ingevuld, lekker verder zoeken.

Er is niets duurder dan een goedkope BMW. Ik zou er zo weer een kopen, maar ik zou wel tot de bodem uitzoeken wat de historie is. En heb je een goede gevonden, beloon de auto met fatsoenlijk onderhoud en hij zal je belonen met een heerlijke rit waar je ook een beetje mee kan spelen.
Mijn volgende? Wordt gewoon weer een 2 liter BMW... in mijn optiek veel sterker aangezien die minder hard hoeven werken dan die kleine 3 pitters...
Ja, hier ook. Helaas zijn 6-pitters niet te betalen met de huidige peut-prijzen en de magere tegemoetkoming van werkgevers, maar da's een ander topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Supermuskusrat op 28-12-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Laatst online: 06-06 22:24
Ik zou voor de BMW gaan, maar dan wel 4 cilinders. Niet de THP van Peugeot/BMW dus een 120i. Rijd veel lekkerder. Sws rijd de BMW veel leuker dan de VAG wagens. De A3 en de Golf zijn beide een beetje afstandelijk en zapig. De BMW rijd strak en heeft een veel betere automaat.

Als je een wat strakkere VAG auto wil kom je bij Seat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arvado schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:35:
Ik zou voor de BMW gaan, maar dan wel 4 cilinders. Niet de THP van Peugeot/BMW dus een 120i. Rijd veel lekkerder. Sws rijd de BMW veel leuker dan de VAG wagens. De A3 en de Golf zijn beide een beetje afstandelijk en zapig. De BMW rijd strak en heeft een veel betere automaat.

Als je een wat strakkere VAG auto wil kom je bij Seat uit.
Waarvan de 120i M-Edition sportief rijdt ipv comfortabel. de non M komt op 196/55/16, en de M met 225/45/17.
Ikzelf heb liever de M, die ligt als een blok op de weg. ook M onderstel natuurlijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Hackus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:49:
[...]

Waarvan de 120i M-Edition sportief rijdt ipv comfortabel. de non M komt op 196/55/16, en de M met 225/45/17.
Ikzelf heb liever de M, die ligt als een blok op de weg. ook M onderstel natuurlijk
Komt waarschijnlijk ook door iets lagere veren, stuggere dempers en dikkere stabilisatorstangen die je bij het M-sport onderstel krijgt.
Maar het B48 blok lijkt wel betrouwbaar(der) te zijn, zou wel rekening houden om met de ketting, toch goed om die na x aantal kilometers toch preventief te vervangen om te voorkomen dat je motor in de soep loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Hackus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:49:
[...]

Goede aanvulling nog inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
andyy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:56:
[...]

Komt waarschijnlijk ook door iets lagere veren, stuggere dempers en dikkere stabilisatorstangen die je bij het M-sport onderstel krijgt.
Nou niet waarschijnlijk. Daar komt 't door😊
[...]
Maar het B48 blok lijkt wel betrouwbaar(der) te zijn, zou wel rekening houden om met de ketting, toch goed om die na x aantal kilometers toch preventief te vervangen om te voorkomen dat je motor in de soep loopt
Volgens mij hebben alleen de motoren van voor de facelift die ketting problemen? Dus de 2012/2013 modellen. Sws altijd voor de facelift gaan, die ziet er ook een stuk frisser uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Voor TS, je hebt het over distributieketting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 15:50

Die heb ik dit jaar vervangen voor een 116i uit 2012 met 114k op de teller. Daar al wel de nodige ellende mee gehad. Scheurijzer heeft 216pk, automaat luxer dan luxe. Tot dat ie koelvloeistof ging slurpen. Toen begon de ellende. Reparatie geweest van 1600,-. (Dit heb ik laten doen want halve blok ging uitelkaar) Wat bleek? Koeling van de Turbo verliep niet zoals het hoorde. Daarna nog eens een koelvloeistof reservoir die plof zei onderweg wat dan ook weer behoorlijk spannend was...

Dit wekt wel enigszins mijn interesse. De 116i uit 2012 is namelijk nog van voor de tijd dat men hier 3-cilinders voor inzette, het zijn 4-pitters met 136pk. Hierbij zou het mogelijk ook nog eens een "Efficient Dynamics" model kunnen zijn (zie: https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=70526&id2=62373)

Het klopt dat het motorblok, een 1.6, zich vrij makkelijk laat kietelen naar hogere vermogens, maar qua betrouwbaarheid is je verhaal dan niet bepaald representatief. Voor zover ik weet wordt er bij de lagere motoriseringen bij BMW ook nog wel eens gespaard op onderdelen, simpelweg omdat er minder vermogen te verstouwen is. Ga je de auto chippen, kan dat wel eens wisselend uitpakken.

Nu heb ik zelf een lekkere diesel van die generatie gereden (125d), de enige relevante problemen die ik had waren een speaker die niet meer werkte en het leder waarvan de kleur losliet. Verder wel een auto die een lach op je gezicht brengt en waarmee het heerlijk lange afstanden karren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als TS. Ik zoek een auto zonder gedoe, heb wel wat te besteden maar een nieuwe auto vind ik te duur. Als ik om mij heen vraag merk ik dat ik veel verschillende adviezen krijg en dat die vaak gekleurd zijn door emotie bij bepaalde merken.

Daarom zoek ik mijn heil bij neutrale graadmeters, zoals de ANWB, TÜV en verzekeraars.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaise op 28-12-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janter
Wat ook handig voor jezelf kan zijn is wat er gebeurt zodra de markt weer gaat stabiliseren/normaliseren. Auto's zijn een stuk duurder geworden. Ik heb geen glazen bol, maar misschien wel handig om te beseffen dat over een aantal jaren de afachrijving meer is dan 'normaal gesproken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
Janter schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:49:
Wat ook handig voor jezelf kan zijn is wat er gebeurt zodra de markt weer gaat stabiliseren/normaliseren. Auto's zijn een stuk duurder geworden. Ik heb geen glazen bol, maar misschien wel handig om te beseffen dat over een aantal jaren de afachrijving meer is dan 'normaal gesproken'.
Dat zit ook in mijn nadeel op dit moment.

Mja ik betaal nu 400 euro per maand aan private lease. Dat voelt nog erger op het moment dat ik de auto maandenlang niet gebruik door het thuiswerken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:53:
[...]

Mja ik betaal nu 400 euro per maand aan private lease. Dat voelt nog erger op het moment dat ik de auto maandenlang niet gebruik door het thuiswerken |:(
Het is maar net hoe je het bekijkt?! Die 400 was je met een prive wagen ook kwijtgeweest. Of had je dan de auto weggedaan. Zo niet, dan maak je je druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janter
[...]

Bij mij is dat dus ook het geval.

Vraag jezelf ook af in hoeverre je een auto op dit moment ook echt nodig hebt. Daarbij, zie je autorijden ook als een hobby of puur van A naar B? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen mocht je dat wellicht nog niet hebben gedaan :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
[...]

Een audi of bmw overwegen en 400 euro p/m veel vinden. Heb je je wel eens verdiept in wat een auto per maand kost? Zou eens beginnen met de rubriek autokosten uit de consumentengids te lezen. Dan per merk en type opzoeken wat de maandlasten zijn. Heb je een indicatie en kan je een afweging maken of je het ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
aljooge schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:22:
[...]

Een audi of bmw overwegen en 400 euro p/m veel vinden. Heb je je wel eens verdiept in wat een auto per maand kost? Zou eens beginnen met de rubriek autokosten uit de consumentengids te lezen. Dan per merk en type opzoeken wat de maandlasten zijn. Heb je een indicatie en kan je een afweging maken of je het ervoor over hebt.
Een occasion Audi of BMW zal zeker geen 400 per maand kosten. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Anders zou iedereen wel een private lease contract afsluiten.

Kopen is altijd voordeliger. Dus eigenlijk wil ik rond de 15 duizend uitgeven en vervolgens alleen maandelijks mijn verzekering en belasting betalen wat circa 120/150 euro is. En je jaarlijkse apk\onderhoud. Circa 500 per jaar(?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
KarelParel1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:35:
[...]

Een occasion Audi of BMW zal zeker geen 400 per maand kosten. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Anders zou iedereen wel een private lease contract afsluiten.

Kopen is altijd voordeliger. Dus eigenlijk wil ik rond de 15 duizend uitgeven en vervolgens alleen maandelijks mijn verzekering en belasting betalen wat circa 120/150 euro is. En je jaarlijkse apk\onderhoud. Circa 500 per jaar(?).
Vergeet even niet dat, tenzij je extreem zuinig bent met een auto, een tweedehands auto van tien jaar oud na 5-10 jaar ook op zal zijn.Dus je moet óók 15k/(5 tot 10) aan jaarlijkse afschrijving rekenen, zeg een 1500 euro in het gunstigste geval. Daarnaast is 500 euro voor onderhoud en reparatie wel krap, met een setje nieuwe banden rondom voor de apk ga je daar al overheen. Een distributieketting vervangen kost je drie jaarbudgetten, een lekke koppakking reparen vier tot vijf jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@KarelParel1 Als je geen gezin hebt, zou ik je toch echt willen aanraden om de CT200H te gaan proefrijden. Zorg wel dat je 1 rijd met 17inch velgen, hier zitten plattere banden om heen en dat komt de wegligging echt ten goede. Leren bekleding zitten de stoelen nog fijner.

De aandrijflijn moet je even aan wennen, lekkerste mode is gewoon "sport" is mijn ervaring.

Koop er 1 via de Lexus dealer, zodat je garantie houd op het accu pakket en je gratis pechhulp abbo hebt, scheelt je een paar euro per maand.

De km-stand is minder belangrijk bij deze aandrijflijn. Ze gaan met gemak 300k of meer mee. Zeker dealer onderhouden. Onderhoud gewoon bij Toyota dealer laten doen.. scheelt je een paar euro bij een beurt.

Ik zou zo deze CT200H mee durven nemen.. ook met die km-stand: https://occasions.lexus.nl/auto/377437834

Dealer kan occassions zonder extra kosten laten verplaatsen van dealer. Dus naar de locatie hoef je niet eens te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 28-12-2021 16:14 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
elektrisch is the way to go @Anoniem: 37297 , waarom nu nog grof geld uitgeven aan een verbrandingsmotor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:30
Mijn gouden tip?
https://www.mijnautocoach.nl/
(Heb geen belang in dit bedrijf)

Ik heb zelf al drie auto's gekocht via deze site. Ze inventariseren je wensen, adviseren over welke merken en types geschikt zijn. Ze scannen alles advertenties en mailen je de zoekresultaten. Verder, als je een auto selecteert, doen ze een proefrit, kijken ze de auto na in een nabijgelegen garage en ze doen ook nog de onderhandelingen voor je.
Ik ben er erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelParel1
Fr33z schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:27:
elektrisch is the way to go @Anoniem: 37297 , waarom nu nog grof geld uitgeven aan een verbrandingsmotor?
Ik rijd momenteel elektrisch en ga terug naar benzine.
Elektrisch rijden is nog niet zo ver. Het is teveel gedoe momenteel.

En voor 20 duizend euro heb je geen EV die redelijk range kan leggen met een redelijk snellaad mogelijkheden.

Pas vanaf 30 duizend begint het interessant te worden, en zelfs dan hebben we het over de B segment en merendeels SUV's zonder veel keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bevooroordeeld idee: Ga voor de Golf. En kijk naar Duitsland, waar je auto's kan vinden met meer waarde voor je geld. Importeren kost iets meer geld (kan je laten doen) en tijd, maar het levert je veel meer auto op.

Ik rij een geïmporteerde Golf 7 uit 2016 met 150pk, adaptive cruise control, lane assist, dode hoek herkenning, standkachel (zo fijn!), subwoofer en DynAudio systeem, vermoeidheidsherkenning, automaat, en nog meer fijne details. Die kostte mij grofweg 20k in 2018; nog geen 2 jaartjes oud.

Een BMW of Audi is veel duurder in onderhoud en biedt nauwelijks een meerwaarde vergeleken met een Golf. Op jouw prijsrange zit je bij instappers van BMW en Audi (of enorm versleten auto's), of je kan voor een goede Golf gaan. De VW Golf is toch een iets duurder segment qua standaarduitrusting.

Als je voor betrouwbaarheid gaat dan kijk je naar de Japanse merken. Maar ik vind die auto's persoonlijk gewoon lelijk aan de binnen- en buitenkant. Smaken verschillen natuurlijk, maar de VW Golf is gewoon degelijk en voelt aan alle kanten gewoon logisch, waar ik bij Honda soms niet echt snapte hoe ze tot een bepaald besluit waren gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Laatst online: 06-06 15:24
De 1-serie. Je geeft aan betrouwbaarheid belangrijk te vinden en vooral geen verrassingen wil. BMW biedt onder het 'Premium Selection' label occassions aan met 2 jaar garantie. Zo'n lange garantie op een occassion is best uniek. Wel iets boven budget, maar geen gezeur en toch een 'dikke BMW'.
Voor 16.900 euro heb je dan een 116i uit 2016 en voor 17.900 euro een 116i uit 2016 met automaat.
MINI (is van BMW) biedt eenzelfde garantie aan.
Volkswagen en Audi bieden dat soort lange garantietermijnen helaas niet op occassions.
Je koopt vooral zorgeloosheid met garantie. Ik vind persoonlijk 6 maanden garantie een beetje kort en niet zoveel ontzorgen, maar langere garantie kan heel fijn zijn.
- Als je een auto koopt die bekend staat om betrouwbaarheid of lage reparatiekosten dan loop je wat minder risico en kun je prima af zonder garantie
- Als je een auto koopt die niet persé als heel betrouwbaar te boek staat of duur is om te repareren (zoals een BMW of Audi) dan kan het je gemoedsrust geven en mogelijk kosten besparen.
Niet onverstandig, maar het sluit niet alle problemen uit.
Die hoofdprijs komt omdat je dan een auto koopt die in een prachtige showroom staat, wellicht wat beter is nagekeken en je iets meer garantie mag verwachten.
Je eisen van betrouwbaarheid passen niet helemaal bij Audi en Volkswagen en maar deels bij BMW (want 2 jaar garantie zit boven budget).
'Wie mooi (of stoer) wil zijn moet pijn leiden'. Zo is het een beetje met de auto's die je voorstelt. Dikke merken met dikke prijzen als er wat stuk gaat en bij deze auto's kan er best wat stuk gaan.
Minder stoere merken zijn betrouwbaarder of bieden betere garantie voorwaarden en vele zijn al genoemd:

Mazda 3: betrouwbaar en stuurt heel fijn. Een soort van 1-serie light. Als GT-M uitvoering ook nog erg luxe.
Lexus CT200h: super betrouwbaar, zuinig en als je 'm bij de dealer onderhoud geven ze je 10 jaar garantie tot 200.000km. Het design moet je wel aan staan.
Volvo V40: goedkoper in onderhoud dan een BMW, Audi of Volkswagen. Hele fijne stoelen en als R-design uitvoering best dik.
Kia ProCeed GT-Line: Het is geen Audi, maar wel ontwerpen een ex-Audi designer en als GT-Line ziet ie er dik uit. 7 jaar (of 150.000km) fabrieksgarantie als ie netjes onderhouden is bij de dealer dus als je er eentje uit 2016 hebt, heb je tot in 2023 garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:55:...

Een BMW of Audi is veel duurder in onderhoud en biedt nauwelijks een meerwaarde vergeleken met een Golf. ...
Geen meerwaarde? En de rijeigenschappen dan?

@KarelParel1, hoe vind je de verschillende auto's die je noemt rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:18:
[...]
Geen meerwaarde? En de rijeigenschappen dan?
Toen ik de vergelijking maakte bij het kopen van mijn auto heb ik ook lange checklists gemaakt met alles voors en tegens. Een budget-BMW heeft geen betere rijeigenschappen dan een middenklasse Volkswagen.

Althans, ik heb ze niet gezien. Je krijgt geen snellere auto, de auto is niet stiller, de afwerking is zelfs méér plastic en niet minder, er ontbreken veel features die bij een Golf wél aanwezig zijn voor hetzelfde geld, en de BMW is omdat het een luxemerk is gewoon duurder in onderhoud.

Mogelijk dat een BMW uit het duurdere segment de moeite waard is, als je het geld hebt en 't er voor over hebt, maar zelfs dan moet je een lading features aanvinken om een complete auto te krijgen. Voor minder geld krijg je dan nog steeds meer waar voor je geld bij een Volkswagen Arteon, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:02:
[...]

Toen ik de vergelijking maakte bij het kopen van mijn auto heb ik ook lange checklists gemaakt met alles voors en tegens. Een budget-BMW heeft geen betere rijeigenschappen dan een middenklasse Volkswagen.

Althans, ik heb ze niet gezien. Je krijgt geen snellere auto, de auto is niet stiller, de afwerking is zelfs méér plastic en niet minder, er ontbreken veel features die bij een Golf wél aanwezig zijn voor hetzelfde geld, en de BMW is omdat het een luxemerk is gewoon duurder in onderhoud.

Mogelijk dat een BMW uit het duurdere segment de moeite waard is, als je het geld hebt en 't er voor over hebt, maar zelfs dan moet je een lading features aanvinken om een complete auto te krijgen. Voor minder geld krijg je dan nog steeds meer waar voor je geld bij een Volkswagen Arteon, bijvoorbeeld.
De zaken die je noemt zijn toch geen rijeigenschappen? Daarmee bedoel ik voornamelijk wegligging. Met een budget BMW ga je sneller de bocht om dan met een luxe VW.

• KarelParel1
Blijft een lastige keuze....omdat ik al in een Golf gereden heb wil ik ook voor wat anders gaan.

Blijft Audi, BMW en wellicht een Mazda 3 over. Maar de Mazda is bijna net zo duur als de ander 2.

Ik kan een 118i toch wel scoren via de BMW dealer voor ongeveer 20 duizend euro met 2 jaar garantie.
Blijft pijnlijk als ik ze online rondom voor 16 duizend zie. Een verschil van 4 duizend euro blijft veel geld.

Audi hetzelfde verhaal. Ook qua prijs eigenlijk.

Mazda met automaat is gewoon duur en wil echt niet terug naar handschakel.

[ Voor 4% gewijzigd door KarelParel1 op 30-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Laatst online: 06-06 15:24
KarelParel1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:26:
Ik kan een 118i toch wel scoren via de BMW dealer voor ongeveer 20 duizend euro met 2 jaar garantie.
Blijft pijnlijk als ik ze online rondom voor 16 duizend zie. Een verschil van 4 duizend euro blijft veel geld.
Nou, zoals eerder gepost ben je ook voor 17.900 euro al klaar bij de BMW dealer voor een 1-serie met automaat en 2 jaar garantie. Dan is het nog geen 2 duizend euro verschil met overig aanbod. Heb je wel een 116i, maar je gaf aan dat je toch rustig op de rechterbaan rijdt en 100pk of 200pk voor jou geen verschil maakt.

Dit exemplaar is nog best wel leuk ook met fijne sportstoelen, fraaie wielen en LED koplampen: https://www.bmw.nl/nl/con...n.html?voertuig=510249847
Je kunt voor dat geld er niet eens eentje uit Duitsland halen. Alleen even vragen of ze die bestuurdersstoel professioneel voor je schoon stomen.

[ Voor 8% gewijzigd door roel-online op 30-12-2021 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarelParel1
roel-online schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
[...]

Nou, zoals eerder gepost ben je ook voor 17.900 euro al klaar bij de BMW dealer voor een 1-serie met automaat en 2 jaar garantie. Dan is het nog geen 2 duizend euro verschil met overig aanbod. Heb je wel een 116i, maar je gaf aan dat je toch rustig op de rechterbaan rijdt en 100pk of 200pk voor jou geen verschil maakt.

Dit exemplaar is nog best wel leuk ook met fijne sportstoelen, fraaie wielen en LED koplampen: https://www.bmw.nl/nl/con...n.html?voertuig=510249847
Je kunt voor dat geld er niet eens eentje uit Duitsland halen. Alleen even vragen of ze die bestuurdersstoel professioneel voor je schoon stomen.
Je hebt maar 2 stuks voor 18 duizend en dan begint het pas vanaf 20 duizend ineens.
Ik telde even die 2 auto's niet mee wantja...dat is niet veel.

Maar je hebt gelijk!

Ik ben nu ook de vaste lasten aan het controleren van een BMW 118i vanaf 2015.
Heb vele sites doorgenomen.

Ik kwam op het volgende uit:

-Auto gekocht voor 20k en verkocht voor 10k (-50% afschrijving in 4 jaar) = -10k / 48 = 208 euro per maand
-Verzekering WA 45, WA+ 52 of full casco 77...ik neem WA+ = 52 euro per maand
-Wegenbelasting = 60 euro per maand
-Onderhoud,reperatie\APK = 85 euro per maand

Vaste lasten per maand (voor 4 jaar gebruik) = 405 euro per maand

Best wel veel merk ik nu pas...had lager verwacht want ik betaal nu al 370 euro in de maand aan private lease. En dat is een splinternieuw auto uit 2020. Zonder risico van schade of onderhoud.

• Roenie
  • Niet online
Welke vind je het lekkerste rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
KarelParel1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:05:
[...]

Je hebt maar 2 stuks voor 18 duizend en dan begint het pas vanaf 20 duizend ineens.
Ik telde even die 2 auto's niet mee wantja...dat is niet veel.

Maar je hebt gelijk!

Ik ben nu ook de vaste lasten aan het controleren van een BMW 118i vanaf 2015.
Heb vele sites doorgenomen.

Ik kwam op het volgende uit:

-Auto gekocht voor 20k en verkocht voor 10k (-50% afschrijving in 4 jaar) = -10k / 48 = 208 euro per maand
-Verzekering WA 45, WA+ 52 of full casco 77...ik neem WA+ = 52 euro per maand
-Wegenbelasting = 60 euro per maand
-Onderhoud,reperatie\APK = 85 euro per maand

Vaste lasten per maand (voor 4 jaar gebruik) = 405 euro per maand

Best wel veel merk ik nu pas...had lager verwacht want ik betaal nu al 370 euro in de maand aan private lease. En dat is een splinternieuw auto uit 2020. Zonder risico van schade of onderhoud.
Ooooh, een BMW is een dure auto? Dat zag ik echt niet aankomen…

En onderhoud is denk ik toereikend voor normale beurten en banden. Dan moet er niet echt iets kapot gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 02-01-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelParel1
Sethro schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Ooooh, een BMW is een dure auto? Dat zag ik echt niet aankomen…

En onderhoud is denk ik toereikend voor normale beurten en banden. Dan moet er niet echt iets kapot gaan.
Ik kom precies hetzelfde bedrag uit ook bij een Volkswagen of een ander wagen hoor.
Wellicht dat de BMW een tientje per maand duurder is door gewicht maar verder niet.
Pagina: 1