Beste Tweakers,
ik wist dit niet, maar wat is hier een ongelofelijke berg WP kennis aanwezig.
Sinds 3 weken zijn wij eigenaar van een nieuwe woning, althans, nieuw voor ons.
Hier is sinds 1972 niets aan gedaan, dus alles gaat eruit!
In ben zelf een bouwkundige, dus aan kennis geen gebrek zou je zeggen, echter merk ik dat ik door de bomen in het warmtepompen bos de warmtepompen niet meer zie.
Ik zal even beginnen met een simpel overzichtje van de renovatie plannen:
- Vrijstaande woning
- Oppervlak 200m2: bbg 80m2, 1e 60m2, 2e. 60m2
- Dak isoleren
- BGG vloer isoleren
- Buitenschil na-isoleren
- Dubbelglas reeds aanwezig
- VVW in gehele woning aanbrengen
- PV-panelen op het dak leggen (wanneer de keuze mbt warmtebron dit vereist)
- WTW is wel een wens alleen dit heeft bouwtechnisch nogal wat voet in aarde.
Gasverbruik huidige situatie: 2760m3
E-verbruik huidige situatie: 2600kwh
Dit zegt natuurlijk niet zo veel, want we gaan aardig aan de slag.
Nu is hang ik richting 2 mogelijke oplossingen:
- Lucht/waterWP (welke types zijn er beschikbaar en kwalitatief erg goed gebouw, voornamelijk de buitenunits bedoel ik dan)
- Grondbron met WP (ik heb hier weinig kaas van gegeten, dus heb ook eigenlijk weinig vragen... wellicht heeft iemand wel een kostenopstelling van zijn/haar huidige recente systeem?)
Wat zijn jullie adviezen voor het warm tapwater? Wat heb ik voor alternatieve systemen nodig bij een LWWP en welke bij een GWWP?
Is er iemand die in een vergelijkbare situatie zit of heeft gezeten en hier zijn/haar oplossing kunnen delen?
In januari gaat er een bouwfysisch adviseur een warmte verlies berekening maken voor de woning en ook een installatie voorstel, maar ik vind dat ik dan zelf helemaal op de hoogte moet zijn van de markt... En als ik dit zo lees zit ik hier dan goed!
Veel vragen, en ik probeer uiteindelijk alles in de trechter te gooien voor het beste (redementsvolle, financieel aantrekkelijste, beste TVT etc. etc.) systeem.
We komen er wel
bedankt voor de moeite alvast!
Gr Stefan
ik wist dit niet, maar wat is hier een ongelofelijke berg WP kennis aanwezig.
Sinds 3 weken zijn wij eigenaar van een nieuwe woning, althans, nieuw voor ons.
Hier is sinds 1972 niets aan gedaan, dus alles gaat eruit!
In ben zelf een bouwkundige, dus aan kennis geen gebrek zou je zeggen, echter merk ik dat ik door de bomen in het warmtepompen bos de warmtepompen niet meer zie.
Ik zal even beginnen met een simpel overzichtje van de renovatie plannen:
- Vrijstaande woning
- Oppervlak 200m2: bbg 80m2, 1e 60m2, 2e. 60m2
- Dak isoleren
- BGG vloer isoleren
- Buitenschil na-isoleren
- Dubbelglas reeds aanwezig
- VVW in gehele woning aanbrengen
- PV-panelen op het dak leggen (wanneer de keuze mbt warmtebron dit vereist)
- WTW is wel een wens alleen dit heeft bouwtechnisch nogal wat voet in aarde.
Gasverbruik huidige situatie: 2760m3
E-verbruik huidige situatie: 2600kwh
Dit zegt natuurlijk niet zo veel, want we gaan aardig aan de slag.
Nu is hang ik richting 2 mogelijke oplossingen:
- Lucht/waterWP (welke types zijn er beschikbaar en kwalitatief erg goed gebouw, voornamelijk de buitenunits bedoel ik dan)
- Grondbron met WP (ik heb hier weinig kaas van gegeten, dus heb ook eigenlijk weinig vragen... wellicht heeft iemand wel een kostenopstelling van zijn/haar huidige recente systeem?)
Wat zijn jullie adviezen voor het warm tapwater? Wat heb ik voor alternatieve systemen nodig bij een LWWP en welke bij een GWWP?
Is er iemand die in een vergelijkbare situatie zit of heeft gezeten en hier zijn/haar oplossing kunnen delen?
In januari gaat er een bouwfysisch adviseur een warmte verlies berekening maken voor de woning en ook een installatie voorstel, maar ik vind dat ik dan zelf helemaal op de hoogte moet zijn van de markt... En als ik dit zo lees zit ik hier dan goed!
Veel vragen, en ik probeer uiteindelijk alles in de trechter te gooien voor het beste (redementsvolle, financieel aantrekkelijste, beste TVT etc. etc.) systeem.
We komen er wel

bedankt voor de moeite alvast!
Gr Stefan